12 december 2014 Syntra West - Kortrijk

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Groot Composiet II Houtkoolschets Europa investeert in uw toekomst uit het Europese fonds voor regionale ontwikkeling II.
Advertisements

Beleids- en Beheerscyclus
De omgevingsanalyse binnen het strategisch meerjarenplan
Creatieve workshops om de Nederlandse taal te stimuleren bij jongeren
1 De rechtenverkenner: een hefboom voor het lokaal sociaal beleid in Vlaanderen Steven Vanackere Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
Mag ik u voorstellen ....
Steunpunt Jeugd vzw Arenbergstraat 1D I 1000 Brussel T I F I Is er na 2012 nog provinciaal.
Omgaan met kinderen en gezinnen 22 november 2013.
Beleidsknelpunten en aanbevelingen gepresenteerd vanuit de bevindingen die voortkomen uit het onderzoek.
GIS-ondersteuning aan lokale besturen in Limburg
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
Prof dr Rudi JANSSENS VRIJE UNIVERSITEIT BRUSSEL
EDRL infodag Lokale besturen Voorstelling Middle Office AO in het kader van EDRL.
Website: Harry Milis RTC-coördinator.
RONDE VAN VLAANDEREN – VOLWASSENENONDERWIJS DE ADMINISTRATIE NA BBB (Beter Bestuurlijk Beleid)
RONDE VAN VLAANDEREN – VOLWASSENENONDERWIJS Beleidsdomein Onderwijs en Vorming De (specifieke) lerarenopleiding De (specifieke) lerarenopleiding.
Lien Verwaeren Kabinet Vlaams minister van Leefmilieu, Natuur en Cultuur Vlaamse Regering Naar een nieuw decreet Lokaal Cultuurbeleid.
1 Advies ‘Waarheen met het lokaal woonbeleid’ Presentatie Studiedag VVSG 12 juni 2012.
Flankerend onderwijsbeleid. Waarom? Vlaams lokaal onderwijsbeleid heeft lokale hefbomen nodig vb inzake kleuterparticipatie, spijbelen,… + lokale besturen.
Naar een nieuw decreet voor het Vlaams cultuur-erfgoedbeleid
Vlaamse Regulator van de Elektriciteits- en Gasmarkt Ondernemingsplanning VREG Netwerk organisatiebeheersing – 24/03/2011.
Vrijdag 16 mei 2008 Brussel – Vlaams Parlement 2e Studiedag Brede School in Vlaanderen en Brussel Steunpunt GOK Departement Onderwijs Agentschap Sociaal-Cultureel.
Rondetafelconferentie Brussel Werkgroep 4 Begeleiding & Ondersteuning Voorzitter: Guy Devroede.
Vlaams Minister Joke Schauvliege
GIS-platform v-ict-or SHOPT-IT - 26 april 2012 Goedele Van der Spiegel.
Zp3 tweede oproep Huize Ter Walle vzw CIGB
Regiobijeenkomsten WEC-Raad Mei en juni Programma regiobijeenkomst uurwelkom en aanleiding bijeenkomst uur thema I: rol en positie van.
Feedback bij de strategieën van de werkgroep drugs Gezondheidsconferentie dag 2 30 november 2006.
‘Rechten van de patiënt’ Gent, 28 januari 2003 Werkgroep Klinische Biologen West-Vlaanderen & Gentse Apothekers Biologen UITEENZETTING DOOR Prof. K. Schutyser.
Kunsteducatie in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest Stand van zaken en behoeftedetectie Onderzoek VUB – Agogische wetenschappen o.l.v. Prof.dr.Willem Elias.
Het provinciaal onderwijs verdient erkenning oktober 2010.
Beleid rond korte keten in Vlaanderen
Oorzaken aanpassing decreet lokaal provinciaal Interne staatshervorming rol van de provincies / provinciaal beleid wordt in vraag gesteld Planlastvermindering.
Damme en Knokke-Heist VOORSTELLING THUISZORGPLATFORM.
Leerloopbaanbegeleiding in de volwasseneneducatie.
Beleidsnota  Deel 1: organisatie  Deel 2: evaluatie  Deel 3: beleidsplan.
Welzijnsoverleg Regio Gent Martelaarslaan 204 B, 9000 Gent tel. 09/ WELZIJN WELZIJNSBEHOEFTEN WELZIJNSINFRASTRUCTUUR WELZIJNSBELEID.
ONDERWIJSBELEID IN DE PROVINCIE LIMBURG
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
Casusoverleg Forensisch Zorgtraject
Inhoud bespreking 1.Voorstelling 2.Sectorspecifiek cijfermateriaal – Belang van de cijfers – Aanpak en inventarisatie – Presentatie cijfers.
Aanvullende subsidiëring gecombineerd onderwijs Wie zijn wij Volwassenenonderwijs Kisp Schaalvergroting centra in Oost-Vlaanderen cvo Kisp.
Advisering gecombineerd onderwijs Een blik achter de schermen 5 maart 2015.
Uitdagingen voor regionale (samen)werking in Midden-West-Vlaanderen
RTC West - Vlaanderen Situering. Ontstaan in 2000 (Minister Vanderpoorten). Eerst coördinatie en aanspreekpunt. Ondersteuning technisch onderwijs (duur.
Projectgroep: Opvolging onderwijs in de bi- en multilaterale ontwikkelingssamenwerking.
Paleizenstraat 90 > 1030 Brussel T > F > Leerlingenparticipatie in het LOP/SO Gent Trajectbegeleiding door de Vlaamse.
PPPZ 19 januari Provincie Oost-Vlaanderen - Leden PPPZ in kaart gebracht.
Provinciaal beleid woningdelen Tom Raes diensthoofd wonen.
Studiedag Basisonderwijs Provincie Vlaams-Brabant 12/11/2015 Departement Onderwijs en Vorming WAT IS STEM?
GO! onderwijs voor anderstalige nieuwkomers Wat zijn in het kort de regels voor het organiseren van onthaalonderwijs in het basis- en secundair onderwijs.
ESF Vlaanderen OP Sociale Economie Karel Vanderpoorten
Een nieuw inkoopbeleid vanaf april inkoopbeleid binnen het groter kader. Verdrag Europese Unie Europese richtlijn 2014 gaat in Medio april Nederlandse.
Decreet Lokale Diensteneconomie Rol van RESOC en FORUM Lokaal Werkgelegenheidsbeleid.
RTC Oost-Vlaanderen vzw
Building on People Opleiding Welzijn Toeleiding
Samen sterke besturen maken
BELEIDSAANBEVELINGEN VOOR MEER VRIJETIJDSKANSEN VOOR JONGE NIEUWKOMERS 10 geleerde lessen uit het project Wereldspelers.
Groot Forum 05/02/2018.
Netwerk “Samen tegen Schooluitval”
Inhoud Nederlands voorzitterschap van de Raad van de EU
Startmoment Duaal leren Provinciehuis Boeverbos

Toelichting bij het onderwijsbeleid van de Provincie West-Vlaanderen
Vlabinvest: Wonen en Zorg
LOP Antwerpen Basisonderwijs 03/02/2016
Naar een nieuw decreet Lokaal Cultuurbeleid
Smart schools Open oproep voor digitale innovatie in onderwijs
Laaggeletterde ouders digitaal aan de slag
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

12 december 2014 Syntra West - Kortrijk

Inleiding & verwelkoming Eddy Demeersseman Voorzitter platform Levenslang Leren

Trends in levenslang leren Prof.Dr. Koen DEPRYCK Vrije Universiteit Brussel contactdag levenslang leren 12 December 2014

trends in levenslang leren 12/12/2014 - Prof.Dr. Koen DEPRYCK trends in levenslang leren

Megatrends (zelf een trend sinds 1980) Demografische migraties veroudering / vergroening verstedelijking … Technologische mobile technology 12/12/2014 - Prof.Dr. Koen DEPRYCK trends in levenslang leren

trends in levenslang leren 12/12/2014 - Prof.Dr. Koen DEPRYCK trends in levenslang leren

trends in levenslang leren “Richtlijnen 2.1. Het school (centrum)(internaats)bestuur biedt de nodige en voldoende faciliteiten aan het personeel aan om tijdens de schooluren toegang te hebben tot het digitaal leerplatform. Zo staat het aantal computers in relatie tot het aantal personeelsleden en dient beschikbare en toegankelijke ruimte voor handen te zijn. “ (2014) 12/12/2014 - Prof.Dr. Koen DEPRYCK trends in levenslang leren

trends in levenslang leren 12/12/2014 - Prof.Dr. Koen DEPRYCK trends in levenslang leren

trends in levenslang leren 12/12/2014 - Prof.Dr. Koen DEPRYCK trends in levenslang leren

Trends in levenslang leren in levenslang leren als trend

trends in levenslang leren Open leren en MOOCS Flipped classrooms BYOD (bring your own device) Neurowetenschap ‘leraar zijn’ … 12/12/2014 - Prof.Dr. Koen DEPRYCK trends in levenslang leren

trends in levenslang leren Formeel en informeel leren Van EVC naar VC Triangulatie WOL “Zelf”sturend leren? Mobiel leren (en werken) Modulair, JIT leren … 12/12/2014 - Prof.Dr. Koen DEPRYCK trends in levenslang leren

van checklist naar systeembenadering Attractoren Grenzen Positieve feedback loops Negatieve feedback loop Scaling (megatrends en micro-organisatie) Zelforganisatie Koppeling … 12/12/2014 - Prof.Dr. Koen DEPRYCK trends in levenslang leren

trends in levenslang leren koen.depryck@vub.ac.be twitter @koen.depryck 12/12/2014 - Prof.Dr. Koen DEPRYCK trends in levenslang leren

Toelichting bij het beleid van de Provincie West-Vlaanderen voor wat betreft het Levenslang Leren Contactdag “Levenslang Leren” Vrijdag 12 december 2014 Gedeputeerde voor Onderwijs Carl Vereecke

Invalshoeken Het onderwijsbeleid van de Provincie West-Vlaanderen (schema) 2. Gevolgen van het regeerakkoord (op heden) 3. Het huidig Flankerend Onderwijsbeleid van Provincie West- Vlaanderen voor wat betreft het Volwassenenonderwijs 4. Welke rol kan/mag/wil de Provincie WVL nog spelen op het vlak van Levenslang Leren

Provinciaal Onderwijs Vlaanderen POV Cel Onderwijs Een overzicht Inrichtende macht (eigen onderwijs) Flankerend Beleid PTI/TBS PCVO Reglement Eigen initiatieven Organisatie & personeel Organisatie & personeel WIVO SBR WFIV – WOBRA - WPS Adm. begeleiding Adm. begeleiding intern extern werkings-middelen & infrastructuur infrastructuur infrastructuur Promotie v/h technisch onderwijs Volwassenen-onderwijs werkingsmiddelen andere werkingsmiddelen & personeel Coördinatie en promotie van alle educatieve initiatieven van de Provincie Platform Volwassenenonderwijs Huis vh. Nederlands Stuurgroep 3 voor 1 OLAT

2. Gevolgen van het regeerakkoord op heden (1) (ontwerp beleidsnota onderwijs) “De provincies zullen hun rol als inrichtende macht kunnen blijven uitoefenen. Voor wat betreft Flankerend Onderwijsbeleid zullen de provincies initiatieven kunnen blijven nemen die raakvlakken hebben met gewestbevoegdheden “ (bevestigd door zowel Minister Crevits als Minister Homans – modaliteiten nog uit te werken )

2. Gevolgen van het regeerakkoord op heden (2) Voor wat betreft het volwassenenonderwijs zijn er enkele ingrijpende wijzigingen: De consortia worden per 1 januari 2015 opgeheven Een aantal innoverende initiatieven die nu door de consortia worden georganiseerd/gecoördineerd (zoals bvb. De Leerwinkel, onderwijs aan gedetineerden, het project 3 voor 1) dreigen verloren te gaan. Het Huis van het Nederlands wordt ingekanteld in het Extern Verzelfstandigd Agentschap Inburgering. (vermoedelijk vanaf 1 juni 2015)

Beleidsdoelstelling opgenomen in het Meerjarenplan: 3. Het huidig Flankerend Onderwijsbeleid van de Provincie West-Vlaanderen voor wat betreft het Volwassenenonderwijs (1) Beleidsdoelstelling opgenomen in het Meerjarenplan: 12.02 Uitbouwen van een gecoördineerd flankerend onderwijsbeleid rekening houdend met de diversiteit aan reeds bestaande initiatieven op Vlaams en (boven)lokaal vlak.

Initiatieven gericht op het secundair en basisonderwijs 3. Het huidig Flankerend Onderwijsbeleid van de Provincie West-Vlaanderen voor wat betreft het Volwassenenonderwijs (2) Voor de volledigheid: Initiatieven gericht op het secundair en basisonderwijs - Reglement ter ondersteuning van projecten gericht op de promotie van technische opleidingen (cfr. STEM-actieplan – Techniekacademies, …) Eigen initiatieven extern en intern (coördinatie en digitaal ontsluiten van alle educatieve projecten van de provincie, samenwerkingsverbanden)

3. Het huidig Flankerend Onderwijsbeleid van de Provincie West-Vlaanderen voor wat betreft het Volwassenenonderwijs (3) Specifiek voor het Volwassenenonderwijs onder doelstelling 12.02 Actieplan: Nemen en ondersteunen van initiatieven in het kader van Levenslang en Levensbreed Leren met aandacht voor specifieke sectoren en doelgroepen

3.Flankerend Beleid door de Provincie WVL op gericht op Volwassenenonderwijs (4) Huidig beleid: Het Provinciaal Platform Volwassenonderwijs. Een overlegorgaan waarin zetelen: De Consortia & afgevaardigden van CVO’s uit de verschillende netten. De Centra voor Basiseducatie - De Provincie (Gedeputeerde & Cel Onderwijs)

3. Flankerend Beleid door de Provincie WVL op gericht op Volwassenenonderwijs (5) Op heden ondersteunde initiatieven: - Het Huis van het Nederlands De Leerwinkel Open Leren Achter Tralies (OLAT) 3 voor 1 Muren worden deuren (via reglement flankerende projecten)

4. Welke rol kan/mag/wil de Provincie WVL nog spelen op het vlak van Levenslang Leren (1) Uitgangspunten: Waarde van de ontwikkelde initiatieven (die dikwijls als innovatief voorbeeld dienen voor andere provincies) In het verleden gedane investeringen en opgebouwde expertise Vraag van het werkveld om de regisseursrol verder op te nemen Beleidsmatige keuze gebaseerd op de mogelijkheid om nog onderwijs-initiatieven te ontwikkelen die raakvlakken hebben met de gewestbevoegdheden? (zie beleidsnota Minister)

4. Welke rol kan/mag/wil de Provincie WVL nog spelen op het vlak van Levenslang Leren (2) Ondersteunen, regisseren & verderzetten van de waardevolle niet in Vlaanderen inkantelbare projecten en deze kaderen in een groter beleid overschrijdend geheel in samenwerking met relevante partners.

4. Welke rol kan/mag/wil de Provincie WVL nog spelen op het vlak van Levenslang Leren (3) Een mogelijk nog verder uit te werken scenario op korte en middellange termijn ! - Aftoetsen met de sector Verder verfijnen Verder aftoetsen met kabinet Minister Crevits & Departement Onderwijs

„Leren is een sociaal proces; leren is groei; leren is niet een voorbereiding op het leven, maar is het leven zelf.” (John Dewey) Oproep tot positieve samenwerking! Belang van Levenslang & Levensbreed Leren! Vragen? Dank voor de aandacht!

Panelgesprek Eddy Demeersseman, platform Levenslang Leren Prof. Dr. Koen DePryck, VUB Chris Jonckheere, Groep Syntra West Bram Lievrouw, competentiecentra VDAB West-Vlaanderen

Dank voor uw aanwezigheid Netwerkreceptie Dank voor uw aanwezigheid