Het begint bij het jonge kind
Het begint bij het jonge kind Doel workshop: Helder krijgen welke jonge (risico)kinderen jouw school kan bedienen
Het begint bij het jonge kind Wat gaan we doen? -casus n.a.v. de KIJK in tweetallen -theorie: mijlpalen jonge kind -uitwerken casus in groepjes van 6: hoe ga jij te werk? -discussie: leer van elkaar -samenvatten/ conclusies trekken -terugblik: doel behaald?
Het begint bij het jonge kind Casus KIJK (in tweetallen): -Wat valt je op? -Wat zijn de onderwijsbehoeften van dit kind?
Het begint bij het jonge kind Citaat: “De eerste twintig jaar in het leven staan in het teken van groei en ontwikkeling. Hoewel ontwikkeling vanaf de conceptie tot aan de dood een rol speelt, zijn ontwikkelingsprocessen nooit meer zo uitgesproken als in de kindertijd en adolescentie. De snelheid waarmee veranderingen in de eerste jaren plaatsvinden en de aard van deze veranderingen worden later in het leven niet meer geëvenaard.” Uit: De Ontwikkeling van het jonge kind, F.C. Verhulst
Het begint bij het jonge kind Centraal bij het bestuderen van de ontwikkeling van kinderen staan de volgende vragen: -Welke veranderingen vinden er plaats gedurende de ontwikkeling? -Welke factoren beïnvloeden deze veranderingen? -Welke individuele verschillen zijn er in groei en ontwikkeling van het jonge kind?
Het begint bij het jonge kind Waarom de ontwikkeling van het jonge kind bestuderen? Kennis van ontwikkelingsprocessen is nodig om abnormaal functioneren te begrijpen (vb. gevolgen alcohol tijdens zwangerschap) Kennis kan toegepast worden in het onderwijs en opvoeding (vb. ideale klassengrootte) Kennis is nodig om kinderen die sterk afwijken van de norm te identificeren (aansluiten bij onderwijsbehoeften)
Het begint bij het jonge kind Drie basisprincipes van ontwikkeling: Ontwikkeling is een proces dat in een vaste volgorde verloopt Ontwikkeling is cumulatief Ontwikkeling gaat altijd in de richting van grotere complexiteit
Het begint bij het jonge kind Ontwikkeling kan zowel in kwantitatieve zin als in kwalitatieve zin verlopen (vb. kwantitatief: uitbreiding woordenschat vb. kwalitatief: overgang van krassen naar tekenen)
Het begint bij het jonge kind Ontwikkeling kan worden gezien als het product van drie factoren: Het ontwikkelingspotentieel zoals vastgelegd in de genen De ontwikkelingsgeschiedenis van het kind De actuele omgevingsfactoren
Het begint bij het jonge kind Bij ontwikkeling kijken we naar de normatieve en de individuele ontwikkeling. Normatief: -iedereen moet dit leren (denk aan: zitten, lopen, praten) Individueel: -niet ieder kind bereikt hetzelfde op dezelfde tijd -ieder individu heeft andere kenmerkende eigenschappen
Het begint bij het jonge kind Mijlpalen die een vierjarige gemiddeld genomen behaald zou moeten hebben (zie handout): Motorische ontwikkeling Taal-spraakontwikkeling Spelontwikkeling Sociaal-emotionele ontwikkeling Sociale redzaamheid Gedrags-/ persoonlijkheidsontwikkeling
Het begint bij het jonge kind Kinderen ontwikkelen in hun eigen tempo. Niet alle kinderen behalen (tegelijkertijd) dezelfde mijlpalen. Hier komt Passend Onderwijs om de hoek kijken….
Het begint bij het jonge kind
Het begint bij het jonge kind Opdracht: terug naar de casus (groepjes van 6) -Wat zou jij doen als je dit kind binnen krijgt? -Wat kan wel/ niet op jouw school? Richtinggevende vragen: -Hoe ziet jouw intake er uit? -Welke doelen kun je stellen? (sterke basis) -Wat heb je daar voor nodig? (steun waar nodig) -Wat zijn belemmeringen? (speciaal als het moet)
Het begint bij het jonge kind Centrale discussie: Bekijken blauwe, groene en rode flap. Kunnen we conclusies trekken?
Het begint bij het jonge kind De intake is heel belangrijk! Bij binnenkomst basisschool is er al ontzettend veel bekend over de vierjarige -Informatie ouders -Consultatiebureau: Van Wiechenschema -Voorschool/ peuterspeelzaal: KIJK -Kinderdagverblijf: observaties -Verslagen van specialisten (logo, fysio etc.)
Het begint bij het jonge kind Doel: Helder krijgen welke jonge (risico)kinderen jouw school kan bedienen
Het begint bij het jonge kind Vraag: Heb je voor jezelf helder gekregen waar jullie grens als school ligt en op welke gebied jullie je nog verder kunnen ontwikkelen met het oog op passend onderwijs?
Het begint bij het jonge kind