Excelleren door het zelf te doen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Digital Playground Programma workshop 4 april
Advertisements

Didactische ICT-bekwaamheid van docenten
DYSCALCULIE OP DEN BONGERD
Collega’s betrekken bij taal- en rekenbeleid
Educatief leiderschap, niet in de klas maar in de schoolorganisatie
Online Marketing in het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
Drieslag functioneel rekenen
Rekenen in het mbo: Stand van zaken regelgeving
Lesgeven en begeleiden
Even voorstellen.... Presentatie PABO-2 september 2009
De weg naar de competente docent
De Ideale School Robert Erich Hans van Wieren Renske Blom
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
kennisdelen voor rekencoördinatoren
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
17 september 2014 Workshop Visie en doelen.
First ID project Samen werken aan een veilige omgeving Introductiepresentatie.
Pilot: Blijvend bekwamen: werken aan eigen professie
ROC-UP!-project Procesgroep Onderwijscatalogus & Examinering 22 januari 2013.
Langdurige samenwerking tussen het Albedacollege en ECABO
Het opleidingsprofiel:
1 Netwerksessie Samenwerking rond taal op vmbo - mbo Lies Alons / ITTA Mbo Taalcoach Academie 25 september 2009.
Op naar…
Voortgangsgesprek fase 1
Opleiden van rekendocenten
Introductiebijeenkomst AOS leergang
De kubus van CSPE succesfactoren!
NU ENGELS.
BBL een apart verhaal Etalageconferentie
Centrum voor Innovatief Vakmanschap
Geef deskundige docenten de vrijheid! Themawerkgroepen rekenen.
Informatieavond leerjaar 4. Vervolgopleiding Mevrouw Slagboom Decaan.
LOB binnen Taalbrug DG.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Jorrit Blaas U moet veranderen: Meer muziek! 6 Meer bewegingsonderwijs! Radicaliseringslessen Vakoverstijgend 21st Century Skills! Meer Bildung!
Social work Week 2.
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
OVD 27 november 2015 Karin Geurts. Ontwerpen is keuzes maken.
Business-school PENTA college csg Hoogvliet Wat zijn wij voor een school? Binnen MAVO andere behoefte. Hoe zijn wij er toe gekomen? – Krimpende markt –
Welkom. Vroeger en nu Ontwikkelingen in vogelvlucht Eindtermgericht onderwijs Veelal projectmatig, onderwijs en examinering richt zich op samenhangend.
First ID project Samen werken aan een veilige omgeving Kartrekkers Opleiding.
ECENT conferentie, Utrecht 12 mei 2011 Hoe lio’s voor te bereiden op omgaan met excellente leerlingen? Ton van der Valk, curriculumcoördinator JCU.
Rekenpiloot 14 oktober 2011 methode-gebruik Freudenthal Instituut, Vincent Jonker.
November 2012 Rekenpiloot Onderweg naar een doorlopende leerlijn rekenen vmbo-mbo Caroline van Eijk, Albeda College Rotterdam Caroline Ritburg, Geuzen.
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Jeelo van harte welkom. De wereld-oriënterende vakken in projecten Voor kinderen bestaat de wereld niet uit aardrijkskunde, geschiedenis en natuur. Zij.
Wat gaan we doen? 20.00u: Inloop 20.10u: Opening 20.15u: Start presentatie 21.00u: In groepjes uit elkaar 21.30u: Terugkoppeling 21.40u: Afsluiting 22.00u:
Welkom en korte introductie aanwezigen
Wat voor soort docent ben je aan het worden?
Onderwijsproces en Examinering en diplomering
LOB in het PTA van het VMBO
Samen Slim Bouwen aan de Toekomst
Studiemiddag donderdag 30 maart 2017
Intersectoraal (opleiden) in het VMBO
Weet u het nog? Stevig voorbereid de klas in en dan… Leerlingen doen niet wat ik wil … Leerlingen snappen er niets van … Leerlingen reageren heel.
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
Altijd in ontwikkeling Altijd in verbinding
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Ondernemerschap Jullie zijn gestart aan het laatste studiejaar en met nog een paar maanden te gaan komt een diploma steeds dichterbij. Om dit diploma te.
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Startkracht! in de lerarenopleiding
Cijferloos lesgeven bij talen
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Excelleren door het zelf te doen Etalageconferentie “Over rekenen gesproken” 25 september 2014 Kooske Franken Gerard Derksen samen

Gerard

Gerard

Gerard

Kenniscentrum Albeda College Hoe dagen wij onze rekendocenten uit? De rekendocenten excelleren door het zelf te doen! Gerard

Kenniscentrum Albedacollege Rekentrainingen Basisopleiding De Rekendocent in het mbo Masterclass De Rekenspecialist Kooske

1. Basisopleiding De Rekendocent in het mbo Dit is een opleiding met basiskennis die een rekendocent nodig heeft De opleiding bestaat uit verschillende modules met theorie en opdrachten De opleiding bestaat uit de volgende modules: Gerard

Modules basisopleiding De Rekendocent in het mbo Rekendomeinen en rekenniveaus (Meijerink) Rekendidactiek Centraal Ontwikkelde Examens Ernstige Reken- Wiskundeproblemen en Dyscalculie Drieslag Rekenen Ontwikkelen van een leerlijn/planning Gerard

2. Masterclasses De rekenspecialist Welke advanced skills zijn nodig? Kooske

Advanced skills Wat betekenen advanced skills’ voor de competenties van docenten? Op welke wijze kunnen deze competenties het meest succesvol worden ontwikkeld? Kooske

Advanced skills en de competenties van leraar 3.0 1. Professionele identiteit: Authenticiteit, trots, passie en bewust van eigen talent Voorleven, rolmodel zijn, persoonlijk leiderschap, waarden gedreven Leven lang leren: habit of mind 2. Vakinhoudelijke vaardigheden: Goede vaklessen Zingeving en betekenisgeving Reflectieve cyclus Buitenwereld: er op uit, vakexperts binnen halen Nieuwe technologie integreren Kooske: een leraar 3.0 wordt (vrij vertaald) omschreven als iemand die zelf blijft leren, die gebruik maakt van moderne technologieën in de zoektocht naar nieuwe kennis, die nieuwsgierig is, het eigen netwerk uitbreidt en raadpleegt, die weet wat er in de huidige samenleving van mensen wordt verwacht en kijkt naar wat er in de toekomst verwacht zal worden.

Advanced skills en de competenties van leraar 3.0 - vervolg 3. Sociaalpedagogische vaardigheden: Samenwerken, ook met leerlingen, geen hiërarchie Verbonden zijn, dialoog zoeken Niet bang zijn voor fouten, durven en aanmoedigen 4. Didactische vaardigheden: Organiseren van een rijke leeromgeving (binnen en buiten de school, digitaal (blog, wiki)) Aandacht voor vorming Nieuwe ideeën, buiten bestaande kaders Onderzoeken Technologie integreren Kooske

De praktijk tot voor kort Rekenen werd gegeven door de vakdocent met wat uurtjes over. Er bestaat geen lerarenopleiding Rekenen. Het is tijd voor de emancipatie van de rekendocent! Gerard

Dus…. De docent moet eigenaar worden van het vak rekenen. De rekendocent heeft een professionele identiteit. De rekendocent neemt zijn eigen verantwoordelijkheid. De rekendocent maakt een eigen leerlijn en is geen slaaf van de methode. De rekendocent weet waar hij naar toe moet met het onderwijs en houdt rekening met de verschillen in de klas. Gerard

Uitgangspunten nieuwe training De rekendocent wordt vakinhoudelijk beter. De didactische vaardigheden komen op een hoger plan De docent ontwikkelt een eigen visie op rekenen De rekendocent kan zijn omgeving beïnvloeden. Gerard

Consequenties De opleiding Rekenspecialist geeft de tools om zelf eigenaar van het vak te worden Docenten worden trots op hun vak Experts zorgen voor input Leren door zelf te doen Docenten verwerken de input tot een eigen stijl Excelleren door sociale innovatie Kooske

Masterclass De Rekenspecialist Masterclasses per onderwerp. In werkcolleges gaan de docenten aan de slag met de door henzelf gekozen invulling van het onderwerp. Het product moet altijd direct toepasbaar zijn in de praktijk. De docent houdt zijn ontwikkeling bij in een portfolio. Kooske

De Rekenspecialist Masterclasses: Portfolio en praktijkgericht onderzoek Rekenleerlijnen vanuit het referentiekader Rekendidactiek Toetsing rekenen Rekenproblemen en dyscalculie Van rekenen naar beroepsgericht rekenen Talige rekenopgaven Iedere masterclass bestaat uit een hoorcollege en een aantal werkcolleges. Voor de hoorcolleges zijn externe deskundigen uitgenodigd o.a. van Freudenthalinstituut, APS, Cinop, CPS, OAB Dekkers. kooske

1. Portfolio en praktijkgericht onderzoek Toenemende integratie van Persoon, Theorie en Praktijk ROH  Reflectief Onderzoekende Houding Het portfolio is de weerslag van de ontwikkeling en de reflectie. Gerard

2. Rekenleerlijnen vanuit het referentiekader Ontwikkelen van een rekenleerlijn gebaseerd op het referentiekader. Kooske

3. Rekendidactiek Het ontwikkelen van lessenreeks n.a.v. van de ontworpen leerlijnen uit masterclass 2, middels activerende rekendidactiek. Gerard

4. Toetsing rekenen Opzetten van een formatieve toetsenreeks gebaseerd op de ontwikkelde leerlijn. Het kunnen interpreteren van toetsresultaten Kooske

5. Rekenproblemen en dyscalculie Bestaat uit 3 onderdelen: Dyscalculie, zwakke rekenaars, rekenstress: wat is dat? Effectieve rekengesprekken voeren om onderliggende rekenproblemen te achterhalen Behandeling van rekenproblemen door een actieplan te maken en in te zetten Gerard

6. Van rekenen naar beroepsgericht rekenen Hoe kun je generiek rekenen en beroepsgericht rekenen met elkaar verbinden Hoe kun je de beroepsgerichte rekenleerlijn integreren in de generieke rekenleerlijn? Kooske

7. Talige rekenopgaven Rekenles geven in taalzwakke klassen Talige hobbels in contextrijke rekenopgaven Kansen voor taalontwikkeling in de rekenles/ rekentaal Ontwikkelen van taalgericht lesmateriaal voor de rekenles Gerard

Waarom registreren we onze opleiding? Externen beoordelen de opleiding  kritische blik van deskundigen, dat houd je scherp. Docenten krijgen daardoor een waardevol getuigschrift. In het kader van de komende verplichte registratie in 2017 in registerleraar.nl. Kooske

Externe erkenning 1. CPION  SPEN 2. lerarenregister Kooske

Aanvraag voor registeropleiding Wat is o.a. nodig om een erkenning te krijgen? Instellen van een Adviescommissie Beschrijving van: - doelgroep - inhoud - curriculum - docenten - interne kwaliteitszorg zoals een klachtenregeling Kooske

Registratie en diplomering Als de opleiding is opgenomen in de Nederlandse Opleidingendatabank (NOD) als registeropleiding dan ontvangen deelnemers een getuigschrift als bewijs met een uniek registratienummer Diploma (opleiding met afsluitend examen) of certificaat (opleiding zonder afsluitend examen) Gerard

Vragen? Bedankt voor jullie aandacht! Kooske Franken k.franken@albeda.nl Gerard Derksen g.derksen@albeda.nl samen