BOSS Presentatie titel Lau Mijnders

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
Advertisements

De uitkomsten van de enquête op hoofdlijnen. -Geslaagde pilot uitgevoerd weken van de gastlessen -Optimaliseren van voorbereiding leerlingen op school.
Programma – Voorstellen & verwachtingen
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
Presentatie titel STAGE Leren in de praktijk
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 STAGE Voor stagedocumenten ga naar: Stagevoorlichting MT januari 2013 Leren.
OPLEIDER IN SCHOOL EEN PROJECT VAN DE PABO HANZEHOGESCHOOL GRONINGEN EN HET SCHOOLBESTUUR VAN DE GEMEENTE GRONINGEN.
De Biezenhof een BAS-school? een BAS-school?. Voorgeschiedenis n maart tot september 2010: Waar willen we naar toe? n september 2010: Presentatie BAS.
Welke koers vaart het Zuyderzee College?
15 – 9 – 2006 Technocentrum Twente FIRST LEGO® League 2006 Martijn Roelofs.
Kritisch leren kijken naar de praktijk en theorie:
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Het Vakcollege: Meerwaarde in de regio
Onderzoekende houding van pabo-studenten bij het uitstroomprofiel Talentontwikkeling en excellentie bij Wetenschap en techniek Algemeen: Toevoegen enkele.
Hogeschool en Bedrijf Utrecht – 3 november 2009 Erwin van Rooijen Jan Willem Vos.
CAPACITEITSONTWIKKELING IN PROFESSIONELE LEERGEMEENSCHAPPEN Kenniskring Schoolontwikkeling en Schoolmanagement Velon 2007.
Ouder-enquête 2011 Oostvaarderscollege thema-avond 18 april 2012.
Opleiden in de school (PDS): een uitdaging?
Presentatie Vereniging VOS/ABB
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Schoolcijfers, een tweede natuur
Hogeschool en Bedrijf Amsterdam – 19 januari 2010
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
Onderwijskunde Presentatie 10 december 2007
Wanneer is praktijkonderzoek in de school succesvol?
Velon werkgroependag 2007 leren van leerlingen Wat betekent Opleiden in de school: voor de leerling?
SAMEN WERKEN AAN LEREN SAMENWERKEN
Samen Deskundiger Elleke Verwaijen; HS Domstad Manon Beuker, Sandra de Jong; HS Domstad Ine Verheyen; Basisschool de Klimop Paul Veringa; Kennisnet.
HAN Faculteit Educatie.
Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008
Onze kansrijke samenwerking. Waarom veranderen?
Domstad Samen deskundiger Presentatie Velon 12 maart 2007 Elleke Verwaijen Paul Veringa.
Van Kroon naar ViP.
Maatschappelijke stage Studiedag VECON 3/4/2008 Jump Koch Chris Zwart CPS Onderwijsontwikkeling en advies Amersfoort.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Rotterdam Academy Rotterdam, 2 februari 2011.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Ijsselronde-pabo opleiden doe je samen.
BELANG VOOR SCHOLEN (1) Werkvloer –Meer handen in de klas –Studenten leveren bijdrage aan kleinschalige schoolontwikkeling –Professionalisering van zittende.
Ton van den Boom, opleidingscoördinator. Opleiden in School Doel ministerie O&W –visie ontwikkelen op Opleiden in School –visie ontwikkelen op werkplekleren.
First ID project Rosa Beroepscollege
Nieuwsbrief De tijd van je leven! Aanwezigheid meester Hans: Agenda:
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 STAGE Rotterdam, Leren in de praktijk.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 STAGE Rotterdam, Leren in de praktijk.
Rotterdam boeit, bindt, bouwt en borgt maatregel 1
Welkom. Henk van den Broek Adjunct sectordirecteur vmbo-pro Presentatie door:
Een project van de Korengroep
STIMULANS KWALITEITSZORG juni 2014.
Duurzaam beoordelen betrokken bij beoordelen. Referaat i. h. k. v
Stagebegeleiding Bijeenkomst 1 Blok 2.
Opening Twente Centre for Career Research (UT) “Professionele ontwikkeling van leerkrachten vanuit beleidsperspectief” Monique Vogelzang Directeur directie.
Samen werken aan praktijkonderzoek!
PLG Partnerschap school en ouders 1. Onderzoeksvragen 1.Op welke manier kan de samenwerking tussen school en ouders de ontwikkeling van het kind stimuleren?
Opleiden in de school, voor nu en in de toekomst
Welkom bij de Basiscursus-SLC jaar 3
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Studieloopbaancoaching Kwartaal 4 – les 1 Rotterdam, April 2015.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Masterclass Opbrengstgericht Werken Liesbeth van Beijsterveldt en Willem de Vos PO-Raad – Woensdag 9 december.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Inleiding Masterclass Opbrengstgericht Werken Willem de Vos PO-Raad – Woensdag 9 december 2015.
Meer Kansen Met Ouders..... en de ontwikkeling van schoolspecifiek ouderbeleid 15 april 2010 Marion van de Sande en Amal Aakif Kenniscentrum Jeugd en Opvoeding.
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
SLC Assessment RUBEN SOL. Inhoud  Wie ik ben  Leerdoelen  Afsluiting.
Uitkomsten van de enquête van ouders Februari 2016.
OSR onderzoek Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten.
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
Rollen binnen het werkplekleren
Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten
Oudertevredenheidsonderzoek:
Voor een optimale ontwikkeling van kinderen
De samenwerking werkveld - opleiding bij het werkplekleren
Versterken samenwerking lerarenopleidingen scholen
Informatieavond van klas 2 naar klas 3
Transcript van de presentatie:

BOSS Presentatie titel Lau Mijnders l.g.mijnders@hr.nl Rotterdam, 00 januari 2007

Doel: Betrokken studenten (& stagebegeleiders) informeren over het BOSS-project activeren ten aanzien van het BOSS-project

Beginsituatie...

Stagebegeleiding Pabo HR Stagebureau Pabo HR Stagedagen / stageweken Stagecyclus Stagecoördinator / Mentor Stagebegeleider/slc Stageboeken > inhoud: Pabo HR Beoordeling: Pabo HR

Enquête beroepenveld (2012 – 2014 Enquête beroepenveld (2012 – 2014...) Accreditatie Pabo HR (18 en 19 sept. 2014) Nationale Studenten Enquête (jaarlijks)

Enquête beroepenveld De Pabo van de Hogeschool Rotterdam is in staat om startbekwame leerkrachten basisonderwijs af te leveren (90,6% eens) Vakmanschap Meesterschap

Sterk... Ons advies aan de pabo over de beoordeling van de student wordt serieus genomen (84,1% eens) Ik vind het nieuwe stagemodel een verbetering t.o.v. het vorige stagemodel (75,9% eens) Het stagebureau van de pabo is goed bereikbaar voor vragen en/of klachten (85,1% eens) De studenten leren een veilige leeromgeving te scheppen voor de omgang met en de samenwerking tussen leerlingen (85,2% eens)

Maar ook... De pabo informeert mij en de mentor voldoende over de samenhang tussen de vakdidactische leerlijn in het curriculum en de stageplek (46,9% oneens) Met deze stagebegeleider zijn voldoende structurele contacten over de studenten (46,8% oneens) Ik heb voldoende contacten met de Pabo HR (40,7% oneens) De studenten kunnen aangeven wat er door de opleiding binnen de stage van hen wordt verwacht (46,6% oneens) De studenten leren een relatie te onderhouden met ouders, buurt, en verdere omgeving van de school (58,1% oneens)

Beter Opleiden in Samenhang en Synergie Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007

Uitgangspunten BOSS Doelen Samenwerking versterken Samenhang versterken Beter samen opleiden Vier partners: Pabo HR (docenten, stagebegeleiders, stagebureau, studenten) Kenniscentrum Talentontwikkeling (onderzoekers) Stichting BOOR (bestuur, schoolleiding, leerkrachten/mentoren, stagecoördinatoren, studenten) Stichting Wijzer (bestuur, schoolleiding, leerkrachten/mentoren, stagecoördinatoren, studenten) Synergie: 1+1+1+1=5

Thema’s Samen opleiden ouderbetrokkenheid begeleiding beginnende leraren opbrengstgericht werken de veilige school/pesten Per school wordt gewerkt aan een of meer van de thema’s.

Samen Opleiden Kennis over elkaar Zo opleiden dat een deel van de opleiding in de praktijk vorm krijgt Theorie en praktijk beter op elkaar laten aansluiten Drie manieren van (samen) opleiden: Stageschool (stageplaatsen) Opleidingsschool (school medeopleider) Educatief Partnerschap (school, opleiding en aanstaande leraar zijn partners in leren)

Wat merk je ervan? Thematisch werken op de scholen Meer contact tussen opleiding en scholen, samen opleiden Gerichte stageopdrachten met betrekking tot de thema’s (Te zijner tijd) Opgeleide stagebegeleiders

Wat verwachten we van je? Interesse tonen Betrokkenheid bij de thema’s (indien mogelijk) Met de begeleiding aansluiten bij de thema’s (indien mogelijk) Minor Projecten Afstudeeronderzoek Reflectie op het BOSS-project

Vragen?

Lau Mijnders IVL PABO HR Stuurgroep A. Brobbel St. Wijzer P. Roelofs St. Wijzer H. Weggemans BOOR Rob Elgerhuizen IVL HR Lia Lugthart IVL PABO HR F. Spierings KCTO HR W. de Vos KCTO HR (2 x per jaar) Financiën Ben Wildeboer C. Melchior Yunus Sarac Teus van Dijk (Maandelijks)   Schoolleiders BOOR, St. Wijzer en P. Roelofs en H. Weggemans (zes wekelijks)   Programmaleiding Willem de Vos KCTO HR Lau Mijnders IVL PABO HR (Maandelijks met projectleiders)   Willem de Vos Projectleider Beginnende leraren Liesbeth van Beijsterveldt Projectleider Opbrengst-gericht werken Mariëtte Lusse Projectleider Ouderbe-trokkenheid Denise van Schelven Projectleider Samen Opleiden (Wekelijks met programmaleiding) Erica Geers De Veilige school en pesten