POL 2014/2015= Praten over boeken!

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Verantwoord volgen.. De woorden van een leider bepalen met hun regels het karakter, de sfeer en de mentaliteit van de groep Soms gaat dat fout, doordat.
Advertisements

Media en creativiteit module 8 Engagement
Het tweede werkstuk.
Verborgen vormen van pesten
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Naam: Mijn info : Klik op “Naam”. Vul je naam in. Doe hetzelfde met “sport” Hier kun je een foto / tekening Invoegen.
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
SPREEKBEURT 3de LEERJAAR
Lesgeven en begeleiden
Wat kun je er allemaal mee? Hoe werkt het?
Een lessenserie van drie lessen
Media en creativiteit module 8 Engagement Jaar 2 Les 8.
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki)
Media en Creativiteit 2 Jaar 1 – Periode 2 Les 2 Identiteit
Wat kun je er allemaal mee? Hoe werkt het?
Iedereen coach naar Jef Clement.
Werkverslag. Inhoudsopgave Pag.1 wat hebben we gedaan in deze lessen?
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
DE SOLLICITATIEBRIEF = VISTEKAARTJE NUMMER 1
MedMec01-2 Les schema per week
CanDo Coaching.
Intensief lezen Lees de tekst grondig door en duid kernwoorden en/of –zinnen aan. Doe dit zo. Hoe doe je dit? Volg de pijl en dan zie je het symbooltje.
Tweede wereldoorlog.
Boekbespreking Voorbeeld powerpoint.
Een werkstuk maken.
HELPWIJZER Have a break, Have a LightBite Have a break, have a LightBite Dit project kwam tot stand.
Het maken van een spreekbeurt
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
OFC28 mediawijsheid les 3.
Stappenplan Samenvatten
De dag van het solliciteren Blok 1
Samenvatting Havo 5.
Media en creativiteit module 8 Engagement Jaar 2 Les 3.
Wat leer je? Je leert dat heel veel actuele onderwerpen ook iets met wetenschap en techniek te maken hebben. Je denkt na over wat wetenschap en techniek.
Presenteren en communiceren
Solliciteren: wat wil ik?
Tekstverklaring Hoe doe je dat?.
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Hoe maak ik een PowerPoint presentatie?
Profilering Design MBO. “Ik ben op aarde om een omgeving vol liefde te creëren, met passie te leven en mijn meest opwindende dromen waar te maken”
Woordjes leren.
Powerpoint presentatie.
Spreekbeurt in groep 4.
Hoe maak je een werkstuk? Begin op tijd!!. Kies een leuk onderwerp  Denk aan een hobby, sport, beroep, stad of onderwerp uit een van de lesboeken van.
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
De vraag is je beste vriend
Waar moet je op letten? Om een goede stageplaats te hebben moet je er zeker van zijn dat het bedrijf waar je naar toe wil ook onze school een beetje kent.
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Stage zoeken bij Entree-opleiding
In 2017 ga jij: je diploma halen;
Werkstuk nask In de week van 23 januari 2017 (week 04) voor vrijdag 27 januari 12:15, inleveren Daarna: elke werkdag te laat: 5 punten (van de 100) van.
Spreekbeurt in groep 8 Hoe pak je het aan?.
Havo-4 Les 1 Wie ben ik? Keuzebegeleiding.
In 7 dagen Genesis 2:1 "Zo werden de hemel en de aarde gemaakt, en alle prachtige dingen die daarbij horen. Op de zevende dag was God klaar met zijn werk.”
Essay Een essay is een beschouwende tekst over een literair, maatschappelijk of wetenschappelijk onderwerp, met een duidelijk persoonlijke inslag. Een.
Natuur speurtocht Genesis 2:1 Opdracht:
Spreekbeurt in groep 4 en 5
© UNIEK IN DE KLAS.
Thema 4: Zo bereik je meer
Spreekbeurt in groep 4 en 5
Ik heb mijn boek uit… Wat nu?.
(week 045) voor vrijdag 02 januari 12:15, inleveren
volgende bladzijde terug
Stage zoeken bij Entree-opleiding
Waar moet je op letten? Om een goede stageplaats te hebben moet je er zeker van zijn dat het bedrijf waar je naar toe wil ook onze school een beetje kent.
Boekpresentatie.
nibi conferentie 2019 Annnemieke Gemmink, CLV
Burgerschap Thema: politiek
Transcript van de presentatie:

POL 2014/2015= Praten over boeken! Lezen en beleving

Lezen en beleving: hoe beleven zij hun boek?

Materiaal voor en door jullie in het boekencafé voor in mei/juni We lezen 5 boeken. Bij elk boek hoort een opdracht. Boek 1: tijdschriftopdracht Boek 2: verfilming, animatie, muzikale verwerking Boek 3: Betogende presentatie = anti- reclame of reclame voor je boek Boeken 4 en 5: vergelijking tussen twee boeken

Boek 1: tijdschrift literatuur van onze klas! Lezen en beleving

Hoe beleef jij je gekozen boek? Probeer dat te laten zien door een door jou gekozen opdracht Verwerk je beleving daarin….. Inleveren in opdrachten op uiterlijk 14 november voor 21.30 uur in een snelhechter en in opdrachten

En als je je beleving verwerkt hebt… Ga je andere belevingen ook lezen en misschien krijg je ideeën voor de keuze van het volgende boek…. We verzamelen het door jullie gemaakte werk

Een paar regels Maak er altijd iets visueels bij (foto, tekening,…) Begin op tijd en maak aantekeningen van gedachten, ideeën, … die je kreeg onder het lezen… Je kunt kiezen uit verschillende opdrachten en de meeste opdrachten kun je met meer leerlingen maken Als je zelf ideeën hebt voor een opdracht die ook over beleving gaat, laat maar horen… Vergeet niet je boek, de schrijver en je naam/ de namen te vermelden Verraad nergens het einde van het boek!

Keuzeopdracht 1: groepsopdracht van max. 3 personen Klik naar http://www.volkskrant.nl/dossier-archief/het-gaat-om-een-boek-maar- ook-om-de-lol~a789928/ - en lees deze tekst Voer een gesprek met twee of drie leerlingen uit de klas en spreek met elkaar over de verschillende boeken die jullie gelezen hebben. Praat over thema’s, onderwerpen, schrijvers, personages, meningen over het boek en/of wat de personages doen, et cetera. Het gesprek moet minimaal tien minuten duren. Maak er een geluidsopname van en een foto, die je publiceert met de uitgeschreven tekst erbij. Stuur de opname ook op. Zorg voor een inleiding, een kern en een slot. Zorg er ook voor dat je allemaal evenveel aan het woord komt. Laat in je verslag duidelijk naar voren komen welke boeken jullie gelezen hebben. Maak het geheel mooi af met een passende titel.

Keuzeopdracht 2: wat raakte je? Teken twee situaties die je raakten. Dat kan op een abstracte manier of een concrete manier. Kan in een stripverhaal of anders. Kijk wat er goed bij het boek past. Bespreek de keuzes die je maakte om het werk zo te maken, zoals het geworden is. Doe dat in minimaal 300 woorden Geef duidelijk aan om welk boek het gaat.

Keuzeopdracht 3: normen en waarden: mag met twee personen uitgevoerd worden Je bent de presentator van een door veel mensen bekeken ‘talkshow’. Je besluit jouw boek te bespreken en je invalshoek is het leerzame voor de jeugd. Wat kunnen jongeren van dit boek leren? Je gesprek begin je vanuit de actualiteit. Je zoekt er ook een nieuwsbericht bij op en je zorgt dat een deel van de inhoud besproken wordt. Centraal staat de het leerzame voor jongeren, normen en waarden. Als je deze opdracht samen aanpakt, kun je twee boeken met elkaar vergelijken. Het gesprek moet tien minuten duren. Neem het op, maak er een foto van en maak er een uitgeschreven verslag van. Zet er een passende titel boven.

Keuzeopdracht 4: mindmap Maak een prachtig uitgewerkte mindmap waarbij je alle onderdelen van een boek bespreekt en als je je boek geanalyseerd hebt, dan graag ook je mening over het geheel…heeft de verhaalanalyse het één en ‘t ander duidelijk gemaakt? Ben je het boek mooier gaan vinden of niet? In het midden van de mindmap schrijf je de titel en het boek… Kijk naar deze site en zoek informatie op internet op: http://agterblog.files.wordpress.com/2013/09/verhaalanalyse.jpg

Keuzeopdracht 5: recensies vergelijken Vergelijk twee recensies met elkaar. Beschrijf de overeenkomsten en verschillen tussen de twee recensies. Welk oordelen gaan over beleving? Haal deze eruit. Geef aan of je het verhaal ook zo beleefd hebt. Raad het boek aan of juist niet en vertel waarom (is conclusie) Zorg voor een inleiding-kern en slot en verzin er een goede titel boven. In totaal minimaal 400 en maximaal 650 woorden. En een passend plaatje…

Keuzeopdracht 6: schrijf een brief met de hand!! …aan één van de personages die jij advies wilt geven over dat wat er speelt in het boek. Je kent het wel: je denkt vaak onder het lezen: ‘Ik zou dat en dat doen….’, maar je bent de schrijver niet.Wat wil jij kwijt? Dus grijp je kans en geef advies! Zet uiteen wat er fout ging en beschrijf hoe dat beter moet gaan. Deze brief past thuis in de rubriek ‘Inzendingen van lezers’. Meestal volgt er een reactie van de redactie; die kun je eraan toevoegen. Scan de brief in…

Keuzeopdracht 7: welk liedje past bij jouw boek… Zoek een nummer of schrijf er één dat aansluit op jouw boek. Leg in 300 woorden uit waarom dat zo is…Natuurlijk moet je de songtekst ervan publiceren. Zorg voor een mooi uiterlijk: foto’s/…

Keuzeopdracht 8: beeld het thema uit in een mindmap Middenin het thema en er omheen de gebeurtenissen die over het thema gaan. Beeld de gebeurtenissen uit met verhalen, plaatjes en foto’s Het moet mooi, vol afwisseling en kleurrijk zijn.

Keuzeopdracht 9: schrijvers Zoek een interview dat gegeven is aan de schrijver en bespreek daarmee zijn/haar werk. Geef aan in welk programma het interview gehouden is (bron) of in welk tijdschrift/op welke website het interview gepubliceerd is. Is het een uitgeschreven interview, kopieer en plak de tekst er dan bij. Bestudeer de schrijver/schrijfster zijn leven, ideeën aan de hand van deze informatie. Geef er een goede, duidelijke samenvatting van. Waar kom je zijn/haar ideeën in het boek tegen? ….beschrijf deze situaties in het boek. en wat het je nog meer heeft geleerd van zijn/haar werk, .…wat je na het lezen en voor het interview niet wist.

Keuzeopdracht 10: fotoverhaal Beeld het verhaal uit in een fotoverhaal en huur daarvoor je klasgenoten in. Misschien zijn er meer leerlingen die dit willen doen. Vorm dus een groepje van 3-4 leerlingen die dit voor elkaar gaan krijgen. (3-4 beeldverhalen) Dit is best praktisch…dit is voor de mensen die van een uitdaging houden op media- gebied….Ook verwerk je op deze manier …het verhaal en denk je nog eens extra na over wat er belangrijk is en misschien ook weer min- der. Geef in een tekst aan waarom je het op die manier aangepakt hebt. (300 woorden)

The end!! Succes met de verwerking van je beleving

Lezen is beleven Nu naar boek 2….Waarover zou je nu willen lezen? Daag jezelf uit…. De opdracht zal zijn: filmen van je verhaal/animatie/muzikale bewerking. Je kunt ook samen een boek lezen en samen aan de opdracht werken….tweede week december. Ga nu je tweede boek al uitkiezen