Les 1 - ICT in het Onderwijs Digitale didactiek - K. De Schuyteneer en B. Bastiaensen
Wie ben ik? Opdracht 1: (Tijdsduur: 20 minuten max.) Stap 1: Schrijf in een tekstverwerker een kort tekstje waarin je jezelf voorstelt. (Leeftijd/opleiding(en)/huidig beroep/ambities/hobbies/varia) Stap 2: kopieer deze tekst naar een word cloud generator naar keuze. (Bewaar op moodle) Stap 3: Ga per twee zitten. Stap 4: Stel jezelf voor aan elkaar met behulp van jouw word cloud. Stap 5: Klassikaal: Je partner stelt nu met behulp van jouw word cloud je voor aan de groep.
Inleiding Bekijk onderstaand filmpje.
● Ga per 4 zitten. ● Neem een papier en teken een placemat. ● Duid een verslaggever en een secretaris aan binnen de groep. ● Noteer voor jezelf in jouw vak aan de rand van de pagina het antwoord op de volgende stelling: “Welke middelen en/of klasbeelden zijn reeds vandaag een realiteit in de klas?”. Inleiding ●Bespreek in de groep de verschillende antwoorden. ●De secretaris noteert de gemeenschappelijke antwoorden in het middelste vak. ●Klassikaal: De verslaggever vertelt aan iedereen wat er in het midden genoteerd werd.
Resultaten?
Sociale Media in de klas Bekijk onderstaand filmpje.
Sociale Media in de klas Vragen: KUNNEN leerkrachten bieden wat door de jongeren in dit filmpje gevraagd wordt? (ja/nee) MOETEN leerkrachten bieden wat door de jongeren in dit filmpje gevraagd wordt? (ja/nee) Hoe klaar ben je hier zelf voor? (multiple choice) (helemaal klaar, min of meer klaar, denk het wel, helemaal niet)
Sociale Media in de klas
Sociale media in de klas
Sociale Media in de klas
Sociale media in de klas Opdracht.
Analyse van deze les. Didactische werkvormen: ● Groepsopdracht: Stel jezelf voor. ● Activerend met Placemat: Brainstorming in groep. ● Klasgesprek ● Quiz: individueel ICT-integratie: ●Opdracht met word cloud ●Presentatie met google apps. ●Interactieve presentatie met NEARPOD ●You-Tube filmpjes ●Website met wordpress.
Integreer didactische werkvormen en ICT om je leerplandoelstellingen te bereiken! Besluit