M-decreet 15 september 2014 Centrumraad 30 april 2013.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Prof. Dr. Pol Ghesquière Centrum voor Gezins- en Orthopedagogiek
Advertisements

Decreet betreffende maatregelen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften Dag SO Jan Decuypere PBD GO! BuO.
Besturen van de eredienst: wijzigingen in de regelgeving.
DPB BuO Gent i.s.m. VVKBuO dec. 2013
Decreet maatregelen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften
Decreet maatregelen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften
Behandeling en begeleiding
Universiteit Antwerpen Karel de Grote-Hogeschool
Belangrijke en noodzakelijke maatregelen
Verandering Schooltijden
Onderwijs aan zieke kinderen. Onderwijs aan zieke kinderen Tijdelijk Onderwijs Aan Huis Info- en sensibiliseringscampagne vanaf februari 2012 Folder bestemd.
Flexibel inspelen op leerlingenkenmerken Dag SO – 3 februari 2014
Studeren met een functiebeperking op Universiteit Antwerpen
Opleiding voor schoolsecretariaten
Wat wijzigt er vanaf 1 september 2014?
MZC WELKOM 14 OKTOBER INLEIDING Bezinning 10 jaar scholengemeenschap.
SES-Omkadering BaO Uitgangspunten Juni 2012.
1 Inclusief hoger onderwijs Studienamiddag Vlor Diversiteit in het hoger onderwijs 23 april 2008 Gaspar Haenecaert.
Werkconferentie 4 april 2013
4de collegagroep voor zorgcoordinatoren 13 maart 2013
Gelijke Rechten voor Iedere Persoon met een handicap.
Leuven Institute for Human Rights and Critical Studies
Onderwijs voor personen met een handicap
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten
1 Het Energierenovatieprogramma 2020 Belanghebbenden overleg Beglazing in de woningbouw 11 september 2012 Het beleid van de Vlaamse overheid vanaf 2014.
Herstructureringsfaciliteit Sw Programma WNV december
0 Kinderen met bijzondere behoeften in Vlaanderen: gezinskenmerken en hun positie in het onderwijssysteem Leen Sebrechts PhD Student, Department of sociology,
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten
AANVRAAGFORMULIEREN VAN A TOT Z Brugge, 12 november 2009.
5de collegagroep voor zorgcoördinatoren 26 maart 2014
4 ste collegagroep voor zorgcoördinatoren 18 februari2014 Beatrijs Van de Casteele & Luc lemarcq PBD Gent.
IVRK Een inleiding Een aanzet tot toepassing Een reflectie-instrument.
Bedenkingen vanuit het hogeronderwijsbeleid. VN-verdrag inzake de rechten van personen met een handicap artikel 24 van het VN-verdrag erkent het recht.
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Speciale Onderwijsleermiddelen Ontmoetingsdag SIHO 25.
Ouderavond klas 2 24 september 2013
Informatieavond klas 2 19 september Keuzes in klas 2 Leerwegkeuze Sector keuze of Intersectoraal + vakkenpakketkeuze + keuze beroepsgerichtprogramma.
21 september 2014 Door Quotering meer mans…!? Limburgse Vrouwenraad, Roermond, 8 maart 2009.
SWV passend onderwijs i.o. Informatieavond mr 5 juni 2012.
Teylingen samen groen Informatieavond voor bewoners Kagerbuurt 13 januari 2013.
Samen op weg.
23 oktober, Gent 24 oktober, Hasselt 25 november, Mechelen
Informatie voor de schoolsoftwareleveranciers
ZORG VOOR ALLE LEERLINGEN DOOR ZORG VOOR ELKE LERAAR
competentieontwikkeling
Dag voor de zorg Zaterdag 14 september 2013 ‘Aanbesteden in de thuiszorg’
April 2014 Opleiding JGZ Antwerpen
M-decreet Terugblik Belangrijkste bepalingen Inschrijvingsrecht
Levensbeschouwelijk kringgesprek Thema: Inclusie in het onderwijs.
M-Decreet Decreet betreffende maatregelen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften CLB Brussel GO!
Samen op weg.
Meld je kind aan tijdens de juiste aanmeldperiode. Je krijgt een brief waarin staat in welke school je je kind kan inschrijven.
SAMEN OP WEG. Wie zijn wij? Enige Steinerschool buitengewoon onderwijs in België Buitengewoon lager onderwijs Buitengewoon secundair onderwijs.
Inschrijvingen – schoolloopbaan – intake redelijkheid van aanpassingen
Zorgbeleid. Fase waarbij we inzetten op een krachtige leeromgeving voor ALLE leerlingen. Preventief werken, goed instructie, differentiëren, veilig.
PERSCONFERENTIE LEERZORG Conceptnota Leerzorg Frank Vandenbroucke.
Wat houdt het M-decreet in?. HET BEGRIP M-DECREET.
Permanente Ondersteuningscel CLB GO!
ondersteuningmodel sessie twee: samenwerkingsverbanden
Zorgbeleid Zorgbeleid.
Toelatingsvoorwaarden 01/09/2014
Welkom.
Hasselt LOP BaO en SO Algemene Vergadering
Info-avond aanmelden Welkom LOP/SO Gent.
Inleiding campusvoorrang
Coördinatievergadering 16 november 2018
Ondersteuningsmodel
Transcript van de presentatie:

M-decreet 15 september 2014 Centrumraad 30 april 2013

Wat moeten we (nu) weten? M-decreet (BNM) M-decreet Wat moeten we (nu) weten? Stand van zaken 15 september 2014 INFO

Vooraf INFO-M-decreet Leerzorg 2005 gestrand wegens geen geld en geen draagvlak 2011 DAM : overleg nadien toegespitst op dringende en noodzakelijke maatregelen. 2012 BNM – bijzondere en noodzakelijke maatregelen 8 november 2013 M-decreet ! INFO-M-decreet

Vooraf INFO-M-decreet Opgemaakt 13 december 2006 VN Salamanca – verdrag over de rechten van personen met een handicap HANDICAP IS GEEN LOUTER PERSOONLIJK PROBLEEM MAAR EEN AFSTEMMINGSPROBLEEM TUSSEN DE KLAS-SCHOOLCONTEXT EN DE SPECIFIEKE ONDERWIJSBEHOEFTEN VAN DE LEERLING DE BEPERKINGEN IN DE PARTICIPATIEMOGELIJKHEDEN AAN HET ONDERWIJS STAAN CENTRAAL 2009 geratificeerd door Vlaanderen Druk van Europa en oudergroepen inclusie ‘Er moest dringend iets gebeuren’ …. ‘Pascal Smet’ mede omwille van de cijfers INFO-M-decreet

Cijfers persbericht Pascal Smet

Cijfers persbericht Pascal Smet Leerlingenaantal buitengewoon basisonderwijs: 30.504 => Overgrote meerderheid kinderen met lichte mentale beperking of leerstoornis Leerlingenaantal buitengewoon secundair onderwijs: 20.177 => Ook hier oververtegenwoordiging kinderen met lichte mentale beperking (type 8 bestaat vandaag niet in BuSO) Cijfers 2012-2013

Cijfers GON

Wat is de kern? Herstructurering van het buitengewoon onderwijs Meer inclusie Inclusie als het kan, BUO als het moet ! gevolgen voor het gewoon basis en secundair onderwijs decretale verankering van … fases zorgcontinuüm STICORDI HGW nieuwe rol CLB INFO-M-decreet

Wat is de kern? BLO Type 1 + 8 wordt ‘basisaanbod’, ook voor BUSO Type 9 ( type voor ASS) Type 2 (<IQ 60 + sociale aanpassing 3 standaarddeviaties onder gemiddelde) Type 3  ADHD, Oppositional Development Disorder (ODD), Conduct Disorder, en stemmingsstoornissen Type 4, 6, 7  blijft sterk stoornisgebonden, weinig wijzigingen Type 5: ziekenhuisonderwijs, preventoria INFO-M-decreet

gevolgen van het basisaanbod Basisaanbod – tijdelijke erkenning voor 2 jaar Andere manier van oriënteren ; nadenken over traject dat ervoor zorgt dat na 2 jaar terugkeer mogelijk is Geen IQ, geen percentielen maar wat heeft die lln nodig om straks terug te keren naar gewoon onderwijs Gemeenschappelijk curriculum is de referentie maar het gewoon onderwijs zoekt naar afstemming /aansluiting Indien 2 jaar onvoldoende – jaarlijkse herevaluatie ( niet hertesten ) + motivering in verslag ↗ planlast voor BO! Inschrijvingsrecht: wat met lln in overtal – volzet INFO-M-decreet

gevolgen van het basisaanbod(2) Bewijslast door scholen gewoon onderwijs aan CLB dat de aanpassingen, waaronder remediërende, differentiërende, compenserende en dispenserende maatregelen die nodig zijn om de leerling binnen het gemeenschappelijk curriculum te blijven meenemen, ofwel disproportioneel, ofwel onvoldoende zijn; Na 2 jaar vervalt toegang (attest) ‘basisaanbod’ , ouders terug naar gewoon onderwijs ! De onderwijsbehoeften zijn niet louter toe te schrijven zijn aan een SES-kenmerk van de leerling INFO-M-decreet

andere types BUO ‘Gespecialiseerde’ vorm van BuO Type 2, 3, 4, 5, 6, 7 en 9 Diagnose alleen is niet voldoende, ook bewijslast van pedagogisch didactische maatregelen (differentiëren, remediëren, compenseren, dispenseren) volgens fasen zorgcontinuüm In principe criteria van M-decreet (nog sterk stoornisgebonden) Verplichting multidisciplinaire diagnose + (kinder)psychiatrische onderzoek Type 3 en Type 9 Type 7 enkel voor doven/slechthorenden én STOS mogelijk STOS in type 7 mits multidisciplinaire diagnose NOK-arts + logopedist INFO-M-decreet

nieuw type 9 BUO Type 9 voor lln met ASS die niet voldoen aan criteria type 2 ( IQ boven 60) Ook criterium van bewijslast in de verschillende fasen van zorgcontinuüm Multidisciplinaire diagnose Psychiatrisch onderzoek INFO-M-decreet

rechtstreekse instroom BUO Voor kleuters Instroom uit het buitenland INFO-M-decreet

BUSO Heeft ook een basisaanbod met geldigheid tot na de opleidingsfase ( 3 jaar ipv 2 jaar) OV1: T2,3,4,6,7,9 OV2: T2,3,4,6,7,9 OV3: basisaanbod, T3,4,6,7,9 OV4: T3,4,5,6,7,9 INFO-M-decreet

en GON ? GON niet meer via attest BuO en protocol (verslag) , wel via gemotiveerd verslag GON-integratie voor types 2/3/4/6/7/9 GON-re-integratie voor type basisaanbod mits 9 maanden in basisaanbod Concrete modaliteiten van basisaanbod (uren/eenheden/koppeling verstandelijke beperking/…) zijn niet omschreven Wg GON-ION naar aanleiding van OBPWO onderzoek INFO-M-decreet

programmatie BUO Aanvragen type 9 moeten voor 1 maart 2014 gebeuren om te starten op 1/9/14 Onder voorwaarden: vb 10 % ASS kinderen Scholen met aanbod type 1 of type 8 worden vanaf september 2014 allemaal scholen met ‘basisaanbod’ INFO-M-decreet

Wat met de huidige populatie BUO? Nieuwe regelgeving wordt toegepast Bij wijziging type Bij wijziging niveau Voor leerlingen die voor het eerst een attest BuO krijgen vanaf 01/09/2015 INFO-M-decreet

inen voor CLB impact op CLB CLB is enige ‘gemachtigde instanties’ Bij oriëntering naar basisaanbod → Belangrijkste vraag : Wat heeft deze leerling de komende 2 schooljaren nodig om daarna terug in het gewoon onderwijs te kunnen aansluiten? Discussie Type 1 of type 8 vervallen Tijdelijkheid van attest goed bespreken met ouders Handelingsgerichte diagnostiek -weg met het ‘stoornisdenken’ en het ‘medisch modeldenken’- afstemmingsproblematiek is de focus Diagnose (label) is geen ticket voor zorg ( STICORDI) INFO-M-decreet

gevolgen voor CLB Kwaliteitsverbetering diagnostiek - belangrijke rol voor CLB (poortwachtersrol) Controle op oriënteringspraktijk CLB door Onderwijsinspectie CABO wordt opgeheven; MDO beslist over verlengingen in BuSO;

andere gevolgen Voor volgend schooljaar: niet zeker dat alle scholen met een ‘autiwerking’ ook type 9 zullen mogen/kunnen aanbieden (mogelijk pas in juni) Schoolondersteuning door DPB én CLB Mee nadenken over dispenseren in relatie tot de eindtermen – kwalificaties afleveren Aantal gedetacheerden voor extra ondersteuning: compententiebegeleiders (SNPB)