Basisondersteuning en Schoolondersteuningsprofiel (SOP) Jaap van Petegem
Passend Onderwijs…… Samenhangende zaken: Recht doen aan de leerling Basisondersteuning Extra ondersteuning Organisatie van ondersteuning Schoolondersteuningsprofiel en Ondersteuningsplan Recht doen aan de leerling
Onderscheid tussen basisondersteuning (wat scholen zelf moeten kunnen) extra ondersteuning (waarbij gaat om extra middelen/expertise).
Basisondersteuning Niveau basisondersteuning wordt afgesproken binnen het swv; Alle scholen worden daarin (met mensen of middelen) gefaciliteerd; In ieder geval: Basiskwaliteit (wat van de inspectie moet) Planmatig werken Ondersteuningsstructuur in de school Preventieve en licht curatieve interventies
Afspraken in OZKNV Afspraken over niveau van basisondersteuning? Vaststellen van de ondersteuningsbehoefte van de leerling – de leerkracht – de ouders ? Organisatie van de extra ondersteuning? (arrangementen)
zo dicht mogelijk bij huis; zonder veel gedoe; naar een oplossing en Bij voorkeur: ( normaal als het kan, speciaal als het moet) zo vroeg mogelijk; zo snel mogelijk; zo dicht mogelijk bij huis; zonder veel gedoe; naar een oplossing en voor thuis én school.
Schoolondersteuningsprofiel De (volgens een door het samenwerkingsverband vastgesteld model) omschrijving van de basisondersteuning en de eventuele extra ondersteuning die een individuele school – eventueel in samenwerking met ketenpartners - biedt.
Onderwijsbehoeften: een omslag in denken Van moeilijkheden naar mogelijkheden. Van probleemgericht naar aanpakgericht. Van herstellen naar pro-actief handelen. Van over en voor het kind naar met het kind. Van informeren van de ouders naar samenwerken met de ouders.
Extra ondersteuning Ondersteuningsbehoefte leerling gaat de draagkracht van de school te boven. Ondersteuningsteam van de school: stelt ondersteuningsbehoefte vast bedenkt passend arrangement (ook: SBO of SO) geeft aan welke extra middelen/expertise nodig is Doel is creatieve, effectieve arrangementen als gevolg van ondernemerschap op school.
Arrangeren in plaats van indiceren ARRANGEREN: werkwoord (doen!) Definities: aaneenschakelen, componeren, bijeenbrengen, op het goede spoor zetten, samenhang creëren. Regelen Organiseren Samenstellen Laten ontstaan Afspreken Ordenen Ontwerpen
ondersteuningsplan Niveau basis-ondersteuning Omvang taken SWV Minimum: wettelijke taken Niveau basis-ondersteuning Omvang taken SWV Kennis en kunde reguliere scholen Middelen SWV Taken SWV Basisondersteuning Middelen reguliere scholen Minimum: basiskwaliteit scholen Piramide aan/uit