Fonemisch bewustzijn & Letterkennis in groep 1 en 2 Mariët Förrer

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Radboud Universiteit Nijmegen
Advertisements

Welkom op de informatie- avond van groep 7
Welkom nieuwe leerlingen!
Preventie van lees- en spellingproblemen bij kleuters
R.K. Jenaplanschool De Oostpoort
Preventieve instructiemethodiek
Kan de pc het remediëren overnemen?
Tussendoelen in de praktijk van groep 1/2
Methode - aanpak Hoe om te gaan met zo veel verschillen in de klas?
De ondersteuning van Connect lezen
Ons onderwijs in groep 1 en 2
Een impressie van de werkwijze in groep 3 en 4
Thema 1: Hoezo dyslexie? Dyslexie in het VO
1-zorgroute in school MR bs Edith Stein
Het cito-leerlingvolgsysteem
Voortgezet technisch lezen
Beginnende geletterdheid
1-zorgroute in school bs Edith Stein MR Ouderkamer
Schatkist Ouderavond.
Ons onderwijs in groep 1 en 2
Fonemisch bewustzijn / aanvankelijk lezen Groep 1 t/m 4
Effectief leesonderwijs
Leerlijnen in relatie met de methode
Informatie- avond groep 6
Ouderavond Jaaroverzicht groep 5
Informatieavond Groep Programma ( uur) Even voorstellen…. Procesbeschrijving tot start groep 2 Coöperatief leren: welke leerstof.
Hoe krijgt dit gestalte bij ons op school.
Leesonderwijs in de groepen 1 t/m 8
IB-netwerk Expertisegroep dyslexie
Structureel Coöperatief Leren
PASSEND ONDERWIJS Wat is er veranderd sinds vorig jaar?
Voorlichtingsbijeenkomst ouders
Planborden en dag- /weektaken
Ouderavond De Kameleon 15 april 2014
Interactief voorlezen en taalontwikkeling
Even voorstellen José Vries Ammy Langkamp. Even voorstellen José Vries Ammy Langkamp.
Op de informatieavond van groep 6
Presentatie methodeanalyse Zo leren kinderen lezen en spellen & Leeslijn De Hand-out.
Informatiebijeenkomst Groep 2
Lezen leren.
Lees- en schrijfvoorwaarden
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Basisschool Op De Horst
Even voorstellen Ammy Langkamp José Vries. Even voorstellen Ammy Langkamp José Vries.
Juf Miranda Molengraaf
Informatie-avond groep Groep 6 Een leuke en enthousiaste groep!
Info avond groep 3 17 september 2015
Ouderavond aanvankelijk lezen BS Het Venster Hanneke Boeijen Lia Willems 29 september 2015.
College 1; lezen. Sheets: Kamer: ML
Cursus logopedie VVE Dag 3 Mondgedrag Stotteren Beginnende geletterdheid 26 november 2008 Stichting Kinderopvang Tiel Christel Mientjes Ingrid de Bonth.
Voorschotbenadering risicokleuters ten aanzien van het leren lezen en spellen.
 Groep 1 en 2  Ochtendkring  Spelen en werken  Eten en drinken  Gymles  Letterfeestje  Spelinloop  Ontwikkelingsmaterialen  Brood eten  Buiten.
Meer voorlezen, beter in taal
LEESONDERWIJS OP PCBO DE WYNGERT
1 van 22 Hoofdstuk 5 Geletterdheid: lezen. 2 van 22 Achtergrondkennis Kennis over lezen: o kennis van de wereld o kennis van de taal:  orthografische.
“Van Wieg tot Werk” “Van Wieg tot Werk”. Basisscholen gemeente Brunssum Onder het schoolbestuur van Movare zijn er 9 scholen; m.n. Meander, Koningin Beatrix/Treebeek,
Informatie avond groep 3. Planning van de avond Voorstellen Sociaal-emotionele ontwikkeling. Praktische en belangrijke informatie van de groep Actieve.
Informatieavond september Welkom  Kennismakingsronde  Weekindeling  Waarom een combinatiegroep?  Vriendenklas  Dagprogramma  Ontwikkelingsplannen.
Info avond groep 1-2 Welkom allemaal. Auditieve/ taalontwikkeling Fonologisch bewust zijn Fonemisch bewust zijn Letterkennis Mondelinge taal, Zinsbouw.
Workshop ONL congres 2011OnderwijsAdvies Dorothé Kappenburg DYSLEXIE en fonologische problemen.
Voorschotbenadering risicokleuters
Thema 4: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Vakinhoudelijke begeleiding Moderne vreemde talen.
Wat leert je kind? 1 lezen 2 schrijven: spelling en schrijfbeweging (motoriek) 3 luisteren en spreken 4 stellen 5 taalbeschouwing: taalsystematiek en.
Taalklassen Wereldwijzer
Spelling & Dyslexie 2 week
Leren Lezen op de 1e Amstelveense Montessorischool
Groep 2 Begrijpend luisteren
Hoe volgen wij de ontwikkeling van het jonge kind
Welkom op de informatieavond groep 1-2
Groep 2 Begrijpend luisteren
Transcript van de presentatie:

Fonemisch bewustzijn & Letterkennis in groep 1 en 2 Mariët Förrer

Boodschap Besteed in groep 1 en 2 gericht aandacht aan: een goede leesstart Boodschap Besteed in groep 1 en 2 gericht aandacht aan: Fonologisch bewustzijn Fonemisch bewustzijn Letterkennis

Een goede leesstart Mondelinge taalvaardigheid Fonologisch bewustzijn, in het bijzonder: Fonemisch bewustzijn Letterkennis Deze vaardigheden zijn nodig voor het verwerven van het alfabetisch principe.

Doorgaande leeslijn een goede leesstart + Woordenschat Spraakontwikkeling: techniek ◊ Mondelinge taalvaardigheid Fonemisch bewustzijn en letterkennis Leren lezen Voortgezet technisch lezen Begrijpend lezen + Woordenschat + Positieve ervaringen met mondelinge en schriftelijke taal

Tussendoelen Beginnende geletterdheid groep 1 en 2 een goede leesstart Tussendoelen Beginnende geletterdheid groep 1 en 2 Boekoriëntatie Verhaalbegrip Functies van geschreven taal Relatie gesproken - geschreven taal Taalbewustzijn Alfabetisch principe Functioneel ‘schrijven’ en ‘lezen’

Taalbewustzijn een goede leesstart Woordbewustzijn Vrachtwagen is langer dan trein Fonologisch bewustzijn (v.a. 3 jaar) Zon zit ook in zonnebloem Fonemisch bewustzijn (groep 1,2,3) Molen begint met mijn letter Alfabetisch principe klank - letterkoppeling

Vaardigheden fonologisch en fonemisch bewustzijn een goede leesstart Vaardigheden fonologisch en fonemisch bewustzijn goed luisteren rijmen bewustzijn van zinnen en woorden bewustzijn van lettergrepen sorteren van klanken op beginklank isoleren van klanken synthetiseren van klanken analyseren van klanken klanken weglaten, toevoegen of vervangen letters kunnen benoemen

CPS aanpak Doelen Tijd + extra tijd voor risicoleerlingen Aanbod een goede leesstart CPS aanpak Doelen Tijd + extra tijd voor risicoleerlingen Aanbod Effectieve instructie Differentiatie (convergent) Monitoren van de ontwikkeling van leerlingen

Doelen eind groep 2 Voldoende mondelinge spreekvaardigheid een goede leesstart Doelen eind groep 2 Voldoende mondelinge spreekvaardigheid Fonemisch bewustzijn: auditieve synthese, auditieve analyse Letterkennis (kunnen benoemen): 15 letters Woordenschat

Tijd voor taal in groep 1&2 een goede leesstart Tijd voor taal in groep 1&2 5 uur per week: Dagelijks een kwaliteitsuur doelgerichte taalactiviteiten Risicokinderen 60-90 minuten per week extra intensieve begeleiding Fonemisch bewustzijn Grote groep 3-5 x 15 min. Kleine groep 3-5 X 15 min. extra

Methoden en Materialen een goede leesstart Methoden en Materialen Computer: Schatkist lezen Leescircus Klankie Bouw! Taalpoppen Lettermuur Lettergroeiboekje Werkmap Fonemisch bewustzijn Kinderklanken Wat zeg je? Spreekbeeld Schatkist Leeshuis Piramide Ik & Ko

De leerkracht maakt het verschil! een goede leesstart Effectieve werkwijze De leerkracht maakt het verschil! Doelgericht & systematisch + Aangrijpen van leermomenten Speels, plezierig en interactief Betekenisvolle context Aandacht voor het schrijven van letters: invented spelling

Invented spelling Dagelijkse schrijfactiviteiten door kinderen een goede leesstart Invented spelling Dagelijkse schrijfactiviteiten door kinderen Meer inzicht in de relatie tussen letters en klanken in woorden Het gaat niet om een juiste spelling

Differentiatie: Wie zijn de risicoleerlingen in groep 1 en 2? een goede leesstart Differentiatie: Wie zijn de risicoleerlingen in groep 1 en 2? Leerlingen met geringe mondelinge taalvaardigheid / spraaktaalproblemen Leerlingen die geen belangstelling hebben voor taalspelletjes en letters Tweetaligen: verschillen in klank - betekenis

een goede leesstart Differentiatie: Wat maakt het verschil voor de risico- leerlingen in groep 1 en 2? Vroegtijdig signaleren: Niet afwachten maar aanbieden De leerkracht doet ertoe! Dagelijkse instructie en begeleiding in een kleine groep Geen andere aanpak, maar aanpak intensiveren Extra tijd per week Samenwerking met ouders Zo nodig: Inschakelen deskundigen

Voorschotbenadering Anneke Smits een goede leesstart Voorschotbenadering Anneke Smits Combinatie van foneembewustzijn en letters: auditieve analyse/synthese + letterklankkoppeling Dagelijks invented spelling Kleine groepjes met begeleiding Positieve ervaring Drie fasen

Fase 1 identificatie van fonemen/letters een goede leesstart Fase 1 identificatie van fonemen/letters Beperkt aantal letters (6-10): letters die functioneel zijn voor het kind (eigen naam), letters groep 3, kun je er woordjes mee maken? Letterboeken Presentatie van de letter op verschillende manieren Nog geen eisen stellen aan het benoemen

Fase 2 manipulatie van fonemen/letters een goede leesstart Fase 2 manipulatie van fonemen/letters Oefenen van analyse en synthese, ondersteund met letters Geschikt hiervoor: Drietal www.leeslijn.nl Spreekbeeld www.ggdrivierenland.nl

Fase 3 aanleren klank-tekenkoppeling een goede leesstart Fase 3 aanleren klank-tekenkoppeling Alfabet en letterboeken Spreekbeeld Tekeningen en klankgebaren Klankie Activiteiten rond letters Lettermuur Lettertafel Letterboekjes Lettergroeiboek Neem de tijd: per letter minstens een week Speels houden Niet ‘overhoren’ Tempo van benoemen bij kleuters niet belangrijk

Monitoring: volgen van de ontwikkeling een goede leesstart Monitoring: volgen van de ontwikkeling Goede intake bij start op school Toetsen en observeren in groep 1 en 2 Wat betekenen de verzamelde gegevens voor ons onderwijs?

een goede leesstart Mariët Förrer m.forrer@cps.nl