De opdrachten van Lezenvoordelijst.nl: motiverend en betekenisvol Dag voor Taal, kunst en cultuur, 23 januari 2015 Monique Metzemaekers marlies Schouwstra
Programma Uit de praktijk: Fictieblog Onderscheidende kenmerken van opdrachten op Lezenvoordelijst.nl: A.L. Snijders, ‘De schrijver’ Erik of Het klein insectenboek Het beoordelen van opdrachten en procesgericht werken Afsluiting
Uit het fictieblog van Imre Filmpje Wat vind je van dit filmpje? In welke klas denk je dat Imre zit?
Omslag in het denken over onderwijzen Leerlinggericht: uitgaan van verschillen - focus: leren Programmagericht: realiseren van het programma – focus: doceren PTA methode boeken PTA methode boeken docent klas docent N1 N2 N3 .. 8-4-2017
A.L. Snijders, ‘De schrijver’ [hand-out]
De schrijver | A.L. Snijders 8-4-2017 | 6 Een jongen die erg goed kan schrijven (hij heeft eigenaardigheden) stuurt op zijn 23e een verhaal naar de redactie van een tijdschrift. Die reageert: het is niks. De jongen houdt op met schrijven. Alsie was doorgegaan was hij een belangrijk schrijver geworden, dat ligt opgesloten in zijn levenslot. Hij negeert zijn lot, hij schrijft niet meer. Hij is niet ongelukkig geweest, hij heeft een goed leven gehad. Hij heeft alleen zijn lot genegeerd, wat je trouwens niet kan zien als hij in de Leidsestraat loopt. Hij is vorige week gestorven, 73 jaar oud. Kinderen, vrienden bij het graf; toch een verborgen anonimiteit.
Gelijke monniken Lees de tekst Geef een korte samenvatting van het verhaal. Beschrijf de belangrijkste personages. Beschrijf de vertelsituatie en het perspectief. Wat valt je op aan de ruimte in dit verhaal? Wat kun je zeggen over symbolen en motieven? Interpreteer het verhaal: wat is het thema?
Recht doen aan verschillen / stimuleren van literaire competentie 8 Schrijf twee zinnen uit dit verhaal over die … … je niet zo goed begrijpt, of waarvan je niet zo goed snapt waarom ze in het verhaal staan (niveau 2). … er het meest voor zorgen dat het geen nieuwsbericht is, maar een verhaal (niveau 3). … je niet kunt weglaten zonder dat het verhaal zijn betekenis verliest (niveau 4). … je kunt verbinden met het existentialisme (niveau 5).
Vygotsky: zone van naaste ontwikkeling Zone van verveling Comfortzone Zone van naaste ontwikkeling Zone van vervreemding - - ± ++
Leesverslag Vaste componenten: korte samenvatting reflectie, bijvoorbeeld Wat heb je geleerd over de wereld? Wat heb je geleerd over het leven? Wat heb je geleerd over literatuur? …….. persoonlijk oordeel verdiepingsopdracht(en) Lezen voor de Lijst 8-4-2017
Opdrachten met een opbrengst dekken de ‘bandbreedte’ van het boek verbinden lezer, boek en leerdoelen (literaire competentie) gevarieerd tekstafhankelijk (betekenisvol) open (geen eenduidige antwoorden) 8-4-2017
Erik of Het klein insectenboek Opdrachten op N2, N3, N4 en N5 [hand-out] Welke opdracht zou je zelf willen maken? Waarom?
Beoordelen Stel je voor: deze vier opdrachten worden gemaakt door je leerlingen uit 5 vwo. Hoe beoordeel je deze opdrachten? Ken je een cijfer toe? Zo ja, welk?
Harlow en Deci (onderzoekers) Ze lieten jonge aapjes puzzels oplossen en kwamen tot de ontdekking dat de aapjes, nadat ze de puzzel hadden opgelost, gingen experimenteren of ze sneller of beter konden werken. Uit hun latere onderzoek is gebleken dat die intrinsieke motivatie bij uitdagende taken verdwijnt als er een materiële beloning tegenover komt te staan. Door die beloning gaan ze denken dat de taak op zich niet voldoende belonend is en zo verliezen hun belangstelling voor iets wat ze in eerste instantie heel leuk vonden.
Onderzoek Ruth Butler, ‘Effects of different feedback conditions on motivational perceptions, interest and performance’(in Journal of Educational Psychology) ‘Leerlingen die in de eerste periode alleen een score kregen, toonden geen vooruitgang in het werk in de tweede periode. De leerlingen die alleen opmerkingen hadden ontvangen, scoorden gemiddeld 30% hoger (hoewel ze dit niet wisten omdat ze geen scores hadden ontvangen).’
En….. Scores én opmerkingen: zelfde effect als alleen scores want… leerlingen met hoge scores voelden niet de noodzaak om de opmerkingen te lezen, leerlingen met lagere scores wilden de opmerkingen niet lezen.
Resumé Schoolse opdrachten leiden tot schools leren en schoolse resultaten. Betekenisvolle opdrachten gaan over het boek én over de leerling. Feedback en reflectie zijn noodzakelijk voor het leerproces. Leerlingen hebben hun docent nodig. ‘Een motief in Het Achterhuis is honger.’