12 november 2014 Van Opvang naar Ontwikkeling Bijeenkomst Almeerse kinderopvangorganisaties ‘Bildung’ met ouders: kansen voor ontwikkelingsgericht ondernemen
Lonneke Sondorp intro
12 jaar x 365 dagen x 24 uur uur 7520 uur
invloeden op het leren van kinderen (Marzano)
Waarom koos u voor uw kinderopvang? Ouders Professionals
Ouders dromen hun ideale kinderopvang
Vooral buiten..
Maar ook binnen..
En met iets meer structuur als thuis?
Wat waarderen ouders? Dat u luistert Dat u ze kent Dat u rekening houdt met hun situatie
Wat waarderen uw leidsters? Dat u luistert Dat u ze kent Dat u rekening houdt met hun situatie
Waarom gaat u niet in de oudercommissie?
Waarom ging u wèl in de oudercommissie? Omdat ik dat het personeel gun Omdat ik toch al meehielp Omdat ze me zo goed helpen met de opvoeding Omdat ik ze wil helpen om te groeien
Actief Ouderschap actief burgerschap maatschappelijk partnerschap (Samen staan voor de plek van je kind in de maatschappij/wijk/buurt) onderwijskundig partnerschap pedagogisch partnerschap (Samen staan voor het welzijn van het kind) Didactisch partnerschap (Samen staan voor het leren van het kind) ouderparticipatie formeel partnerschap (Samen staan voor het schoolbeleid bestuur/MR ) informeel partnerschap (Samen staan voor de activiteiten en werkzaamheden van de school) Basis om te starten
Ouderpartnerschappen waar we met elkaar trots op zijn! Maatschappelijk Partnerschap (Samen staan voor de plek van het kind in de maatschappij, buurt) Didactisch Partnerschap (samen staan voor het leren van het kind) Pedagogisch Partnerschap (samen staan voor welzijn van het kind) Formeel Partnerschap (samen staan voor beleid, bestuur, ouderraad) Informeel Partnerschap (samen staan voor de activiteiten en werkzaamheden van de peuterspeelzaal) Leidsters brengen ouders gericht met elkaar in contact (bijv. ouders van kind dat naar speciaal onderwijs gaat, ouders van dreumesen, ouders van bepaalde nationaliteit), zodat ze elkaar kunnen helpen, tips en ervaringen kunnen uitwisselen. Koffieochtenden voor ouders onderling, onder leiding van de pedagogisch medewerker. Dit gebeurt iedere dag van half 9 tot 9 uur op de groep. Ouders zien wat hun kind doet, er ontstaan onderlinge oudercontacten en gesprekken over de opvoeding. (Tip: als je capuccino hebt, komen er meer ouders ) Koffieochtenden in de week voor de vakantie. Ouders worden vooraf tijdig geinformeerd. Gemakkelijke samenwerking met de partners in de brede school, open relatie, bereidheid tot samenwerken met elkaar. Met ouders en partners werd er voldoende geld verzameld om een appelboom op het plein te zetten. Iedereen pakte dat gemakkelijk en enthousiast op. Ouderworkshops van methode (bijv. Kaleidoscoop, Puk & Co) Briefjes met boekentips voor ouders, passend bij het thema, die ze kunnen meenemen naar de bibliotheek. Kinderen bakken koekjes en eten deze op met ouders, waarbij de geleerde liedjes gezongen worden ‘op een grote paddenstoel’. Na ongeveer 3 maanden nodigen we nieuwe ouders uit voor een bijeenkomst, waarin met een fotostory wordt verteld hoe het werkt op de speelzaal en hoe het ouderprogramma (Kaleidoscoop) werkt. Na de uitleg lopen ouders mee in de groep en doen ze mee met een activiteit. Ouders laten zien wat hun kind doet met fotostory’s. Extra leuk voor kinderen die niet van knutselen houden, omdat ouders daarvan geen werkjes zien. Bijvoorbeeld foto’s van bouwwerkjes die ze maken of verkleden. Met fotostory’s ouders spelmogelijkheden laten zien, die je kunt doen met alledaagse dingen (zonder kosten) De goede relatie, laagdrempelig contact en vertrouwen tussen leidsters en ouders. (Ontroerend voorbeeld: een moeder besprak met de leidster hoe het kind te vertellen dat vader was overleden.) Ouders mogen meelopen en kunnen zien hoe de leidster met de kinderen omgaat (voorbeeldrol) Nieuwe ouders worden uitgenodigd om de eerste ochtend op de speelzaal mee te lopen. Half uur inloopochtend voor ouders, om te kijken en mee te doen met activiteit. Ouders maken iets en presenteren dit aan de groep kinderen. Project met De Beleving. Leidster brengt ouders waar nodig in contact met bijvoorbeeld CJG of logopedie. Dit verlaagt de drempel voor ouders. De manier waarop de oudergesprekken plaatsvinden (OVM) Workshops en thema- avonden voor ouders Ouderraad op een andere manier organiseren. Alle ouders worden uitgenodigd voor bijeenkomsten om de dingen te bespreken. Gezamenlijk doel en visie in de brede school De vaardigheden van de leidsters om met alle ouders om te gaan. We krijgen veel complimenten en waardering van ouders Het lukt snel om ouders te enthousiasmeren. Open sfeer waarin ouders welkom zijn. Leidster nodigt ouders ’s morgens uit voor koffie. Samen met ouders zorgen voor schoonmaken en repareren van materialen Samen feesten vieren, waarbij ouders eten maken. Open houding van de leidsters: ‘ik leer zelf ook iedere dag van de ouders.’
Nu is het moment om te profileren met ouderpartnerschappen! Onderscheidend - aantrekkelijk Wind mee: doorlopende ontwikkellijn – Integrale Kindcentra Ouders zijn uw beste ambassadeurs Weet wat voor hen belangrijk is!
Vragen? Verder praten? Kom naar de ronde tafel!
Nieuwsgierig naar onze beweging? Volg ons op Twitter voor inspiratie en Word lid van de LinkedIn groep Actief Ouderschap Kijk op voor trainingenwww.actiefouderschap.nl Mail naar met vragen en om de nieuwsbrief te