Pilot leerwinst en toegevoegde waarde in het voortgezet onderwijs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Aan de slag met schoolfeedbackrapporten
Advertisements

Groep 1 en 2 In de kleutergroepen worden in januari en juni LVS CITO taal en rekenen afgenomen.
CITO Leerling- en OnderwijsVolgSysteem (LOVS)
5. Toetsen en doelen Waarom, wat & hoe? Cito uitgelicht
Welkom in klas VP Mentoren:
Presentatie Procedure naar het VO
Informatieavond groep 7
Informatieavond groep 8 20 SEPTEMBER 2011 Inhoud van de avond  De dagelijkse gang van zaken / afspraken  De nieuwe website  Wereld in getallen  Agenda.
VOORSTELLING WILLEM VAN RAVENSTEIN 56 jaar 25 jaar onderwijs… HML lerarenopleiding sinds 2011 terug…
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Digitale afname van examens: Facet (informatieve sessie)
Informatie avond groep 8
ACHTERSTANDBESTRIJDING EN REFERENTIENIVEAUS voor taal en rekenen in het VO Wat staat scholen te doen? Flitspresentaties september / oktober 2012 –
Welkom.
Na de basisschool Informatie over soorten voortgezet onderwijs.
Opbrengstgericht werken
Leerwegondersteunend onderwijs en Praktijkonderwijs
Drentse Onderwijsmonitor 2013
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Informatie avond groep 8
Jeugd en Onderwijs 5 februari 2014
Gerard Koolstra, St. Michael College Zaandam
WELP, wat hebben we geleerd? Implementatie en ontwikkeling afsluiting studie(mid)dag.
Diagnostische toetsen voor het MBO
1 PILOT REKENTOETS VO 2012 Henny Tax Cito flitsbijeenkomsten rekenen voortgezet onderwijs september 2011.
kennisdelen voor rekencoördinatoren
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
LeerWinst indicator van prestatieverbeteringen. LeerWinst-methode ontwikkeld door De Loos Monitoring uw toegevoegde waarde op basis van historisch toetsresultaten.
PILOT REKENTOETS VO 2013 Mark Martinot / Henny Tax Cito
‘Diagnostische toetsen’ Doorlopende leerlijnen Rekenen-Wiskunde toetsen bij referentieniveaus Jan van Weerden Hoofd Research PO-VO.
25 januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag.
Protocol Ernstige RekenWiskunde-problemen en Dyscalculie
Taal en rekenen Joke van Balen.
opleiding : Onderwijs Assistent
Informatieavond groep 7
Informatieavond groep 7
Pilot PO-VO-monitor PO-VO-conferentie Rotterdam, november 2013
Informatieavond groep 7
Welkom in klas VQ Mentoren:
van schooladvies tot inschrijving
Op de informatiebijeenkomst CITO
WELKOM INFORMATIEAVOND GROEP 8. - Opening - vakken groep 8 - huiswerk/mededelingen klik hierhier - Cito eindtoets / aanmelding VO - Schooladvies/Voortgezet.
Naar het Voortgezet Onderwijs Voorlichtingsavond
Na de basisschool Presentatie Procedure naar het VO Mieke Staal Intern Begeleider 5 MW.
Kempenhorst College DETERMINATIE. DETERMINATIE ALGEMEEN Leerweg wordt door school bepaald. Wordt gebaseerd op het voortschrijdend gemiddelde na periode.
Het Voortgezet Onderwijs
Kwaliteitsbeleid.
CITO (onderdeel van het leerlingvolgsysteem)
Het Voortgezet Onderwijs
Voorlichtingsbijeenkomst voor
Informatieavond Voortgezet Onderwijs
GROEP 8.
Jenaplanschool Cleophas 2014 Van basisschool naar middelbare school 2013/2014.
Welkom op de informatieavond van groep 6/7/8. De avond zal bestaan uit 2 onderdelen:  Groep 6/7 en 7/8  Voortgezet Onderwijs.
Ouderavond groep 7 WELKOM!. Programma Inleiding, doel van deze avond Tijdlijn Het advies Het vooradviesgesprek Het voortgezet onderwijs Vragen.
Welkom in groep 8! WELKOM IN GROEP 8!. Welkom Kamp NIO & Eindtoets Voortgezet onderwijs Kanjertraining Eibo Huiswerk & website.
Informatiebijeenkomst Overstap Primair onderwijs - Voortgezet onderwijs 12 september 2016.
Ouderinformatieavond Middaggroepen
Informatiebijeenkomst Overstap
Onderzoek rekentoets Vossius Gymnasium
Informatiebijeenkomst Overstap
Eerder op niveau, wat heeft het opgeleverd?
Jaap Roeleveld, Geert Driessen & Guuske Ledoux ORD 2011 Maastricht
Primair Onderwijs naar Voortgezet Onderwijs
GROEP 8 Naar het voortgezet onderwijs..
INFORMATIEAVOND GROEP 8
WELKOM OP DE POVO-MIDDAG VAN HET ERASMUS!
Transcript van de presentatie:

Pilot leerwinst en toegevoegde waarde in het voortgezet onderwijs Alex Coenen

Gebruik van leerwinst bij het opbrengstgericht werken

Doel Informeren over de pilot Discussie: ‘good practice’ en belemmeringen bij het: Inzichtelijk maken van leerwinst gebruik leerwinst bij het opbrengstgericht werken.

Wat is het doel van de pilot? De mogelijkheden voor het inzichtelijk maken van leerwinst en/of toegevoegde waarde onderzoeken. De consequenties voor het opbrengstgericht werken op scholen onderzoeken.

Wat is leerwinst? Onder leerwinst verstaan we de toename van vaardigheden, kennis en/of competenties van individuele leerlingen of groepen van leerlingen, gedurende een bepaalde periode.

Hoe wordt leerwinst bepaald? De leerwinst wordt bepaald door minimaal twee metingen van een bepaalde vaardigheid. Het verschil tussen die metingen maakt de ontwikkeling van de leerling (of de groep leerlingen) zichtbaar.

Waarom is dit interessant? Centrale vraag bij Opbrengstgericht werken: Benutten we mogelijkheden binnen onderwijs en capaciteiten van leerlingen wel voldoende ? Op leerlingenniveau Op docentniveau Op vakniveau Op schoolniveau

Rollen Opdrachtgever: OCW Projectleiding: Inspectie van het Onderwijs Ondersteuning scholen: Oberon Wetenschappelijke ondersteuning: Kohnstamm instituut, Universiteit van Amsterdam

Onderzoeksopzet 25 scholen hebben zich aangemeld Bbl tot gymnasium Twee meetmomenten (2013 en 2014) Dataverzameling leerlingenkenmerken, toetsresultaten en vragenlijsten Opstellen van schoolrapporten Toelichting schoolrapporten (2013 en 2014) Gezamenlijke informatiebijeenkomsten Verdere begeleiding door Oberon Slotbijeenkomst Tussenrapportage en eindrapportage Kohnstamm Instituut

Meetinstrumenten Toetsen voor cognitieve vaardigheden Cito VVO (voorheen VAS) Diataal Deviant Route VO (voorheen 234VO) TOA Instrumenten om niet-cognitieve vaardigheden in beeld te brengen vragenlijst motivatie uit COOL onderzoek vragenlijst burgerschapscompetenties uit COOL onderzoek

LEERWINST: Gemiddelde score en leerwinst Rekenen/Wiskunde; afdeling vmbo tl/gl (CITO toets)

LEERWINST: Gemiddelde score en leerwinst Begrijpend Lezen; afdeling vmbo breed (Diataal toets)

Resultaten cognitieve toetsen Het is goed mogelijk om met deze toetsen leerwinst inzichtelijk te maken.

Resultaten COOL Vragenlijst motivatie

Resultaten COOL Vragenlijst Het is mogelijk om ook bij dit soort competenties leerwinst in kaart te brengen. In de pilot is dit maar beperkt gelukt, oa omdat de vragenlijsten niet vaak bij dezelfde leerlingen waren afgenomen.

Reactie scholen De schoolrapporten zetten de gegevens op een rij; dit is vaak een ‘aha’ moment. “Het zijn een hoop getallen, maar wat kan ik ermee in de onderwijspraktijk?” “Maar het is wel opvallend dat ze die leerwinst vooral boeken in het derde leerjaar. Waar ligt dat aan? Dat geeft stof tot verder onderzoek.”

Conclusies Het is in de pilot mogelijk gebleken om leerwinst inzichtelijk te maken. Het inzichtelijk maken van leerwinst en het gebruik voor schoolverbetering blijkt voor een deel van de scholen nog een ingewikkelde opgave.

Hoe nu verder? Wat is nog nodig voor scholen? Hoe krijgen scholen zelf inzicht in hun leerwinst? Hoe kunnen scholen leerwinstgegevens effectief gebruiken?

Gebruik leerwinst door scholen Welke gegevens gebruikt uw school voor opbrengstgericht werken? Wat heeft uw school nodig om opbrengstgericht werken in de toekomst te versterken/optimaliseren? Kan de inspectie daarin een bijdrage leveren?

Vervolg 26 november slotbijeenkomst met workshops Eindrapportage Voor verdere informatie http://www.onderwijsinspectie.nl/onderwijs/Voortgezet+onderwijs/leerwinst-en-toegevoegde-waarde