Studiedag Dactylografie/Tekstverwerking 2de graad

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Optellen en aftrekken tot 20
Advertisements

Sprint Jabbla.
Pagina-instelling.
Inleiding tot inhoudsopgaven j Druk dan op F5 of klik op Diavoorstelling> Vanaf begin om de cursus te starten. Klik op de berichtenbalk op Bewerken inschakelen.
Word 2003 Tips en trucs Door Johan Lammers.
Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
Thema’s. Thema’s   Thema’s toepassen  Vooringestelde thema’s  Snel en efficiënte  Je maakt een nieuw document  Pagina-indeling - Thema‘s of.
Klik in de berichtenbalk op Bewerken inschakelen,
Presentie: achtergrond, methodiek en filosofie
Leer de namen van de noten 1
Project ICT–ondersteuning voor kinderen met leerstoornissen
LEES DIT VOOR JE AAN JE PRESENTATIE BEGINT ALGEMEEN
Pimp your Powerpoint 7 juni 2011
Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
Coördinatoren VV 15 januari 2014 verslag 1dpb brugge.
Eindwerk zesde jaar.
Algemene Basis Computergebruik Informatiebijeenkomst.
ALLES WAT JE MOET WETEN OVER PERIODE 4 Samen naar het examen.
Inhoud overlopen Mededeling VVKSO specifieke vragen bij de gip.
‘Groot ICT project’ Een leerlijn mediawijsheid.
Taal en rekenen in het mbo
VMBO – Gemengde en Theoretische Leerweg Opening PTA, Examen, Informatie Pauze Voorlichting vervolgopleidingen Kennismaking.
1 – 25 SEPTEMBER 2009 Jobshadowing Göteborg. Jobshadowing 1. Keuze partnerschool 2. Aanvraag 3. In Göteborg 4. Na afloop.
Dag SO 3 febr Dag SO 3 febr Werkwinkel Brede eerste graad.
Transparantie bij evaluatie van stages Mia Sas Groepsvoorzitter Professionele Opleidingen HUB 19 november 2009 Studiedag Associatie: waarderen van leren.
Inleiding Vorig schooljaar: Problemen: Dit schooljaar:
Deel 2 van de presentatie
Nieuw raamplan ICT A-stroom 2 juni 2009.
Landbouwbreed Klaaswaal
Hoofdstuk 5 Consumentengedrag
Leer de namen van de noten 2
Vergaderen Gebruikt materiaal Actie! Office3 bso blz. a Benoem het materiaal in de tweede kolom in je boek op blz b In de derde kolom.
Portfolio Faculteit der Letteren 1 Evaluatie van 2 jaar Digitaal Portfolio in de Letterenfaculteit Utrecht Gerrit Bloothooft.
Powerpoint in de les Welkom Inleiding Christ Bosmans.
Encyclopedie van de criminologische wetenschappen Introductieles Dinsdag 8 oktober 2002 NB I 13H00.
INFORMATICA C. Daemen.
Vernieuwing verzorging
INHOUDSTAFEL TAALVERWERVING VERSUS LECTUUR DIFFERENTIATIE EVALUATIE Enkele punten uit het algemene deel Dietske Lehembre mei – juni 2013.
Geïntegreerd werken in VZ Vereiste in leerplan p 8, 12, 13, 15, 27, 32, 37, 38, 56, 69, 78 … 1.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
De verhouding tussen het cspe en Groen Proeven geglobaliseerd examenprogramma in het cspe 31 maart 2011 Maria van Kempen.
Ouderavond klas 2 24 september 2013
Ouderavond klas 1… Hartelijk welkom 1 Ouderavond klas 1 24 september 2013.
ICT-praktijkdag 1 ste leerjaar … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
Al doende leren training docenten
1 > V oorbereidend M iddelbaar B eroeps O nderwijs GTL-informatie.
WEBBUILDING 07/03/2005 Saartje De Geyter.
Centraal Examen op ‘t Aletta 2013 HAVO 5 & Vwo 6.
A H M F K EB C x 85 Korte zijde bij C 2 e secties volte 14 m en op afstand komen ( 0,5 rijbaan)
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Ontwikkeld door CWB3. Opbouw Presentatie 1.Wat is GeoSport? 2.Ontwerp 1.Gebruikte ontwerpmethodieken 2.Ervaring 3.Implementatie 1.Gebruikte technologieën.
MVO - IT Planning. Bestaand Bol 2Bol 2 Leerjaar 1Leerjaar 2 Sem 1Sem 2Sem 3Sem 4 Pe rio 1 Pe rio 2 Pe rio 3 Pe rio 4 Pe rio 5 Pe rio 6 Pe rio 7 Pe rio.
De gezonde school en genotmiddelen
Informatiebijeenkomst examens leerjaar 4 maandag 24 september 2012.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
‘Onze ideale school!’ Presentatie Koll Datum: 26 oktober 2010
ICT-competenties in het basisonderwijs Via ICT-integratie naar ICT-competentie. - Kurt Dossche.
Overgang basis naar secundair
Evaluatie Leerlijnen.
Netwerkvoormiddag Communicatieve Vaardigheden - Zakelijke Communicatie
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Programma PTA Project tweeslag vmbo-carrousel Maatschappelijke stage Buitenlandse reizen.
Den Haag 13 november 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
Workshop evalueren Dcp
Rabobank Zoetermeer Sponsor v/h SeniorWeb Welkom les 3 Overzicht vorige les Terugblik op wat we geleerd hebben Uitwisselen van ervaringen Behandelen van.
2 7 september 2015, informatie klas 4 Voorstellen Werkhouding Melding ziekte/afwezigheid Vragen/opmerkingen per mail Contactgegevens Sectorwerkstuk Informatie.
Bijeenkomst vakcoördinatoren. 2 Inleiding Voorstelling vakgroepwerking.
Onderwijsproces en Examinering en diplomering
Praktijktoets Eind LP 1 VP17U.
Opmaken van rekeningen
Transcript van de presentatie:

Studiedag Dactylografie/Tekstverwerking 2de graad

GO - Studiedag Dactylografie/Tekstverwerking 2de graad Agenda Opbouwen lessen klaviervaardigheid Aanzet tot TVW Automatische tekstopmaak Evaluatie Leerplannen Jaarplannen Varia oktober 2004 GO - Studiedag Dactylografie/Tekstverwerking 2de graad

GO - Studiedag Dactylografie/Tekstverwerking 2de graad Klaviervaardigheid Kladblok Driloefening Oefening Blindtypen en vingerzetting Printen oktober 2004 GO - Studiedag Dactylografie/Tekstverwerking 2de graad

Aanzet tot tekstverwerking Vooraf instellen in Word Extra/Aanpassen Scheiding werkbalk standaard en opmaak Laatst gebruikte opdrachten Extra/Autocorrectie Hoofdletters Taal en spellingscontrole oktober 2004 GO - Studiedag Dactylografie/Tekstverwerking 2de graad

Aanzet tot tekstverwerking (2) Basisregels bij het werken met Word "Gezond lui” Schermweergave: niet-afdrukbare tekens Opslaan Automatisering “Zuiver” intypen oktober 2004 GO - Studiedag Dactylografie/Tekstverwerking 2de graad

Aanzet tot tekstverwerking (3) Snelheidsmeting Intypen tekst Verbeteren via Word Bestand “berekening snelheid” oktober 2004 GO - Studiedag Dactylografie/Tekstverwerking 2de graad

Automatische tekstopmaak Automatiseringsproces Fase 1 Eenvoudig ontwikkeld sjabloon Aandacht voor “basics” Inleiding tot correctie- en revisietypen oktober 2004 GO - Studiedag Dactylografie/Tekstverwerking 2de graad

Automatische tekstopmaak Automatiseringsproces (2) Fase 2 Eenvoudig ontwikkeld sjabloon Verfijning tekstopmaak Opmaakprofielen Regel- en alinea-einde Vaste spaties … Directe opmaak … oktober 2004 GO - Studiedag Dactylografie/Tekstverwerking 2de graad

Automatische tekstopmaak Automatiseringsproces (3) Fase 3 Normal.dot Opmaak aanpassen Marges Opmaakprofiel Standaard aanpassen Opmaakprofielen gebruiken en wijzigen oktober 2004 GO - Studiedag Dactylografie/Tekstverwerking 2de graad

Automatische tekstopmaak Automatiseringsproces (4) Fase 4 Eigen tekstsjabloon maken Marges Alineaopmaak Kop- en voetteksten Hoofd- en subtitelopmaak Eigen tabelsjabloon maken Verticale centrering Idem oktober 2004 GO - Studiedag Dactylografie/Tekstverwerking 2de graad

Evaluatie: uitgangspunten Zaak van de school (VG) Eva = begeleiden, pas daarna sanctioneren Kennis – vaardigheden – attitudes Meten – beoordelen - rapporteren oktober 2004 GO - Studiedag Dactylografie/Tekstverwerking 2de graad

Evaluatie: kwaliteitscriteria Vertrek van de doelstellingen Verwachtingspatroon Kernvragen - detailvragen In principe geen uitbreiding op examen Vermijd lage cijfers en lage gemiddelden oktober 2004 GO - Studiedag Dactylografie/Tekstverwerking 2de graad

Evaluatie: proces - product Procesevaluatie Productevaluatie Typsnelheid Houding, blindtypen en vingerzetting Gebruik van TVW (kennis en vaardigheden) Attitudes Typfouten Correctheid en lay-out Creativiteit Permanente evaluatie via check-list Zelfevaluatie via bijv. Typ-Top Snelheidsmeting (ondergeschikt) Toetsen Examens (kan maar hoeft niet) oktober 2004 GO - Studiedag Dactylografie/Tekstverwerking 2de graad

GO - Studiedag Dactylografie/Tekstverwerking 2de graad Evaluatie: PE Werkt meestal met lijst van te bereiken doelen Kennis – vaardigheden – attitudes Met codes: + + - ofwel ZG, enz. Na registratie: rapportering en remediëring Let op met attitudes vak versus school bij voorkeur niet verwerken in eindcijfer nuancering: aanleren klavier afzonderlijke rapportering oktober 2004 GO - Studiedag Dactylografie/Tekstverwerking 2de graad

GO - Studiedag Dactylografie/Tekstverwerking 2de graad Leerplannen Nieuwe leerplannen 2004 2de graad TSO Handel (3) – Handel-Talen (2) 2de graad BSO Kantoor en Drukken (3) – Verkoop (2) Opm.: BSO (3) = TSO (2) 3de graad 3de jaar BSO Kantoor Let op: speciaal geval 2de graad TSO Toerisme oktober 2004 GO - Studiedag Dactylografie/Tekstverwerking 2de graad

GO - Studiedag Dactylografie/Tekstverwerking 2de graad TSO Toerisme 2de graad 2 mogelijkheden Keuzevak LP TI (1) LP D/TI (2) TI LP 2004/ LP Ha-Ta 2004/015 Biologie combinatie LP 2002/111 oktober 2004 GO - Studiedag Dactylografie/Tekstverwerking 2de graad

GO - Studiedag Dactylografie/Tekstverwerking 2de graad Jaarplan Doel: hulpmiddel bij evenwichtige verdeling van de leerstof Vuistregel 10 – 10 – 5 weken Noodzakelijke elementen Vak, klas, aantal lestijden per week, LP-nr. Door de lln gebruikte handboeken en cursussen Inhouden bij voorkeur chronologisch gerangschikt (volgens de geplande lessen) Verwijzing naar het LP Vordering Opmerkingen oktober 2004 GO - Studiedag Dactylografie/Tekstverwerking 2de graad

GO - Studiedag Dactylografie/Tekstverwerking 2de graad Jaarplan (vervolg) Bij voorkeur nauwkeurige tijdsperiodes (niet DW1, periode 1, maar aantal lessen of weken aangeven) Evt. de geplande oefeningen en herhalingstoetsen Evt. in het JP te verwerken: afwezige leerlingen, agenda … oktober 2004 GO - Studiedag Dactylografie/Tekstverwerking 2de graad

GO - Studiedag Dactylografie/Tekstverwerking 2de graad Varia Bijhouden documenten Overleg in vakkengroepen Ondersteunende teksten studiedag Cursusmateriaal oktober 2004 GO - Studiedag Dactylografie/Tekstverwerking 2de graad

GO - Studiedag Dactylografie/Tekstverwerking 2de graad Veel succes … oktober 2004 GO - Studiedag Dactylografie/Tekstverwerking 2de graad