12 november 2014 Van Opvang naar Ontwikkeling Bijeenkomst Almeerse kinderopvangorganisaties ‘Bildung’ met ouders: kansen voor ontwikkelingsgericht ondernemen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kijk op Talent Ouderbijeenkomst
Advertisements

Tevredenheids onderzoek Door Lizanne Jespers HBO-V studente Maart 2014
Tips voor een goede PowerPointpresentatie
K!X is een project van. Wat is K!X? K!X is een project waarin je op een leuke, boeiende en actieve manier met een groep jongeren een promoteam vormt om.
De Van Damschool in ontwikkeling
MEI/JUNI 2013 Dag dag!Hiep Hiep Hoera ThijsDouwe1 jaar! Scott Rover 3 jaar! Naar de basisschool! Benjamin 3 jaar! Lauranne 4 jaar! Alexander 3 jaar! Louise.
Wie zijn wij? • Stichting Regionale Kinderopvang de Paraplu • Vanaf 1991 professionele kinderopvang in de Kempen • Begonnen met 1 vestiging in Bladel.
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
Resultaten bevraging voorzieningen “participatie ouders”
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Presentatie IKC Almere, Amsterdam, Arnhem, Assen, Borger-Odoorn, Borsele, Delft, Den Helder, Diemen, Dordrecht, Eersel, Eindhoven, Enschede, Gaasterlân-Sleat,
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Loverboys.
In het bestuursakkoord
Aanwezigheid meester Hans: Meester Hans is komende week aanwezig op: Maandag: – u – u Dinsdag: – u Woensdag:
Inhoud van de avond Het kindcentrum : Bouwen vanuit een gemeenschappelijke visie (Rob) Introductie partners Stichting Kinderopvang Huizen Paramedici Het.
Samen met ouders aan het werk!
Educatief partnerschap en VVE
Gewoon opvoeden? Verbeter de wereld! en begin bij de opvoeding.... De Vreedzame Wijk.
Piramide Welkom in de taalklas De VVE- methode.
Studie2daagse directies Unicoz 15 en 16 november 2012 Communicatie, ouderbetrokkenheid, educatief partnerschap een ideale combinatie voor.
EERSTE JAAR Kopgroep wethouders voor kindcentra
Mijn stage bij : Het Grotenhuis Naam: Fieke Bloemers Klas: 4b Jaar: 2010 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je.
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
Zoetermeer Harmonisatie voorschoolse instellingen.
Ouderbetrokkenheid op het MBO
Ervaring opdoen met versterken van informele netwerken bij opgroeien en opvoeden. Pink Hilverdink, Nederlands Jeugdinstituut Regiobijeenkomst professionele.
De rol van het Centrum voor Jeugd en Gezin Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pink Hilverdink, Nederlands Jeugdinstituut.
GASTLESSEN VOOR STUDENTEN 1 E LEERJAAR PW 3 EN 4 Kwaliteitszorg in de KO.
Voorlichtingsavond groep 3
 Algemene informatie * Artikel * Auteurs  Inhoud artikel * Inhoudsopgave * Korte schets.
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
Workshop co-creatie met gemeenten
Welkom op deze informatieavond
Informatie-avond groep 1-2 September 2014
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Het jungle feest.
Wat is een IKC? Samenhangende voorziening met onderwijs, opvang en zorg voor kinderen en heeft de volgende kenmerken: Eén visie Het kind van 0-12 jaar.
Welkom op onze informatieavond !
Ouderinformatieavond groep 0/1
Ouderbetrokkenheid.
Kansarmoede en ouderbetrokkenheid
Babbelen met ouders… maar niet zomaar!
 Een plaats waar ze terecht kunnen met zorgen omtrent de opvoeding van hun kinderen, maar ook over anderen thema’s die hen bezig houden (werk zoeken,
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Informatie-avond Dinsdag 15 september 2015 WELKOM Agenda: 1 e deel Inloop: uur Algemene gedeelte: uur Informatie Weekend Academie:
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
SHEETS TBV DEELTIJD EN VOLTIJD WEEK 2: DEEL 1 ‘SCHOOL MET DE 5 O’S’ ACHTERGRONDINFORMATIE School en Samenleving.
9 december 2015, Klokgebouw Eindhoven
OUDERBETROKKENHEID Bijeenkomst 2. VORIGE BIJEENKOMST  Voorstellen  Uitleg module  Introductie ouderbetrokkenheid  Woordspin ouderbetrokkenheid  Woordspin.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Welkom!! Namens de Ouderraad. Wat is een ouderraad? We zijn een groep enthousiaste ouders die graag iets extra betekenen voor de school en de kinderen.
Peuterspeelzaal De Woezel Een kleine partner met een grote visie. Of hoe klein duimpje het hart wil laten kloppen………………….
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
De functionele reken-wiskundemethode. de functionele reken-wiskundemethode.
Ouders-kind-peuterspeelzaal één pakket samen verantwoordelijk!
De Bolster Sambeek - buitenruimte.nu - november 2014.
Samen goed voor later! Een democratische oefenplaats, daar horen ook ouders bij; een good practice.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
KINDEREN VAN DE STRAAT Zondagsscholenactie voor kinderen in Colombia.
Welkom in groep 2!.
Welkom!! Namens de Ouderraad.
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Unitonderwijs en continurooster
Voor een optimale ontwikkeling van kinderen
Johan van de Watering en Gerard Kusters
Uitnodiging Nieuw! Thema-ochtend Vrijdag 2 november Beste ouders,
Spreekbeurt: ‘Ik zorg voor mijn ’.
Wensen en verwachtingenavond
Transcript van de presentatie:

12 november 2014 Van Opvang naar Ontwikkeling Bijeenkomst Almeerse kinderopvangorganisaties ‘Bildung’ met ouders: kansen voor ontwikkelingsgericht ondernemen

Lonneke Sondorp intro

12 jaar x 365 dagen x 24 uur uur 7520 uur

invloeden op het leren van kinderen (Marzano)

Waarom koos u voor uw kinderopvang? Ouders Professionals

Ouders dromen hun ideale kinderopvang

Vooral buiten..

Maar ook binnen..

En met iets meer structuur als thuis?

Wat waarderen ouders? Dat u luistert Dat u ze kent Dat u rekening houdt met hun situatie

Wat waarderen uw leidsters? Dat u luistert Dat u ze kent Dat u rekening houdt met hun situatie

Waarom gaat u niet in de oudercommissie?

Waarom ging u wèl in de oudercommissie? Omdat ik dat het personeel gun Omdat ik toch al meehielp Omdat ze me zo goed helpen met de opvoeding Omdat ik ze wil helpen om te groeien

Actief Ouderschap actief burgerschap maatschappelijk partnerschap (Samen staan voor de plek van je kind in de maatschappij/wijk/buurt) onderwijskundig partnerschap pedagogisch partnerschap (Samen staan voor het welzijn van het kind) Didactisch partnerschap (Samen staan voor het leren van het kind) ouderparticipatie formeel partnerschap (Samen staan voor het schoolbeleid bestuur/MR ) informeel partnerschap (Samen staan voor de activiteiten en werkzaamheden van de school) Basis om te starten

Ouderpartnerschappen waar we met elkaar trots op zijn! Maatschappelijk Partnerschap (Samen staan voor de plek van het kind in de maatschappij, buurt) Didactisch Partnerschap (samen staan voor het leren van het kind) Pedagogisch Partnerschap (samen staan voor welzijn van het kind) Formeel Partnerschap (samen staan voor beleid, bestuur, ouderraad) Informeel Partnerschap (samen staan voor de activiteiten en werkzaamheden van de peuterspeelzaal)  Leidsters brengen ouders gericht met elkaar in contact (bijv. ouders van kind dat naar speciaal onderwijs gaat, ouders van dreumesen, ouders van bepaalde nationaliteit), zodat ze elkaar kunnen helpen, tips en ervaringen kunnen uitwisselen.  Koffieochtenden voor ouders onderling, onder leiding van de pedagogisch medewerker. Dit gebeurt iedere dag van half 9 tot 9 uur op de groep. Ouders zien wat hun kind doet, er ontstaan onderlinge oudercontacten en gesprekken over de opvoeding. (Tip: als je capuccino hebt, komen er meer ouders )  Koffieochtenden in de week voor de vakantie. Ouders worden vooraf tijdig geinformeerd.  Gemakkelijke samenwerking met de partners in de brede school, open relatie, bereidheid tot samenwerken met elkaar.  Met ouders en partners werd er voldoende geld verzameld om een appelboom op het plein te zetten. Iedereen pakte dat gemakkelijk en enthousiast op.  Ouderworkshops van methode (bijv. Kaleidoscoop, Puk & Co)  Briefjes met boekentips voor ouders, passend bij het thema, die ze kunnen meenemen naar de bibliotheek.  Kinderen bakken koekjes en eten deze op met ouders, waarbij de geleerde liedjes gezongen worden ‘op een grote paddenstoel’.  Na ongeveer 3 maanden nodigen we nieuwe ouders uit voor een bijeenkomst, waarin met een fotostory wordt verteld hoe het werkt op de speelzaal en hoe het ouderprogramma (Kaleidoscoop) werkt. Na de uitleg lopen ouders mee in de groep en doen ze mee met een activiteit.  Ouders laten zien wat hun kind doet met fotostory’s. Extra leuk voor kinderen die niet van knutselen houden, omdat ouders daarvan geen werkjes zien. Bijvoorbeeld foto’s van bouwwerkjes die ze maken of verkleden.  Met fotostory’s ouders spelmogelijkheden laten zien, die je kunt doen met alledaagse dingen (zonder kosten)  De goede relatie, laagdrempelig contact en vertrouwen tussen leidsters en ouders. (Ontroerend voorbeeld: een moeder besprak met de leidster hoe het kind te vertellen dat vader was overleden.)  Ouders mogen meelopen en kunnen zien hoe de leidster met de kinderen omgaat (voorbeeldrol)  Nieuwe ouders worden uitgenodigd om de eerste ochtend op de speelzaal mee te lopen.  Half uur inloopochtend voor ouders, om te kijken en mee te doen met activiteit.  Ouders maken iets en presenteren dit aan de groep kinderen. Project met De Beleving.  Leidster brengt ouders waar nodig in contact met bijvoorbeeld CJG of logopedie. Dit verlaagt de drempel voor ouders.  De manier waarop de oudergesprekken plaatsvinden (OVM)  Workshops en thema- avonden voor ouders  Ouderraad op een andere manier organiseren. Alle ouders worden uitgenodigd voor bijeenkomsten om de dingen te bespreken.  Gezamenlijk doel en visie in de brede school  De vaardigheden van de leidsters om met alle ouders om te gaan.  We krijgen veel complimenten en waardering van ouders  Het lukt snel om ouders te enthousiasmeren.  Open sfeer waarin ouders welkom zijn.  Leidster nodigt ouders ’s morgens uit voor koffie.  Samen met ouders zorgen voor schoonmaken en repareren van materialen  Samen feesten vieren, waarbij ouders eten maken.  Open houding van de leidsters: ‘ik leer zelf ook iedere dag van de ouders.’

Nu is het moment om te profileren met ouderpartnerschappen! Onderscheidend - aantrekkelijk Wind mee: doorlopende ontwikkellijn – Integrale Kindcentra Ouders zijn uw beste ambassadeurs Weet wat voor hen belangrijk is!

Vragen? Verder praten? Kom naar de ronde tafel!

Nieuwsgierig naar onze beweging? Volg ons op Twitter voor inspiratie en Word lid van de LinkedIn groep Actief Ouderschap Kijk op voor trainingenwww.actiefouderschap.nl Mail naar met vragen en om de nieuwsbrief te