Alfa Accountants en Adviseurs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Mijn Inburgering Hoe werkt dat?.
Advertisements

De muziekdocent als ondernemer
H.2.3 ondernemingen met rechtspersoonlijkheid
- Administratie - Analyse - Actie -
Koepels: keuzes die de Intermediair kan maken SBR voorlichtingsbijeenkomsten 2011 Vanaf 1 januari 2013 is SBR de standaard voor financiële rapportages.
Een volledig voorbeeld
Fiscaliteiten binnen een GGz instelling GGz Dichtbij – Jurgen Teseling
Financiële Planning. Financiële planning  Goede oudedagsvoorziening. Is uw pensioen en AOW wel toereikend?  Inkomensvoorziening bij arbeidsongeschiktheid.
Sportservice Zuid-Holland
Energiebesparing in de Industrie
Jongbloed Fiscaal Juristen N.V.
De Belastingdienst Leuker kunnen we het niet maken... Ook in Wognum
Elektrische mobiliteit. Accountants & Belastingadviseurs Middelgroot kantoor (60 medewerkers) Alle disciplines onder één dak Grote en ervaren adviesafdeling.
Specialist in sportkader
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Basiskennis Boekhouden
Handleiding TURBOCASH
Informatie besluit bijstandverlening zelfstandigen (BBZ)
Startersavond Noordoost Fryslân Spreker: Auke Algra.
(Freelance) Ondernemen Bijeenkomst: Kivi Niria Plaats: Driebergen Datum: 2 november 2004 Presentator: Paul Wolbers.
Jasper Dekker consultant Agentschap SZW
De Flex-BV Wet vereenvoudiging en flexibilisering BV-recht
Goed advies kost geld Financiële ondersteuning Wmo-adviesraden Monster 27 januari 2009.
Accountancy en Advisering
Hogeschool van Amsterdam Instituut voor Interactieve Media PROPEDEUSE ONDERNEMEN kennis – vaardigheden - HOUDING College 6 [ ] Peter Buis Lori de.
Niet-commerciële organisaties
Agenda  Lessen (6)  tot  hs 30
Inkomen les 20 Begrippen & opgave 100 t/m Begrippen Collectieve lasten Geheel van belastingen en sociale premies.
Inkomen Begrippen + 6 t/m 10 Werkboek 6. 2 Begrippen Arbeidsverdeling Verdeling van het werk in een land.
Inkomen 21 Begrippen H6. 2 Begrippen Directe belastingen Belastingen die rechtstreeks aan de overheid moeten worden betaald.
Havo 4: De arbeidsmarkt Hoofdstuk 2: Loondienst of zelfstandig
User management voor ondernemingen en organisaties
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Starten voor het onderwijs
Gebruik maken van de artiestenregeling.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Commercieel beleid en recht
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
HLB Van Daal & Partners, opgericht in 1979, is een ambitieuze accountants- en belastingadviesorganisatie met 8 kantoren in Midden- en Oost-Brabant.
De (T)OR en de bestuurder
Welkom bij DUO.
Recht H1 Ondernemingsvormen Ondernemer.
De economische dimensie
Voor jezelf beginnen Een eigen bedrijf. Algemeen  Een eigen bedrijf  Freelancer  Voordelen  Grote vrijheid Leuk werk Brede oriëntatie  Nadelen 
Module 2 : Ondernemerschap Door Ingrid van Houwelingen ©2013.
Pupate Mens en Ondernemen
Minor ondernemen Financieel Plan en prijsstelling
Financiering en inkoop
Ondernemen moet je doen
de boekhoudkundige verwerking van een economische cyclus:
Pag 65 t/m 77. Wat gaan we doen vandaag? Korte herhaling Uitrekenen inkomstenbelasting Kortingen op de belastingen Extra aftrekposten voor ondernemers.
Pag 65 t/m 77. Wat gaan we doen vandaag? Korte herhaling Kortingen op de belastingen Extra aftrekposten voor ondernemers Ondernemendheid voor Dummies:
Van harte welkom!. Financiële administratie 22 januari 2015 Leon te Brake.
Administratie ‘Wat is administratie?’. Wat is administratie? “Administreren is vastleggen, op papier of elektronisch, wat er in jouw onderneming gebeurd.
Aantekeningen hoofdstuk 8. Een ondernemingsplan maken 1. Een goed idee en jezelf kennen als ondernemer. 3. Zoek naar benodigde vergunningen, diploma’s.
Financieel Plan deel.
Aangifte IB en omzetbelasting voor ondernemers
Afspraken inzet leden Kenniskring VOR bij RWS
Beste Havo 4..
Belasting en wetgeving
liquiditeitsbegroting
Jongbloed Fiscaal Juristen N.V.
Financiering Onderneming
Een Goede Start met de Belastingdienst
Jongbloed Fiscaal Juristen N.V.
Basiscursus boekhouden
Bedrijfsadministratie
Bedrijfsadministratie
Hoofdstuk 5 Hoe en met wie ga ik ondernemen?
Transcript van de presentatie:

Alfa Accountants en Adviseurs Bedrijf starten en Fiscus en overige aandachtspunten Marten Zijlstra / Henk Kooy 4 november 2014 Alfa Accountants en Adviseurs

Introductie Alfa accountants & adviseurs 30 vestigingen, ruim 800 mdw 8-4-2017 Introductie Alfa accountants & adviseurs 30 vestigingen, ruim 800 mdw Alfa Fryslân vestigingen in Buitenpost en Leeuwarden Gericht op MKB + Agro Accountants, Fiscalisten, Bedrijfskundigen, Subsidieadviseurs, Adviseurs lonen en sociale zekerheid Maatschappelijk betrokken, o.a. trotse hoofdsponsor Ride for the Roses

Onderwerpen Algemene zaken m.b.t. ondernemerschap Voeren administratie 8-4-2017 Onderwerpen Algemene zaken m.b.t. ondernemerschap Voeren administratie Jaarrekening / winstaangifte Inkomstenbelasting Omzetbelasting Loonbelasting Tips

Algemeen / ondernemerschap 8-4-2017 Algemeen / ondernemerschap Stappenplan voor een goede start Opstellen ondernemingsplan Startkapitaal werven Rechtsvorm bepalen Administratie opzetten Fiscale zaken regelen

Algemeen / ondernemerschap 8-4-2017 Algemeen / ondernemerschap Ondernemingsvormen Eenmanszaak Maatschap Vennootschap onder firma Commanditaire vennootschap Besloten vennootschap Naamloze vennootschap

Algemeen / ondernemerschap 8-4-2017 Algemeen / ondernemerschap Verplichtingen: Aanmelden bij KvK (autom. btw-nummer) Administratieplicht Aangifteplicht Inlichtingenplicht

Voeren van de administratie (Online) bedrijfsadministratie: Centrale vragen voor u als ondernemer: Waarom hou ik de administratie bij en wat hou ik bij Hoe ga ik de administratie verrichten Wie gaat de administratie voeren

Voeren van de administratie Waarom? Om de onderneming te besturen en te beheersen voor derden, o.a. financiële instellingen, leveranciers, klanten en fiscus Wat? Gestructureerd bijhouden van o.a. bankafschriften, facturen Vaste methodiek (qua inboeken, werkwijze) Stelsel moet bestaan uit: verkoopboek, inkoopboek, kas, bank/giro

Voeren van de administratie Hoe administreren: Registratie kasadministratie Kasstukken afzonderlijk nummeren op volgorde van datum Stukken inschrijven/inbrengen in kasboek Saldo regelmatig afstemmen met aanwezige saldo kas Kas bedrijf scheiden van privé kas Registratie inkoopadministratie Nota’s nummeren en op volgorde van datum en nummer opbergen Bij betaling: datum noteren, coderen betaald, bij klein aantal facturen, de facturen achter de bankafschriften op volgorde van betalen.

Voeren van de administratie Registratie verkoopadministratie Verkoopfacturen maken, op doorlopende nummering Bij ontvangst betaling: datum betaling noteren + coderen als betaald.

Voeren van de administratie Inrichting van de factuur (vereisten) Naam, adres van uw onderneming Uw BTW-nummer BTW-nummer van de afnemer bij verlegging Naam en adres van uw klant Factuurdatum Factuurnummer (doorlopend nummeren!) Omschrijving verrichte prestaties Datum waarop de prestaties zijn verricht Prijs exclusief BTW Het bedrag en percentage van de BTW Prijs inclusief BTW

Voeren van de administratie Hoe ga ik de administratie voeren? Handmatig, geautomatiseerd, online Wie gaat de administratie voeren? Zelf, partner, familielid, administratiekantoor, accountant

Voeren van de administratie Nadelen (online) boekhoudpakket: Tijdsgebrek (inclusief leren pakket) Aanschafprijs / abonnementsprijs van boekhoudpakket Bij onvoldoende kennis mogelijk meer fouten in de administratie, herstel door externe partij kost geld

Voeren van de administratie Voordelen (online) boekhoudpakket: Gebruiksvriendelijk, geautomatiseerde doorboekingen naar grootboek Complete administratie incl. facturatiesysteem en koppeling met bankgegevens Adressen klanten/leveranciers eenmalig invoeren Accountant kan “meekijken” in de administratie Veiligheid, meeste pakketten in de cloud, altijd backup Altijd de beschikking over de nieuwste versies.

Voeren van de administratie Voordelen zelf administreren: Kostenbewaking, meer “gevoel” bij inkomsten en uitgaven Inzicht in debiteuren en crediteurenadministratie Snel en actueel inzicht in de financiële situatie onderneming Bij ondernemersvraagstukken zoals wel/niet investeren beschikt de accountant over de actuele gegevens.

Voeren van de administratie Administratieve verplichting conform BW: Ieder, die een bedrijf uitoefent, is verplicht van zijn vermogenstoestand en van alles betreffende zijn bedrijf, naar de eisen van zijn bedrijf op zodanige wijze een administratie te voeren en de daartoe behorende boeken en bescheiden op zodanige wijze te bewaren, dat ten allen tijde zijn rechten en verplichtingen worden gekend (bewaartermijn 7 jaar!). Let op! Mocht er discussie met de fiscus ontstaan dan geldt er een omgekeerde bewijs last! De fiscus stelt, u bewijst.

Jaarrekening / winstaangifte Waarom? Wettelijke verplichting O.b.v. overeenkomst (bank) Nuttig (stuur)instrument Welke onderdelen? Balans Winst- en verliesrekening Toelichtingen Wat staat er in? Wat kunt u ermee?

Jaarrekening / winstaangifte Wat staat er in de jaarrekening? Kolommenbalans klant of accountant is de basis De kolommenbalans wordt vertaald naar v&w en balans Gebruikelijke werkzaamheden accountant Noodzakelijke correcties Loonjournaalpost Aansluitingen Afschrijvingen Voorzieningen Overlopende posten

Jaarrekening / winstaangifte Wat kunt u ermee? Pijlers voor financiële informatie Resultaat Solvabiliteit (verhouding vv/ev) Liquiditeit (verhouding geldstromen) Advies/managementinformatie Spreek de jaarrekening door met de accountant, vergelijk de marges per jaar, eventueel branchevergelijking. Is de prognose gehaald? Vallen er afwijkingen op en zijn die te verklaren? Indien noodzakelijk actie ondernemen.

Inkomstenbelasting U voldoet niet aan het urencriterium: Recht op: 8-4-2017 Inkomstenbelasting U voldoet niet aan het urencriterium: U bent ondernemer U besteedt minder dan 1225 uur aan werkzaamheden voor de onderneming Recht op: MKB-winstvrijstelling 14% vd winst Investeringsaftrek Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek Energie-investeringsaftrek (www.rvo.nl) Milieu-investeringsaftrek (www.rvo.nl) Verkoop binnen 5 jaar desinvesteringsbijtelling: hetzelfde percentage als op moment van investeren !

Inkomstenbelasting U voldoet wel aan het urencriterium: Recht op: 8-4-2017 Inkomstenbelasting U voldoet wel aan het urencriterium: U bent ondernemer U besteedt meer dan 1225 uur aan werkzaamheden voor de onderneming U besteedt meer dan 50% van de totale gewerkte tijd in economisch verkeer aan de onderneming Recht op: Investeringsregelingen: Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek Energie-investeringsaftrek (www.rvo.nl) Milieu-investeringsaftrek (www.rvo.nl) MKB-winstvrijstelling 14% vd winst + …… 

Inkomstenbelasting U voldoet aan het urencriterium  Ondernemersaftrek 8-4-2017 Inkomstenbelasting U voldoet aan het urencriterium  Ondernemersaftrek Zelfstandigenaftrek vast bedrag € 7.280 Startersaftrek € 2.123 (3 maal in de eerste 5 jaar na oprichting) Fiscale oudedagsreserve (FOR) 12% vd winst max. € 9.542 Meewerkaftrek max. 4% van de winst (> 1750 uur) Mogelijkheid tot willekeurige afschrijving

Inkomstenbelasting Meewerkende partner Geen vergoeding  meewerkaftrek 8-4-2017 Inkomstenbelasting Meewerkende partner Geen vergoeding  meewerkaftrek partner werkt minimaal 525 uur mee, aftrek van 1,25% tot maximaal 4% van de winst. Wel vergoeding dan > € 5.000 Alternatief man-vrouw firma Let op! Aantonen uren + betaling moet blijken uit administratie!

8-4-2017 Inkomstenbelasting Voorlopige aanslag inkomstenbelasting 2014/2015 Controleer de automatische VA indien aanwezig! Invloed op hoogte VA, o.a.: De koop of verkoop woning Hogere of lagere inkomsten: Loon Resultaat uit overige werkzaamheden Winst uit onderneming !! Keuze: of gelden reserveren voor betaling IB of aanvraag/wijzigen voorlopige aanslag

Inkomstenbelasting Middeling Verliesverrekening 1 jaar carry back 8-4-2017 Inkomstenbelasting Middeling Verliesverrekening 1 jaar carry back 9 jaar carry forward

Omzetbelasting BTW: Periodieke aangifte verplichting voor de btw: 8-4-2017 Omzetbelasting BTW: Periodieke aangifte verplichting voor de btw: “Slepen” met btw niet toegestaan Schatting btw alleen als er een vergunning van de belastingdienst is Einde van het jaar correctie boekingen btw o.a. voor: Kosten accountant Telefoonkosten Indien van toepassing energie kosten

Loonbelasting Aanvragen LH-nummer bij belastingdienst 8-4-2017 Loonbelasting Aanvragen LH-nummer bij belastingdienst ID-bewijs werknemer LB-verklaring Arbeidsovereenkomst Ziekteverzuimverzekering Uitbreiden aansprakelijkheidsverzekering Eventueel Arbo-dienst Verzorgen loonadministratie

8-4-2017 Tips Houd zelf zicht op uw administratie (als managementtool + besparing kosten) Reserveer voor betalingen Regel o.a.: Arbeidsongeschiktheid Pensioen M.i.v. 2012 recht 10 jr deelname pensioenfonds vorige werkgever Lijfrente  verzekeraar of banksparen, m.i.v. 2013 vitaliteitsregeling Bedrijfsaansprakelijkheid

Tips Boekhoudpakket bijvoorbeeld Accountview / Imuis / Exact 8-4-2017 Tips Boekhoudpakket bijvoorbeeld Accountview / Imuis / Exact Neem tijdig contact op met accountant, verzekeringsagent, bank Stel vragen bij onduidelijkheden Maak gebruik van begeleiding door derden Overleg met collega-ondernemers Alfa Vast & Zeker

Advies / informatie Vragen? Marten Zijlstra / Henk Kooy 8-4-2017 Advies / informatie Marten Zijlstra / Henk Kooy Telefoonnummer 088- 25 32 400 Email: hkooy@alfa.nl / mzijlstra@alfa.nl Of www.alfa.nl Twitter: @AlfaFryslan Vragen?