Presentatie Huis voor de Zorg EPD - LSP Vrijdag 21 november 2014

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Mr J.J.A. van Boven VAN BOVEN Juridisch Adviesbureau Arnhem
Advertisements

Verbeteringen in de farmacotherapie keten.
Jaap Dik Apotheker te Vianen Lid GR VZVZ
Zorgt voor continuïteit
Juridische aspecten van eHealth Startconferentie INPREZE 25 juni 2013 mr. dr. Anton Ekker.
De juridische kant Hoe zit de uitwisseling van patiëntgegevens juridisch in elkaar; wat mag er wel en wat mag niet? Eric Schreuders Net2Legal Consultants.
Geef uw zorgverlener toestemming voor het delen van uw medische gegevens! Informatiefolder gegevensuitwisseling voor zorgconsumenten in Zuid-Holland.
‘Medicatieoverdracht vanuit patiëntenperspectief; waar hebben patiënten behoefte aan?’ Sytze Geursen adviseur.
EPD van start! Ineke Ruiter, programmamanager Implementatieorganisatie EMD/WDH 11e EPD SYMPOSIUM > NVMA > 01 juni 2006.
Zorg Beter mét Vrijwilligers
Rond de (keuken)tafel, over het versterken van zelfregie
WMO Praat mee!.
telezorg in praktijk Andrea Nijhuis.
Nut en noodzaak van het Patiënten Portal Drs. J.J. Baardman, teammanager NPCF Utrecht, 19 november 2007.
De Belastingdienst Leuker kunnen we het niet maken... Ook in Wognum
WCZ en communicatie met patiënten Uitdaging of probleem?
Meneer M en de dokter huisartsenzorg voor kwetsbare ouderen in Amsterdam Marith Rebel—Volp, LHV.
Mantelzorg: zwakke schakel of ijzersterke verbinding in de zorgketen?
Regionale aanpak Medicatie Overdracht
Veranderingen in de zorg
Leger des Heils ZWN Grijs Genoeg(en)
Onderzoek kwetsbare gezinnen de noodzaak tot ontschotting
Gemeente Ede Wmo Het is mensenwerk 19 februari 2014.
Nationaal Actieprogramma Diabetes 24 november 2011 Elize van Ballegooie Senior Implementatiemedewerker NAD Ytje van der Veen Implementatiemedewerker DVN.
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
Competentie 1, 3, 15 en 16 Wetten, Regels en Overeenkomsten
Nieuwe Wmo – Platform VO
WDH en EMD een ZEGEN voor de zorgprofessional?
Brusselse Welzijns- en Gezondheidsraad, Pro Medicis Brussel en ZORGNET Zorgzoeker Alle Nederlandskundige zorgverleners op één plek.
Medezeggenschap en ondersteuningsplannen
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
Het veilig uitwisselen van elektronische patiëntengegevens.
Arts-patiënt communicatie in de palliatieve fase
Resultaten werk wijkverpleegkundige NCVGZ 4 april 2013 Marjan Hoeijmakers.
Het Amphia ziekenhuis en de nazorg voor mensen met kanker
Welkom bij het symposium Medicatieoverdracht & LSP!
‘PRIVACY IN DE KETEN’ Mr J.J.A. van Boven VAN BOVEN Juridisch Adviesbureau Arnhem.
De kracht van de ervaring
WebHIS Call Manager 3.5.
Optimale Parkinsonzorg
Zorgbelang Zuid-Holland Veiligheid door de patiënt bekeken 25 april 2012 Erik Visser, Regiomanager Zorgbelang Zuid Holland.
DE GOMA; VAN 0 NAAR BETER EEN ANALYSE BIJ DE 0-METING BETREFFENDE DE BEKENDHEID, TOEPASSING EN NALEVING VAN DE GOMA, MEDE IN RELATIE TOT BEVINDINGEN UIT.
Casuïstiekbespreking Dementie en palliatieve zorg
Digitaal mei 2014.
Ontwikkelingen Wmo/AWBZ
Gastles Zorg & Welzijn Welkom! 1.
Datum naam 1 23 maart 2010 datum plaats Bedrijfsarts en kwaliteit Noks Nauta Namens Kwaliteitsbureau NVAB naam persoon.
Hervorming langdurige zorg
Workshop ondersteunen eigen regie van de patiënt: Jeroen Havers Angela de Rooij 4 december 2014.
Introductie VZVZ en het LSP
Opnieuw samen leven met elkaar Presentatie Congres 25 november 2014.
Charlotte Fruytier Fruytier Arbeidsrecht/Ambtenarenrecht Expertpool VNG-OTD 24/
Zeggenschap voor zorgvragers
Maren Oosthuizen, diëtist
Inhoud presentatie Trends Doelen regeerakkoord Meerwaarde Wlz
Innovaties opschalen, het kan Op dit moment > 3 miljoen apps beschikbaar, waarvan 5% in categorieën Health en Medical Bron:
LSP 2 september 2015.
Johan Krijgsman (Nictiz) Grafisch werk door Roel Schenk (Nictiz)
Werken met het LSP. Waarom communicatie met de HAP/DAP Patiënt wil niet telkens hetzelfde moeten uitleggen Deel patiënten kan medicatie niet onthouden.
Privacy in het sociaal domein Raadscommissie 15 januari 2015.
Zorg Verandert. Presentatie SBOG Marijke Hempenius 2 maart 2015.
Opt-in Herman Levelink.
Medezeggenschap en ondersteuningsplannen
Werkgroep transmurale communicatie
Andere zorgverleners in de 1e lijn
Taak 6 Hoofdstuk 13 Inleiding in de gezondheidszorg
Andere zorgverleners in de 1e lijn
Taak 6 Hoofdstuk 13 Inleiding in de gezondheidszorg
Taak 6 Hoofdstuk 13 Inleiding in de gezondheidszorg
Informatiebijeenkomst Buurtteams Amsterdam & Aanvullende ondersteuning Wmo 9 en 18 september 2019.
Transcript van de presentatie:

Presentatie Huis voor de Zorg EPD - LSP Vrijdag 21 november 2014 Verantwoordelijkheid en Zeggenschap Presentatie Huis voor de Zorg EPD - LSP Vrijdag 21 november 2014 SOH Heerlen 1 1 1 1

Huis voor de Zorg – Patiëntenrechten – EIKpunt EPD (beter LSP) Verantwoordelijkheid en Zeggenschap Huis voor de Zorg – Patiëntenrechten – EIKpunt EPD (beter LSP) PAUZE Vragen – Gedachtewisseling Huis voor de Zorg Huis voor de Zorg 2 2 2 2

– Mensen versterken in hun rol als zorgvrager. Verantwoordelijkheid en Zeggenschap – Opkomen voor de belangen van alle patiënten, chronisch zieken, ouderen, en mensen met beperkingen, zowel lichamelijk, psychisch als verstandelijk. – Zorgen dat mensen de zorg krijgen die aansluit bij hun wensen en behoeften. – Mensen versterken in hun rol als zorgvrager. 3

Op verschillende manieren wordt hieraan gewerkt: Verantwoordelijkheid en Zeggenschap Op verschillende manieren wordt hieraan gewerkt: Overleg met zorgverzekeraars over de kwaliteit van zorg; Ondersteuning van cliëntenraden van zorginstellingen; Overleg met ziekenhuizen en huisartsenorganisaties; Meten van de kwaliteit van zorg; Geven van voorlichting en informatievoorziening; Uitgaven van het blad Zorgbelang (500.000); Klachtopvang; Workshop Zeggenschap; Betrokken bij inrichten van de zorg (Regioregie); Patiëntenparticipatie met Zuyd Hogeschool; Ehealth; Advies ziekenhuiszorg; etc, etc 4

– Zeggenschap & Verantwoordelijkheid Verantwoordelijkheid en Zeggenschap Kernwaarden – Mensgericht – Op maat – Samenhangend – Zeggenschap & Verantwoordelijkheid 5

Zeven rechten voor de cliënt Verantwoordelijkheid en Zeggenschap Zeven rechten voor de cliënt Het recht op beschikbare en bereikbare zorg Het recht op kwaliteit en veiligheid Het recht op keuze en keuzeinformatie Het recht op informatie, toestemming, dossiervorming en privacy Het recht op afstemming tussen zorgverleners Het recht op medezeggenschap en goed bestuur Het recht op een effectieve, laagdrempelige klacht- en geschillenbehandeling Huis voor de Zorg 6 6 6

Goed patiëntschap (Raad V&Z) Verantwoordelijkheid en Zeggenschap Goed patiëntschap (Raad V&Z) In acht nemen van algemeen geldende omgangsvormen Zakelijke verplichtingen nakomen Meewerken aan de behandeling Gezondheid is een gedeelde verantwoordelijkheid Huis voor de Zorg 7 7 7 7

Ervaringen Informatie Klachten Verantwoordelijkheid en Zeggenschap E I K Ervaringen Informatie Klachten Huis voor de Zorg Huis voor de Zorg 8 8 8 8 8

Verantwoordelijkheid en Zeggenschap 1.EIKpunt is de centrale plaats waar ervaringen worden samengebracht om onderbouwd bij te dragen aan het verbeteren van de kwaliteit van zorg vanuit patiëntenperspectief. 2.Informatie via het beantwoorden van vragen en geven van voorlichting. Huis voor de Zorg Huis voor de Zorg 9 9 9 9 9

Beantwoorden van vragen Verantwoordelijkheid en Zeggenschap Beantwoorden van vragen ● Kan mijn tandarts mij verplichten contant te betalen? ● Waar kan ik me opgeven als mantelzorger? ● Hoe regel ik een second opinion? ● Ik wil graag weten wat gebruikelijke wachttijden zijn? ● Kan ik in het ziekenhuis vragen om een tolk? ● Mag ik als epilepsiepatiënt autorijden? ● Kan ik zonder verwijzing bij een internist terecht? ● Hoe kan ik mijn vertrouwde thuishulp houden? ● Mijn thuishulp is ziek, loopt mijn eigen bijdrage dan door? ● Ik ben het oneens met de indicatie, wat kan ik doen? Huis voor de Zorg 10 10 10 10 10

patiëntenperspectief. Verantwoordelijkheid en Zeggenschap 1. EIKpunt is de centrale plaats waar ervaringen worden samengebracht om onderbouwd bij te dragen aan het verbeteren van de kwaliteit van zorg vanuit patiëntenperspectief. 2. Informatie via het beantwoorden van vragen en geven van voorlichting. 3. Klachtopvang: Informatie en advies, ondersteuning en begeleiding bij klachten. => Individueel en => collectief als signaal Huis voor de Zorg Huis voor de Zorg 11 11 11 11 11

EIKpunt – Melding (mail, telefoon, brief, formulier) Verantwoordelijkheid en Zeggenschap EIKpunt – Melding (mail, telefoon, brief, formulier) – Klachtverheldering (documenten, gesprek) – Vraagverheldering (doel – verwachting) – Registreren (thema-aspect-object-documentatie) – Adviseren – Aanpak afstemmen – Informatie inwinnen – Conceptbrief – Proces bewaken Huis voor de Zorg 12 12 12 12 12

LSP (voorheen landelijk EPD) Verantwoordelijkheid en Zeggenschap LSP (voorheen landelijk EPD) - inleiding - historie / stand van zaken / digitale wereld - wat is het / wat is het niet - hoe werkt het / filmpje - voordelen / nadelen - standpunt Huis voor de Zorg - wat kunt u doen Huis voor de Zorg 13 13 13 13 13

LSP (voorheen landelijk EPD) Verantwoordelijkheid en Zeggenschap LSP (voorheen landelijk EPD) EPD = Elektronisch Patiënten Dossier - het dossier op de computer waar iedere zorgverlener patiëntengegevens in bewaart - LSP = Landelijk Schakel Punt - via het LSP kunnen zorgverleners informatie opvragen uit de systemen van collega zorgverleners - - een structuur voor gegevensuitwisseling in de zorg - Huis voor de Zorg 14 14 14 14 14

Inleiding (waarom dit verhaal?) - ingewikkeld - onduidelijk Verantwoordelijkheid en Zeggenschap Inleiding (waarom dit verhaal?) - ingewikkeld - onduidelijk - onrust (privacy – veiligheid - onduidelijk) - duidelijkheid - informatie Huis voor de Zorg 15 15 15 15 15

Digitale wereld (onstuitbare opmars) - telebankieren - cookies Verantwoordelijkheid en Zeggenschap Digitale wereld (onstuitbare opmars) - telebankieren - cookies - nieuwsgaring - social media - hulpmiddelen - Ehealth - gegevens documenteren (EPD, EMD, ….) - gegevens uitwisselen (LSP) Huis voor de Zorg 16 16 16 16 16

Verantwoordelijkheid en Zeggenschap Huis voor de Zorg 17 17 17 17 17

Verantwoordelijkheid en Zeggenschap Huis voor de Zorg 18 18 18 18 18

(wat is er gebeurd en waar staan we nu?) Verantwoordelijkheid en Zeggenschap Historie (wat is er gebeurd en waar staan we nu?) - dossiervorming / uitwisseling van allen tijden - 2000 Els Borst, elektronische uitwisseling - vele debatten - ja, tenzij bezwaar =>nee, tenzij toestemming - databank => schakelpunt - 2013 – VZVZ – LSP - strikte voorwaarden - patiëntenportal Huis voor de Zorg 19 19 19 19 19

- huisartsen (incl. waarnemers en huisartsenposten) Verantwoordelijkheid en Zeggenschap Wie doen er mee? - huisartsen (incl. waarnemers en huisartsenposten) - apothekers (incl. ziekenhuisapotheek) - medisch specialisten 98% heeft een EPD 86% is aangesloten op LSP 4,9 miljoen burgers hebben toestemming gegeven Huis voor de Zorg 20 20 20 20 20

Hoe werkt het https://www.vzvz.nl/page/Zorgconsument/Het-LSP Verantwoordelijkheid en Zeggenschap Hoe werkt het https://www.vzvz.nl/page/Zorgconsument/Het-LSP http://www.youtube.com/watch?v=5lkKMc0Wx6k Huis voor de Zorg 21 21 21 21 21

Verantwoordelijkheid en Zeggenschap 22

Verantwoordelijkheid en Zeggenschap Hoe werkt het - Zorgverlener heeft EPD (eisen) en is aangesloten bij LSP (eisen) - Patiënt geeft toestemming voor delen gegevens - Andere zorgverlener is aangesloten - Patiënt geeft toestemming voor inzage - Zorgverlener moet inloggen met UZI-pas - Patiëntidentificatie via BSN - Opvragen gegevens moet nodig zijn voor behandeling - Alle inzages worden bijgehouden Huis voor de Zorg 23 23 23 23 23

Welke gegevens worden gedeeld - Persoonsgegevens - BSN Verantwoordelijkheid en Zeggenschap Welke gegevens worden gedeeld - Persoonsgegevens - BSN Apotheker - Medicatiegegevens Huisarts - Samenvatting huisartsendossier (LHV richtlijn) - uw huidige gezondheidsproblemen; - de medicijnen die zijn voorgeschreven; - bekende allergieën; - informatie over contacten met u in de laatste vier maanden of over de laatste vijf contacten; - andere bijzonderheden die belangrijk zijn voor een waarnemend huisarts. Huis voor de Zorg 24 24 24 24 24

- een grote landelijke databank met gegevens Verantwoordelijkheid en Zeggenschap Wat is het NIET - een grote landelijke databank met gegevens - iedere zorgverlener kan in alle gegevens kijken - een patiënt doet mee, tenzij hij bezwaar maakt - artsen verdienen er aan - verzekeraars kunnen gegevens inzien Huis voor de Zorg 25 25 25 25 25

Verantwoordelijkheid en Zeggenschap 26

coördinatie, toegang, acuut pijn communicatie vermoeidheid gezichtsvermogen urine mobiliteit gewicht cognitief functioneren zelfstandig leven sociaal leven seksualtiteit Verantwoordelijkheid en Zeggenschap neuroloog huisarts ms verpleegkundige fysiotherapeut ergotherapeut praktijkondersteuner specialist ouderengeneeskunde revalidatiearts diëtist geestelijke verzorging logopedist kno-arts internist gynaecoloog continentverpleegkundige maag-darm-leverarts oogarts psycholoog maatschappelijk werk seksuoloog uroloog wijkverpleegkundige wmo hulp 27

coördinatie, toegang, acuut pijn communicatie vermoeidheid gezichtsvermogen urine mobiliteit gewicht cognitief functioneren zelfstandig leven sociaal leven seksualtiteit Verantwoordelijkheid en Zeggenschap neuroloog huisarts ms verpleegkundige fysiotherapeut ergotherapeut praktijkondersteuner specialist ouderengeneeskunde revalidatiearts diëtist geestelijke verzorging logopedist kno-arts internist gynaecoloog continentverpleegkundige maag-darm-leverarts oogarts psycholoog maatschappelijk werk seksuoloog uroloog wijkverpleegkundige wmo hulp 28

Verantwoordelijkheid en Zeggenschap 29

Voordelen EPD – Inzage – LSP Verantwoordelijkheid en Zeggenschap Voordelen EPD – Inzage – LSP – minder medische fouten – beter registreren – betere privacyborging – snellere uitwisseling – inzage laagdrempeliger – meer overzicht voor patiënt – betere relatie – meer zeggenschap – minder dubbele onderzoeken – veiligere zorg, minder fouten – efficiëntere zorg 30

Nadelen EPD – inzage – LSP – dossiers minder volledig Verantwoordelijkheid en Zeggenschap Nadelen EPD – inzage – LSP – dossiers minder volledig – privacy risico's – techniek is kwetsbaar – verwarring, onrust – inbraakrisico – relatie geschaad – elkaars fouten overnemen – UZI pas en code in andere handen 31

Standpunt Huis voor de Zorg – De wereld digitaliseert Verantwoordelijkheid en Zeggenschap Standpunt Huis voor de Zorg – De wereld digitaliseert – EPD en LSP dragen bij aan kwaliteit van de zorg en patiëntveiligheid – EPD en LSP ondersteunen het zorgproces – Wbp en WGBO zijn wettelijke leidraad – 14 randvoorwaarden NPCF en HvdZ – Veilig en betrouwbaar – Goede informatie 32

Randvoorwaarden LSP (1/2) – Toestemming van de patiënt (na 1-1-13) Verantwoordelijkheid en Zeggenschap Randvoorwaarden LSP (1/2) – Toestemming van de patiënt (na 1-1-13) (eis CBP, advies NPCF) – Toestemming beëindigen – Afscherming door de patiënt – Uitsluiten van zorgverleners – Autorisatie van zorgverleners – Toezicht – Misbruik straffen 33

Randvoorwaarden LSP (2/2) Verantwoordelijkheid en Zeggenschap Randvoorwaarden LSP (2/2) – Toepassingen voor de patiënt – Opschaling regiogewijs – Inzage in het eigen dossier – Informatiebeveiliging – Voorlichting – Verboden toegang voor zorgverzekeraars 34

– toestemming geven voor uitwisselen – toestemming intrekken Verantwoordelijkheid en Zeggenschap Wat zijn uw rechten – toestemming geven voor uitwisselen – toestemming intrekken – weten wie uw gegevens heeft aangemeld en ingezien – zelf uw gegevens inzien – gegevens verwijderen of afschermen 35

Verantwoordelijkheid en Zeggenschap Huis voor de Zorg Huis voor de Zorg 36 36 36 36 36