Objectief verdeelmodel Jeugd

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Jeugdzorg en Lang zult u wonen
Advertisements

Transitie en transformatie Jeugdzorg
Implementatie van IPS in Nederland: is het uitvoerbaar?
Transitie Jeugdzorg Informele raadsbijeenkomst, maandag 10 maart 2014
Workshop Bovenlokale samenwerking Bijeenkomst transitiemanagers jeugd
De inhoud en invoering van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) DATUM1 december 2005 PLAATSNISB Bewegen als levenslange uitdaging.
Veranderingen in de zorg
Transitie jeugdzorg.
Gelukkig oud worden CDA GELDERLAND Janny Bakker 13 mei 2013.
1 European Union Regional Policy – Employment, Social Affairs and Inclusion EUROPEES SOCIAAL FONDS OPERATIONEEL PROGRAMMA Disclaimer: deze info.
Bijeenkomst raden decentralisaties – Werken naar Vermogen De Pauw, Wassenaar Woensdag 21 maart 2012 Geert Schipaanboord
Regeerakkoord en het sociale domein Commissie MZ, 8 april 2013.
Nieuwe Wmo – Platform VO
Jeugdbescherming en Jeugdreclassering
Inkomen les 19a Begrippen & 95 t/m Begrippen AKW Algemene Kinderbijslagwet: wet die regelt dat mensen met kinderen tot 18 jaar een uitkering krijgen.
Onderzoek verdeelmodel inkomensdeel Participatiewet 2015
juni Transitie jeugdzorg
Passend Onderwijs & Transitie Jeugdzorg Passend verbinden!
De Jeugdgezondheidszorg dichtbij Eline Dubbeldam
Zorg nieuwe stijl.
Het nieuwe jeugdzorgstelsel op hoofdlijnen
Workshop CLB 1 juni 2013 Rob de Geest en Gülhan Keskin-Akdemir
Hervorming zorg voor de jeugd in Amsterdam
Transitiearrangement Decentralisatie Jeugdzorg FoodValley
Informele netwerken rondom kwetsbare groepen binnen jeugdzorg
Jeugdzorg naar gemeente
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Informatiebijeenkomst
Voortgang transitie Juni Inhoud Wettelijk kader: jeugdwet Financieel kader: macrobudget Transitieautoriteit Jeugd Stand van zaken implementatie:
Verbinden van zorg en onderwijs
De 3 D’s in Hof van Twente De overgang van Jeugdzorg, AWBZ begeleiding en Participatiewet naar de gemeente per 1 januari 2015.
Transitie en ondernemen Zorg voor de Jeugd in overdracht
Toelichting belangrijkste beleidslijnen concept Jeugdwet
VVD Heusden Gosia Bruins – raadslid commissie Samenleving Datum TRANSITIES IN HET SOCIALE DOMEIN, EEN RAMP OF ZEGEN?
Jeugdbescherming in 2015 Samenwerken aan de veiligheid van kinderen.
Basisteam jeugd en gezin “de basis van het nieuwe Jeugdstelsel” Voorlichting VO 22 januari 2015.
Hervorming langdurige zorg
KINDEREN MET EEN BEPERKING
Aanleiding tot verandering
Gezondheid oudere migranten in Utrecht (selectie)
Inkoop Jeugdhulp 2015 Vóór 1 januari 2015 Inkoop 2015: proces
Informatiebijeenkomst 24 maart 2015
Project oriëntatie op het beroep Aanvulling op indicatiestelling, financiering AWBZ, Jeugdzorg, justitieel kader Kwartaal 2.
Organisatie van de hulpverlening bijeenkomst 2. Jeugdzorg de nieuwe wet op de jeugdzorg.
Toelichting advies Rfv Verdeling budget Participatiewet Toelichting aan de Tweede Kamercommissie Sociale Zaken en Werkgelegenheid Michiel van Haersma Buma,
Presentatie Gemeente Heeze-Leende Transitie jeugdzorg Aanleiding Hoofdlijnen concept jeugdwet Reikwijdte Gebruik jeugdzorg Samenwerking Model.
Stelselwijziging zorg voor jeugd Regiobijeenkomsten MO-groep September/oktober 2012 Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.
Jeugdzorg De opdracht Reikwijdte en verantwoordelijkheden Veranderingen in de doelgroep Kosten zorg voor jeugd in Gouda Spoorboekje besluitvorming.
Samenhang in het sociaal domein Sociale visie, decentralisaties Commissie S&V 17 april 2012.
Stimulansz Wetsvoorstel Jeugd De Jeugdwet Juli 2013.
Regiovisie huiselijk geweld en kindermishandeling Veilig Thuis in Weststellingwerf Commissie Sociaal Domein 9 december 2014.
Bovenlokale samenwerking in de zorg voor jeugd Andre Schoorl (minVenJ) Wim Hoddenbagh (VNG)
Hervorming langdurige zorg: AWBZ en Jeugdwet drs. Aaltje Hartholt-Hofstee, Directie Langdurige Zorg. 21 juni 2013.
Nulmeting Jeugdbeleid van Eijsden-Margraten Marjolein Nicolaes Margraten februari 23, 2015.
(L)VB – Jeugd Naar maatschappelijke participatie.
Transformatie/transitie jeugdzorg Zeeland Cora Schout 16 april 2013.
MONITOR SOCIAAL DOMEIN Geheel Onderwerpen WMO algemeen WMO onderwerpen Financiën WMO Jeugd algemeen Jeugd onderwerpen Financiën jeugd participatiewet.
Nieuwe gemeentelijke taken Sociaal Domein Wat is nieuw? Wat biedt en vraagt de gemeente?
Wat is provinciale jeugdzorg? Hans Esmeijer Gedeputeerde provincie Gelderland Jeugd en Gezin I Rol van de provincie II De veranderingen.
Transities sociale domein VV Uitleg Introductiefilmpje roltraproltrap Kanteling Het gesprek Begrippen.
Jeugdhulp: zo doen we dat in de gemeente Brunssum, samen in Parkstad Limburg én Zuid-Limburg! Presentatie raadsinformatieavond 16 september.
Actualiteiten decentralisatie jeugdzorg 2 april 2013.
Decentralisatie jeugdzorg: transitie en transformatie Informatiebijeenkomst gemeenteraden en WMO-raden Parkstad 21 en 27 mei 2014.
Wijzigingen financiering bijstand Wsw en beschut werk
Decentralisatie Jeugdzorg
Risicodeling Jeugdzorg ZOU
Monitor sociaal Domein
Dynamiek van de stad Jeugdrecht.
Complexe problematiek vereist integrale jeugdzorg
Evaluatie Verdeelmodellen Sociaal Domein
Transcript van de presentatie:

Objectief verdeelmodel Jeugd Elze de Vries Ivo Specker Utrecht 16 december 2014

1. Inhoud presentatie Inhoud presentatie Jeugdwet Integratie uitkering Sociaal Domein Historisch en objectief Verklaringsmodel Jeugdhulp Objectief verdeelmodel Jeugd Vervolgproces 2

2.1. Jeugdwet Gemeenten verantwoordelijk voor: alle vormen van jeugdhulp (incl. specialistische hulp zoals jeugd-ggz, jeugd-vb, gesloten jeugdhulp, en 'preventie' van de jeugdgezondheidszorg); de uitvoering van kinderbeschermingsmaatregelen; de uitvoering van jeugdreclassering Gemeenten worden met het wetsvoorstel 2015 verantwoordelijk voor het ondersteunen van de zelfredzaamheid en participatie van mensen met een beperking, chronische psychische of psychosociale problemen: die ondersteuning moet erop gericht zijn dat mensen zo lang mogelijk in de eigen leefomgeving kunnen blijven. Voor mensen met psychische of psychosociale problemen of voor mensen die, al dan niet in verband met risico’s voor hun veiligheid als gevolg van huiselijk geweld, de thuissituatie hebben verlaten, voorzien gemeenten in de behoefte aan beschermd wonen en opvang. Per 1 januari 2015 worden budgetten uit de AWBZ overgeheveld naar het Gemeentefonds. Het gaat hierbij om budget dat samenhangt met de huidige AWBZ functies begeleiding, kortdurend verblijf en het bijbehorend vervoer, 5% van het budget van extramurale persoonlijke verzorging, inloopfunctie GGZ, beschermd wonen en cliëntondersteuning. Daarnaast wordt aan het Gemeentefonds ook budget toegevoegd voor de ondersteuning en waardering van mantelzorgers, het opzetten van sociale wijkteams, de doventolk en er is sprake van aanvullend budget in het kader van uitvoeringskosten en na afschaffing van de Wtcg en de CER

2.2. Macrobudget Jeugd Onderdeel Historisch budget Cliënten 1. Provinciale jeugdzorg (PJZ) 1.728,7 104.345 Jeugd- & Opvoedhulp: ambulant 139,3 57.810 Jeugd- & Opvoedhulp: verblijf deel/voltijd 507,7 19.465 Jeugd- & Opvoedhulp: pleegzorg 323,3 20.540 Jeugd- & Opvoedhulp: overige middelen 38,2 - Toegang Bureau jeugdzorg (geaccepteerde aanmeldingen) 179,9 61.520 Advies- en Meldpunt Kindermishandeling (gemelde kinderen) 45,0 31.390 Jeugdbescherming en Jeugdreclassering 361,3 65.915 JeugdzorgPlus 133,9 2.370 2. Algemene wet bijzondere ziektekosten (AWBZ: jeugddeel) 1.151,3 80.625 zorg zonder verblijf* 728,0 74.695 zorg met verblijf** 423,3 7.575 3. Zorgverzekeringswet (Zvw) 988,4 267.470 jeugd-GGZ 1e lijn 23,5 66.730 jeugd-GGZ 2e lijn zonder verblijf 690,4 209.460 jeugd-GGZ 2e lijn met verblijf 274,5 5.085 Totaal jeugdhulp 3.868,4 In aanvulling op het reeds beschikbare budget (de intergratie-uitkering Wmo, cluster maatschappelijke zorg (per ‘15 nieuwe clusters AU), en de decentralisatie-uitkeringen MO en VO) ontvangen gemeenten in totaal een budget van 3,6 mld.

2.3. Macrobudget Jeugd (ca. € 3,9 mrd) In aanvulling op het reeds beschikbare budget (de intergratie-uitkering Wmo, cluster maatschappelijke zorg (per ‘15 nieuwe clusters AU), en de decentralisatie-uitkeringen MO en VO) ontvangen gemeenten in totaal een budget van 3,6 mld.

3. Integratie uitkering Sociaal domein Eén budget sociaal domein: integrale aanpak Overgangsregime: 3 jaar Onderdeel gemeentefonds: vrij besteedbaar Monitoring, geen verantwoording over besteding aan het Rijk

4.1. Historisch en objectief Historische verdeling Bestaande uitgaven toegedeeld aan gemeenten Continuïteit voor cliënten / voorkomen van schokken in eerste periode / beschikbaarheid maatstaven Objectieve verdeling Kostengeoriënteerd: objectieve kenmerken gemeenten Globaal: algemene maatstaven geldig voor alle gemeenten Helderheid over maatstaven & gewichten Neutraliseren uitschieters

4.2. Voordelen objectieve verdeling Betrouwbaar en voorspelbaar Beperking uitschieters Dynamiek & robuust Inspelen op veranderingen (bijv. in populatie) Correctie scheefgroei Van historische ontwikkeling naar objectieve Kenmerken: iedere gemeente gelijk behandelen Biedt gemeente (financiële) ruimte om eigen (beleids)keuzes te maken Combi met 4.1 wellicht beetje veel.

5.1. Verklaring: wetenschappelijke inzichten Demografie Sociaal-economisch ouder Leeftijd kind Opleiding Sekse Arbeidsmarktdeelname Herkomst Uitkeringsontvanger Sociaal-economisch kind Inkomen/ armoede Lage opleiding Leeftijd ouder bij geboorte kind Voortijdig schoolverlater Chronische aandoening Te vroeg geboren Psycholoog, psychiater, enz. Afwijkend IQ Gezinssamenstelling Chronisch ziek Vier of meer kinderen Verslavende middelen Verslavingsproblematiek Contact politie Slachtoffer misdrijf of ongeval Omgeving Stedelijkheid Religiositeit, segregatie Instellingen Pjz, GGZ, LVB De kenmerken ‘verdachten‘, ‘tienermoeders‘, ‘voortijdig schoolverlaters‘, ‘bijstandontvangers‘ en ‘aandeel jongens‘ zijn niet meegenomen in het verklaringsmodel. De redenen daarvoor lopen uiteen. De aandelen ‘verdachten‘ zijn niet stabiel. De aandelen ‘kinderen van tienermoeders‘ en ‘voortijdig schoolverlaters‘ zijn klein en genereren erg hoge parameterwaarden, hetgeen ongewenst is. Het ‘aandeel jongens‘ varieert maar heel weinig tussen gemeenten, wat een betrouwbare schatting van hun effect in de weg staat. Als we desondanks ‘aandeel jongens‘ opnemen in de schatting, is het effect nergens significant en zeer klein. Het

5.2. Verklarende factoren gebruik jeugdhulp Categorie Variabele Effect op kosten Kind jeugdigen van allochtone (Turkse) herkomst* jeugdigen met lage opleiding – + Gezin eenoudergezin / armoede / achterstandswijk** jeugdigen met recent gescheiden ouders ouders met langdurig psychisch medicijngebruik ouders met hoog inkomen ouders met lage opleiding + + – – Omgeving weinig of zeer sterk stedelijk Mondeling toe te voegen dat factoren als Krimp, minderheden en othodoxie wel zijn onderzocht maar onvoldoende toevoegden aan het model. Kind – Laag opleidingsniveau Herkomst Armoede Gezin - Eenoudergezin Recent gescheiden ouders Laagopgeleide ouders Ouders met psychisch medicijngebruik Hoog inkomen Uitkering Stedelijkheid

6.1. Verdeling Jeugd Mondeling toe te voegen dat factoren als Krimp, minderheden en othodoxie wel zijn onderzocht maar onvoldoende toevoegden aan het model.

6.2. Objectief verdeelmodel Jeugd Mondeling toe te voegen dat factoren als Krimp, minderheden en othodoxie wel zijn onderzocht maar onvoldoende toevoegden aan het model.

6.3. Maatstaven objectief verdeelmodel Factor Maatstaf Omschrijving Aandeel in model** Basis jong0-17* aantal inwoners jonger dan 18 jaar 46% Eénoudergezin / armoede eohh* aantal eenouderhuishoudens 9% eohh2k aantal eenouderhuishoudens met twee of meer kinderen 7% BO eohh aantal eenouderhuishoudens die bijstand ontvangen (uitkering op grond van de Wet werk en bijstand) 6% Psychische gezondheid psyFKGdr  jong aandeel ouders met langdurig psychisch medicijngebruik boven een drempel maal het aantal jeugdigen (gebaseerd op medicijngebruik in alle psychische Farmaceutische kostengroepen voor zover meer dan 180 dagdoses per jaar) 14% Uitkeringssituatie arm% x jong aandeel jeugdigen in gezinnen met armoederisico (met inkomen tot 120% van het sociaal minimum) maal het aantal jeugdigen 3% BO hhk aantal gezinnen (met kinderen) die bijstand ontvangen (uitkering op grond van de Wet werk en bijstand) 2% UO-BO* totaal aantal uitkeringsontvangers minus aantal bijstandsontvangers (per saldo voornamelijk arbeidsongeschikten) 24% gewll aantal leerlingen in het basisonderwijs met een gewicht 0.3 of 1.2 (ouders met lage opleiding) -11% Zelfoplossend vermogen wegingsfactor weging op basis van verschillen in gemiddeld gestandaardiseerd inkomen

Voogdij/18+: kinderen uit andere gemeenten Niet te verklaren uit kenmerken ‘ontvangende gemeente’ 2016: historisch verdelen Vanaf 2017: prijs per kind per zorgvorm obv beleidsinformatie Vraagstuk: voogdijgedeelte uitzonderen van de efficienykorting jeugdhulp

6.5. Historische en objectieve verdeling (stand 2012)

6.6. Verschil historisch – objectief (standen 2012)

6.7. Verklaring verschillen historisch – objectief Gegroeide praktijk & ketenbrede effecten: niet volledig objectief verklaarbaar door objectieve globale factoren effectiviteit basisvoorzieningen, toegang tot zorg, ambulantisering Jaarlijkse fluctuaties in de kosten, vooral bij kleine gemeenten Aanbodeffecten (specialistische voorzieningen) Kwaliteit gegevens

6.8. Adviezen onderzoekers Monitoring Evaluatie & bijstelling Zorgvuldige overgang in realistische periode Ontwikkeling nieuwe maatstaven, bijv: Armoederisico Meerjarig gemiddelde bijstandsontvangers Uitkeringsontvangers met kinderen Meerjarig gemiddelde psychisch medicijngebruik

Analyseren overgangsvraagstuk 3D 6.9. Ingroeiregeling Historisch - Objectief Werkgroep VNG – Rijk Analyseren overgangsvraagstuk 3D Vaststellen stappen van historisch naar objectief Samenhang met andere regelingen bezien Uitkomsten in meicirculaire 2015

7. Vervolgproces December 2014 Adviesaanvragen aan Rfv en VNG Presentaties VNG-commissie en informatiebijeenkomst Februari 2015 Adviezen Rfv en VNG April/ mei Informeren Tweede Kamer over objectieve verdeelmodellen Wmo2015 en Jeugd Mei Meicirculaire 2015: Objectieve modellen Wmo2015 en Jeugd Effecten 2016 Ingroeiregeling

Vragen? www.voordejeugd.nl