Informatie avond september 2011

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wat moeten we verder doen?
Advertisements

KWALITEITSZORG november 2012
Welkom in groep 8.
Sturen op delen = vermenigvuldigen
Informatieavond 22 april 2013
Info avond Voortgezet Onderwijs EN WAT NU ????? EN WAT NU ????? Basisschool De Stokland
CITO Leerling- en OnderwijsVolgSysteem (LOVS)
Psalm 86 : 6 Leer mij naar Uw wil te hand’len, ‘k Zal dan in Uw waarheid wand’len; Neig mijn hart, en voeg het saam, Tot de vrees van Uwen Naam. Heer’,
De Biezenhof een BAS-school? een BAS-school?. Voorgeschiedenis n maart tot september 2010: Waar willen we naar toe? n september 2010: Presentatie BAS.
De Kor f Openbare basisschool Montessori Welkom.
WELKOM. Welkom op de algemene informatie-avond Van de St. Josephschool Even voorstellen:Managementteam en Zorg Manon van Druten bovenbouwteamleider Rachel.
Zorgroute basisschool Dijkerhoek.
Leerlingenzorg De Telgenkamp
Welkom in groep.
Methode - aanpak Hoe om te gaan met zo veel verschillen in de klas?
Een impressie van de werkwijze in groep 3 en 4
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
1-zorgroute in school MR bs Edith Stein
Tevredenheidsonderzoek 2007
Het cito-leerlingvolgsysteem
Kennismakingsavond Donderdag 13 september 2012 Welkom in groep 5.
Welkom op de ouderavond van de groepen 4
Tevredenheidsonderzoek 2009 Sinte-Maartenschool, Meise.
Foto 65 – wegenis + parking + rechts G01 Foto 66 – G01.
Leerlingenzorg op basisschool Los Hoes
Informatieavond 31 mei 2012 Welkom. Agenda Verbreding van de school en stand van zaken schooltijdentraject Terugkoppeling resultaten oudertevredenheidspeiling.
Individuele leerlijnen
Informatieavond groep 7b
Saltoschool De Bergen De school voor kinderen groot en klein!
Effectief leesonderwijs
WELKOM.
Informatie- avond groep 6
Dyslexie De Wissel Herlaarhof.
Ouderavond Jaaroverzicht groep 5
Actieonderzoek instructietafel.
STIMULANS KWALITEITSZORG juni 2014.
Informatieavond Start uur Welkom in groep 6.
PASSEND ONDERWIJS Wat is er veranderd sinds vorig jaar?
Informatie-avond groep 1-2 September 2014
24 mei 2011 Hendrik Boogaardschool Rode Kruislaan
Informatie-avond groep 4-5
Zakelijke ouderavond november Een terugblik Het heden De toekomst.
Resultaten leesverbeterplan Enschede
Onderwerpen van deze avond
Zorgavond Mariaschool. Inhoud: voorstellen doel / omschrijving / taken intern begeleiders leerlingvolgsysteem zorgstructuur leesproblemen/dyslexie (hoog)begaafdheid.
Zorgstructuur Mariaschool
Ouderavond Groepsorganisatie
Kwaliteitsbeleid.
Welkom op de ouderavond van de groepen 4
Een prachtige kans voor uw kinderen
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Informatieavond Groep 7/8. Schoolafspraken Alle kinderen komen door de deuren die aan het schoolplein grenzen binnen. Vanaf 8.20 uur en uur mogen.
Welkom op de informatieavond
Informatie voor ouders van de van Randwijkschool.
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
1 december  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting.
en het leerlingvolgsysteem
Opbrengstgericht werken datamuur-route-Enschede
Mei 2013 Welkom 19.15u: Inloop met koffie/thee 19.30u: Opening en presentatie 19.45u: Vragenronde 20.00u: Presentatie clusters 21.00u: Tips en tops 21.15u:
Voorlichtingsavond groep 8 Schooljaar Welkom Voorstellen Planning.
Vele wegen leiden naar Rome Over differentiëren in het Primair Onderwijs EDR Studiedag 22 november 2012 Onderwijs op maat Jantine Kuijpers
28 maart 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Informatieavond Groep 7/8. Het weekschema Per dag staat beschreven wat leerlingen moeten doen. De leerkracht schrijft de instructiemomenten op het bord.
Groep 3 Hoe volgen wij de kinderen?
Ouderbijeenkomst 20 juni 2017
Stichting Lek en IJssel
Gesprekkencyclus en overlegstructuur leerlingzorg
Onderwijsontwikkelingen Helen Parkhurst
Transcript van de presentatie:

Informatie avond september 2011

Doel Informatie over wat we het afgelopen jaar bereikt hebben. Informatie over wat we het komend jaar specifiek gaan aanpakken. Afstemmen wat we van elkaar kunnen verwachten.

Onderwerpen Ambitie team Paschalisschool Vreedzame school Opbrengsten van het onderwijs Technisch lezen en opbrengst gericht werken De praktijk Speerpunten 2011-2012 Afsluiting

Ambitie team Paschalisschool Alle leerlingen voelen zich competent en gewaardeerd. De leerresultaten van de leerlingen boven het landelijk gemiddelde te krijgen. Samen met de ouders zorgen voor optimale condities waaronder kinderen zich ontwikkelen en leren. Ieder vanuit de eigen verantwoordelijkheid en deskundigheid. (Educatief partnerschap)

Vreedzame school Sociaal emotionele competenties. Conflicthantering Mediatoren Kinderraad Eerste Stap; BSO en TSO Hummelhonk Ouderavond dinsdagavond 1 november

Opbrengsten Eindcito Jaar Ondergrens Gemiddeld Score school Bovengrens 2009 GLG 533,8 535,2 536,5 536,6 2010 LG 537,5 2011 LG 533,2 535,1 534,5 535,9

Tussen opbrengsten ABC score Groepen 2010 2011 Begrijpend lezen (m) 5 t/m 8 83% 79% Spelling 3 t/m 7 76% 80% Woordenschat 3 t/m 5 6 73% Rekenen 1 t/m 7 86% 84%

Technisch lezen ABC score Juni 2011 Streefdoel 2011 Einddoel Groep 2   Juni 2011 Streefdoel 2011 Einddoel Groep 2 Taal voor Kleuters 96% 94% 95 % 15 letters 95%

Woordniveau (DMT) ABC-score Juni 2010 Maart 2011 Juni 2011 Streefdoel Groep 3 95 % 80% 83 % 90 % 90% Groep 4 77 % 71 % Groep 5 80 % 78 % 82 % 85 % Groep 6 73 % Groep 7 81 % 79 % Groep 8  

Tekst niveau (AVI) ABC-score Juni 2010 Maart 2011 Juni 2011 Streefdoel Groep 3 85 % 76 % 88 % 90 % Groep 4 70 % 82 % Groep 5 81 % Groep 6 92 % 85% 95 % Groep 7 80 % Groep 8   93 % 90 % (maart) 95 % (maart)

Werkgeheugen en automatisering Verwerking leestaak Verwerking leestaak Werkgeheugen More Fluent Readers… Need direct relatively little effort to the act of reading, allowing them to focus active attention on meaning and message. Spellende lezer Vlotte lezer

Convergent differentiatiemodel Start van de les Terugblik – doel van de les - verwachtingen Verkorte groepsinstructie Boven niveau (A-B groep) Basisinstructie en begeleide inoefening Zelfstandig werken Op niveau (C groep) Verlengde instructie Zelfstandige verwerking Onder niveau (D en E groep) Feedback Gezamenlijke feedback/afsluiting

Aanname bij opbrengstgericht werken Elke leerling kan de basisstof verwerven, als wordt voldaan aan twee voorwaarden: Kwaliteit en effectiviteit van de instructie Tijd. (geen verklaring op basis van kindfactoren, maar plan van aanpak op school-groep-leerkrachtniveau.)

De praktijk Basisstof van de school geldt voor alle leerlingen. Remedial teaching door eigen leerkracht om de basisstof te bereiken. Klassenassistenten ondersteunen werkzaamheden in de groep. Ondersteuning door (gespecialiseerde) leerkrachten bij specifieke onderwijsbehoeften.

Leerlingen die de streefdoelen van de basisstof al bereikt hebben, krijgen hogere doelen. Ondersteuning door andere leerkrachten; Kien (rekenen) Hoogbegaafdenleerlingen groep 7 en 8 naar Plusklas (Wijchen breed; aanbod Kans en Kleur en Maas Waalcollege)

Speerpunten 2011-2012 Technisch lezen 2e jaar; bereiken streefdoelen Groepen 1-2 klassenmanagement en IGDI Invoeren nieuwe leesmethode groepen 3 Leesmotivatie groepen 4 t/m 8 Specifieke onderwijsbehoefte van iedere leerling in kaart brengen ( groepsplan) en aanbieden. (groepen 1 t/m 8)

Uitzoeken nieuwe spelling methode Invoeren: nieuwe rapporten voor de ouders van de groepen 1-2 Vaststellen van de rekendoelen per leerjaar

De rol van de ouder Vraag aan uw kind wat het heeft geleerd in plaats van of het leuk was op school. Wees trots op uw kind. Stimuleer het lezen; voorlezen, samen lezen, bieb bezoeken, zelf lezen. Stimuleer de mondelinge taal. Beperk het verzuim; dokter, vakantie e.d. Praat positief over de school. Wees trots op uw school.

Paschalisschool Samen voor uw kind.