Vorm vormt Wat en wie dwingt de mens -te benoemen wat niet te zeggen is? -tot redenerende rationaliteit? Wat en wie draagt bij tot erkenning van -het voorbewuste.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Algemene vorming in het secundair onderwijs van de toekomst
Advertisements

ZINTUIGLIJK WELBEVINDEN
Vertrouwen als voorwaarde voor “partner in business”
Acceptatie Thema-avond voor De Piloot, maart 2011 Antoinette Loenen
The big dipper.
Welkom op TOV!. bidden Geloof & gevoel ‘ik merk niks van God’
I love you.
Metamorfose door vernieuwing van inzicht
Welkom Mijzelf voorstellen aan de hand van een recente gebeurtenis waarbij ik ‘in mijn vuur stond’ Wat gaan we doen vandaag.
Simone Bogaers beleidsmedewerker diversiteit
REBELS: Race and Ethnicity Based Education; Local Solutions
Gewoon even lezen Inclusief de Nederlandse vertaling.
DE GEMEENTE Jezus wil ons leiden naar,de tot volle wasdom gekomen volheid van Christus. Zalige gemeente van de Here Jezus Blessed, gezegend, bevoorrecht.
Pastoraal op school.
Lesgeven over duurzame ontwikkeling
Workshop Over machteloosheid J.H.Wijers
Ludo Daems.
Het belang en functie van spel
Stijn Suijs:.  Spanning tussen culturen Nu: maatschappelijke achterstelling  Nooit erkend “Vreemde schapen in de kudde kregen eigen aparte stal”  Jeugdhuizen.
Kunstmatige Intelligentie
Je Creatief Quotiënt verhogen ‘creatieve ontwikkeling van talent’
Voorstelling 6de leerjaar
muzische grondhouding in de lerarenopleiding lager onderwijs
Veerkracht Myriam Bergmans OPZ Geel.
Ontwikkelingsgericht werken in Vaktherapie
Arbeidsvreugde voor iedereen
Maandag, 2 december How easy it is… Welke kenmerken van de adolescentie zie jij in dit filmpje?
Afstand nemen Observeren Perspectief wisselen Nieuwe rich- ting ervaren Het geheel zien Voelen wat is LoslatenLaten ontstaan Nieuw willen ervaren Jezelf.
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
Godsdienst 1.
Opleiding Social Work MWD en SPH= SW Ria Jaspers
Wednesday, 01 April 2015 woensdag 1 april 2015 You can walk or you can run You feel sad or you have fun Live today and don’t feel sorrow Don’t think.
Wat ik vraag 10 minuten aandacht voor:
Copyright met toestemming gebruikt van Stichting Licentie © 1999 Joel Houston/Hillsong Publishing 1/6 EVERYDAY (Joel Houston) 1. What to say Lord it's.
Kom, ga met ons mee Come, go with us. ‘Wij vertrekken nu naar het land dat de Heer ons beloofd heeft. Ga met ons mee! Je zult het goed hebben bij ons.
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Programma voorlichting 8 december :15Inloop 19:30Welkom ouders & leerlingen 19:30 – 20:45 Programma leerlingen Twee workshops o.l.v. de heer Giethoorn.
Blended Learning Hoe realiseer je dat op instellingsniveau? Making a supertanker change its course Pieter Cornelissen
Durf ruimte te geven!. Uitgangspunten Bestuurders ervaren als problemen: Het is moeilijk goede en voldoende bestuurders te vinden Jongens blijven weg.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Dozen als werkvorm in de godsdienstles PAG BuBaO bisdom Hasselt
Passie voor het vak Oog voor het kind
Vrijwilliger voor de S.I.R.O Woonzorgcentrum Sinnehiem in Haulerwijk Sinnehiem Radio omroep is met spoed op zoek naar een vrijwilliger. Een vrijwilliger.
De zorgzame leraar Schijndel 1 oktober Doel van deze workshop Onderzoek..... Wat maakt een leraar zorgzaam?
Rots en Water Sociale competentie training. Rots Weten wie je bent Weten wat je wilt Weten wat je doet Water Vriendschap Verbondenheid Communicatie.
Hoe ontwikkel ik mezelf als leraar?
Scriptie workshop GW Renske de Kleijn Centrum voor Onderwijs en Leren (COLUU) Onderwijsadvies en Training 17 maart 2014.
Hoe pedagogisch handelen?
02_05_2009 mama dank je voor wie ik ben dank je voor alle dingen die ik niet ben vergeef me voor de onuitgesproken woorden en voor de keren.
Allesvoorengels.nl. 1. Wat betekenen de werkwoorden (to) be en can? 2. Hoe maak je korte antwoorden met (to) be en can? 3. Oefeningen allesvoorengels.nl.
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
Cultuureducatie, W&T en wereldoriëntatie
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
Een geïnspireerd, neteigen leerplan
Onderzoeken en Ontwerpen met Kunst
Collectiviteit van ambities Consensus- en conflict-bereidheid
Salt & Light Zout & Licht
De taaltaak
Verlangen naar God Longing for God
Bert van Oers Faculteit Psychologie & Pedagogiek
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Leren van binnenuit.
JEUGDzorg - voor wie?.
ACTUALISATIE LEERPLAN 1 september 2019
Maakonderwijs Verbeelden – spelen – maken - leren
Presentatie titel Effective Math Lesson Part 1
Empty handed here I come,
How to use games and materials when discussing sexuality Manouk Vermeulen, consultant specialized in sexuality education 12+
Hoe jongeren hun leven zelf vorm kunnen geven
Transcript van de presentatie:

Vorm vormt Wat en wie dwingt de mens -te benoemen wat niet te zeggen is? -tot redenerende rationaliteit? Wat en wie draagt bij tot erkenning van -het voorbewuste weten? - het lichaam? -het niet te verwoorden besef? -persoonlijke vrijheid ? -ondernemingsdrang? © LuPe/LJ 2013 De vorm waarin opvoeding en onderwijs gegeven wordt beïnvloedt diepgaand de mens. Maria Blaisse

Raadsels Wat vorm je in wie, vanuit * religieuze – * wetenschappelijke – * kunstzinnige- * ludieke motieven? Waarin onderscheiden zij zich? Wie heeft er baat bij een * religieuze – * wetenschappelijke – * kunstzinnige – * ludieke vorming? © LuPe/LJ

You can give them your love but not your thoughts Your children are not your children They are the sons and the daughters of life longing for itself You can give them your love, not your thoughts They have their own thoughts. You can house their bodies but not their souls For their souls dwell in a place of tomorrow---- You can strive to be like them, but you cannot make them just like you © LuPe/LJ

LuPe: Ludiek Pedagogiek Hoe kun je * gevoel voor intuïtie ontwikkelen? * eenheid van lichaam&geest herstellen? * speelsheid (her)ontdekken en behoeden? * eenheid in alle diversiteit (h)erkennen? * vertrouwen in interactie realiseren? De slang uit het paradijs een spiraal van bewustwording For their souls dwell in a place of tomorrow Zelfwaarneming Zelfvertrouwen Eigen creaties Zelfrespect © LuPe/ LJ

Als LuPe schering en inslag is, kunnen jongeren hun eigen kleed weven. Misschien nog slechts een negligé onder een studenten outfit of beroepskledij. Maar vertrouwd en van eigen snit. © LuPe/LJ 2013 Levenskunst: De moed te worden wie je bent.

Ludiek Pedagogiek De keerzijde van de medaille Ludiek: het voorbewuste, onlogische, irrationele Pedagogiek: bewust worden, erkennen, hanteren LuPe brengt in herinnering wat vergeten is, verloren lijkt, onvoldoende erkenning krijgt Pedagogiek(Vak)Didactiek LuPe LJ

Lu Pe L UPES P IRAMIDE LuPe LJ 2013 In de volgende dia’s komen de sub piramiden als ‘vouwblaadjes’ in beeld. Je kunt in gedachten de vlakken en lijnen omhoog brengen. Het fundament fundeert het geheel: maakt ontwikkeling mogelijk. De vlakkenbenoemen mogelijkheden De ribben benoemen ontwikkelingslijnen

Piramide van kerncompetenties (menselijke mogelijkheden) Creatief Motorisch Cognitief Sociaal emotioneel Zintuiglijk LuPe LJ 2013 Kunnen Kennis Kennen Kunst zie Piramide van Ludiek Pedagogiek in bibliotheek.

Piramide van culturele kernelementen (culturele mogelijkheden) Vormgeving Samenspel Inzicht Instrument Verbeelden LuPe LJ 2013 Experimenteren Trainen ReproducerenProduceren zie Piramide van Ludiek Pedagogiek in bibliotheek.

Piramide van een inclusief leerproces (ten dienste van welbevinden en betrokkenheid) Verbinden Verbreden Vertonen Verwerken Verkennen LuPe LJ 2013 Analyseren Reflecteren Conceptualiseren Realiseren zie Piramide van Ludiek Pedagogiek in bibliotheek.

SPElSPEl Leren voor de maatschappij © LuPe/ LJ

Piramide van begeleidingskwaliteiten (ten dienste van zelfontplooiing) Medespeler Regisseur Instructeur Recensent Inspirator LuPe LJ 2013 Zelfbegrip Zelfbeeld Zelfsturing Zelfwaarneming zie Piramide van Ludiek Pedagogiek in bibliotheek.

Piramide van het Ludieke (ten dienste van wereld- & zelfontplooiing) Intercultureel Lichaam&Geest Interdisciplinair Holistisch Homo Ludens LuPe LJ 2013 Zelfvertrouwen * Zelfontplooiing* Zelf relativering * Zelfrespect * * Max Lüscher LuPe LJ 2013 zie Piramide van Ludiek Pedagogiek in bibliotheek.

Impuls Intuïtie Instinct Inspiratie Imaginatie Piramide van voorbewuste bronnen LuPe LJ 2013 Ideaal (eigen streven*) Inventiviteit (eigen ordening*) Initiatief (zelf beperking*) Interactiviteit (eigen creaties* - zelf realisatie) Charlotte B ü hler LuPe LJ 2013 zie Piramide van Ludiek Pedagogiek in bibliotheek.

Flo(w)reren in het leven en de maatschappij De verborgen kracht in het hart van de piramide Ludiek Pedagogiek LuPe LJ

LuPes scheppingsspel ten dienste van Levenskunst Tijd Ruimte Dynamiek Uitdaging Vaardigheden Flow Voelen – Willen- Denken Flexibel zijn - Selectief handelen – Perspectief beseffen zie Magic Teacher: de docent als procesbegeleider

Levenskunst ©Lupe/LJ 2013

Het onderwijs van de 21 e eeuw stuurt ze, dankzij LuPe, minder naakt de maatschappij in. Naast gereedschap voor hun beroep of vervolgstudie beseffen ze ook enigszins zichzelf, op weg naar een eigen levenskunstwerk. © LuPe/LJ

Kern competenties Kunnen  Kennis  (data) Kennen  (inzicht) Kunst Culturele kernelementen Training  Reproductie  Experiment  Productie Inclusief leerproces Analyse  Reflectie  Conceptualiseren  Realiseren Begeleiden tot Zelfwaarneming  Zelfbeeld  Zelfbegrip  Zelfsturing Homo Ludens Zelfvertrouwen  Zelfontplooiing  Zelf – relativering  Zelf –respect Voorbewuste bronnen Ideaal  (Eigen - streven) Inventiviteit  (zelf- ordening) Initiatief  (zelf - beperking) Interactie   (zelf - creatie) Weven van Levenskunst Uitdaging Vaardigheden Flow Flexibiliteit Discipline Perspectief Inslagdraden Willen Voelen Denken Ruimte Tijd Dynamiek Scheringdraden ZINTUIGENVERBEELDINGVERKENNENINSPIREREN HOMO LUDENS IMAGINATIE KKKK TREP ARCR ZZZZ IIII ZZZZ

Initiatief Interactie InventiviteitIdeaal Bescheidenheid Zelfrespect Zelfontplooiing Zelfvertrouwen ZelfbegripZelfsturing Zelfbeeld Zelfwaarneming Levenskunst Maria Blaisse