Stuurstand Online – het digitale clubblad van de TMC Nr. 9, jaargang 25 September 2014 Colofon Redactie Theo Nagel Leo Waterman Peter Smit Jos Schnitzler.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Advertisements

De schaduw van Jan Harrie Geelen Querido.
Een ontroerend verhaal met een sterke boodschap !!!
De nieuwste uitspraken
Dag 13. Dag 13 Dit keer wil ik… Sinterklaas… het dagboek van dit jaar afsluiten. Dag 13 van het dagboek Hallo lieve kinderen, Dit is dan alweer de.
“Sweet (six) Teen”feest van Robyn en Kyara via stichting de Oppepper. Een dag om nooit meer te vergeten.
Beelden storm.
Woorden en tijd.....
De Slippertjes.
Verslag Bomen kappen groep 8, georganiseerd vanuit het IKL
PARIJS Een PowerPoint over de eendaagse reis
en toen werd ik weer wakker en toen hoorde ik ook gegrom, nou het was wel hmm, ik dacht hmm.
Door Rosalie Blok. Op 4 mei 2013 heb ik besloten om naar de dodenherdenking te gaan in een dorp in de provincie Zeeland. Dit wordt jaarlijks georganiseerd.
DAT IS HET ! Joep was zo’n figuur, waar je echt helemaal gek van kon worden. Hij was altijd goed gehumeurd en had altijd iets positiefs te melden. Als.
Deze Tantra komt uit het noorden van Indië, of je nu bijgelovig bent of niet. Neem toch een paar minuten de tijd. Ze bevat sommige boodschappen die goed.
Een kruikenverhaal Een waterdrager vervoerde twee kruiken welke op een stuk hout over zijn schouders hingen. Maar één van de twee had een barst. Terwijl.
‘’Een beetje tijd!!! Kamunyak.
Dag 6 Dag 6 van het dagboek Halihalo lieve kindertjes, Brrr… wat was het koud vannacht op de daken. We zijn de hele nacht op pad geweest met onze zakken.
Van Maybel, Dewi, Sarah, Allysha, Karin, Tamia en Giselle van Maybel, Dewi, Sarah, Allysha, Karin, Tamia en Giselle.
Door Rosalie Blok. 4 en 5 juni 2013 was het weer tijd voor de Jaarlijkse modeshow van de studenten van de opleiding Mode/maatkleding van ROC Tilburg.
TECHNIEK! HET DRAAIBOEK 28 oktober: Vandaag kregen we de opdracht uitgelegd. Ook moesten we met het idee komen voor de robot. Hier hebben we met z’n.
Bezoek een sportief evenement:
Mijn Intake Kevin Lutgert Matchpoint. De Voorbereiding naar mijn opleiding Onderzoeken Beslissingen nemen Praten met Matchpoint Gesprek op.
Nelf-reis Portugal 7 t/m 9 december 2001 Een korte impressie van onze reis naar Lissabon met Nelf.
Dag 7 Dag 7 van het dagboek Hallo jongens en meisjes, Hier ben ik dan weer. En hebben jullie al iets in je schoentje gehad? Als je nog niets gehad.
Voor hen die nog een moeder hebben is dit heel mooi.
Bezoek een tv studio opname met publiek JENSEN. OPDRACHT Op 17 april 2013 zijn Lisa, Elllen, Kylie, Kimberly, Vanja en ik naar Weesp afgereisd om een.
Aanwezigheid meester Hans: Meester Hans is komende week aanwezig op: Maandag: – u – u Dinsdag: – u Woensdag:
Dag 11 Dag 11 van het dagboek Hoi jongens en meisjes, Wat was het gezellig zondag!!! Ik ben er nog steeds van aan het nagenieten. Ik vond het wel heel.
“Het is niet altijd wat het lijkt.”
Dag 3. Dag 3 Hallo jongens en meisjes, Dag 3 van het dagboek Hallo jongens en meisjes, Daar ben ik weer. En hoe is het bij jullie? Zijn jullie al bezig.
One Last Tour ’12 ZiggoDome Amsterdam. Sfeerimpressie.
Pupil van de Week Om de kinderen nog enthousiaster te maken voor de sport korfbal, is “ Pupil van de week” in het leven geroepen. Startdatum: 10 september.
De kleur blauw stond centraal in dit project Cuma-dag was wel leuk je kan der van alles doen, je kunt kleding ontwerpen, Voertuigen maken, muziek maken,
1 19 dec Rijnsburg 19 dec Rijnsburg. 2 Hebreeën 8 1 De hoofdzaak VAN ONS ONDERWERP is, dat wij zulk een hogepriester hebben, die gezeten is.
“Het is niet altijd wat het lijkt.”
Waarom kijkt een ambtenaar thuis niet uit de ramen?
en je hebt ook hele mooie wagons waar je uit kan kijken boven de trein, panoramawagons heette dat.
o ja, de laatste vakantie was wat dat betreft interessant omdat we alleen op wrakken gedoken hebben.
met 'n bus bij 't bezoekerscentrum wordt je losgelaten en dan wordt gezegd dat je over twee uur terug moet zijn.
dat hebben wij, wij op vakantie naar kreta in september en wat hebben we, we zitten hier in de regen.
dus dat was 'n hele onderneming, maar wel erg leuk.
't was 't tiende of 't vijftiende huis in 'n rij..
dus dat zag je inderdaad zo af en toe gebeuren. dus we gingen 's-morgens om zes uur in de bus en toen waren we daar dan om 'n uur of half tien bij die.
en toen werd ik weer wakker en toen hoorde ik ook gegrom, nou het was wel hmm, ik dacht hmm.
maar het uiteindelijk doel was canada, dus ben ik maar weer verder gegaan met de trein richting vancouver, ook een hele mooie stad, omringd door bergen.
we moesten de auto nog afgeven, dus daar hadden we ook al een probleem, van ja, waar dan te slapen.
Werkverslag. Inhoudsopgave Pag.1 wat hebben we gedaan in deze lessen?
Anne Frank was een joods meisje uit de 2e wereldoorlog.
‘De Klomp Draait Door’ Rosalie Blok Klas CE2C.
Dag 5 Dag 5 van het dagboek Hallo lieve kindertjes, En… hoe vonden jullie de intocht? Hadden we jullie even goed gefopt? Ja, jullie dachten dat wij.
Welke keuze maak jij voor jezelf?
Ledenenquête 2013 Uitkomsten. Statistieken 23 vragen 91 leden begonnen 50 volledig ingevuld.
Kirti Zeijlmans MSc Rijksuniversiteit Groningen Voor meer informatie:
Schoolreis Nog een weekje en dan gaan we eindelijk weer op schoolreis. Bestemming van dit jaar is: Drievliet. Op locatie krijgen ze van school een patatje.
© VIP GilzeRijen ( brengt hulpvragers en vrijwilligers bij elkaar en de website is een zusje van Zorgvoorelkaar.com. Rob: “Ik was.
Lucas 15: 11 En Hij zeide: Iemand had twee zonen
essentie van kerst Over de mens-wording van Gods Zoon
Herinneringskamp Westerbork
Onze school, Albeda colege Schiedam Nieuwland.
Wat een waarheid schuilen er in deze woorden
Apartamenta “Bouwvallia”
Apartamenta “Bouwvallia” Groeten uit Kluswoude Deel 5.
Het kost niets om dit te lezen.... het kost niets om te proberen !!! Te kijken maar doorlezen tot het einde het kost niets om te proberen !!! Te kijken.
Mijn vrouw en ik.. Eerst wil ik me even voorstellen. Ik ben Hendrik.
ZORGSTROOM CONCERT Het Zeeuws Orkest 27 januari 2013.
Ik ben 10 jaar Ja ik ga vandaag voor het eerst naar de heksen school. Het is ver lopen maar later kan ik vliegen en hoef ik niet meer te lopen. En later.
Gemaakt door Roos de Boer ylia lijkt een gewoon meisje. Maar eigenlijk niet want ze woont bij een heel heksenvolk. Maar ylia is nog geen heks. Maar dat.
DE ZEGEN VAN EVANGELISATIE Huh?? Zegen??. WELK BEELD HEEFT U?
Wandelen (bewegen) in Gods genade.. Genade Identiteit Gevoel LIEFDE Verstand Heiliging Schuld.
Transcript van de presentatie:

Stuurstand Online – het digitale clubblad van de TMC Nr. 9, jaargang 25 September 2014 Colofon Redactie Theo Nagel Leo Waterman Peter Smit Jos Schnitzler Hans Joosten Kopij & contact De Stuurstand Is het officiële cluborgaan van de Twentse Modelspoorweg Club (TMC) In dit nummer o.a.: STAR Jack Rosenfield Excursie 20/09 Bomen planten! Altijd actueel: zie de site

BESTUURSTAFeL Theo Nagel Voorzitter Viespeuken! 2 Weken geleden barste de bom; als voorzitter moest ik even mijn hart luchten… Aan de koffietafel heb ik de aanwezige leden even gewezen op de rotzooi in onze clubruimte – een zwijnenstal! Er werd voorzichtig geknikt, sommige blikken naar beneden gericht, wat gemompeld – ik geloof dat mijn donderspeech wel aankwam. Maar ook voor diegene die toen niet aanwezig waren doe ik een appèl op jullie zelfwerkzaam- heid; geen kopjes, blikjes etc. bij de baan, zet je koffiekopjes op het aanrecht en was eens een keer af… Stofzuig, veeg of dweil eens en ruim je gereedschap eens op! Moeten we terug naar de corvee dienst? Slecht voorbeeld voor nieuwe leden (die ik overigens ook weinig initiatief hierin tonen!). Er zal door het bestuur op worden toegezien en je zal erop worden aangesproken… Kleine moeite, toch? Leden nieuws Paul Schonewilleper 01/09 volwaardig lid Bertus Eenkhoornbeëindiging donateurschap (sinds 2009) ivm overlijden; bestuur heeft condoleance betuigd Wim Kruijerper 01/10/ jaar in dienst bij de Twentse Modelspoorweg Club! Wijzigingen worden in de nieuwe ledenlijst (01/01/2015) doorgevoerd. Zelfs bij Nedtrain wordt de rotzooi opgeruimd!

BESTUURSTAFeL Nationale Bomen Plant Dag! Maandag avond 6 oktober worden op feestelijke wijze de eerste bomen ‘geplant’ – het resultaat van vele uren noeste arbeid van onze bomen werkgroep! Deze mannen hebben inmiddels een heel bos gefabriceerd en daar gaan we voor de Open Dag onze clubbaan mee verfraaien. Van leden met een ‘groene’ achtergrond begrepen dat de herfst een prima seizoen is om bomen en heesters te planten! Tekst & Foto’s Theo Nagel Ook eens een boom opzetten?

Uitdaag Tekst & Foto’s Theo Nagel Prismare Uitdaag groot succes Zaterdag 13 september jl. kwamen er weer een paar duizend bezoekers af op de jaarlijkse uitmarkt in Prismare. Een uitgelezen mogelijkheid om onze club en de Open Dag te promoten. Dank aan de standbemanning! Er was weer veel fraais te zien bij de TMC stand! Deskundige voorlichting door deze 2 vriendelijke heren…!

Museumspoor STAR Tekst & Foto’s Wim Kruijer 175 jaar Nederlandse Spoorwegen bij de Museumspoorlijn Stadskanaal-Ter Apel-Rijksgrens S-T-A-R Beknopte geschiedenis In 1904 werd een vergadering belegd door de 'Landbouwvereniging' met als onderwerp aanleg van een spoorweg van Stadskanaal naar Ter Apel. Al snel werd een commissie in het leven geroepen met de naam Stadskanaal-Ter Apel-Rijksgrens. Bedoeling was dat de S.T.A.R. aansluiting zou krijgen met het Duitse spoorwegennet en een rechtstreekse verbinding met het Ruhrgebied. Plannen voor een nieuw aan te leggen vollspurige Eisenbahn via Rütenbrock, Wesuwe en Gross Fullen lagen al klaar. In november van 1910 kreeg de "Kreis Meppen" toestemming van de Pruisische regering om te beginnen met de eerste voorbereidingen. Vanwege de Eerste Wereldoorlog werd de aanvraag voor een concessie (vergunning) op de lange baan geschoven. In Nederland ging men er vanuit dat deze wel gehonoreerd zou worden en dus werd in het jaar (1914) een N.V. opgericht met dezelfde naam als de commissie. In 1915 liet de S.T.A.R. land onteigenen en kocht ze percelen voor de aanleg van de spoordijk. Pas vijf jaar later werd begonnen met de aanleg van het spoor. De verbinding met Duitsland kwam nooit van de grond aangezien de economische situatie in Duitsland achteruit was gegaan. Toen de lijn in 1924 in dienst werd genomen reed de trein wel door tot de rijksgrens, maar reed van daar terug naar Ter Apel. In 1926 is het reizigersvervoer op dit gedeelte al weer opgeheven. Het is met twee jaar de kortst in gebruik geweest zijnde spoorlijn van Nederland. In 1934 stopte de S.T.A.R. met het goederenvervoer en een jaar later werd de hele lijn gestaakt. Op 11 augustus 1941 werd het personenvervoer op de lijn weer hervat door schaarste aan brandstoffen, maar niet voor lang. Tijdens de oorlog werd het spoor aanzienlijk beschadigd door geallieerde luchtaanvallen en vanwege de schaarste aan kolen. Na de oorlog kwam het goederenvervoer weer op gang. De S.T.A.R. raakte echter in de schulden en in 1959 werd ze overgenomen door de Nederlandse Spoorwegen. Op 28 mei 1972 werd de lijn Musselkanaal-Ter Apel gesloten en begin jaren tachtig reed de laatste goederentrein tussen Musselkanaal en Stadskanaal. In 1978 werd de spoorlijn tussen Stopplaats Zandberg en Station Ter Apel opgebroken. (Bron: Wikipedia )

Museumspoor STAR vervolg De beleving In dichte mist reden wij op zaterdagmorgen de 20-ste september via de A1/E30 en A 31 naar Stadskanaal om daar 175 jaar Nederlandse Spoorwegen te beleven. Bij aankomst baadde het emplacement in volle zon en het was volop feest in en om het in de originele staat herbouwde stationsgebouw van Stadskanaal. Van meerder museumbedrijven reden er stoomlocs aanwezig. De SSN had de beschikbaar gesteld, de SGB reed met de Ir. H.F. Enter en de MBS had de 657 (Kikker) afgevaardigd. Verder werd er nog gereden met een trek-duw tussen Veendam en Musselkanaal hetgeen verzorgd werd door een tweetal 2200-en. Tekst & Foto’s Wim Kruijer

Museumspoor STAR vervolg Nadat we ons van een kop koffie hadden voorzien zijn we in de trein gestapt en hebben ons naar Musselkanaal laten rijden. Dat betekent stoppen bij elke overweg. Daardoor neemt zo'n reis nogal wat tijd in beslag. Dan ben je echt aan het einde van de lijn van wat ooit eens de verbinding had moeten worden met het Ruhrgebied in Duitsland. Die plannen hebben het, mede door de Eerste Wereldoorlog, niet gehaald. Op het eindpunt Musselkanaal moest de loc omlopen voor de terugreis. Daarna weer terug naar ons uitgangspunt en hetzelfde ritueel van de overwegen. En het waren er nogal wat! Tekst & Foto’s Wim Kruijer Vanaf Stadskanaal nog de retourrit naar Veendam gemaakt. Ook weer dezelfde stopperikelen bij overwegen. Via Bareveld naar Wildervank waar gewacht moest worden op de trein vanuit Veendam naar Stadskanaal. Aangekomen op het Veendamse station werden we onthaald op orgelmuziek. Ook daar volop feestgedruis. Ook dit stationsgebouw is nog in originele staat te bewonderen.

Museumspoor STAR vervolg Het hele spoortraject (Veendam-Musselkanaal) beslaat 27 km en is daarmee de langste museumspoorlijn in Nederland. We hebben dan ook de hele dag nodig gehad om het volledige traject te bereizen. Moe maar voldaan gingen we daarna terug naar Twentse dreven. Maar we zaten nog maar net in de auto of de regen viel overvloedig uit de hemel. Een mens kan wat meemaken op een dag… Tekst & Foto’s Wim Kruijer

Open dag 26/10 Zoals bekend zal op zondag 26 oktober weer onze jaarlijkse Open Dag plaatsvinden. Ook deze editie weer met veel activiteiten, o.a.: Treinenbeurs Werkende stoom modellen N-spoor modulebaan Historische stads- en streekbus modellen Handgemaakte koetsen in schaal 1:10 De grote H0 modulebaan van Graf Mec! Workshops weatheren en scenery En natuurlijk het nodige spektakel op en rond onze eigen clubbaan! Zonder jullie medewerking gaat dit niet lukken. Dus help mee met opbouwen, meld je aan als machinist, hulp in de kantine of bij de kassa; we verwachten net als vorige jaren veel volk! Inschrijven kan op de lijst in de keuken of mail naar Tekst Theo Nagel

Globetrotter Tekst & Foto’s Jos Schnitzler Bezoek aan Jack Rosenfield Tijdens ons verblijf in Kansas, oktober 2013, hadden onze gastheren nog een extra verrassing, namelijk een bezoek aan Jack Rosenfield en zijn schitterende modelbaan. Na een hartelijke ontvangst ging Jack ons voor naar het basement. Amerikaanse huizen hebben vaak een basement. Dat is de gemetselde basis waarop het veelal houten huis gebouwd wordt. Een basement lijkt niet op onze kelders en kruipruimtes. Nee, het is een volledig te benutten ruimte over de hele oppervlakte van het huis. Bij de een betreed je een compleet ingericht gastenverblijf, bij de ander een ruime opslagruimte, bij Jack een riante ruimte voor een boeiende modelbaan. Pas in 2002 wordt zijn interesse voor modelspoor gewekt, hij is dan ruim een jaar met pensioen. In 2003 bouwt hij al, een man van daden dus. Zijn ontwerp is een vrije interpretatie van de New York, New Haven & Hartford Railroad, die in de jaren ’40 – ’50 tussen Port Chester New York naar New York City Grand Central Terminal reed. Het dubbelsporige traject is een afspiegeling van het passagiers- en vrachtvervoer tussen New York City en de Staten van New England.

Globetrotter Tekst & Foto’s Jos Schnitzler vervolg Er ligt ruim 91 meter rails, Peco code 100 op de hoofdlijn en Atlas code 83 voor de rangeerterreinen en de industrieaansluitingen. Hij rijdt digitaal met Digitrax DCC. De wissels worden met de bekende Tortoise- aandrijvingen omgezet. Voor de scenery, geheel aangepast aan de lokale omstandigheden, gebruikt Jack voornamelijk bouwpakketten en onderdelen daaruit. Hij won inmiddels al meerdere NMRA-prijzen voor zijn scenerywerk. O.a. het seinhuis en de houten kolenbunker verdienden zeer eervolle vermeldingen. Door rugproblemen heeft hij helaas lange tijd niet aan de modelbaan kunnen werken en dat is voor een man met passie voor de hobby een hard gelach…

Clubexcursie Bezoek aan Nedtrain en NZH (Haarlem) - zaterdag 20 september De trein van nog net kunnen pakken zodat we in Hengelo onze eerste kop koffie konden drinken, Enschede is pas om uur open… Heeft NS op elk station verschillende openingstijden voor de koffie Kiosken? Daar troffen we ook de overige mannen aan die die dag meegingen naar Haarlem om de NZH en de reparatiewerkplaats van Nedtrain te bezoeken. In het kader van 175 jaar spoor organiseerde men neen open dag waar heel veel mensen op af kwamen. Overigens zeer de moeite waard om te zien hoe de draaistellen en rijtuigen weer gereviseerd worden tot bijna nieuw. Als je dan later in de trein op de terugweg naar huis zit besef je pas wat een organisatie er allemaal achter zit om de trein te laten rijden van A naar B en hoeveel mensen er van moeten eten! Tekst Hans Joosten Foto’s Henk Schonewille Een volledige fotoverslag zal binnenkort op te zien zijn

Clubexcursie Van alles was er te doen, en voor iedereen wat, van groot tot klein. De echte treinenfreaks liepen hier in grote getale, de meesten herkenbaar aan een knots van een camera met een statief eronder die ze overal mee naar toe sleepten. Soms komisch om te zien. Zelfs het NS- fanfarekorps was present om in een grote hal de mensen van de nodige marsen te laten genieten. Diverse informatiefilms werden door het bedrijf getoond hoe alles in zijn werk gaat, want op die dag werd er natuurlijk niet gewerkt. Tekst Hans Joosten Foto’s Henk Schonewille

Clubexcursie Ook bijzonder was de herbeleving van de oude treinstellen die continu heen en weer reden tussen Amsterdam en Haarlem. Op de perrons waar ook de treinkaartjes te koop waren voor deze speciale treinen, liepen mensen in oude kleding van eind begin Langs de baan ook weer overal spotters, ze konden er kennelijk niet genoeg van krijgen. In Haarlem werden we met historische bussen vervoerd naar Nedtrain en later ook naar de modelbouwclub van de NZH. Dat scheelde veel lopen zodat we toch op een redelijke tijd weer thuis waren, (de NZH had zelfs twee open dagen: zaterdag en zondag). Tekst Hans Joosten Foto’s Henk Schonewille

Clubexcursie Tekst Hans Joosten Foto’s Henk Schonewille NZH heeft een gigantisch grote ruimte die écht goed volgepropt zit met van alles en nog wat. Bijna alle merken die te koop zijn draaien daar hun rondjes. Jammer dat alles zo vol stond, het publiek had zeer weinig ruimte om van de banen te genieten. Dat viel me erg tegen, terwijl je je op een open dag als deze toch goed moet profileren. Maar over dat profileren zal een Tukker als ik wel anders denken. Er waren bijzonder leuke dingen te zien en er was zelfs een kantine - inclusief kroketten.....! Toch ben ik persoonlijk erg blij met onze ruimte, en ik denk niet alleen ik. Wat is het bij ons schoon en lekker licht en vooral opgeruimd ( )! Rond kwart voor zeven stonden we weer in Enschede op het perron, terug van een mooie en ook wel vermoeiende dag die zeer de moeite waard is geweest. Wel 7 verschillende modelbanen bij de NZH modelbouwclub. Zelfs een Märklin M-baan, kedeng-kedeng….

Clubexcursie Tekst Hans Joosten Advertentie Misschien wel bekend? Ons lid Arie Nijland heeft een klusbedrijf en wil zijn activiteiten graag onder de aandacht brengen! Dus als je schoonmoeder gaat verhuizen, of je gaat eindelijk op jezelf wonen(!): bel Arie en profiteer van de speciale korting voor TMC-leden! Bediening van de Märklin baan van de modelbouwclub NZH…. Gewoon analoog; gelukkig weet de bouwer nog weg uit deze ‘Kabel Salat’ !

onze sponsoren