Presentatie Project Talenpracticum

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samenwerken in de waterketen Paradigma: Van inhoud naar schaalgrootte en vorm.
Advertisements

Projectmanagement voor Projectleiders
Veranderingen bij ICT afdelingen, cultuur en processen Rosemarijn de Groot 18 januari 2012.
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
Kwaliteitshandboek CLB Genk-Maasland.
De kracht van it suits IT Als groothandel of brandowner in fashion bent aan het juiste adres voor automatisering en professionalisering van al uw – generieke.
College voor Examens, Rol van Contactpersonen Implementatie coe in mbo 13 september ‘10 Jan Paul de Vries.
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
het succes van een organisatie het welbevinden en succes
Eindmeting proeftuin Wmo Symposium ‘Samen met elkaar’, 31 oktober 2007.
Projectmatig werken...en dan?
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
COMPETENTIEONTWIKKELING
Het stellen van kwaliteitseisen aan mentoringprojecten.
Mediatheken dichter bij het onderwijs
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
Welkom bij de presentatie van het
Projectmanagement (SBC) 19 november 2009
ICTB/NB Projectmanagement.
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
Brainstorm sociale media in het onderwijs
Zekerheid over het eindresultaat neemt toe in de tijd.
Hoofdstuk 8 Projectuitvoering Organisatie en teambuilding
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
De competente projectleider
Naar een zelfstandige positie van de medezeggenschap op de Hogescholen Rienk Goodijk, 10 nov Hoogleraar TiasNimbas UvT Senior-consultant GITP.
Jeanette Kok Meeuwsen Ten Hoopen
LauwersCollege Buitenpost Informatica
Voeg hier het organisatie onderdeel in
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
Project Focus-Fontys 'Het mes snijdt aan twee kanten'
Inhoud presentatie - doel van de presentatie - aanleiding onderzoek
Opzet, planning en uitvoering van projecten
moderniseren van het curriculum.
Individueel roosteren
Workshop ‘visieversneller’
Presentatie projectplan werkgroepen
Managementstijl Management van uitzondering, doelen, rondlopen, etc.
FIDE projectmanagement. Projectmanager als bricoleur.
Kolegio Pierre Lauffer Garantia pa un bon guia Yolanda Rojer-Rijke en Emma Crestian.
Plan van Aanpak (PvA) = Projectplan
In 7 stappen naar een gezond bedrijf
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
Projectmanagement Hoofdstuk 1 en 2 Het project Roel Grit
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
H7 Organiseren.
Praktijk project 5 les 1 Dynamiek in organisatie.
H2 Achtergrond.
Taakteam Kennisdeling bij PROF 8 december 2015 Aftrapsessie.
Project ELLES samen naar een Blended Learning Lab
Transitie oprichten beheerstichting Sport Alblasserdam Han de Krijger Tonia Ruybroek 9 oktober 2012.
Ervaring regio met ESF actie J Karin van Meer. Beeld van de regio Noordoost Brabant.
Peel en MaasNet.nl Het digitaal geheugen van Peel en Maas.
Gebruikers- ondersteuning Change support Tactisch support Strategisch support Management support Monitoring Educatie Management- informatie Behoefte- management.
Arbeidsmarktonderzoek gehandicaptenzorg
Participerend Leiderschap
Wet meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling
Xxxxxxxxxxxxxxx 2/7/2018 Markt informatie bijeenkomst Openbare Europese aanbesteding betreffende inhuur externe medewerkers 7 juli 2015 xxxxxxxxxxxxx.
Een vergadering organiseren
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Vergadering Personeelsdienst
Samenwerking waterbeheerders
Opnemen colleges als dienst bij de Hanze
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Samenwerken in de wijk Voorstellen 4 april 2018
INFORMATICA Hoofdstuk 13 - Projectmanagement.
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Lessons learned Naar regionale oncologienetwerken.
Technisch Ontwerp inhoud
Leiderschapsontwikkeling
Transcript van de presentatie:

Presentatie Project Talenpracticum Volgens de matrix methode Door: Liën Coppelmans, Frank de Nijs en Esther Tonnaer

1 Doelen en werkwijze Projectdoel: Strategie: Onderzoek: Fontysbreed TP uitgeserveerd door FB Strategie: Deelprojecten/projectplan/plan van aanpak Onderzoek: Onderwijs/leveranciers/ICT en Inkoop Budget: Alleen aanschaf Randvoorwaarden: Visie onderwijs/ICT omgeving/Inkoop Fontys Hogescholen

2 Taken en bevoegdheden Projectorganisatie: Taakverdeling: Project van FB, samenwerking verschillende afdelingen Taakverdeling: projectteam → Overlegsituaties: In projectplan beschreven Rapporteren: Werkgroep aan Stuurgroep Procedures: Opdracht formulering, formeren projectteam, projectverloop Eindverantwoordelijke Stuurgroep Werkgroep Fontys Hogescholen

3 Deskundigheid Kwalificatie-eisen: Projectcoördinator, Stuurgroep en Werkgroep Samenstelling team: - Eindverantwoordelijke: directie FB - Projectteam: stuurgroep + werkgroep stuurgroep: managers meest betrokken afdelingen FB werkgroep: med. afd. MeVo en ICT en onderwijs Expertise: Threeships Beloning: Personeel volgens CAO, extra beloning vanuit MeVo Fontys Hogescholen

4 Beleidsbeïnvloeders Leidinggevenden: Coördinatoren CTC en minor Taal en Cultuur Projectcoördinator ICT Managers Mevo en ICT Directie Marketing Management en FB Opdrachtgevers: Instituut Marketing Management Directie FB Belangengroepen: Instituut, docenten, studenten Mevo, Ict, Inkoop Extern: leverancier TP, potentiele externe gebruikers Financiers: Marketing Management en FB Fontys Hogescholen

5 Besluitvorming Inspraak: Regelmatig overleg werkgroep met coördinator CTC en medewerkers ICT Coordinator CTC informeert docenten, coördinator minor, directie MM Projectleider informeert stuurgroep over voortgang project Contracten: Leverancier, Instituut, ICT Onderhandelingen: Functioneel beheer 1e 2e lijnsondersteuning Doorverhuur aan derden Digitale collectieondersteuning Beheer lescontent Bepalingen: Auteursrecht, Licentierecht, Fontysprocedures Fontys Hogescholen

6 Autonomie Wensen Projectleden: Vermindering taken, middelen, scholing, meer afstemtijd met projectleider Speelruimte: Groot: oriëntatie, contacten te leggen, initiatieven nemen, zelfstandigheid Perspectieven: Ervaring Fontysbrede projecten Nieuwe coachende rol Uitbreiding contacten binnen Mevo, FB, instituten Fontysbreed /Profilering Persoonlijke risico’s: Overbelasting i.v.m. takenpakket Piekbelasting geeft problemen binnen team en thuis Te groot vertrouwen van projectleider Grenzen kennen en aan kunnen geven Fontys Hogescholen

7 Bedrijfsklimaat - 1 Kwaliteitsnormen: - Inbedding kwaliteitszorgsystemen (MV, FB, Fontys) - Speerpunten nieuwe Missie Visie (MV) Slogan: ‘Dé partner in learning communities’ (MV) - Strategisch visie Fontys 2007-2012 Betrokkenheid: - Beschikbaarheid vaste projectruimte - Opdrachtgever en betrokkenen uitnodigen - Succesvolle stappen vieren Beeldvorming: Voortgang en resultaten goed communiceren en zichtbaar maken: ook historie in beeld brengen (?) Fontys Hogescholen

7 Bedrijfsklimaat - 2 Specifieke gewoonten: - Groot bedrijf: Veel koninkrijkjes, bolwerkjes - Cultuurverschillen binnen en tussen afd. FB en Instituten. - Onderwijs verandert continu - Locatieverschillen - Ervaringen PM Fontys Hogescholen

8 Samenwerking - 1 Fasering projectproces: - Programma management: welke fasen ontwikkeling doorlopen? bijv. vervolgprojecten, analyse, onderzoek (p.51) - Inhoudelijk plan door werkgroep(en). - Deelprojecten en/of meerdere werkgroepen? Teamvorming: - Tonen waardering en bevorderen juiste sfeer t.b.v. optimaal functioneren. - Coachen projectleden tot zelfstandig ‘produceren’. - Juiste mensen bij elkaar brengen. Fontys Hogescholen

8 Samenwerking - 2 Ideeënontwikkeling: Gebruik van methode: - Experimenteren met ideeën - Afstemmen en samenwerken met mensen buiten project en andere teams - Andere instellingen bezoeken - Literatuur - Openheid en collegiale ondersteuning Gebruik van methode: - Planning - Brainstormen - Software (MS Project) - Virtueel teamwork - Heidagen - Teampresentaties Fontys Hogescholen

9 Houding - 1 Werkhouding: Verantwoordelijkheid, humor, punctualiteit, creativiteit, flexibiliteit (omgaan met onvoorziene gebeurtenissen) Mentaliteit: Collegialiteit, betrouwbaarheid, solidariteit, eerlijkheid, commitment/engagement met de projectgroep Stijl projectmanager: - Goed overzicht houden- Mens- en organisatiegericht - Coaching: stimuleren en ondersteunen - Overtuigingskracht, gedrevenheid, alertheid, openheid, integriteit - Projectgroep uitnodigen tot ideeënvorming. Fontys Hogescholen

9 Houding - 2 Inzet: - Hangt af van geloof in realisatie doelen - Aanwezigheid medewerkers voldoende Fontys Hogescholen

10 Projectoverzicht - 1 Beeld: Aantrekkelijke kanten: - Is er voldoende facilitering binnen MeVo? Afdeling onder druk? - Hoe zwaar wil je en kun je inzetten? - Is er voldoende invloed uit te oefenen? - Goede samenwerking MeVo en ICT van belang, daarom project vanuit FB Aantrekkelijke kanten: - Nieuwe dienst van MeVo - Projectmatig werken - Samenwerking met andere afdelingen FB Benodigde informatie: - Manager Mevo Fontys Hogescholen

10 Projectoverzicht - 2 Projectroute: - Project moet doorgaan: - Vernieuwing staat al geruime tijd in de planning - Gunstig klimaat - Niet doorgaan als FB niet het project leidt! Fontys Hogescholen

Einde