Klimaatfinanciering in het Zuiden De Belgische bijdrage voor de fast start en de lange termijn JP De Leener
Grootste solidariteit is uitstootvermindering Industrielanden: % of 3.5°C Ontwikkelingslanden 28 % Intussen: geld voor adaptatie en geld voor mitigatie en behoud koolstofputten
Kopenhagenakkoord 30 miljard dollar waarvan 10 miljard van de EU 7.2 miljard euro voor Nieuw en additioneel? 2010: recyclage van bestaande uitgaven Besluit: Eu respecteert de eigen beloftes niet
Lange termijn 110 miljard euro wereldwijd = 35 miljard euro EU = 1 miljard België Vanaf 2013 is er jaarlijks 1 miljard euro nodig indien we temp beneden 2°C stijging houden, zoniet meer
Nieuwe inkomsten vanuit « vervuiler betaalt » Internationale heffing op vliegtuig – en bunkerschepentransport (UNFCCC- discussie) Veiling ETS-emissierechten(is beslist) Energie-koolstoftaks (EU of België)
Becijfering Planbureau Deze simulaties houden rekening met enerzijds bijkomende inkomsten voor de federale staat door de veiling van emissierechten vanaf 2013 in de ETS- sector en anderzijds met bijkomende inkomsten uit de non-ETS-sector door het instellen van een koolstoftaks (25 à 30 euro/ton CO2).
nieuwe publieke inkomsten in miljard euro 2010: 1,63 miljard non ETS 2015: 2,63-2,95 miljard ETS + non ETS 2020: 4,06-4,93 miljard ETS-non ETS Als UNFCCC heffing op vliegtuig en bunkerschepen transport: 830 miljoen euro nodig
Waarvoor gebruiken? Klimaatfinanciering in het Zuiden Eigen interne uitstootreductie Groene jobs en sociale zekerheid
Voorwaarden Niet via markt, maar publiek geld: CDM en biobrandstoffen mogen niet meegerekend worden Akkoord tussen federaal en gewesten: staatshervorming ?
Hoe verdelen? Via VN-fondsen Adaptatiefonds voor NAPA’s Copenhagen Green Climate Fund voor NAMA’s, REDD en technologietransfers
Wat als we niets doen? Beelden spreken voor zich