Vorm vormt Wat en wie dwingt de mens -te benoemen wat niet te zeggen is? -tot redenerende rationaliteit? Wat en wie draagt bij tot erkenning van -het voorbewuste weten? - het lichaam? -het niet te verwoorden besef? -persoonlijke vrijheid ? -ondernemingsdrang? © LuPe/LJ 2013 De vorm waarin opvoeding en onderwijs gegeven wordt beïnvloedt diepgaand de mens. Maria Blaisse
Raadsels Wat vorm je in wie, vanuit * religieuze – * wetenschappelijke – * kunstzinnige- * ludieke motieven? Waarin onderscheiden zij zich? Wie heeft er baat bij een * religieuze – * wetenschappelijke – * kunstzinnige – * ludieke vorming? © LuPe/LJ
You can give them your love but not your thoughts Your children are not your children They are the sons and the daughters of life longing for itself You can give them your love, not your thoughts They have their own thoughts. You can house their bodies but not their souls For their souls dwell in a place of tomorrow---- You can strive to be like them, but you cannot make them just like you © LuPe/LJ
LuPe: Ludiek Pedagogiek Hoe kun je * gevoel voor intuïtie ontwikkelen? * eenheid van lichaam&geest herstellen? * speelsheid (her)ontdekken en behoeden? * eenheid in alle diversiteit (h)erkennen? * vertrouwen in interactie realiseren? De slang uit het paradijs een spiraal van bewustwording For their souls dwell in a place of tomorrow Zelfwaarneming Zelfvertrouwen Eigen creaties Zelfrespect © LuPe/ LJ
Als LuPe schering en inslag is, kunnen jongeren hun eigen kleed weven. Misschien nog slechts een negligé onder een studenten outfit of beroepskledij. Maar vertrouwd en van eigen snit. © LuPe/LJ 2013 Levenskunst: De moed te worden wie je bent.
Ludiek Pedagogiek De keerzijde van de medaille Ludiek: het voorbewuste, onlogische, irrationele Pedagogiek: bewust worden, erkennen, hanteren LuPe brengt in herinnering wat vergeten is, verloren lijkt, onvoldoende erkenning krijgt Pedagogiek(Vak)Didactiek LuPe LJ
Lu Pe L UPES P IRAMIDE LuPe LJ 2013 In de volgende dia’s komen de sub piramiden als ‘vouwblaadjes’ in beeld. Je kunt in gedachten de vlakken en lijnen omhoog brengen. Het fundament fundeert het geheel: maakt ontwikkeling mogelijk. De vlakkenbenoemen mogelijkheden De ribben benoemen ontwikkelingslijnen
Piramide van kerncompetenties (menselijke mogelijkheden) Creatief Motorisch Cognitief Sociaal emotioneel Zintuiglijk LuPe LJ 2013 Kunnen Kennis Kennen Kunst zie Piramide van Ludiek Pedagogiek in bibliotheek.
Piramide van culturele kernelementen (culturele mogelijkheden) Vormgeving Samenspel Inzicht Instrument Verbeelden LuPe LJ 2013 Experimenteren Trainen ReproducerenProduceren zie Piramide van Ludiek Pedagogiek in bibliotheek.
Piramide van een inclusief leerproces (ten dienste van welbevinden en betrokkenheid) Verbinden Verbreden Vertonen Verwerken Verkennen LuPe LJ 2013 Analyseren Reflecteren Conceptualiseren Realiseren zie Piramide van Ludiek Pedagogiek in bibliotheek.
SPElSPEl Leren voor de maatschappij © LuPe/ LJ
Piramide van begeleidingskwaliteiten (ten dienste van zelfontplooiing) Medespeler Regisseur Instructeur Recensent Inspirator LuPe LJ 2013 Zelfbegrip Zelfbeeld Zelfsturing Zelfwaarneming zie Piramide van Ludiek Pedagogiek in bibliotheek.
Piramide van het Ludieke (ten dienste van wereld- & zelfontplooiing) Intercultureel Lichaam&Geest Interdisciplinair Holistisch Homo Ludens LuPe LJ 2013 Zelfvertrouwen * Zelfontplooiing* Zelf relativering * Zelfrespect * * Max Lüscher LuPe LJ 2013 zie Piramide van Ludiek Pedagogiek in bibliotheek.
Impuls Intuïtie Instinct Inspiratie Imaginatie Piramide van voorbewuste bronnen LuPe LJ 2013 Ideaal (eigen streven*) Inventiviteit (eigen ordening*) Initiatief (zelf beperking*) Interactiviteit (eigen creaties* - zelf realisatie) Charlotte B ü hler LuPe LJ 2013 zie Piramide van Ludiek Pedagogiek in bibliotheek.
Flo(w)reren in het leven en de maatschappij De verborgen kracht in het hart van de piramide Ludiek Pedagogiek LuPe LJ
LuPes scheppingsspel ten dienste van Levenskunst Tijd Ruimte Dynamiek Uitdaging Vaardigheden Flow Voelen – Willen- Denken Flexibel zijn - Selectief handelen – Perspectief beseffen zie Magic Teacher: de docent als procesbegeleider
Levenskunst ©Lupe/LJ 2013
Het onderwijs van de 21 e eeuw stuurt ze, dankzij LuPe, minder naakt de maatschappij in. Naast gereedschap voor hun beroep of vervolgstudie beseffen ze ook enigszins zichzelf, op weg naar een eigen levenskunstwerk. © LuPe/LJ
Kern competenties Kunnen Kennis (data) Kennen (inzicht) Kunst Culturele kernelementen Training Reproductie Experiment Productie Inclusief leerproces Analyse Reflectie Conceptualiseren Realiseren Begeleiden tot Zelfwaarneming Zelfbeeld Zelfbegrip Zelfsturing Homo Ludens Zelfvertrouwen Zelfontplooiing Zelf – relativering Zelf –respect Voorbewuste bronnen Ideaal (Eigen - streven) Inventiviteit (zelf- ordening) Initiatief (zelf - beperking) Interactie (zelf - creatie) Weven van Levenskunst Uitdaging Vaardigheden Flow Flexibiliteit Discipline Perspectief Inslagdraden Willen Voelen Denken Ruimte Tijd Dynamiek Scheringdraden ZINTUIGENVERBEELDINGVERKENNENINSPIREREN HOMO LUDENS IMAGINATIE KKKK TREP ARCR ZZZZ IIII ZZZZ
Initiatief Interactie InventiviteitIdeaal Bescheidenheid Zelfrespect Zelfontplooiing Zelfvertrouwen ZelfbegripZelfsturing Zelfbeeld Zelfwaarneming Levenskunst Maria Blaisse