A3 Methodiek “meer sturing met minder papier”

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
In 48 uur de wereld rond De integrale organisatiediagnose in 48 uur
Advertisements

Regie op locatie een middel op weg naar een Goed Leven voor cliënten, Mooi Werk voor medewerkers en een Financieel gezonde organisatie!
Workshop Werkconferentie SSC Bedrijfsvoering Sturen op kwaliteit SCD 15 november 2013 Spreker: Jan-Frank Koers 1.
INK Management Model.
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
STRATEGISCHE PLANNING
Even voorstellen! Marika van Soest Parttime Coördinator planners Livio
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
“De ontwikkeling van een kwaliteitsmanagementsysteem ten behoeve van de plan- en projectontwikkeling” Bart Snijders
Efficiënt besturen in de social profit
Health Balance Score Card
het succes van een organisatie het welbevinden en succes
Kwaliteitszorg als meerwaarde
Workshop OGW in de klas..
AISHE cursus Beleidscyclus na de audit 13 en 14 december 2007 Niko Roorda en Jorien Helmink.
Jeanne Driessen-Engels Utrecht 10 mei 2007
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
Verandermanagement Hoofdstuk 9 Evaluatie
MFS II Fase 2 Partos bijeenkomst Paul Meijs 29 april 2010
Functieprofiel en beoordeling
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Startbijeenkomst benchmarking Publiekszaken
Aanvragen van incontinentiemateriaal
Missie, visie & jaarplan
Missie, visie, strategie & jaarplan
Van dienstenmodel naar directiemodel, kansen voor sturing en control
TOM keurmerk Marius Berendse.
Kwaliteit begint vanaf de bodem
© de vries business consultancy, 2008
Hoe verbeteren... 6 stappen Business Excellence
Introductie OHSAS
Toekomst – Welke kant gaat u op?. Klant i.p.v. patiënt/cliënt; Output financiering; Marktwerking; ……………………… Waarom.
Vroege Vogel-sessie Managementsystemen op een rij Relatie INK-managementmodel en andere managementmodellen drs. J.A.J. Balk, INK Vroege Vogel-sessie,
Bedrijfsvoeringsscan
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Marketing Marketingoriëntatie
Workshop ‘visieversneller’
Procesmanagement in de praktijk Hoofdstuk 3 Processen besturen
Visie & Strategie.
Procesmanagement in de praktijk Hoofdstuk 1 Procesmanagement
Visie & Strategie.
Visie & Strategie.
Het INK-managementmodel: inhoud, filosofie, toepassing
4. Online strategie Internet scorecard
Wanneer doet een bedrijf het goed online?
Middelen voor je buurtproject 28 maart Sessie 2.
DMK – week 2.
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
Naar een duurzaam HRM beleid
stap 6: Unieke toegevoegde waarde bepalen
Pas op… van onderen!!! Organisatie- en talentontwikkeling bij de Gemeente Amersfoort VNG CVA - eendaagse Arbeidszaken.
De 25 beste ideeën voor een meer inspirerende planning en control Henk Doeleman Jean-Pierre Thomassen.
Regie op locatie een middel op weg naar een Goed Leven voor cliënten, Mooi Werk voor medewerkers en een Financieel gezonde organisatie!
Certificering van assetmanagement
JAARPLAN Griffie 2013 Bijlage A3, halfjaar Toelichting A Onderwerpen: rood: bestuur en financiers oranje: maatschappij groen: klanten en.
Stelling: Planning & Control (P&C) is iets van financiën !
Workshop Van prestatie-index naar (verbeter)plan Ledenbijeenkomst VGN Uitkomsten eerste ZI meting Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg 15 december 2010 Aangepaste.
JAARPLAN Griffie 2014 Bijlage A3. Toelichting A rood: bestuur en financiers oranje: maatschappij groen: klanten en partners blauw: medewerkers.
Kansen en bedreigingen Interne analyse
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Kwaliteitsgroep Informatiemanagement
SHEQ SHQ.
Integrale en interactieve kwaliteitszorg met A3 methodiek
Total Quality Management (IKZ) is een bedrijfsfilosofie
Inleiders: Bart Muller Paul Eijgendaal
Personeelsmanagement
Management en leidinggeven
Hoofdstuk 3 Waarom ondernemen?
Kenniskring OPP Brenda Roepert en Amber Pompe Onderwijsadviseurs
Kwaliteit in de zorgverlening
Transcript van de presentatie:

A3 Methodiek “meer sturing met minder papier” Jantina van Rossum (iConAct) Marly Dekkers (Kleemans) 8 april 2014

Programma Inventarisatie aan de hand van probleemstellingen Toelichting A3 methodiek Workshop in groepjes Centrale terugkoppeling Tips en afsluiting

Inventarisatie - Stellingen Ons jaarplan bestaat uit < 5 pagina’s > 5 pagina’s > 10 pagina’s Ons jaarplan bevat meer doelstellingen dan we kunnen realiseren Ons jaarplan wordt opgesteld door de beleidsmedewerker / kwaliteitsmedewerker, het is geen teamactiviteit

Inventarisatie - Stellingen Doelstellingen in ons jaarplan zijn consistent doorvertaald naar afdelingen / managementniveaus Na het opstellen van het jaarplan leeft het jaarplan niet echt meer Het jaarplan bevat onderwerpen die vooral gericht zijn op het beheren van het kwaliteitsmanagementsysteem

Inventarisatie - Stellingen Vanuit onze missie, visie en succesbepalende factoren hebben wij indicatoren vastgesteld. Deze zijn uitgangspunt voor het bepalen van doelstellingen. Na afloop van het jaar bekijken wij de mogelijkheden om het jaarplan te verbeteren en te vernieuwen.

Relevante werkmethoden INK Model Balanced Score Card A3 Methodiek SMART formuleren

INK Model Medewerkers Management Bestuur en financiers Leiderschap Management van medewerkers Management van processen Medewerkers Bestuur en financiers Strategie en beleid Klanten en partners Management van middelen Maatschappij Verbeteren en vernieuwen

Balanced Score Card

Specifiek Meetbaar Acceptabel/ ambitieus Realistisch Tijdgebonden SMART Specifiek Meetbaar Acceptabel/ ambitieus Realistisch Tijdgebonden

A3 Methodiek MISIE VISIE Leiderschap Management van processen KRITISCHE SUCCES BEPALENDE FACTOREN Medewerkers Klanten en partners Maatschappij -Bestuur en financiers Leiderschap Management van medewerkers Management van processen Medewerkers (PI voor resultaatgebied medewerkers) Bestuur en financiers (PI voor resultaatgebied bestuur en financiers) Strategie en beleid Klanten/partners (PI voor resultaatgebied klanten en partners) Management van middelen Maatschappij (PI voor resultaatgebied maatschappij)

Kleur: overzicht en verbanden MISIE VISIE KRITISCHE SUCCES BEPALENDE FACTOREN Medewerkers Klanten en partners Maatschappij -Bestuur en financiers Leiderschap Medewerkers Klanten en partners Maatschappij -Bestuur en financiers Management medewerkers Medewerkers Klanten en partners Maatschappij -Bestuur en financiers Medewerkers (PI voor resultaatgebied medewerkers) Bestuur en financiers (PI voor resultaatgebied bestuur en financiers) Management van processen Medewerkers Klanten en partners Maatschappij -Bestuur en financiers Klanten/partners (PI voor resultaatgebied klanten en partners) Strategie en beleid Medewerkers Klanten en partners Maatschappij -Bestuur en financiers Management middelen Medewerkers Klanten en partners Maatschappij -Bestuur en financiers Maatschappij (PI voor resultaatgebied maatschappij)

Workshop 4 groepen, elke groep focus op 1 resultaatgebied: Resultaatgebied: Medewerkers Resultaatgebied: Klanten en partners Resultaatgebied: Maatschappij Resultaatgebied: Bestuur en financiers

Workshop Casus: Organisatie Adrie Zorg heeft een missie, visie en succesbepalende factoren bepaald Opdracht 1: Formuleer per groepje 4 prestatie-indicatoren

Kleur: overzicht en verbanden MISIE VISIE KRITISCHE SUCCES BEPALENDE FACTOREN Medewerkers Klanten en partners Maatschappij -Bestuur en financiers Leiderschap Medewerkers Klanten en partners Maatschappij -Bestuur en financiers Management medewerkers Medewerkers Klanten en partners Maatschappij -Bestuur en financiers Medewerkers (PI voor resultaatgebied medewerkers) Bestuur en financiers (PI voor resultaatgebied bestuur en financiers) Management van processen Medewerkers Klanten en partners Maatschappij -Bestuur en financiers Klanten/partners (PI voor resultaatgebied klanten en partners) Strategie en beleid Medewerkers Klanten en partners Maatschappij -Bestuur en financiers Management middelen Medewerkers Klanten en partners Maatschappij -Bestuur en financiers Maatschappij (PI voor resultaatgebied maatschappij)

Workshop Casus: Organisatie Adrie Zorg heeft een missie, visie en succesbepalende factoren bepaald Opdracht 2: Formuleer vervolgens acties in de organisatiegebieden. Let op: verbanden tussen gebieden

Centrale terugkoppeling Groep: Medewerkers Groep: Klanten en partners Groep: Maatschappij Groep: Bestuur en financiers

Tips Blijf verbeteren en vernieuwen! Focus op datgene wat het succes van de organisatie bepaalt! Meer lezen?

Nieuwe blik op jaarplan? Ja ik ga zeker bepaalde principes van de A3 methodiek voorstellen / toepassen Nee de huidige methode binnen onze organisatie heeft voldoende meerwaarde

Bedankt en tot straks!