Informatieavond groep 4 Welkom!
Sociaal emotionele ontwikkeling Wij vinden het belangrijk dat uw kind graag naar school gaat en zich veilig voelt. Hoe gaan we met elkaar om? Gesprekken naar aanleiding van een gebeurtenis in de klas, tijdens buiten spelen enz. Methode Vreedzame school ZIEN (leerlingvolgsysteem)
Vreedzame school Blok 1: - elkaar leren kennen - opstekers en afbrekers - klassenregels - gezamenlijke verantwoordelijkheid voor de sfeer en het lokaal Blok 6: Samen en toch anders Website Inhoud van de volgende blokken te lezen
Inloop Weektaak: - taal-, reken- en schrijfopdrachten van de week die de kinderen zelfstandig kunnen maken - computeropdrachten rekenen, nieuwsbegrip, woordenschat en spelling - expressieopdrachten - zelfcorrigerende opdrachten: Pico Piccolo e.d. Bibliotheek Werk afmaken Voorinstructie, leeshulp
VNL: Vernieuwd niveaulezen Schoolbibliotheek met verschillende leesniveaus Niveau 0 t.m. 9 leesniveau Niveau 10 t.m. 12 belevingsniveau Vrijwilligerswerk van ouders Ruilen tijdens de inloop Streven van groep 4 = beheersing AVI 5 (rood)
Begrijpend lezen Nieuwsbegrip XL, actuele onderwerpen Tekst verkennen Aantal vragen maken Vragen afronden op de computer (school of thuis) Diverse niveaus (groep 4 werkt met AA en A) Later in het jaar worden de leerlingen in niveau ingedeeld CITO hulpboek wennen aan de vraagstelling van CITO
Taal in Beeld Woordenschat grote woordenschat geeft meer begrip Spreken en luisteren diverse functies Schrijven zinnen en teksten zo formuleren, dat een ander het ook begrijpt Taalbeschouwing woordgroepen, zinnen knippen, spreekwoorden/gezegdes
Spelling in Beeld Klankwoorden (stoel) Onthoudwoorden (eigen) Regelwoorden (zitten, lopen) website! Materialen: Werkboek Woordenlijst Computeropdrachten Signaaldictee en controledictee Extra oefenen of verrijken
Rekenen Automatiseren t.m. 20 afronden ( + en – sommen vlot kunnen maken) Bewerkingen van getallen t.m. 100 Automatiseren van de tafels van 1 t.m. 5 en 10 Geld: briefjes en munten, gepast betalen, terugkrijgen en vergelijken van geldhoeveelheden Tijd: klokkijken hele en halve uren analoog en digitaal, kwartieren alleen analoog Meten: meter, cm, kg, g en liter
Een les Les duurt 50 à 60 min Altijd dezelfde lesopbouw instructie + oefenen verlengde instructie zelfstandig werken aan de weektaak Les duurt 50 à 60 min Altijd dezelfde lesopbouw - ½ les instructie - ½ les weektaak Extra instructie voor rekenzwakke kinderen - Instructie: Iedere les begint met instructie. Daarbij krijgen de kinderen uitleg over 1 nieuw rekenonderwerp. - Rekenzwakke kinderen: De kinderen die het na de instructie nog niet helemaal begrijpen, krijgen extra uitleg. - Weektaak: Na de instructie gaat iedereen zelfstandig werken aan hun weektaak. Hierbij plannen ze zelf hun tijd in, zodat ze aan het einde van de week alle opgaven van die week hebben gemaakt.
De weektaak Zelfstanding werken met de weektaak op drie niveaus: Rekenzwak Gemiddeld Na de instructie (1e helft van de les) gaan de kinderen zelfstandig oefenen (2e helft van de les). Dit doen ze met de weektaak. Hierbij ligt vast welke opgaven ze deze week moeten maken. De kinderen plannen zelf hun tijd in zodat ze aan het einde van de week de weektaak hebben afgerond. 1 ster: De kinderen die moeite hebben met rekenen, krijgen na de klassikale instructie extra uitleg. Daarna beginnen hun weektaak bij de opgaven die zijn aangeduid met 1 ster. Zijn ze klaar met deze opgaven, dan werken ze door op het volgende niveau. 2 sterren: De meeste kinderen zullen (direct na de instructie) beginnen op het gemiddelde niveau, aangeduid met 2 sterren. Ook voor hen geldt dat als ze hiermee klaar zijn, ze kunnen doorwerken naar het 3 sterren niveau. 3 sterren: De kinderen die heel goed kunnen rekenen, maken de weektaak op 3 sterren niveau (dit is een selectie van de 2 sterren opgaven en alle 3 sterren opgaven). De kinderen die hiermee klaar zijn, kunnen verder werken in het Pluswerkboek (zie sheet 8). Dit biedt extra lastige opgaven die aansluiten bij het onderwerp van de weektaak. Rekensterk
Schrijven Methodische hoofdletters Tempo en netheid Schrijfhouding en pengreep
Werkuur Bekend vanuit de kleuterbouw en groep 3 werken in hoeken Afwisseling tussen sociaal emotioneel (zelfstandig werken, samenwerken, omgaan met verschillen e.d.), cognitief (leren lezen, rekenen enz.) en creatief (tekenen, knutselen en spel) Meer tijd en ruimte voor individuele begeleiding van de kinderen
Diverse hoeken van werkuur Rood: Taal/leeshoek Blauw: reken/schrijfhoek Geel: vrijspelen/spelopdracht/weektaak
Meer hoeken van werkuur Groen: Computerhoek (software TIB, SIB en WIG, Nieuwsbegrip) Oranje: teken- en knutselhoek Rose: wereldoriëntatiehoek
Thema’s/Wereldoriëntatie Thema’s van de leesmethode ondersteund door school t.v. Huisje boompje beestje Thema’s rondom feesten: Sint Maarten, Sinterklaas, Kerst
Afsluiting Vragen? Stand oudervereniging jaarverslag financiën kennismaken koffie/thee