Hoe schrijf ik een paper?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Spelling en Schrijven en formuleren hoofdstuk 1,2&3
Advertisements

HET CSE NEDERLANDS. Je spreekt toch al jaren
Het schrijven van een practicum verslag
Het formuleren van hoofd- en deelvragen
De leesstrategie voor begrijpend lezen
Communicatie & Presentatie
Uiterlijke structuur aanbrengen
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
Profielwerkstuk.
Handreikingen Voor de C-kandidaat
THEORIE LEESVAARDIGHEID IN BEELD
Zakelijk lezen Nederlands.
THESISSEMINARIE 2 VAKGROEP EXPERIMENTEEL-KLINISCHE EN GEZONDHEIDSPSYCHOLOGIE Probleemstelling, methode LES 1; Klinische Psychologie; Universiteit Gent;
In stappen naar de innerlijke structuur
Media en creativiteit module 8 Engagement Jaar 2 Les 8.
Hoofdstuk 12 Je projectverslag schrijven en presenteren Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill,
Het Debat Opbouw en inhoud.
Natuurwetenschappelijk verslag
Onderzoek doen Hoofdstuk 11 Rapportage.
Scriptieseminarie 3 Methode – Experimenteel onderzoek
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Bezoekersgerichte teksten
Intensief lezen Lees de tekst grondig door en duid kernwoorden en/of –zinnen aan. Doe dit zo. Hoe doe je dit? Volg de pijl en dan zie je het symbooltje.
Schrijven met een strategie
Opstel schrijven.
Een werkstuk maken.
Onderzoek doen een methodische aanpak
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Stappenplan Samenvatten
Patiënten kunnen… Praktische tips Zaterdag 13 dec
Beschouwing – De Laatste Tips
Samenvatting Havo 5.
Werkstukken en rapporten
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
Overzicht ViP’s* ViP-1: structuur 1
Teksten schrijven. Teksten schrijven Teksten schrijven – Waar gaat het over Onderwerp Titel Lead Tussenkopjes Illustraties Woorden vet/cursief.
Rapportagetechniek Wat moet er in een voorwoord?
Tekstverklaring Hoe doe je dat?.
Rapportagetechniek Wat moet er in een voorwoord?
SET schrijfvaardigheid H5
Hoe maak ik een PowerPoint presentatie?
Spreekbeurt in groep 4.
Hoe maak je een werkstuk? Begin op tijd!!. Kies een leuk onderwerp  Denk aan een hobby, sport, beroep, stad of onderwerp uit een van de lesboeken van.
Leesvaardig Examentraining.
Het schrijven van een betoog
Centraal Examen Nederlands
CKO werkdag Halverwege de cyclus Kijken naar eigen werk en werk van anderen Aanpak uitwisselen Werkbladen maken in mixgroepen.
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
Beroepenwerkstuk.
Lezen, schrijven en argumenteren
Spreekbeurt in groep 4.
Opdracht Nederlands Je doet in een groepje van vijf personen een klein literatuuronderzoek. De uitkomsten van dit onderzoek beschrijf je in een verslag.
3F maken van een verslag.
SET schrijfvaardigheid H5
Lezen 1.2 Leesstrategieën, tekstverband/signaalwoorden onderwerp en hoofdgedachte.
Lezen H1 t/m H3 In deze PowerPoint: Op onderwerp: Op leesstrategie:
Essay Een essay is een beschouwende tekst over een literair, maatschappelijk of wetenschappelijk onderwerp, met een duidelijk persoonlijke inslag. Een.
Een beschouwing schrijven
Spreekbeurt in groep 4 en 5
H1, H2, H3 Nieuw nederlands Klas 3
Les 1 Doelgroep: mbo niveau 4 – taalreferentieniveau 3F Docent: Anja Vergeer-Negenman Nederlands leesvaardigheid.
Hoe schrijf je een recensie?
Recensie schrijven Klas 1e , RSFN.
Spreken en gesprekken 2.2 en 2.3 Schrijven 1.5 en 1.6 Grammatica 3.3
Spreekbeurt in groep 4 en 5
Ik heb mijn boek uit… Wat nu?.
Betoog.
Schrijven 2.1 en 2.2 Formuleren en Stijl 2.1
voorbeeld volgende bladzijde terug
Schrijven 2.7 en 2.8 Formuleren en stijl 3.1
Transcript van de presentatie:

Hoe schrijf ik een paper?

Opdracht Vraagstelling: in hoeverre kan fonetische informatie van nut zijn voor fonologisch onderzoek Schrijf een paper/werkstuk van 5 -10 pagina’s

Hoe schrijf ik een paper? Voorbereiding Zorg dat je de opdracht goed begrijpt Kies een onderwerp dat jouw interesse heeft niet te breed (je hebt maar 5 -10 pagina’s)

Hoe schrijf ik een paper? Voorbereiding Zoek informatie in encyclopedieën; handboeken; internet (google!); tijdschriften Verzamel teksten/citaten noteer bronnen nauwkeurig (welk boek, welke pagina) Lees je in in het onderwerp van globaal naar specifiek; dus eerst encyclopedieën; achtergrondpublicaties; daarna speciaal gericht op je probleemstelling Maak aantekeningen (incl. vindplaats voor controleerbaarheid)

Het verschil tussen tense- en lax-vocalen is niet meetbaar Onderwerp paper Bedenk wat voor soort paper je wilt schrijven overzichtsartikel (= een meer of minder gedetailleerde samenvatting van gepubliceerde artikelen) evaluerend overzichtsartikel (idem met eigen mening erin verwerkt) column of kort artikel in tijdschrift (500 woorden) Bedenk een titel (voorlopige werktitel) Het verschil tussen tense- en lax-vocalen is niet meetbaar

Onderwerp paper Formuleer een duidelijke onderzoeksvraag (afhankelijk van soort artikel, lengte artikel, doelgroep) Moet het verschil tussen de natuurlijke klassen van /a,e,i,o,u/ en /,,,,/ structureel gerepresenteerd worden of met behulp van een generaliserend fonetisch gedefinieerd feature? Deelvragen: - Welke definities zijn voorgesteld in de literatuur en welke problemen doen zich daarbij voor m.b.t. het verschil in open-gesloten; voor-achter; ronde- ongeronde vocalen? - Welke structurele oplossingen zijn voorgesteld? - Wat zijn de voor- en nadelen?

Indeling paper Als je een goede onderzoeksvraag (= rode draad van je paper) hebt met duidelijk omschreven deelvragen (= ruggengraat van je paper), dan heb je eigenlijk gelijk ook al een idee over de indeling van je werkstuk Maak op basis van je onderzoeksvraag en deelvragen een eerste ruwe opzet van je paper

Artikel Recept Titel (Abstract) Introductie Data/Kader (incl. Literatuuronderzoek) Aspecten van de onderzoeksvraag (incl. Literatuuronderzoek) Resultaten (Discussie) (kan ook in ‘aspecten’ zitten) Conclusies Referenties (= Bibliografie)

Artikel Recept Abstract (liefst in 1 alinea) (optioneel) ingekorte, accurate beschrijving van de inhoud; het bevat geen interpretaties of kritiek Op basis van het abstract bepaalt de lezer of hij het artikel gaat lezen Introductie/Kader korte en krachtige beschrijving van onderwerp & probleemstelling beschrijving voor welk soort lezer artikel bedoeld is/in welk kader belangrijkste claim (thesis): vb. Het verschil tussen vocalen uit de klasse /a,e,i,o,u,etc./ en uit de klasse /,,,,/ is fonologisch van aard, niet fonetisch en moet daarom structureel gerepresenteerd worden beschrijving van de structuur van het artikel met expliciete verwijzingen naar de paragrafen

Artikel Recept Literatuuronderzoek (optioneel, kan ook in aspecten) wat is er al over dit onderwerp geschreven? wat zijn mijn criteria bij het zoeken naar literatuur? Wil je bijvoorbeeld wel of niet gebruik maken van informatie uit leerboeken, uit artikelen ouder dan 10 jaar, etc. ? Aspecten (van de probleemstelling) behandeling één voor één van de deelvragen waarin de probleemstelling is opgedeeld in afzonderlijke paragrafen Hou titels kort elke paragraaf heeft eigen inleiding waarin doel en relevantie van de paragraaf duidelijk wordt

Artikel Recept Discussie (optioneel, kan ook in aspecten) Conclusies argumenten voor de claim uit de aspectenparagrafen worden hier tegenover mogelijke argumenten tegen die claim gesteld In een goede fonologische theorie is elk fonologisch relevant verschil fonetisch te duiden Conclusies herhaling probleemstelling korte samenvatting van de bevindingen van de schrijver wat is nog niet opgelost? wat is mogelijk interessant voor vervolgonderzoek? Referenties: volledige opsomming van gebruikte literatuur

Uitwerking paper Werk je sjabloon per paragraaf uit Schrijf een eerste versie van de inleiding met een duidelijke probleemstelling en hypothese over je claim Begin daarna te schrijven met de paragrafen over de verschillende aspecten van de probleemstelling Herschrijf de inleiding Schrijf de conclusies Het abstract wordt als laatste ge-/herschreven

Het schrijven van een paper Wat is je doel? (herformulering onderzoeksvraag) Voorbeeld: Ik wil laten zien dat met behulp van de features [long]; [tense]; en [ATR] het verschil tussen vocalen uit de natuurlijke klassen /a,e,i,o,u,etc./ en /,,,,/ niet generaliserend kan worden beschreven, omdat de fonetische definitie van deze features niet opgaat voor alle paren uit deze klassen. Daarom lijkt een structurele verantwoording van het verschil beter op zijn plaats, aangezien de klassen duidelijk van elkaar te onderscheiden zijn in het systeem van de taal. Het is dus een fonologisch verschil.

Het schrijven van een paper Wat is je publiek? Wat weten ze? Wat interesseert ze? Kent je publiek de fonologische data op grond waarvan de vocalen in de klassen /a,e,i,o,u/ en /,,,,/ verdeeld zijn? Schrijf je voor een vaktijdschrift of een algemeen stukje voor bijvoorbeeld een populair wetenschappelijk tijdschrift?

Het schrijven van een paper Hoe lang mag het zijn? Stel je voor dat je een paper van 2 pagina’s moet schrijven voor een tijdschrift. Dan moet je je waarschijnlijk beperken. Dat is soms heel moeilijk als je fanatiek bezig bent. “Wat ik ook nog weet...” Pas op voor teveel informatie. Hou je vast aan je betoog. Hou je vast aan de gemaakte indeling

Het schrijven van een paper De onderzoeksvraag is je leidraad Wijk er niet van af Dus hou je bij je oorspronkelijke paragraafindeling op basis van de deelvragen van de onderzoeksvraag

Stijl paper Schrijf geen zinnen over, maar vertel je verhaal in eigen woorden Een goed artikel is eenduidig van stijl Deel je werkstuk in in korte hoofdstukjes Gebruik niet te lange zinnen Maak gebruik van voorbeelden om je betoog te verduidelijken Hou altijd je doelgroep/publiek goed voor ogen

Stijl paper Kies een bepaald schrijfperspectief, ik, wij of onpersoonlijk, en verander dat niet tijdens je betoog In deze paragraaf behandel ik het historisch fonologische process van rekking in open lettergrepen In deze paragraaf zullen we zien dat fonetisch gezien het onderscheid tussen de // in dak en de /a/ in daken niet hetzelfde is als het onderscheid tussen de // in hol en de /o/ in holen. Deze paragraaf behandelt de structurele representatie van lengteverschillen.

Stijl paper Elke paragraaf heeft een inleiding; een middenstuk en een slot Hetzelfde geldt voor alinea’s Elke alinea bevat één gedachte; een nieuwe gedachte staat in een nieuwe alinea Zorg voor goede overgangen tussen zinnen; tussen alinea’s en tussen paragrafen De lezer heeft een lijn in het verhaal nodig; hou zijn aandacht vast

Retracted of Advanced Tongue Root Leesgemak Belangrijkste informatie aan begin van een alinea; daarna uitwerking en afsluiting; nieuwe alinea heeft weer belangrijkste informatie in eerste zin, etc. Illustraties bevorderen de helderheid van je betoog Definieer onbekende termen (jargon) Retracted of Advanced Tongue Root Gebrek aan afwisseling maakt een tekst saai, maar teveel afwisseling maakt de tekst onduidelijk

Referenties Gebruikte literatuur (wees consequent) achternaam schrijver, initialen. (jaar van uitgave), titel. subtitel, uitgever, plaats. Lewisohn, M. (1988), The Beatles Recording Sessions. The official Abbey Road studio session notes, 1962-1970, Harmony Books, New York. MacDonald, I. (1994), Revolution in the head. The Beatles’ records and the sixties. Fourth Estate, London.

Referenties Gebruikte literatuur (wees consequent) achternaam schrijver, initialen. (jaar van uitgave), titel. In: tijdschriftnaam jaar van uitgave, nummer van tijdschrift, paginanummers Serafine, M.L. (1983), Cognition in music. In: Cognition 1983, 14, 119-183 naam website: adres website Room for Ravers: http://www.makingtime.co.uk/rfr/

Klaar? Zou je wel willen; je hebt nu de eerste versie pas De inhoud is gemaakt; nu moet je nog zorgen dat de formulering helemaal in orde is Leg je tekst eerst een paar dagen weg Kijk daarna of je de inhoud nog helemaal goed vindt Ga vervolgens herformuleren; schaven aan zinnen Formulering in orde? Gebruik spellingschecker Zorg tenslotte voor een heldere lay-out

Klaar? Lees eventueel elkaars werk en geef kritiek. Je ziet de fouten bij een ander altijd eerder dan bij jezelf Klaar? ja Denk aan je deadline