Informatieavond groep 4

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Welkom in groep 4/5 Fijn dat u gekomen bent!.
Advertisements

Allemaal hartelijk welkom
Welkom op de informatie- avond van groep 7
Informatieavond groep 4 5 september 2013
Informatieavond groep 3 / 5b september 2013
Informatieavond groep H5/6
bij juf Ineke en juf Caroline
Groep 6.
Welkom in groep 7M Koffie/thee vooraf!.
Welkom in groep 4B!.
Informatieavond groep
Welkom op de ouderavond van de groepen 4
Groep
Welkom op de informatieavond
Kennismakingsavond Groep 6 17 september 2013.
Ouderavond 10 september 2013.
Informatie-avond Groep 3/4
Welkom op de ouderavond van de groepen 4
Informatie-avond groep
r.k. daltonbasisschool 'De Leer '
Welkom in de groepen 4a en 4b
Informatieavond groep 7b
Welkom in groep 5!.
Onze nieuwe rekenmethode voor groep 3-8 Klik steeds met uw muis om verder te gaan.
Ouderavond Jaaroverzicht groep 5
Welkom in groep 3 en 4.
Welkom in groep 3 en 4.
Onze nieuwe rekenmethode
Welkom op de informatieavond
Informatieavond groep 3a
Informatie avond Groep 3 22 september Start van de dag inloop vanaf 8.15 – 8.30 uur werk afmaken of kiezen kring - viering - Trefwoord - kringgesprekken.
Informatieavond groep 4
Onderwerpen van deze avond
Welkom in groep 4 André Bovelander en Nikie Mesker.
Informatieve ouderavond
Informatieavond groep 4-5
Welkom op de ouderavond van de groepen 4
Welkom in groep 4b informatieavond ‘15-’16
Informatie avond groep 3 14 september 2015.
Op deze informatie avond over groep 5 zwemlessen algemene zaken zorg G.I.P. vakken in groep 5 vragenronde.
Welkom in groep 4 Wilt u de stamkaarten controleren, ondertekenen en weer inleveren? Wilt u uw contactgegevens op de klassenlijst controleren?
Op deze avond komt aan bod:  - voorstellen van de juffen  - nieuwe website  - de combinatiegroep / coöperatieve werkvormen werkvormen  - gezamenlijke.
Informatieavond groep 6. Groep 6 Juf Renée Fijlstra ( ma-di-wo ) en juf Tineke Klappe ( do-vrij )
Informatieavond groep 4 en 5
Informatieavond Woensdag 23 september 2015.
Groep 5/6 René Hellingman
Welkom in groep 6D.
WELKOM OP DE INFORMATIE AVOND VAN GROEP 3-4. Even voorstellen Op de maandag, dinsdag en vrijdag staat juf Janneke voor de klas. Op woensdag en donderdag.
Welkom bij de informatieavond van groep 7!. Dit zijn wij!
Welkom in groep 3. Programma van vanavond  Leerkrachten van groep 3.  Nieuw in groep 3.  Praktische zaken.  Afspraken in groep 3.  De methoden. 
Voorlichtingsavond groep 8 Schooljaar Welkom Voorstellen Planning.
Welkom! Op de informatieavond van de groepen 6. Wat gaan we bespreken?  Even voorstellen…  Vakken  Overige activiteiten  Huiswerk  Rapportage  Algemene.
 Dinsdag 23 september  Dag indeling  Weektaak  Directe instructie model  Vakgebieden met doelen  Taakspel  Groepsdoorbrekend werken  Tips.
Informatieavond groep 3
Welkom op het info- halfuurtje van groep 4. Deze avond:  Rekenen  Taal  Lezen  Schrijven  Andere vakken  Zorg  Zending  Diverse  Vragen  Afsluiting.
Welkom in groep 5MR Informatieavond 12 september 2016.
 Wie zijn wij? -Lilian en Mariëlle -Lisa  Ineke is intern begeleider voor de onderbouw en Hetty begeleidt het plusgroepje/plusklas.
New York Matthijs/Marian Bewaar uw lootje goed!. rekenen taal Muziekles/ handarbeid thema spelling lezen (be- grijpend) schrijven Vreedzame school zelfstandig.
 Wilt u de stamkaarten controleren, ondertekenen en weer inleveren?  Wilt u uw contactgegevens op de klassenlijst controleren?
Welkom op de informatieavond van groep 5a
Informatieavond groep 4
Welkom in groep 6 Voorstellen Algemene zaken Toelichting vakken Vragen.
Informatieavond groep 4
Informatiemorgen groep Informatieavond groep
Informatie Groep 3.
Welkom in groep 5 jaarklas. Een korte impressie van: directe instructiemodel het lesrooster. waar wordt bij de lln een beroep opgedaan. de leerstof van.
Onze rekenmethode.
Welkom ouders van groep 4 en 5!
groep 5 …………………….…….…….…….…….…….……...
Welkom in groep 4 Wie zijn wij? -Judith en Mariëlle -Lisa
Transcript van de presentatie:

Informatieavond groep 4 Welkom!

Sociaal emotionele ontwikkeling Wij vinden het belangrijk dat uw kind graag naar school gaat en zich veilig voelt. Hoe gaan we met elkaar om? Gesprekken naar aanleiding van een gebeurtenis in de klas, tijdens buiten spelen enz. Methode Vreedzame school ZIEN (leerlingvolgsysteem)

Vreedzame school Blok 1: - elkaar leren kennen - opstekers en afbrekers - klassenregels - gezamenlijke verantwoordelijkheid voor de sfeer en het lokaal Blok 6: Samen en toch anders Website  Inhoud van de volgende blokken te lezen

Inloop Weektaak: - taal-, reken- en schrijfopdrachten van de week die de kinderen zelfstandig kunnen maken - computeropdrachten rekenen, nieuwsbegrip, woordenschat en spelling - expressieopdrachten - zelfcorrigerende opdrachten: Pico Piccolo e.d. Bibliotheek Werk afmaken Voorinstructie, leeshulp

VNL: Vernieuwd niveaulezen Schoolbibliotheek met verschillende leesniveaus Niveau 0 t.m. 9 leesniveau Niveau 10 t.m. 12 belevingsniveau Vrijwilligerswerk van ouders Ruilen tijdens de inloop Streven van groep 4 = beheersing AVI 5 (rood)

Begrijpend lezen Nieuwsbegrip XL, actuele onderwerpen Tekst verkennen Aantal vragen maken Vragen afronden op de computer (school of thuis) Diverse niveaus (groep 4 werkt met AA en A) Later in het jaar worden de leerlingen in niveau ingedeeld CITO hulpboek  wennen aan de vraagstelling van CITO

Taal in Beeld Woordenschat  grote woordenschat geeft meer begrip Spreken en luisteren  diverse functies Schrijven  zinnen en teksten zo formuleren, dat een ander het ook begrijpt Taalbeschouwing  woordgroepen, zinnen knippen, spreekwoorden/gezegdes

Spelling in Beeld Klankwoorden (stoel) Onthoudwoorden (eigen) Regelwoorden (zitten, lopen) website! Materialen: Werkboek Woordenlijst Computeropdrachten Signaaldictee en controledictee Extra oefenen of verrijken

Rekenen Automatiseren t.m. 20 afronden ( + en – sommen vlot kunnen maken) Bewerkingen van getallen t.m. 100 Automatiseren van de tafels van 1 t.m. 5 en 10 Geld: briefjes en munten, gepast betalen, terugkrijgen en vergelijken van geldhoeveelheden Tijd: klokkijken hele en halve uren analoog en digitaal, kwartieren alleen analoog Meten: meter, cm, kg, g en liter

Een les Les duurt 50 à 60 min Altijd dezelfde lesopbouw instructie + oefenen verlengde instructie zelfstandig werken aan de weektaak Les duurt 50 à 60 min Altijd dezelfde lesopbouw - ½ les instructie - ½ les weektaak Extra instructie voor rekenzwakke kinderen - Instructie: Iedere les begint met instructie. Daarbij krijgen de kinderen uitleg over 1 nieuw rekenonderwerp. - Rekenzwakke kinderen: De kinderen die het na de instructie nog niet helemaal begrijpen, krijgen extra uitleg. - Weektaak: Na de instructie gaat iedereen zelfstandig werken aan hun weektaak. Hierbij plannen ze zelf hun tijd in, zodat ze aan het einde van de week alle opgaven van die week hebben gemaakt.

De weektaak Zelfstanding werken met de weektaak op drie niveaus: Rekenzwak Gemiddeld Na de instructie (1e helft van de les) gaan de kinderen zelfstandig oefenen (2e helft van de les). Dit doen ze met de weektaak. Hierbij ligt vast welke opgaven ze deze week moeten maken. De kinderen plannen zelf hun tijd in zodat ze aan het einde van de week de weektaak hebben afgerond. 1 ster: De kinderen die moeite hebben met rekenen, krijgen na de klassikale instructie extra uitleg. Daarna beginnen hun weektaak bij de opgaven die zijn aangeduid met 1 ster. Zijn ze klaar met deze opgaven, dan werken ze door op het volgende niveau. 2 sterren: De meeste kinderen zullen (direct na de instructie) beginnen op het gemiddelde niveau, aangeduid met 2 sterren. Ook voor hen geldt dat als ze hiermee klaar zijn, ze kunnen doorwerken naar het 3 sterren niveau. 3 sterren: De kinderen die heel goed kunnen rekenen, maken de weektaak op 3 sterren niveau (dit is een selectie van de 2 sterren opgaven en alle 3 sterren opgaven). De kinderen die hiermee klaar zijn, kunnen verder werken in het Pluswerkboek (zie sheet 8). Dit biedt extra lastige opgaven die aansluiten bij het onderwerp van de weektaak. Rekensterk

Schrijven Methodische hoofdletters Tempo en netheid Schrijfhouding en pengreep

Werkuur Bekend vanuit de kleuterbouw en groep 3  werken in hoeken Afwisseling tussen sociaal emotioneel (zelfstandig werken, samenwerken, omgaan met verschillen e.d.), cognitief (leren lezen, rekenen enz.) en creatief (tekenen, knutselen en spel) Meer tijd en ruimte voor individuele begeleiding van de kinderen

Diverse hoeken van werkuur Rood: Taal/leeshoek Blauw: reken/schrijfhoek Geel: vrijspelen/spelopdracht/weektaak

Meer hoeken van werkuur Groen: Computerhoek (software TIB, SIB en WIG, Nieuwsbegrip) Oranje: teken- en knutselhoek Rose: wereldoriëntatiehoek

Thema’s/Wereldoriëntatie Thema’s van de leesmethode  ondersteund door school t.v. Huisje boompje beestje Thema’s rondom feesten: Sint Maarten, Sinterklaas, Kerst

Afsluiting Vragen? Stand oudervereniging  jaarverslag financiën kennismaken koffie/thee