De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Toerisme in Cijfers Toerisme is Economie Vincent Nijs

Verwante presentaties


Presentatie over: "Toerisme in Cijfers Toerisme is Economie Vincent Nijs"— Transcript van de presentatie:

1 Toerisme in Cijfers Toerisme is Economie Vincent Nijs - @CentNijs

2 kennis- en strategiegedreven marketingorganisatie die de sector ondersteunt

3 TELLEN = VERTELLEN METEN = WETEN

4 DE WERELD

5 +4.000% Miljardste toerist Internationale aankomsten (UNWTO)

6 Bron: UNWTO +201% +924% 64% 22% 8% 52% 16% 23% 5% Internationale aankomsten (UNWTO)

7

8 België 37 e met 7,6 miljoen Bron: World Tourism Organisation (UNWTO) Frankrijk Verenigde Staten Spanje China Italië Turkije Duitsland Verenigd Koninkrijk Rusland Thailand Internationale aankomsten (UNWTO)

9 VLAANDEREN

10 2013 - Aantal aankomsten en overnachtingen in Vlaanderen Bron: Algemene Directie Statistiek

11 2003-2013 – Evolutie overnachtingen en aankomsten in Vlaanderen overnachtingen aankomsten +2% +28% Bron: Algemene Directie Statistiek

12 2003-2013 – Evolutie buitenlands overnachtingen en aankomsten in de kunststeden overnachtingen aankomsten +20% +21% Bron: Algemene Directie Statistiek

13 2013 - Verdeling van de overnachtingen in de kunststeden Bron: Algemene Directie Statistiek

14 2012 - Verdeling van de overnachtingen in de Vlaamse regio’s

15 2013 - Overnachtingen in Vlaanderen naar herkomstland: binnenland-buitenland 50/50% Bron: Algemene Directie Statistiek

16 2012 - Overnachtingen in Vlaanderen naar logiesvorm en naar motief

17 ECONOMISCH GEWICHT

18 2011 - Gemiddelde bestedingen recreatieve verblijfstoerist per persoon per nacht (in euro) Variaties kunststeden: 131 174 158

19 2013 – Bestedingen meeting en congres industrie Wat brengt dit op?  Totale economische impact van de Vlaamse meeting industrie = € 1,41 miljard  Wie is verantwoordelijk voor deze bestedingen?  50% organisatoren  41% meeting venue (zaalhuur, catering, audiovisuele voorzieningen,…)  9% excursies, restaurantbezoek, …  50% deelnemers  23% logies  27% andere uitgaven (souvenirs, shopping, restaurantbezoek,…) Bron: Toerisme Vlaanderen

20 **ongeacht of consumptie is gebeurd in toeristische of niet-toeristische industrie *ongeacht of consumptie door toeristen is gebeurd 2012 - Economisch gewicht toerisme in Vlaanderen: Toerisme Satelliet Rekeningen

21 Relatieve belang van verschillende bedrijfstakken in directe bruto TW 31% van directe bruto TW komt van niet-toeristische bedrijfstakken! 2012 - Toerisme binnen de Vlaamse economie Bron: Studiedienst van de Vlaamse Regering

22 2011 - Totale tewerkstelling in de toeristische sector in jobs in Vlaanderen

23 Vincent Nijs Diensthoofd Kennisbeheer vincent.nijs@toerismevlaanderen.be www.toerismevlaanderen.be/cijfers @centNijs


Download ppt "Toerisme in Cijfers Toerisme is Economie Vincent Nijs"

Verwante presentaties


Ads door Google