Planborden en dag- /weektaken

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Welkom op de ouderavond van groep 8
Advertisements

Welkom op de Julianaschool
Informatieavond groep 4 5 september 2013
Informatieavond groep 8
Een impressie van een schoolweek in groep 5 t/m 8
Onderwijsbehoeften en Schoolprofiel.
Informatie over opzet onderbouw
Werkwijze groep
Welkom!.
OBS Twekkelerveld Op 18 maart 2007 heet OBS Twekkelerveld voortaan een BOOM school. BOOM staat voor Beter Onderwijs Op Maat. In de nu volgende PowerPoint.
Informatieavond groep H5/6
Dalton middelen Op Daltonschool de Kleine Kapitein.
Methode - aanpak Hoe om te gaan met zo veel verschillen in de klas?
Informatie avond Groep 4\5
Vijf-gelijke-dagen model
Werkwijze groep
onderwijsstromingen Ontwikkelingsgericht onderwijs
Lineair curriculum concentrisch.
Een impressie van de werkwijze in groep 3 en 4
Welkom op de ouderavond van de groepen 4
Informatieavond 30 september 2013
Informatieavond 3 september 2012
Informatieavond 30 augustus De visie Op De Gabrie Mehenschool geloven we in het talent van ieder kind. Pedagogisch We zien de groep als het sociale.
r.k. daltonbasisschool 'De Leer '
Zelfstandig werken Groepen 3.
Voorlichtingsavond groep 3
Informatieavond groep 7b
Informatie- avond groep 6
Ouderavond Jaaroverzicht groep 5
Informatieavond Start uur Welkom in groep 6.
Informatie-avond groep 1-2 September 2014
Een kijkje in de keuken…..
Welkom in groep 5/6 Introductieavond woensdag
Werkwijze groep
Wat we beleven in groep 7!. Een goede start gemaakt! Een meester Sfeer Duidelijk Respect Relatie.
Welkom op de informatieavond van groep 7
Welkom op de informatie avond voor groep 7
Welkom in groep 1/2B.
Welkom in groep 6 Informatieavond 2015/2016.
Welkom op de informatieavond
Informatieavond groep 6. Groep 6 Juf Renée Fijlstra ( ma-di-wo ) en juf Tineke Klappe ( do-vrij )
Welkom in groep 5. In groep 5 is veel nieuw voor de kinderen.
INFORMATIE AGENDAGEBRUIK EN HUISWERK IN GROEP 7 EN 8. Welkom.
Welkom Groep 6.
WELKOM bij de informatie-avond van groep 5.
Groep 5/6 René Hellingman
De drie V’s Visie  De ontwikkeling van ieder kind afzonderlijk staat centraal. De leerling is eigenaar van zijn of haar eigen leren en kan zich in eigen.
“Met Kinderen Leren” Wat gaan we doen in ?
Mei 2013 Welkom 19.15u: Inloop met koffie/thee 19.30u: Opening en presentatie 19.45u: Vragenronde 20.00u: Presentatie clusters 21.00u: Tips en tops 21.15u:
ALGEMEEN Werkdagen Kim en Shanta (7a), Hester en Judith (7b) Stagiair maandag en dinsdag Kim en Shanta Tijden Klassendienst Weektaak Zelfstandig werken.
Dalton op de Dorendal.
Informatieavond 21 augustus 2013 Programma:  Voorstellen  Vakken en lesstof:  Huiswerk en toetsen  Weektaak  Diverse zaken en extra activiteiten.
Welkom!. Een voorstellen: Een voorstellen: Even voorstellen.
Voorlichtingsavond groep 8 Schooljaar Welkom Voorstellen Planning.
Informatie avond Groep 6 Nellie van Dongen
Info avond cluster 3/4/5/. Agenda Welkom Verdeling binnen het cluster 3/4/5 Zelfstandig werken Planbord Onze (school) Visie Organisatorische aandachtspunten.
Informatieavond groep 4 September 2013 Aletta Geuzinge Hannie van Hasz.
Welkom in Groep 6/7!. Inhoud Even voorstellen Vakken en activiteiten in groep 6 Vakken en activiteiten in groep 7 Voorlopige advisering groep 7 Hoe werkt.
Welkom in Groep 6!. Wat gaan we doen?  Voorstellen  De leerstof van groep 6  Visie van de school  Mededelingen  Vragenrondje.
Welkom.
Dalton in 3.
Ouderbijeenkomst 20 juni 2017
Welkom bij de ouderavond van groep 6
Informatiemorgen schooljaar
Welkom in groep 4 Voorstellen Oudercontact Verjaardagen Nieuwsbrief
Informatiemorgen groep Informatieavond groep
Koersobservatie door leerkrachten van het veranderteam
Welkom in groep 5 jaarklas. Een korte impressie van: directe instructiemodel het lesrooster. waar wordt bij de lln een beroep opgedaan. de leerstof van.
Welkom in groep.
Welkom in groep 6/7!.
Transcript van de presentatie:

Planborden en dag- /weektaken Vervang door auteursnaam en datum. Planborden en dag- /weektaken

Doel van het planbord Ontwikkeling van de eigen verantwoordelijkheid en de zelfwerkzaamheid/zelfstandigheid Kinderen leren om zelfstandig hun werk te plannen en te registreren Omgaan met tempoverschillen tussen leerlingen

Het kind leert taakbewust handelen; leert dat een taak een afgerond geheel is; leert naar een doel toe te werken; leert (zelf)verantwoordelijkheid dragen; leert plannen maken; leert rekening te houden met anderen.

Verschil kiesbord en planbord Bij kiesbord: kinderen kiezen werk vanuit een van te voren vastgesteld aanbod. Meer een “keuze naar arbeid” In het kader van de ontwikkeling van de eigen verantwoordelijkheid en de zelfwerkzaamheid/zelfstandigheid introduceren steeds meer scholen het werken met een dag-of weektaak Jonge kinderen leren de opdrachten van de weektaak te registreren

Start vanuit een dagritme Vanuit het dagritme weten kinderen wanneer er werktijd is en wanneer ze kunnen plannen. De instructietijd kan ook worden aangegeven. In de midden-, bovenbouw kan er gewerkt worden met een dagtaak- weektaak

Wat voor bord past bij ons? Welke keuzes hebben leerlingen? Wat is verplicht? Denk aan: instructiemomenten, kringmomenten, verplichte opdrachten, gym etc.. Wanneer wordt het bord ingezet? Bij één werkles of gedurende meerdere werkmomenten op één dag? Wordt er alleen in de eigen groep gewerkt of ook groepsoverstijgend?

Ruimte voor naamkaartjes van de kinderen rood blauw oranje groen geel marloes Tim Joke rob

Toebehoren bij bord Magnetische naamkaartjes Genummerde ronde magnetische buttons Genummerde rechthoekige magnetische buttons Mogelijkheden met dit bord: Kleuters registreren hun weektaak op dit bord Groep 3 en 4: Kinderen plannen en registreren hun weektaak op dit bord Groep 3 en 4:Leerkrachten geven keuze- of vervolgopdrachten aan op dit bord

Ruimte voor naamkaartjes van de kinderen rood blauw oranje groen geel marloes O

Voor één werkles: Kinderen kiezen met hun pictogram voor een activiteit

Voor één werkles: Kinderen kiezen met hun naamkaartje voor een activiteit

Voor één werkles groepsoverstijgend werken: Kinderen kiezen met hun naamkaartje voor een lokaal

Voor één werkles groepsoverstijgend werken: Kinderen kiezen met hun naamkaartje voor een activiteit binnen een lokaal

Voor één dag: Kinderen kiezen met pictogram van de activiteit Verplichte activiteiten worden aangegeven

Voor één week (inzichtelijk): Kinderen kiezen voor een activiteit Verplichte activiteiten worden aangegeven

Planbord en dag-weektaak Dag- en weektaken worden vaak in de midden- bovenbouw gebruikt als op volger van het planbord. Hiermee kan de leerling zijn werk plannen en kan er gedifferentieerd worden per leerling. Om keuzes inzichtelijk te maken is een combinatie met een planbord goed mogelijk!

Hoe wil je de dag- weektaak gebruiken? Wil je dat kinderen kunnen plannen voor 1 dag (dagtaak) of voor 1 week (weektaak)? Wat staat er op de weektaak? De (verwerkings)opdrachten of ook de instructiemomenten? Is de taak ook een dagrooster? Welke keuzes hebben leerlingen? Wat is verplicht? Wat is “speciaal voor jou”? Wat is “extra”?

Hoe wil je de dag- weektaak gebruiken? (2) Kunnen kinderen kiezen uit: - Wanneer ze iets doen (volgorde)? - Hoe lang ze ergens aan werken? - Met wie ze iets doen? - Waar (welke ruimte) ze eraan werken? - Wat ze doen? Wordt er alleen in de eigen groep gewerkt of ook groepsoverstijgend? Kunnen kinderen aangeven hoe ze een taak vonden?

Wat past bij ons? Voorbeelden van weektaken Wat kinderen doen staat vast evenals de dag Kinderen geven aan hoe lang ze hebben gewerkt en hoe ze het vonden. Er is ruimte voor extra werk en Speciaal voor jou.

Instructietijd en plantijd is inzichtelijk De zwarte vlekken is instructie De “witte vlekken” kun je zelf plannen

Dagtaak Wat kinderen doen wordt in overleg bepaald. Leerkracht geeft aan wanneer de instructie gevolgd moet worden. Er is ruimte voor extra werk

Maar ook in de onderbouw kan er gewerkt worden met weektaakjes

Dag- en weektaken Middel om zelfstandig werken en onderwijs op maat vorm te geven, geen doel op zich. Dagtaak: vandaag af Halve weektaak: bijv. wo-vr Weektaak: deze week af Opbouw belangrijk: in ‘aanleerfase’ in opeenvolgende jaren

Welke leerstof leent zich ervoor? Oefen- en herhalingswerk (automatisering tafels, spelling, extra lezen, werkbladen tellen/auditieve synthese, op computer) Studeerwerk (topografie) Ook: tekenopdracht, knutselwerk, creatieve opdracht Afmaakwerk zelfstandig werkles uit methode (schrijven, taal, (begrijpend) lezen, rekenen, zaakvakken) Werkstuk/boekbespreking/presentatie voorbereiden Ook: bouwopdracht, puzzel maken, ontwikkelingsmaterialen, spelen/werken in een bepaalde hoek ‘Extra werk’: verdiepingsstof, ‘spel’materiaal

En in de onderbouw?

Groep 2

Nuttige bronnen