Netwerkanalyse Zuidvleugel

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1e en 2e discussieronde zaal 1Vier vergezichten op Nederland drs. Bert Smid, Centraal Planbureau zaal 2Randstad als economische motor dr. Peter Louter,
Advertisements

Hoofdlijnen Basisnet Spoor
Demografische verandering: kansen voor de woningmarkt
Transport en Infrastructuur
Europa en duurzame mobiliteit commentaar op COM(2006)314 Prof. Stef Proost Center for Economic Studies KULeuven.
Knoop Moerwijk Ruimteconferentie 2008
(Gebieds)kenmerken Regio Groningen en Assen
OV en Ruimte Effecten van beter OV,ruimtelijk beleid en flankerend beleid. Is het geheel meer dan de som der delen? Hans Hilbers, PBL.
Startdia, tekst rechtsonder in beeld geeft aan dat het systeem goed werkt. De volgende dia komt na een druk op de spatiebalk, pijltje naar beneden of pagedown.
Voorkeursrichting Planstudie Ring Utrecht RIA 19 november 2009
Documenten Verkeerscentrum
StadsOntwikkeling Openbaar Vervoer als deel van de stadsontwikkeling Bijdrage aan de OV-Werkconferentie 15 februari 2011 Rob Tiemersma StadsOntwikkeling.
Tussenstand Strategische Bereikbaarheidsagenda
Vervoer en ruimtelijke inrichting Hoofdstuk 1
Het vraagstuk duurzame mobiliteit in een notendop
Financiële cijfers 22 augustus 2012 Paul Smits
ruimteconferentie 28 oktober 2008
Logistieke ontwikkelingen (goederenvervoer) Metropoolregio Rotterdam-Den Haag Astrid Homan Mobiliteitsmakelaar Haaglanden.
FIETSBERAAD 7 december 2006 Peter Smit1 Pakketstudies Utrecht.
AANPAK KNELPUNTEN NO2 EN PM10 IN ZUID-HOLLAND Beate Arends Provincie Zuid-Holland Bureau Beleidsanalyse, Lucht en Energie.
Hoofdstuk 4 Nederland: stedelijke gebieden Paragraaf 5 t/m 8
Hoofdstuk 4 Nederland: stedelijke gebieden Paragraaf 1 t/m 4
Strategie Ontwikkeling Zuidvleugel
Investeringsstrategie 2010 – 2020 cie Wonen 25 juni 2008.
Portefeuillehoudersoverleg VV stadsregio Rotterdam
Mobiliteit is een factor van belang in elke crisis M M M Economische crisis Klimaatcrisis Energiecrisis Mobiliteit is een randvoorwaarde: -congestie -bereikbaarheid.
Startbijeenkomst benchmarking Publiekszaken
1.5 Drie Amerikaanse steden global cities
Uitdagingen voor Boskoop
Vergrijzing, ontgroening en bevolkingskrimp in Brabant
Inhoud Presentatie Aanleiding Verder Organisatie en fasen
Schitterende Organisaties®
Van F15 naar edelhert. Het succes van rood voor groen Seminar Verdienmogelijkheden 10 mei 2012.
TN/MER Omlegging A9 Badhoevedorp
Ewald van Vliet Wethouder Gemeente Westland. Integrale gebiedsbenadering Greenports naar 2025.
Transport en Infrastructuur
Nijmegen - Kleve Decision time! Martijn Post – 5 december 2013.
Puzzelen met de provincie Provinciale Ruimtelijke Structuurvisie mei 2011.
Hoorzitting 14 april 2009 IVVP Leiderdorp Actualisatie van het Integraal Verkeers- en Vervoerplan Leiderdorp.
2030 Steden – wordt Dordrecht winnaar of verliezer? ECF gratefully acknowledges financial support from the European Commission.
Centrum-periferie-model
De kracht van informatie voor beleidsontwikkeling
Vernieuwing Leidseplein Voorstel verplaatsing tramhaltes
Aardrijkskunde voor de 2e fase VWO 5 en VWO 6. Samenvatting
REGIONAAL OPENBAAR VERVOER presentatie hoorzitting commissie VVI Amsterdam 10 maart 2006 Douwe Tiemersma Regionaal Orgaan Amsterdam.
Netwerkdynamiek op de Nieuwe Kaart
Netwerkanalyses Een andere manier van denken welzijn, welvaart kwaliteiten van locaties kwaliteiten van verbindingen kwaliteiten van schakels files, ongevallen,
Welkom.
2 th 1 Ontwikkeling § 6-7.
2 vwo Ontwikkeling, arm en rijk par 7- 8
WERELD 2 h/v Ontwikkeling, arm en rijk par Drie aanwijzingen: koopkracht is hoog dienstenmaatschappij scoort hoog op welzijnsindex Nederland is.
2 TH Hoofdstuk 3 Steden, van hier tot Tokyo §6 en 7
1 Richting nieuwe Woonvisie Den Helder Raadscommissie S&B 23 november 2015.
Meer bereiken door ruimtelijk inrichten Barry Zondag 9 maart 2016.
Mobiliteitsvisie Oss Podiumbijeenkomst 4 februari 2010 Ellen Neelen.
1 Ontwikkelingsvisie Noordvleugel Utrecht Utrecht, 31 oktober 2006.
Loes Bonnemayer - Concept - Dienstregeling 2017 in Dordts perspectief 15 september 2015 Aan de hand van de perspectieven en ambities per corridor wordt.
Kaderstellende discussie Provinciaal Verkeers- en Vervoersplan Commissie EMG,19 maart 2004.
1 Betrouwbare reistijd van deur tot deur Commissie EMG 14 mei 2004 Ludger Schrauwen Coördinator infrastructuurbeleid.
Routing en parkeren centrum Raamsdonksveer. Wat onderzocht? Routing –Met verkeersmodel varianten rijrichtingen binnen centrumring doorgerekend –Conclusies.
Stedenbaan Commissie Ruimte & wonen 9 mei 2007.
4 havo 3 Stedelijke gebieden § 4-5
Samenhangende verstedelijking en hoogwaardig OV langs de Oude Lijn
Oeververvanging, waarom?
“Last-mile” afvallogistiek
Met NS vliegensvlug door West-Europa De trein als alternatief voor vliegen op afstanden tot 700 km 22 november 2018 Kaj Mook – Hoofd Business Development.
17 september 2018 Duurzame energie
Nationale Omgevingsvisie
Samen sterk!.
Samen sterk!.
Transcript van de presentatie:

Netwerkanalyse Zuidvleugel Jantien Heydeman 4 oktober 2006

Aanpak netwerkanalyse Uitgangspunten: Lange termijn visie 2020: ruimtelijke en economische ontwikkelingen Kwaliteit netwerk in termen van deur-tot-deur normen Knelpunten Maatregelen: w.o. ruimtelijke keuzes

Economisch profiel van de Zuidvleugel Toetsing van het netwerk op vijf aspecten: Hoogstedelijke centra Den Haag en Rotterdam Mainport Haven Rotterdam en greenports Hoogwaardige kenniscentra Stedelijk netwerk Betrouwbaarheid

Ruimtelijke uitgangspunten 2020 Woningen/inwoners Aantal woningen neemt toe tov 2000. Daarmee aantal inwoners (ca 10%). Groei aantal inwoners betekent groei vervoersvraag. Door andere ruimtelijke verdeling in 2020 ontstaat een iets ander mobiliteitspatroon in ZH. Arbeidsplaatsen Aantal arbeidsplaatsen groeit eveneens (17%). Tov basis 2020 vooral een ruimtelijke herverdeling en daardoor ander mobiliteitspatroon (oa vervoer naar ZH).

Bereikbaarheidsnormen: Gewenste reistijden deur-tot-deur Woon-werk (tot 30 km): weg en OV: max. 45 minuten Hoogstedelijke centra: weg en OV: 2 maal zo lang als de maximum snelheid toelaat Mainport Rotterdam en greenports: Voor het goederenvervoer 1,5 maal zo lang als de maximum snelheid toelaat Kenniscentra: max. 30 minuten resp. 60 minuten naar 1e en 2e hoogstedelijke centrum, Schiphol binnen 60 minuten.

Conclusie kwaliteit bereikbaarheid Op de belangrijkste economische relaties worden de streefwaarden in 2020 niet gehaald: - verbinding tussen de stedelijke centra Rotterdam en Den Haag - relaties vanuit de haven en de greenports richting Schiphol, Utrecht en het achterland (oost en zuid) - Op veel woon-werk relaties wordt de reistijdnorm niet gehaald

Oplossingsstrategieën Oplossingsstrategieën: Ladder van Verdaas Eerste tree: ruimtelijke strategie = Afstemming RO en V&V Keuzes zijn vaak nodig! - grote infrastructuur investeringen - fasering of minder/niet bouwen - slechte bereikbaarheid accepteren

Bestuurlijk proces 10 mei 2006: vaststellen probleemanalyse 23 augustus 2006: vaststellen netwerkanalyse 3 oktober 2006: proces en investeringsafspraken over de vervolg stappen medio 2007: voortgangsoverleg en eventuele nieuwe afspraken

EINDE