Leiderschap en veiligheidsprestatie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Visie op sociaal - emotionele ontwikkeling in de praktijk
Advertisements

Analyse van incidenten
Menno Karres Lead Auditor
1 De invloed van de organisatie op het meldgedrag van managers en medewerkers: een kijkje in de keuken Muel Kaptein Transparency International, April 21,
Hoofdinspecteur verpleging en chronische zorg
Het Loopbaanontwikkelcentrum van de Vlaamse overheid: het LOC
Sales Management 8. Motivatie en Training.
Doet goeie dingen voor mensen en organisaties 1. Hoe gelukkig ben jij op je werk? Op een schaal van 0 tot 10 waar plaats jij jezelf? O
Feedback de sleutel tot teamontwikkeling
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
Interne Communicatie Masterclass NFK 24 november 2012 Marjan Engelen.
Eigen Kracht-conferenties regie bij de burger
Hogescholen in Dialoog
Gemeentelijk gezondheidsbeleid met effect
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
Ouderavond Alcohol, drugs en opvoeding
Beoordelen van docenten loont de moeite!
Kennisnetwerk in de procesindustrie
Verandering & Weerstand
Prikkel: leren is leuk Mediamatic • Cidi Davidse •
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
Hoofdstuk 14 Effectieve teams samenstellen
Hoofdstuk 17 De organisatiecultuur bepalen en veranderen
Hoofdstuk 6 Leidinggeven
12-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 13 Ontwikkeling en groei van mensen Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright.
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
14-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 15 Een machtsbasis creëren Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright © 2005 Prentice-Hall.
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Coachen Nieuwe vlag...Oude lading? Oude wijn in nieuwe zakken?
Hoofdstuk 12 Beoordeling en ontwikkeling van medewerkers
Hoofdstuk 6 Leidinggeven en macht
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Hoofdstuk 9 Het aansturen van teams
Ruimtelijke ordening en buisleidingen Kennistafel 30 mei 2007.
Hoe geef je organisatie ontwikkeling echt vorm?
OHSAS versus Veiligheidscultuur
Auditprogramma 2007 Resultaten Raadgevend Comité - 27 februari 2008
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
Ervaringen met Individuele zorgplannen
Ervaringsuitwisseling 8 april 2010
Prospectieve Risico Inventarisatie
De arbocatalogus VVT in de praktijk
Implementatie arbocatalogi bij de EMCO-groep Probleem of uitdaging?
Beter Benutten-aanpak
Het werken met portfolio
1. Zicht op zwemmend redden
Een project van de Korengroep
Arboteam 13 oktober 2009 Karen de Groot Agis en stressmanagement.
Betrokkenheid op de werkvloer
Beleid met betrekking tot roken
Nieuw toetsprogramma BRIS werkt samen met deskundigen aan een nieuw toetsprogramma voor het toetsen van een bouwvergunning of een veilig gebouw.
2014 EVALUATIES N+1.
Gezond werken in de zorg Resultaten onderzoek januari 2015 Transvorm Marc Spoek – Sichting IZZ Babette Bronkhorst – Erasmus Universiteit Rotterdam.
@Vise Business Consultancy Author: Hans Groen
Gespreksvaardigheden
Governance en systeemtoezicht Rian Vos Coördinerend/specialist senior inspecteur IGZ.
Integriteit in onderwijsorganisaties Hoe implementeren? 27 oktober 2014 Albeda College door Pim van der Pol Bouwen aan Integriteit.
Een zorgsysteem voor betere arbeidsomstandigheden
Visum en overheidsopdrachten
1 Workshop: bewustwording loyalty Workshop loyalty, bewustwording en eerste stappen.
Presentatie audit SDV Inhoud handleiding audit. Presentatie audit SDV Vorm: De opleiding maakt een portfolio waarin zij laat zien dat ze voldoet aan de.
Het coachende functioneringsgesprek
Gebaseerd op o.a. Situationeel leiderschap volgens Hersey en Blanchard
Café College Neerlands Diep 31 mei 2016 Integrale Veiligheid Grote infrastructurele projecten.
Zero Accidents Netwerk Nederland Voorjaar 2014
Onderzoeksproject Service’
College Zelfredzaamheid & Eigen Kracht
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Transcript van de presentatie:

Leiderschap en veiligheidsprestatie Andrew Hale HASTAM, UK en Sectie Veiligheidskunde, TU Delft, NL Netwerkbijeenkomst, Nissan, Amsterdam, 20 april 2011

Waar gaat het om? “Commitment van de topmanagement is de meest belangrijk voorwaarde voor veiligheidsverbetering. Zij moeten leiderschap geven” Is dat zo? Zo ja, zijn er ook andere leiders die essentieel zijn en wie zijn dat? Wat moet een leider dan doen en zeggen? Wat werkt in de praktijk?

Over welke praktijk heb ik het? 16 trajecten uit het programma Verbetering ArbeidsVeiligheid (VAV) van Min SZW 50% financiering voor interventies om veiligheidscultuur en – management te verbeteren 2003-2008 Voorbeeldprojecten met expliciet verbeterdoel van minstens 10-15% ongevalreductie Wetenschappelijke evaluatie van verloop en effecten over periode 2001-2010

Wat hebben we bekeken? Interviews met arbo/veiligheidscoordinator & recentelijk met directies Bedrijfsbezoek en documentatie Initiatieven en veranderingen en hun oorsprong Cijfers van ongevallen, verzuim, kosten Cijfers van rapporten gevaarlijke situatie, gedrags-verandering, audits, inspecties, gesprekken, toolboxes, e.d.

Organisatie Analyse 2007/8 Analyse 2008/9 Analyse 2010/11 Kwalitatief Kwantitatief 1. Golfkarton   2. Betonelement 3. Heftrukfabriek 4. TD: metaal 5. Brouwerij 6. Groothandel 7. Bouw 8. Vleesverwerking 9. Afvalverwerking 10. Luchtvracht 11. Ziekenhuis 12. SW1 13. SW2 14. SW3 15. SW4 16. Landbouw

Is leiderschap van de topmanagement essentieel? JA MAAR Zij moeten leren wat en hoe te doen De prestaties moeten op de werkvloer geleverd worden Er zijn andere tussenleiders nodig om de visie naar de praktijk en de detail te vertalen Arbo/veiligheidcoordinator Eerste lijn en afdelingsmanagers

Wat moet een topmanager bereiken? Dat iedereen veiligheid belangrijk, en verbetering bereikbaar vindt Dat lijn en uitvoerenden regelmatig op hun verantwoordelijkheden afgerekend worden Dat een continue dialoog tussen werkvloer en leidinggevenden over verbetering op gang komt Dat creatieve oplossingen voor risico’s gevonden worden (ontwerp, layout, werkmethoden) Dat andere prioriteiten niet van de veiligheid afleiden

Wat moet een topmanager doen? (Hij heeft het toch zo druk!) Actief zijn en doen wat hij zegt. Geef een goede voorbeeld Bespreek veiligheidsprestaties met managers (KPI’s) Voer af en toe een inspectie/gedragsobservatieronde/ audit persoonlijk uit Leiding geven aan lering uit ongevallen en incidenten Anderen motiveren veiligheid als uitdaging en niet als vervelend routine te beschouwen Een vinger aan de pols houden en zichzelf niet door andere prioriteiten volledig te laten opslokken

De hulpmotor: veiligheids-champion De topmanager kan het niet alleen doen Rol van de “animator” - creatief, enthousiasmerend, onvermoiebaar, vasthoudend, Ondersteunend (niet iemand die het van de lijn overneemt) – iemand die van achter leidt Meestal een arbocoordinator of veiligheidskundigen

De lijnmanager: de man in het midden De vertaalslag of tolk Autoritair, bureaucratisch of participatief Aanmoediging van rapporten en suggesties Oplossen van risico’s Aanpassen van regels Bespreekbaar maken en coachen van gedrag Open zijn voor lering en verandering

Conclusies De normen van de baas vormen de bovengrens van de normen van zijn onderdanen Leiderschap is regelmatig kritisch aandacht geven Leiderschap is prioriteiten bepalen Leiderschap is open zijn voor lering