De kubus van CSPE succesfactoren!

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Welkom op de startdag van de Groen Proeven – OGW pilots!
Advertisements

Groen Proeven doet ook aan PDCA Lessen geleerd van monitoring van 36 pilots.
Opbrengstgericht werken in mijn school/klas: Hoe realiseer ik dat
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Organisatie van de afname van CSPE’s op school
Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
De PvB analyseren: HELP!
Praktijkworkshop: Groen Proeven in de praktijk. Programma • Introductie • Waarom Groen Proeven? • Beleid mbt Groen Proeven • Waar staan we nu? • Ervaringen.
Gesprekscyclus Quadraam
OGW en vakmanschap: het belang van een goede (aan)sturing
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
binnen het VMBO Impressie van wat mogelijk is.
Vakwedstrijden en onderwijs VECON Businessschool.
Van Zwak naar Beter Jij maakt het verschil!!!. Quickwinst - MT stuurt aan, maakt een plan van aanpak - Confrontatie team met de feiten, volledige transparantie.
Opbrengstgericht werken en Groen Proeven: Hoe realiseer ik dat?
4. uitvoeren, monitoren en testen
Landbouwbreed Klaaswaal
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
Opdracht: SV hfst 6 Handb. Taalgericht Onderwijs (e1). Nico Interview op school (e2). Herman 5 leden, 2 opdrachten zelf bedacht: SV taalbeleidsplan van.
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
Hoe rijk is een GP ervaring?
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
T-AfL-Q: 0-meting en actieplan
Beoordelen van docenten loont de moeite!
Opdracht: SV hfst 6 Handb. Taalgericht Onderwijs (e1)
wiskunde in vernieuwd vmbo
Biologie op maat! Greet Ellenkamp, Twickelcollege, locatie Borne
‘Wat biedt het het vmbo groen?’
Groen Proeven in de praktijk van AOC-Oost
Monitoring Groen Proeven : resultaten Judith Gulikers, Educatie en competentiestudies, WUR
Welkom op de startdag van de Groen Proeven – OGW pilots!
Intakegesprekken voor Groen Proeven: een goede start is halve werk Judith Gulikers, Educatie en competentiestudies, WUR & Corry.
Bewust toetsen met Groen Proeven
3600 feedback kwaliteit BPV Kwaliteitsspiegel
Hands On: leren binnen handbereik
Werken aan kwaliteit gl met de juiste instrumenten.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Projectleidersplatform en Themamiddag Plan van aanpak
Evaluatie examens LBB 2009 Vragenlijst en examenbespreking Deelnemers Groene leertraject.
Sectorwerkstuk Den Bosch
Verbeteren van onderwijs door professioneel reflectief handelen De rol van onderzoek Paula Willemse en Rob Vink © IVA.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Online leergang LOB stimulans voor LOB-ontwikkeling
EEN BREED INZETBAAR INSTRUMENT OOK BIJ AVO
LEERRENDEMENT VERHOGEN MET GOEDE LEERLINGBEGELEIDING DAG VAN DE ZORGCOÖRDINATOR 21 NOVEMBER 2013 Anke Visser
OGW in de klas: hoe maak ik het leren zichtbaar?!
Evalueren om te leren Kracht van Beoordelen
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Presentatie audit SDV Inhoud handleiding audit. Presentatie audit SDV Vorm: De opleiding maakt een portfolio waarin zij laat zien dat ze voldoet aan de.
Het betrekken van studenten bij de toetscyclus
 PTA  CENTRAAL EXAMENS. Programma van Toetsing en Afsluiting Per vak staat hierin aangegeven:  Toetsen  Handelingsopdrachten  Praktische opdrachten.
Voorlichtingsavond Doorstroom 4 TL  4 Havo 11 november 2015.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
KENNISMAKINGSAVOND REYNAERTCOLLEGE 3 VMBO BK 5 OKTOBER 2015.
Gerard Oud Clusius College (AOC, Noord-Holland) Erik Degen Cito (Toetsinstituut, Arnhem) 7 april 2016 Hoe wilt u het hebben? Voorbereiding op Centrale.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling PTA nieuwe beroepsgerichte programma’s vmbo Landelijke docenten dag BWI 1 juni 2016 Jan van Hilten.
Platform economie 14 juni 2016 Naar een schoolexamen voor een keuzevak in tien stappen Tom Erkens.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Inhoud Nieuwe examenprogramma’s vmbo beroepsgericht
Presentatie EduCheck SOML
CENTRAAL EXAMENS PTA CENTRAAL EXAMENS.
Netwerkbijeenkomst ronde 3
Opdracht: SV hfst 6 Handb. Taalgericht Onderwijs (e1)
Welkom op de informatieavond leerjaar 3 GTL
Voorlichtingsavond 4 mavo
Succescriteria voor Spreekvaardigheid
Cijferloos lesgeven bij talen
Transcript van de presentatie:

De kubus van CSPE succesfactoren! Juliette Vermaas (OGW) Judith Gulikers en Wilma Bredewold (GP-OGW) In opdracht van de AOC Raad De kubus van CSPE succesfactoren! Marion Visser (Clusius College Heerhugowaard) Wilma Bredewold (Bredewold Onderwijsadvies)

De kubus van CSPE succesfactoren Succesfactoren van 10 ‘succesvolle’ vmbo groen scholen 10 scholen hebben boven gemiddeld gescoord op het CSPE en daarbij vaak een grote verbeterstap gemaakt in het CSPE óf het verschil tussen SE en CSPE behoorlijk verkleind in 2 jaar 6 thema’s (zie kubus) Per thema: Succesfactoren Gespreksvragen Citaverde College Heerlen, vmbo Clusius College Heerhugowaard, vmbo AOC Terra Emmen, vmbo Eelde, vmbo Wellantcollege Brielle, vmbo Klaaswaal, vmbo Westvliet, vmbo Lentiz Onderwijsgroep Maasland, vmbo AOC Oost Twello, vmbo Groenhorst Emmeloord, vmbo

De 6 succesfactoren in beeld Inhoud beroepsgerichte programma Groepering Professionalisering docent OGW cultuur Rol van competenties Leerling verantwoordelijk Losse thema’s, maar thema’s staan niet los van elkaar!

1. Inhoud beroepsgerichte programma Theorie vs praktijk Rekenen en economie Nieuwe methode (modulair) PTA Weten wij waar we naartoe moeten en willen werken met onze leerlingen? Bereidt ons programma hier op voor? (Wat doen we te weinig/te veel?) In hoeverre vraagt bijstelling van ons programma om PTA aanpassing?

2. groepering Homogene GL groepen GL niveau Differentiatie Past onze huidige groepssamenstelling bij de (gewenste) inrichting van ons programma? Differentiëren we hiermee voldoende naar niveau? Welke (organisatorisch) haalbare verbeteringen kunnen we doorvoeren?

3. Professionalisering docent Bewust toewerken naar einddoelen Volgen, feedback geven en differentiëren op leerlingniveau Open cultuur, stimulans tot reflectie binnen het team Weten wij wat de SE/CSPE eisen zijn? Werken wij hier bewust naar toe? Hebben wij een cultuur waarin we kritisch durven te zijn naar onszelf/elkaar en van elkaar willen leren? Krijgen wij de mogelijkheid en worden wij gestimuleerd ons te scholen op vakinhoudelijk en didactisch gebied?

4. OGW cultuur Bewuste samenwerking in het team binnen OGW cyclus Kwaliteit van toetsen Analyse van resultaten Verbeterpunten programma, toetsing en didactisch handelen Actieve ondersteuning schoolleiding (scholing, IPB, sturing op resultaat, sectieoverleg) Hebben wij als sectie eenduidige afspraken over de kwaliteit van onze toetsen? Passen wij de 3 centrale OGW vragen consequent toe? Werken wij in ons onderwijs volgens een vaste cyclus van ‘voorbereiden, uitvoeren, analyseren, verbeteren’?

5. Rol van competenties Met CGO vergroten complexiteit van opdrachten Werken aan specifieke competenties ter voorbereiding op CSPE (o.a. plannen en organiseren) Vakoverstijgend Inzet PvB’s voorbereidend op het CSPE Expliciete beoordeling competenties (PTA, cijfer) Welke meerwaarde zien wij in het werken aan competentieontwikkeling voorbereidend op het CSPE? Hoe vertalen wij dit naar ons (toets)programma? Welke ruimte hebben onze leerlingen om competenties in praktijk te brengen? Hoe beoordelen wij de competentieontwikkeling van leerlingen en welke weging geven wij hieraan?

6. Leerling verantwoordelijk Flexibel programma leerlingen (ruimte eigen inbreng) Leerling verantwoordelijk voor deel programma Leerlingen werken aan eigen leerdoelen (portfolio) Hoe betrekken wij onze leerlingen bij de invulling van ons/hun lesprogramma? Biedt ons programma voldoende mogelijkheden voor eigen keuzes en invulling door leerlingen? In hoeverre maken wij onze leerlingen verantwoordelijk voor het behalen van hun eigen leerdoelen?

Maar nu de praktijk! Eens succesvol is niet altijd succesvol! Wat zijn voor Clusius College Heerhugowaard tot nu toe de meest bepalende succesfactoren geweest, hoe heeft men dit aangepakt en houdt men het vast? Marion Visser, teamleider Clusius College Heerhugowaard

Met elkaar in gesprek rond de CSPE kubus

Meest opvallende uitspraak? Nieuwe inzichten? Elke locatie heeft een aantal exemplaren van de kubus ontvangen. U vindt een pdf van de CSPE kubus op de website van de AOC Raad. Of pdf even opvragen via: wilma@bredewoldonderwijs.nl