Studiedag Dactylografie/Tekstverwerking 2de graad
GO - Studiedag Dactylografie/Tekstverwerking 2de graad Agenda Opbouwen lessen klaviervaardigheid Aanzet tot TVW Automatische tekstopmaak Evaluatie Leerplannen Jaarplannen Varia oktober 2004 GO - Studiedag Dactylografie/Tekstverwerking 2de graad
GO - Studiedag Dactylografie/Tekstverwerking 2de graad Klaviervaardigheid Kladblok Driloefening Oefening Blindtypen en vingerzetting Printen oktober 2004 GO - Studiedag Dactylografie/Tekstverwerking 2de graad
Aanzet tot tekstverwerking Vooraf instellen in Word Extra/Aanpassen Scheiding werkbalk standaard en opmaak Laatst gebruikte opdrachten Extra/Autocorrectie Hoofdletters Taal en spellingscontrole oktober 2004 GO - Studiedag Dactylografie/Tekstverwerking 2de graad
Aanzet tot tekstverwerking (2) Basisregels bij het werken met Word "Gezond lui” Schermweergave: niet-afdrukbare tekens Opslaan Automatisering “Zuiver” intypen oktober 2004 GO - Studiedag Dactylografie/Tekstverwerking 2de graad
Aanzet tot tekstverwerking (3) Snelheidsmeting Intypen tekst Verbeteren via Word Bestand “berekening snelheid” oktober 2004 GO - Studiedag Dactylografie/Tekstverwerking 2de graad
Automatische tekstopmaak Automatiseringsproces Fase 1 Eenvoudig ontwikkeld sjabloon Aandacht voor “basics” Inleiding tot correctie- en revisietypen oktober 2004 GO - Studiedag Dactylografie/Tekstverwerking 2de graad
Automatische tekstopmaak Automatiseringsproces (2) Fase 2 Eenvoudig ontwikkeld sjabloon Verfijning tekstopmaak Opmaakprofielen Regel- en alinea-einde Vaste spaties … Directe opmaak … oktober 2004 GO - Studiedag Dactylografie/Tekstverwerking 2de graad
Automatische tekstopmaak Automatiseringsproces (3) Fase 3 Normal.dot Opmaak aanpassen Marges Opmaakprofiel Standaard aanpassen Opmaakprofielen gebruiken en wijzigen oktober 2004 GO - Studiedag Dactylografie/Tekstverwerking 2de graad
Automatische tekstopmaak Automatiseringsproces (4) Fase 4 Eigen tekstsjabloon maken Marges Alineaopmaak Kop- en voetteksten Hoofd- en subtitelopmaak Eigen tabelsjabloon maken Verticale centrering Idem oktober 2004 GO - Studiedag Dactylografie/Tekstverwerking 2de graad
Evaluatie: uitgangspunten Zaak van de school (VG) Eva = begeleiden, pas daarna sanctioneren Kennis – vaardigheden – attitudes Meten – beoordelen - rapporteren oktober 2004 GO - Studiedag Dactylografie/Tekstverwerking 2de graad
Evaluatie: kwaliteitscriteria Vertrek van de doelstellingen Verwachtingspatroon Kernvragen - detailvragen In principe geen uitbreiding op examen Vermijd lage cijfers en lage gemiddelden oktober 2004 GO - Studiedag Dactylografie/Tekstverwerking 2de graad
Evaluatie: proces - product Procesevaluatie Productevaluatie Typsnelheid Houding, blindtypen en vingerzetting Gebruik van TVW (kennis en vaardigheden) Attitudes Typfouten Correctheid en lay-out Creativiteit Permanente evaluatie via check-list Zelfevaluatie via bijv. Typ-Top Snelheidsmeting (ondergeschikt) Toetsen Examens (kan maar hoeft niet) oktober 2004 GO - Studiedag Dactylografie/Tekstverwerking 2de graad
GO - Studiedag Dactylografie/Tekstverwerking 2de graad Evaluatie: PE Werkt meestal met lijst van te bereiken doelen Kennis – vaardigheden – attitudes Met codes: + + - ofwel ZG, enz. Na registratie: rapportering en remediëring Let op met attitudes vak versus school bij voorkeur niet verwerken in eindcijfer nuancering: aanleren klavier afzonderlijke rapportering oktober 2004 GO - Studiedag Dactylografie/Tekstverwerking 2de graad
GO - Studiedag Dactylografie/Tekstverwerking 2de graad Leerplannen Nieuwe leerplannen 2004 2de graad TSO Handel (3) – Handel-Talen (2) 2de graad BSO Kantoor en Drukken (3) – Verkoop (2) Opm.: BSO (3) = TSO (2) 3de graad 3de jaar BSO Kantoor Let op: speciaal geval 2de graad TSO Toerisme oktober 2004 GO - Studiedag Dactylografie/Tekstverwerking 2de graad
GO - Studiedag Dactylografie/Tekstverwerking 2de graad TSO Toerisme 2de graad 2 mogelijkheden Keuzevak LP TI (1) LP D/TI (2) TI LP 2004/ LP Ha-Ta 2004/015 Biologie combinatie LP 2002/111 oktober 2004 GO - Studiedag Dactylografie/Tekstverwerking 2de graad
GO - Studiedag Dactylografie/Tekstverwerking 2de graad Jaarplan Doel: hulpmiddel bij evenwichtige verdeling van de leerstof Vuistregel 10 – 10 – 5 weken Noodzakelijke elementen Vak, klas, aantal lestijden per week, LP-nr. Door de lln gebruikte handboeken en cursussen Inhouden bij voorkeur chronologisch gerangschikt (volgens de geplande lessen) Verwijzing naar het LP Vordering Opmerkingen oktober 2004 GO - Studiedag Dactylografie/Tekstverwerking 2de graad
GO - Studiedag Dactylografie/Tekstverwerking 2de graad Jaarplan (vervolg) Bij voorkeur nauwkeurige tijdsperiodes (niet DW1, periode 1, maar aantal lessen of weken aangeven) Evt. de geplande oefeningen en herhalingstoetsen Evt. in het JP te verwerken: afwezige leerlingen, agenda … oktober 2004 GO - Studiedag Dactylografie/Tekstverwerking 2de graad
GO - Studiedag Dactylografie/Tekstverwerking 2de graad Varia Bijhouden documenten Overleg in vakkengroepen Ondersteunende teksten studiedag Cursusmateriaal oktober 2004 GO - Studiedag Dactylografie/Tekstverwerking 2de graad
GO - Studiedag Dactylografie/Tekstverwerking 2de graad Veel succes … oktober 2004 GO - Studiedag Dactylografie/Tekstverwerking 2de graad