Leren en beoordelen op de werkplek Docentenoverleg Workshop alternatieven voor KPB’s Juli 2014.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Doel van de miniconferentie: Weten waar je op je opleiding over in gesprek kunt gaan mbt het toetsen van taal in totaal. Voettekst.
Advertisements

De relatie tussen visie doelstellingen toetsing leertrajecten Een “innige band” !
StartDOCUMENT Petje op petje af Muziek van holland spot of fimpje.
Samen naar een individueel opleidingsplan (IOP)
Anders evalueren Evalueren met portfolio ’ s Annemie Borremans, april 2005.
Examens landbouw 2009, 2010,… Gerard de Gier
> Volgende week krijgen jullie het eindcijfer > Beoordeling uitsluitend door opdrachtgever > Voor begin pitch: lever in pitchdocument en reflectie (met.
31 oktober. Programma  360˚ feedback en competentieontwikkeling  toepassing 360˚ feedback in stage.  ervaringen vanuit de praktijk.  afronding.
Kom verder. Saxion. Geautomatiseerde feedback Caroline Timmers 4 juni 2014.
Experimenteren met ict in het mbo Loek Nieuwenhuis, Irma van der Neut, Kirsten de Ries IVA, Tilburg University 23 april 2012.
programma 2e bijeenkomst
Criteriumgericht Beoordelen - beroepsbekwame toetsing – VELON 2014
SBC blok 3 TDI 2011.
Workshop ‘Competenties’
Workshop Rienk van Marle en Joris Verwijmeren Themadag Onderzoek 18 november 2010, Amsterdam Themadag Onderzoek 2010 Van Marle&Verwijmeren.
Conferentie DHRM Fred Slaghekke beleidsmedewerker P&O
DIOCESANE PEDAGOGISCHE BEGELEIDINGSDIENST BISDOM BRUGGE Werkgroep Directies type 2 (ortho’s e.a. betrokkenen) Leerlijnen-evaluatie-rapportering Vrijdag.
Respons ervaringscertificaten beoordelen Aantal uitgezette certificaten: 81 Aantal teruggekregen certificaten: 45 Van 9 certificaten is bekend dat er geen.
Moderne Vreemde Talen in het mbo Actuele ontwikkelingen Netwerk EVC 17 maart 2011 Rianne Reichardt.
‘De opbrengst gemeten’ Toetsing in het Mechelen Curriculum
Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Pabo Netwerkbijeenkomst 9 juni 2006 De pedagogische opdracht van de pabo Betekenisvolle en zinvolle kennis van de pedagogiek.
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
Conferentie samen werken aan een sterk VMBO-groen 8 november 2012.
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Gedragsgericht interviewen bij werving en selectie van nieuwe medewerkers Annelies Poppe Charlotte De.
Gedragsgericht Interview
Visie, Instrumenten, Onderwijsinspectie en Deskundige Beoordelaar
zelfsturend portfolio-onderwijs:
competentie ontwikkeling en assessment
Gebiedsvisie Groningen-West
Portfolio
EVC: Erkenning Verworven Competenties Laat zien wat je waard bent! Toepassing bij [corporatie]
Opzet Pop toetst flexibel en competent  Onderwijsconcept Academie voor Popcultuur  Flexibel onderwijsprogramma  Competentiegericht beoordelen Hanzehogeschool.
ICTO-contactpersonen 7 juni 2007 Vrije Universiteit Universiteit Utrecht Technische Universiteit Delft.
Groepsplannen evalueren Dirk van Dijkschool Linda Pereboom
Werkveldconferentie 23 april 2014
2 april 2012 Welkom Informatieavond. Programma Kernwaarden-missie/visie Spinnewiel in beweging Verleden-heden-toekomst Faseonderwijs De praktijk Vragen.
Centrale facilitering van personeelsprocessen
Datum naam 1 23 maart 2010 datum plaats Bedrijfsarts en kwaliteit Noks Nauta Namens Kwaliteitsbureau NVAB naam persoon.
Workshop “Beoordelen”
Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.
Klinisch redeneren en evidence based practice
Informatiemiddag stage jaar 3
Stagebegeleiding Bijeenkomst 1 Blok 2.
Naam workshopbegeleider
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
 Informeren over aanpassingen van de assessments in jaar 3 en jaar 4  Informeren over uitbreiding beoordelingscategorieën en toepassingen  Richtlijnen.
Alles wat je wilt weten over PLP 1!
Werkveldconferentie 3 juni 2015 Wat is de rol van zorgverlener door de ogen van leerjaar 2?
Bachelor Medische Hulpverlening
Werkveldconferentie 13 november 2014
Gespreksvaardig-heden
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Docent: Jennifer de Vries-Aydogdu
Bètadidactiek Beschrijving vak en NLT competenties die aan bod komen.
Informatie EN-VO-LWS1. Activiteiten in de school Leerwerkstage Studieloopbaan- begeleiding Leerwerktaken vak Leerwerktaak onderwijskunde/drama onderzoek.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
Portfoliobegeleiding
Gedragsgericht Interview
Hannah Wielenga februari 2017
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Het nieuwe afstuderen hbo-ict
Werken met de nieuwe beoordelingsformulieren bij het assessment startbekwaam Hannah Wielenga 26 mei 2015.
Mini-onderneming.
Mini-onderneming.
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Competentie gericht onderwijs
Afstuderen hbo-ict Instroom september 2013 voor studenten die het stageassessment hebben gedaan Versie 23 april 2018.
Modernisering Medische Vervolgopleidingen
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
Transcript van de presentatie:

Leren en beoordelen op de werkplek Docentenoverleg Workshop alternatieven voor KPB’s Juli 2014

Programma 09:00 – “Uitleg wijziging KPB Casuïstiek” “Competentie beoordelingsinstrument met STARR(T)” “Casus lezen” – 09:30 “Beoordelingsgesprek” – “Beoordeling” – “Afronding”

Problemen bij het beoordelen van de beroepsbekwaamheid van studenten Uit literatuur blijkt dat praktijkopdrachten de ontwikkeling van competenties soms belemmeren in plaats van bevorderen (Lampe & Hendriks, 2010) Op dit moment blijken studenten de KPB als doel te hanteren ten koste van de competentieontwikkeling.

Proces en product Proces: ontwikkeling gedurende de werk/stage periode Product: is het beoordelen of de gestelde ontwikkeling heeft geleid naar het einddoel: competenties en gedragsindicatoren

Leerproces Evaluerende gesprekken over de ontwikkeling van de competenties bij de student zoals omschreven in startdocument (volgende workshop)

Leerproduct Beoordeling aan de hand van een zelf ingebrachte casus van de student. Toetsing op het kunnen aantonen van de gedragsindicatoren volgens het beoordelingsinstrument

Beoordelingsinstrument

Toelichting in startdocument Beoordeling: er kan een O, V of een G gescoord worden. O = Laat het beschreven gedrag niet compleet of nauwelijks zien V = Laat het beschreven gedrag zien G = Laat de samenhang van het beschreven gedrag en de toepassing hiervan zien. De beschrijvingen typeren hem of haar en zijn duidelijk EBP onderbouwd.

Het gesprek over de casus Er wordt alleen in de verleden tijd gesproken omdat het steeds gaat om het getoonde gedrag. Er wordt gewerkt met een STARR(T) interview

Casus gedragsindicatoren + dilemma + handelen

Onderbouwing Berkel, A. (2012) Kritische reflectie op competentiegericht toetsen in het hbo, onderwijsinnovatie Geraadpleegd op 8 april 2014 op [internet}: acbf eb66d3 acbf eb66d3 Lampe, T, Hendriks, P (2010). Leren en Beoordelen op de werkplek: onderzoek naar de kwaliteit van stageplaatsen bij hbo-opleidingen, Saxion Kenniscentrum Onderwijsinnovatie. Geraadpleegd op 8 april 2014 op [internet] b45a- 5a031962d0eb/Leren+beoordelen+werkplek+verslag.pdf?M OD=AJPERES