LEERRENDEMENT VERHOGEN MET GOEDE LEERLINGBEGELEIDING DAG VAN DE ZORGCOÖRDINATOR 21 NOVEMBER 2013 Anke Visser

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Presentatie Laaggeletterdheid
Advertisements

Kwaliteit en onderwijstijd
Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
Early Warning System Kwaliteitscholen
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Informatieavond 22 april 2013
Samenwerkingsverband
Taalportfolio in Action
CALVIJN MEERPAAL ACADEMY
Van Zwak naar Beter Jij maakt het verschil!!!. Quickwinst - MT stuurt aan, maakt een plan van aanpak - Confrontatie team met de feiten, volledige transparantie.
Werken naar onderwijsbehoeften
Opleidingsmogelijkheden
Logical Framework Approach
Welkom.
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
Waarnemen Realiseren Begrijpen Plannen leerlingen docenten ouders
MULTI DISCIPLINAIR OVERLEG
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Basisondersteuning ‘het geheel van preventieve en licht curatieve interventies die binnen de school planmatig worden uitgevoerd en is het fundament van.
Kwaliteitszorg SPO Utrecht
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
De trajectbegeleiding Een antwoord op de invoering van passend onderwijs van Lyceum Sancta Maria.
Zorgtoewijzing van hulpvraag tot nazorg
Samenwerken in burgerschap
Welkom !!! Bs Meuleveld SBO Peelhorst
Kleine school met eigen karakter Welkom 19 september 2011 leerjaar 1.
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
Ouderbetrokkenheid op het MBO
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
PoRaad Herman Bijsterbosch 1 maart 2013.
Differentiëren in MBO-niveau 1 bouw
Algemene ouderavond Leerjaar 1 Augustus 2013
SONDERVICK COLLEGE Informatieavond MAVO XL
Pass’t Montessorionderwijs ?
“Passend onderwijs op maat”
Informatie avond 4e klas
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Een positieve studiehouding bij de bovenbouwleerling
De kubus van CSPE succesfactoren!
Zorgavond Mariaschool. Inhoud: voorstellen doel / omschrijving / taken intern begeleiders leerlingvolgsysteem zorgstructuur leesproblemen/dyslexie (hoog)begaafdheid.
Zorgtoewijzing Passend Onderwijs. Nieuwe aanpak zorgtoewijzing Deze power point geeft een korte impressie van de nieuwe ontwikkelingen van Passend onderwijs.
Oranje Route 23 oktober Van harte welkom namens Locatie Thornstraat Locatie Wertastraat Locatie Parklaan Het College Cranendonck.
Zorgstructuur op basisschool Pius X
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
GOED ONDERWIJS Eigen onderwijskundig concept (volledig leren), drie belangrijke pijlers: activerende didactiek; veel aandacht voor vaardigheden; volledig.
Kwaliteitsbeleid.
Martine Speelman en Marieke v.d. Maten
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
Gert-Jan Kloos 10 november 2015
Twee bijzondere weken… …om 3 redenen. 1. reizenweek vmbo: 9-13 nov alle vierde klassen vmbo op reis: Barcelona, Londen, Berlijn 11 begeleidende docenten.
Les 6  vragen naar aanleiding van de vorige les  van diagnose naar doelen en een plan  werken aan eindopdracht.
Open Huis 19 januari Hartelijk welkom! Avila College Even voorstellen: Gerco van ‘t Spijker Teamleider klas 1 en 2.
Mentorproject/Coachingsproject Fioretti College Veghel.
Van VMBO naar MBO De doorlopende leerlijn voertuigentechniek.
Samenwerking leerling, school, ouders. Programma uurWelkom; terugkoppeling opbrengsten vorige ouderavond; presentatie over het cultuurprofiel.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Presentatie door: Welkom Bij de bijeenkomst over Cyclische kwaliteitszorg Ivonne van Eerd en Jeroen Meijboom.
Informatieavond Leerwegkeuze Welkom
Netwerk IB WSNS Tilburg
Zorg op het Felisenum Zorgcoördinaat.
Informatieavond Leerwegkeuze en advies Welkom
“Kwaliteitsverhoging door formatief evalueren” Werkkring conferentie: Van kwaliteitszorg naar kwaliteitscultuur 16 november 2017 Ramon Busch.
Verschillen tussen leerlingen en differentiatie in de les
Bord in de Klas November 2016 AUTEURSRECHTELIJK BESCHERMD
Themabijeenkomst 14 november 2016
21 november 2013 Arjan Clijsen en Wout Schafrat
LEERLINGBESPREKINGEN
Inhoud Wat is het Spaarne College? Voor wie? Onderwijsniveaus
Het Spaarne College vmbo/mavo
Transcript van de presentatie:

LEERRENDEMENT VERHOGEN MET GOEDE LEERLINGBEGELEIDING DAG VAN DE ZORGCOÖRDINATOR 21 NOVEMBER 2013 Anke Visser Monique Sanders

ONDERZOEK IN OPDRACHT OCW Hoofdvraag: zijn succesvolle scholen* ook succesvol door hun leerlingzorg? *Succesvol (indicatoren inspectie): Goede examenresultaten Weinig tussentijdse afstroom Weinig schoolverlaten Diploma onvertraagd en/of hoger niveau

SUCCESFACTOREN IN ZORG Nji stelt n.a.v. onderzoek: + Systematisch handelen (PDCA) van mentor (docenten), leerlingbegeleiding, zorgcoördinator, externe specialisten gefaciliteerd door schoolleiding + Ouderbetrokkenheid + Interne attributie van docenten

5 ONDERZOCHTE SCHOLEN AFDELINGEN GL/TL CSG Beilen SG de Lingeborgh, Geldermalsen Fioretticollege, loc. Bernardus, Hillegom Blariacumcollege, Venlo Driestar College, Leiden

1. SYSTEMATISCH/CYCLISCH HANDELEN MBT ONDERWIJS- EN ZORGBEHOEFTE VAN LEERLING(EN) signaleren, diagnosticeren, plannen, acties uitvoeren, evalueren en acties aanscherpen. Bij 4 van 5 succesvolle scholen geven alle onderzoeksgroepen aan dat ze cyclus geinternaliseerd hebben als normaal gedrag Leerlingen geven als indicator voor cyclus: ‘mentor/docent houdt zich aan afspraken’ Bij álle leerlingen, er is wel verschil in tijd en intensiteit tussen leerlingen Eén school alleen cyclus bij rugzakleerlingen en lln met tegenvallende resultaten.

MENTOR ALS SPIL & AANSPREEKPUNT VOOR OUDERS EN LEERLING +ZOCO

LEERLINGBIJSLUITER GEMAAKT DOOR INTERNE SPECIALIST OP BASIS VAN INFORMATIE LL/OUDER

WAARDERINGSKAART: AFTEKENEN IN ELKE LES

2 OUDERBETROKKENHEID In oplopende mate: informeren gehoord worden meedenken meebeslissen meedoen (partici peren) Bij 4 vd 5 scholen worden ouders geïnformeerd, gehoord en uitgenodigd tot meedenken (bij lichte problemen) en meebeslissen en meedoen (bij zwaardere problemen) Wat thuis werkt kan ook op school werken Ouders zijn partners

3. INTERNE ATTRIBUTIE VAN DOCENTEN De oorzaak van succes of falen in leerlingzorg wordt aan schrijft docent aan zichzelf toe Als docent zichzelf als bepalende factor ziet, is de docent ook bereid om het anders te willen doen.

VLIEGWIELEN LEERLINGZORG 1.Missie school in termen van zorg en resultaat 1.Mentaliteit personeel (= Missie in praktijk) 2.Motivatie docenten, mentoren, zorgteam 3.Middelen: PDAC-cyclus; zorgstructuur met duidelijke taken, verantwoordelijkheden en protocollen

STEPPING STONES OM OOK TE EXCELLEREN: * Instaptoetsen rekenen, taal, dyslexie als spil van de zorg & begeleiding Leerlingen met bijsluiter Docenten met specialisme (ADHD, ADD,.) Intern aanbod: faalangstreductie, huiswerkbegeleiding.. Leerlingvolgsysteem Inhoudelijke leerlingenbesprekingen Blijvend (onder)zoeken naar leeromgeving

VERHOGEN LEERRENDEMENT OP EIGEN SCHOOL 2-tallen: checken begeleidingssituatie op mijn school Item ‘goede lln-zorg’ Wat doen wij (nog niet)Wat kan onze stepping stone /ons vliegwiel zijn? Systematisch handelen en evalueren signaleren, diagnosticeren, plannen acties, uitvoeren evalueren en aanscherpen Ouder- betrokkenheid 1.informeren 2.gehoord worden 3.meedenken 4.meebeslissen 5.meedoen (participeren) Interne attributie De oorzaak van succes of falen ligt bij jezelf

WAT NEEM JE MEE?