1 OR & G EDRAGSCODE. 2 Governance codes Integriteitsverklaring 10 gouden regels Huisregels Zwembad Rotterdamse Burgerschapscode.. R EGELEN ONDERLINGE.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Dyslexie de baas! Ouderavond 1
Advertisements

> Met websitestatistieken naar een betere website Rick Koopman.
SEPA Wat verwacht de toezichthouder van u? NFS SEPA-voorlichtingsmiddag, 30 mei 2012 Prof. Dr. Olaf C.H.M. Sleijpen Divisiedirecteur, Toezicht pensioenfondsen.
Oranje Nassau Welkom.
SportMinistry. AIA, de kerk en sport  Kerken willen graag relevant zijn en in hun wijk getuigen van Jezus, maar hoe doe je dat?  AIA: sport als taal.
Sponsoring Sponsoring Welkom bij de workshop Astrid en Miek Meldpunt Vrijwilligerswerk.
Welkom. Ons doel Plezier in sport beleven Zich thuis voelen bij DFS Verbetering van prestaties en verhogen van kwaliteit.
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Sportiviteit & Respect Just do it!
Kritische succesfactoren bij reorganisaties
© team 3 Ouderavond 2013 Dinsdag 24 september 2013.
Beroepsgeheim in de Bijzondere Jeugdbijstand Antwerpen, 14 oktober 2008 Beroepsgeheim: we zwijgen erover?! Axel Liégeois K.U.Leuven – Broeders van Liefde.
Invloed op bestuur en toezicht mr. Eveline Buyink en mr. Renate Vink
Visie, Missie, Speerpunten en Strategische doelstellingen
Competentie 1, 3, 15 en 16 Wetten, Regels en Overeenkomsten
COMPETENTIEONTWIKKELING
Het stellen van kwaliteitseisen aan mentoringprojecten.
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
Gezondheidsmanagement
Gedragscodes en het belang van waarden voor een goed bestuur
Klantgerichte ICT organisatie
Medezeggenschap vanaf 2015
HOORCOLLEGE V2 ASSESSMENTS CMD
1.1: in de naam der wet Nakijken Intro HC Opdracht Opdracht bespreken
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
Gedrag in organisaties, 10e editie
Huisregels Niveau 4 Kerntaak 1 PM Blz. 65.
3 e Praktijkdag MEP GEP Henk van WezelOpening David de SmitCollegiale Toets Derk Jan MarsmanVooruitblik collegiale toets Paul.
Allen & Overy LLP Pension Fund Governance in onderzoek Wijnanda Rutten Vereniging voor Pensioenrecht 28 september 2004.
Netwerkdag 15 april Implementatie Handhaving in de VR 2 Workshop Implementatie Handhaving in de VR Robert Luinge 15 april 2009.
Time for change?! Congres CNV Publieke zaak Utrecht, 25 juni 2010 Dr. mr. Steven F.H. Jellinghaus.
LOMOZ Versterking van de positionering 1. 2 Agenda 1.Drijfveren: idealisme 2.Marketingbeleid 3.De vertaalslag naar de LOMOZ situatie 4.Plan van aanpak.
Presentatie Missie en Visie Lomoz 2012 Anton Rijkers.
Wie is waar goed in? Ellen Mogendorff 1.
Ervaringen en enige kritische kanttekeningen L.M.F. Dejong
Medezeggenschap levert op Ondernemersontbijt TPN West 17 maart 2011 Pieter van der Have.
College 4 Bedrijfscodes.
Organisatieontwikkeling NPO (1)
Een theoretische verkenning
Zachte waarden klinkende resultaten?!. Uitgangspunten van de werkgroep De deelnemende ROC’s delen de notie dat (kern)waarden onderscheidend en legitimerend.
Voetbal is een leuk spelletje laten we het ook zo houden!
Bemiddelen voor landbouwbedrijven overname en samenwerken
Netwerken voor ondernemers Minor ondernemerschap
september 2009 Aanbevelingen van Compliance professionals
De ambtelijk secretaris als intern adviseur
AutiWorks start open training ‘Autisme Werkbaar’
workshop ‘Ik sta voor….’ Een Introductie over onze gedragscode
Kolegio Pierre Lauffer Garantia pa un bon guia Yolanda Rojer-Rijke en Emma Crestian.
 Leiden van een organisatie  ontwikkelingen sturen en beïnvloeden  beheersen van processen.
1 Workshop: bewustwording loyalty Workshop loyalty, bewustwording en eerste stappen.
‘netwerken zonder grenzen’ Sociaal Netwerken in Regio 0318.
Sociale media in de zorg Regionale Nascholing Intensive Care 26 maart 2015.
Medezeggenschap & ARBO Het bedrijf ziet Arbo alleen als kostenpost en wil er niet in investeren. Het bedrijf stelt zich ten doel om te voldoen aan de.
Inspectie SZW en handhaving. DE INSPECTEUR Toezichthouder op basis van artikel 24 Arbowet. Buitengewoon opsporingsambtenaar op grond van artikel 142 Wetboek.
OR & Reglement. Conform WOR: iedere OR moet een reglement opstellen waarin … “de onderwerpen worden geregeld die bij of krachtens deze wet ter regeling.
Volle OR en hoge verkiezingsopkomst: Utopie of goed realiseerbaar?’
1. Workshop Kennisconferentie toptechniek op missie 2.
Rapportage ‘Over leven met dieren’ “Na zaaien komt oogsten”
Wet op de Ondernemingsraden (WOR) Drees 1950
De ontwikkelopgave in Zoeterwoude Veranderen om in je kracht te blijven!
Rol van de ondernemingsraad Titus Terwisscha van Scheltinga
Integriteit Dilemmatraining.
Na een snel gedaalde rente
OR en Toezichthouders – Vriend? Vijand? Of kwestie van wennen?
Welkom! Nieuwe vormen van medezeggenschap
Rondetafelgesprek Uitvoeringsprogramma Handhaving
Persoonlijk Leiderschap
Van Ondernemingsraad naar Raad van de Onderneming – kan dat?
Leiderschapsontwikkeling
Transcript van de presentatie:

1 OR & G EDRAGSCODE

2 Governance codes Integriteitsverklaring 10 gouden regels Huisregels Zwembad Rotterdamse Burgerschapscode.. R EGELEN ONDERLINGE OMGANG

3 Een geheel van regels en richtlijnen over het gedrag van mensen in een bepaalde sociale situatie. ≠ wet W AT ?

4 Verwachte inspanning/investering van betrokkenen om te komen tot…..?  Verwachtingen van elkaar  Verwachten anderen van jullie/jou? Visie & Missie ! R ICHT ZICH OP ….

5 Aanwezigheid Voorbereiding Manier van communiceren Wijze van informeren Omgaan vertrouwelijke informatie Werken aan samenwerking (sfeer) Elkaar aanspreken Imago (externe communicatie) Autonomie versus je gebonden weten K AN GAAN OVER …….

6 Ongewenste situatie Gewenste situatie A ANLEIDING

7 Ondernemingsraad Bestuurder Toezichthouder Werknemers Buitenwacht en/en/en/en  of ? Intern en/of extern? Rode draad of keurslijf? R ICHT ZICH OP ……

8 Burgerlijk Wetboek WOR OR-reglement Ondernemingsovereenkomst Beschrijving werkwijze Mores W AT VOORHANDEN ?

9 Voor of door ? Intern ‘bühne’ ? en/en/en/en  of ? K EUZEN

10 Ontstaat in samenwerking met betrokkenen Afhankelijke van draagvlak betrokkenen In relatie tot weten, doen en willen Concreet gedrag Duidelijk vastgelegd Meetbare resultaten Naleving Feedback op handelen Borging V OORWAARDEN

11 Oriëntatie en bewustwording Conceptfase Oefenfase Aandacht voor handhaving Reflectiefase Vastleggen van de code Revisiefase O NTWIKKELINGSFASES

12 Hamvragen: 1.Wat betekent de code voor jou? 2.Hoe te handelen in grenssituaties? 3.Wat te doen als een ander zich niet aan de codes houd? Naleven = leerproces ! N ALEVING

13 Mogelijkheid tot schorsing (WOR art 13) Voor hoe lang? Welke werkzaamheden? Zowel bestuurder als OR Bij ernstige zaken (dossiervorming!) Verankeren in competentieontwikkeling Specificeren in OR-reglement S ANCTIES

14 Initiatief Analyse Prioritering Vaststelling en invoering Evaluatie en borging S TAPPEN

15 Vrijblijvendheid Project uitbesteden aan derden Onderhoud gedragscodes Onvoldoende aandacht voor beeldvorming Begeleiding door externe deskundige V ALKUILEN

16 G EGEVENS R ON VAN DER W ENS mobiel: TPAST voor medezeggenschap Pastbus AS Doetinchem nl.linkedin.com/in/rvanderwens twitter.com/tpastron