De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Reclame Masters | Ik en reclame!

Verwante presentaties


Presentatie over: "Reclame Masters | Ik en reclame!"— Transcript van de presentatie:

1 Reclame Masters | Ik en reclame!
PowerPoint behorende bij het lesmateriaal Reclame Masters van Stichting Media Rakkers Module 2 - Intuïtie

2 2. Intuïtie Inleiding: Leerdoelen van deze module Kinderen worden in deze module bewust van hun eigen gevoelens. Zij leren de gevoelens te verwoorden en te duiden. Tenslotte worden zij bewust van het beroep dat reclame doet op je eigen emoties. Reclame en emoties: Groepsgesprek op basis van Powerpoint 30 min Introduceer eerst de denk-pauze en laat de kinderen hun pauze-knop bepalen. Denken hoeft even niet. Ga verder met de bodyscan. Bespreek dat ieder mens gevoelens en emoties heeft. Laat de klas eens emoties noemen en schrijf deze op het bord. Maak een onderscheid tussen prettige en onprettige gevoelens. Bespreek ook met elkaar waar je deze gevoelens voelt in je lichaam. Laat daarna de emotiesoverzichten in de Powerpoint zien en vraag hen een situatie of gebeurtenis noemen waarin zij deze emoties zouden voelen. Gevoelsopdrachten: Klassenopdracht op basis van Powerpoint 50 min Bespreek eerst met de klas dat alle gevoelens goed zijn en gebruik daar bij de dia in de Powerpoint. Doe daarna de eerste twee gevoelsopdrachten en stel steeds de vragen: Wat voel je en waarom? Waar voel je het in je lichaam? Doe daarna één voor één de opdrachten aan de hand van de reclamefilmpjes in de powerpoint. Afsluiting: Samenvattend groepsgesprek Bespreek de resultaten van Module 2 in de klas en sluit af.

3 Waar zit jouw pauze-knop?
Wat is een denk-pauze? Waar zit jouw pauze-knop?

4 Wat zijn gevoelens en emoties? En waar voel je dit in je lichaam?
Iedereen heeft gevoelens en emoties Deze kun je voelen in je lichaam Emoties kunnen bepalen hoe jij reageert Reclames spelen dus in op je gevoelens ofwel op je emoties. Maar wat zijn dat eigenlijk die gevoelens en emoties? Iedereen heeft emoties en gevoelens. Emoties kun je voelen in je lichaam. Het kan bijvoorbeeld lijken alsof er ‘vlammen in je hoofd’ zitten als je boos bent. Emoties kunnen bepalen hoe jij reageert. Hier spelen reclamemakers op in.

5 Prettige emoties Wanneer voel je je zo? Blij Nieuwsgierig Gelukkig
Verlangen Verliefd Bewondering Prettige emoties Allereerst zijn er prettige emoties, deze emoties geven je plezier en een fijn gevoel. Zo kun je bijvoorbeeld ‘vlinders in je buik’ voelen (verliefd). VERLIEFD toevoegen. Verlangen: als je iets heel graag wilt hebben bijv dat ene spelletje. Bewondering: Voor een voetballer en zangeres.

6 Onprettige emoties Wanneer voel je je zo? Boos Verdrietig Bang
Irritatie Verveling Jaloezie Onprettige emoties Er zijn ook onprettige emoties. Ook deze kun je voelen in je lichaam. Soms als je verdrietig bent kun je het gevoel hebben ‘een brok in je keel te hebben’ of kun je buikpijn krijgen. Er zijn natuurlijk nog meer emoties maar we vernoemen ze niet allemaal.

7 Wat je ook voelt en hoe verwarrend het ook is! Het is altijd goed.
Wat zijn gevoelens en emoties? Help! Ik weet niet wat ik voel. Wat je ook voelt en hoe verwarrend het ook is! Het is altijd goed. Soms voel je verschillende emoties tegelijkertijd en soms wisselen emoties elkaar heel snel af. Bijvoorbeeld wanneer je een onvoldoende hebt gehaald voor je proefwerk, maar je ‘s avonds naar een hele leuk film gaat met je vrienden. Emoties gaan soms door elkaar heen en dat is oke!

8 Wat voelen jullie?

9 Waar in je lichaam voel je die emotie(s)?
Hoofd Buik Kleine teen Alles kan en mag! En waar zit dat gevoel?

10 Wat voelen jullie?

11 Waar in je lichaam voel je die emotie(s)?
Hoofd Buik Kleine teen Alles kan en mag! En waar zit dat gevoel?

12 Opdracht http://www.youtube.com/watch?v=CEfxnFgiwgI
Coca-cola | Naast gevoelens bij dieren/mensen kun je ook gevoelens hebben tijdens het kijken van reclame.

13 Opdracht http://www.youtube.com/watch?v=3rTdNTHg8nY
T-Mobile | beroemdheden (Ali-B)

14 Opdracht http://www.youtube.com/watch?v=IVD59rKpYyw
Baby Born | Hoe het product werkt & Andere kinderen

15 Opdracht AH | Cadeautjes

16 Wat weten we nu al van reclame?
ZENDER BOODSCHAP MEDIUM ONTVANGER Communicatie loopt van Het hoofddoel van reclame is … VERKOPEN Daarvoor maken ze gebruik van … TACKTIEKEN & TRUCJES Ze spelen in op jouw gevoelens om te zorgen dat jij … KOOPT Jullie weten hoe je een reclame kunt herkennen. Dit kan door {voorbeelden die kinderen hebben gegeven}. Nu weten jullie ook hoe de communicatie van zender tot ontvanger verloopt. Etc…


Download ppt "Reclame Masters | Ik en reclame!"

Verwante presentaties


Ads door Google