Planborden en dag- /weektaken Vervang door auteursnaam en datum. Planborden en dag- /weektaken
Doel van het planbord Ontwikkeling van de eigen verantwoordelijkheid en de zelfwerkzaamheid/zelfstandigheid Kinderen leren om zelfstandig hun werk te plannen en te registreren Omgaan met tempoverschillen tussen leerlingen
Het kind leert taakbewust handelen; leert dat een taak een afgerond geheel is; leert naar een doel toe te werken; leert (zelf)verantwoordelijkheid dragen; leert plannen maken; leert rekening te houden met anderen.
Verschil kiesbord en planbord Bij kiesbord: kinderen kiezen werk vanuit een van te voren vastgesteld aanbod. Meer een “keuze naar arbeid” In het kader van de ontwikkeling van de eigen verantwoordelijkheid en de zelfwerkzaamheid/zelfstandigheid introduceren steeds meer scholen het werken met een dag-of weektaak Jonge kinderen leren de opdrachten van de weektaak te registreren
Start vanuit een dagritme Vanuit het dagritme weten kinderen wanneer er werktijd is en wanneer ze kunnen plannen. De instructietijd kan ook worden aangegeven. In de midden-, bovenbouw kan er gewerkt worden met een dagtaak- weektaak
Wat voor bord past bij ons? Welke keuzes hebben leerlingen? Wat is verplicht? Denk aan: instructiemomenten, kringmomenten, verplichte opdrachten, gym etc.. Wanneer wordt het bord ingezet? Bij één werkles of gedurende meerdere werkmomenten op één dag? Wordt er alleen in de eigen groep gewerkt of ook groepsoverstijgend?
Ruimte voor naamkaartjes van de kinderen rood blauw oranje groen geel marloes Tim Joke rob
Toebehoren bij bord Magnetische naamkaartjes Genummerde ronde magnetische buttons Genummerde rechthoekige magnetische buttons Mogelijkheden met dit bord: Kleuters registreren hun weektaak op dit bord Groep 3 en 4: Kinderen plannen en registreren hun weektaak op dit bord Groep 3 en 4:Leerkrachten geven keuze- of vervolgopdrachten aan op dit bord
Ruimte voor naamkaartjes van de kinderen rood blauw oranje groen geel marloes O
Voor één werkles: Kinderen kiezen met hun pictogram voor een activiteit
Voor één werkles: Kinderen kiezen met hun naamkaartje voor een activiteit
Voor één werkles groepsoverstijgend werken: Kinderen kiezen met hun naamkaartje voor een lokaal
Voor één werkles groepsoverstijgend werken: Kinderen kiezen met hun naamkaartje voor een activiteit binnen een lokaal
Voor één dag: Kinderen kiezen met pictogram van de activiteit Verplichte activiteiten worden aangegeven
Voor één week (inzichtelijk): Kinderen kiezen voor een activiteit Verplichte activiteiten worden aangegeven
Planbord en dag-weektaak Dag- en weektaken worden vaak in de midden- bovenbouw gebruikt als op volger van het planbord. Hiermee kan de leerling zijn werk plannen en kan er gedifferentieerd worden per leerling. Om keuzes inzichtelijk te maken is een combinatie met een planbord goed mogelijk!
Hoe wil je de dag- weektaak gebruiken? Wil je dat kinderen kunnen plannen voor 1 dag (dagtaak) of voor 1 week (weektaak)? Wat staat er op de weektaak? De (verwerkings)opdrachten of ook de instructiemomenten? Is de taak ook een dagrooster? Welke keuzes hebben leerlingen? Wat is verplicht? Wat is “speciaal voor jou”? Wat is “extra”?
Hoe wil je de dag- weektaak gebruiken? (2) Kunnen kinderen kiezen uit: - Wanneer ze iets doen (volgorde)? - Hoe lang ze ergens aan werken? - Met wie ze iets doen? - Waar (welke ruimte) ze eraan werken? - Wat ze doen? Wordt er alleen in de eigen groep gewerkt of ook groepsoverstijgend? Kunnen kinderen aangeven hoe ze een taak vonden?
Wat past bij ons? Voorbeelden van weektaken Wat kinderen doen staat vast evenals de dag Kinderen geven aan hoe lang ze hebben gewerkt en hoe ze het vonden. Er is ruimte voor extra werk en Speciaal voor jou.
Instructietijd en plantijd is inzichtelijk De zwarte vlekken is instructie De “witte vlekken” kun je zelf plannen
Dagtaak Wat kinderen doen wordt in overleg bepaald. Leerkracht geeft aan wanneer de instructie gevolgd moet worden. Er is ruimte voor extra werk
Maar ook in de onderbouw kan er gewerkt worden met weektaakjes
Dag- en weektaken Middel om zelfstandig werken en onderwijs op maat vorm te geven, geen doel op zich. Dagtaak: vandaag af Halve weektaak: bijv. wo-vr Weektaak: deze week af Opbouw belangrijk: in ‘aanleerfase’ in opeenvolgende jaren
Welke leerstof leent zich ervoor? Oefen- en herhalingswerk (automatisering tafels, spelling, extra lezen, werkbladen tellen/auditieve synthese, op computer) Studeerwerk (topografie) Ook: tekenopdracht, knutselwerk, creatieve opdracht Afmaakwerk zelfstandig werkles uit methode (schrijven, taal, (begrijpend) lezen, rekenen, zaakvakken) Werkstuk/boekbespreking/presentatie voorbereiden Ook: bouwopdracht, puzzel maken, ontwikkelingsmaterialen, spelen/werken in een bepaalde hoek ‘Extra werk’: verdiepingsstof, ‘spel’materiaal
En in de onderbouw?
Groep 2
Nuttige bronnen