Vragen 1.2 C.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
GAMES in het onderwijs.
Advertisements

Mariëlle Beckers Buro Bloei
Een impressie van een schoolweek in groep 5 t/m 8
Hersenen en cognitie NIBI Conferentie 2014
Presentatie Procedure naar het VO
Principe 3 Leren is een sociale bezigheid
Profielwerkstuk.
Vitamine G1 Effecten van een groene omgeving op gezondheid, welzijn en sociale veiligheid J. Maas.
Het Puberbrein Marion Wijnja ´Oog voor Ouders´
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Het Nibud Geldexamen voor alle basisscholen in Amsterdam
Wat bestuderen de natuurwetenschappen?
Mythes over meertaligheid
Presentatie Ruud van Dijk: “Het puberende brein” van Eveline Crone
Academische vaardigheden - C1.5
Perl Kohen1BaOAOICT en bronnen. Er is vaak onderkenning van dyslexie bij volwassenen →ontstaan en signaleren in de basisschoolleeftijd Sociaal-emotionele.
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Stellingen.
2014 EVALUATIES N+1.
Aanpak problematisch gedrag
Kijk op leerlingen en leren
Relaties en seksualiteit bij mensen met een verstandelijke beperking
Feedback vragen Studiemiddag Bacherlor College 29 januari 2015
project Doelstelling Bevorderen van communicatie tussen kinderen. Oefenen van schriftelijke taalvaardigheden. Leren schrijven van brief of verslag.
Mijn kind gaat een studie kiezen
NLT HAVO.
Onze doelen en visie in beeld
ANW Module 2 Leven Door Gabriella, Melanie, Elise en Fabienne van v4.
Mijn kind wordt een puber…wat nu
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Taalkundige feiten en hypothesen
Kind in ontwikkeling deel A Thema 3 Adolescent
Kind in ontwikkeling deel A Thema 3 Adolescent
Kind in ontwikkeling deel A Thema 3 Adolescent
Methodiek: Plancyclus
Tekstbronnen Wat moet je er mee?. Lees de vraag Welke informatie heb je nodig? Weet je al iets over dit onderwerp? Over welke tijd gaat het? Over welk.
Het concept ‘leren’ en de werking van de hersenen
Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.
Workshop Plannen. Welke associatie heeft u bij het woord plannen? Uitstippelen, ordenen, voorzien Vooruit kijken, inrichten, bedenken, creëren.
HET IS HIER GEEN HOTEL!.
Taalwetenschap op de middelbare school. Wie zijn wij?  Jiska Koemans  Marthe Scholten.
Les 5 gamen CLIËNT EN MEDIA WIJSHEID//. Wie gamet er regelmatig? Ken je mensen die verslaafd zijn aan gamen? Wat zijn de gevolgen van game verslaving?
Tienerschool Heilige Familie Site Gallaitstraat/Schaarbeek.
Observeren en begeleiden van kleine groepen
Executieve Functies.
Executieve Functies op het Stedelijk Gymnasium
Spelling & Dyslexie 2 week
Ontwikkelingspsychologie
Bewegen in het onderwijs W38
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Methodisch werken, wat is dat eigenlijk?
1. Kan je objectief kijken?
Mark: Goedemiddag allemaal, bedankt voor jullie komst naar onze presentatiesessie over het B2B Marketing Trendrapport 2017.
BLOKBOEK - NATUUR 7 LES 3 – DE HERSENEN.
Spelenderwijs en ontdekkend leren
Inzet VHT bij ambulante hulpverlening aan LVB gezinnen
Het nut van puberen Ellen Loykens.
Het puberbrein; werk in uitvoering
Organisatiestructuur Personeelsmanagement
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Havo lesboek deel 1 ~ Hoofdstuk 1
Ontwikkelingspsychologie
ontwikkelingspsychologie
Groeihormoon-stoornis..
Ontwikkelingspsychologie
Transcript van de presentatie:

Vragen 1.2 C

Vraag 1 Hoe verklaart mevrouw Crone dat pubers hun daden niet goed op de lange termijn kunnen overzien?

In de puberteit verandert de hormoonhuishouding drastisch maar ook de hersenen ontwikkelen zich nog volop.

Vraag 2 Welke disciplines werken volgens het artikel samen in het LIBC? Geef een voorbeeld van wat elk van deze wetenschappen zou kunnen bijdragen.

Psychologen voor het opstellen van testen, taalkundigen voor het op de juiste manier formuleren van testvragen, artsen voor hersenafwijkingen, natuurkundigen voor het ontwerpen en controleren van scanapparatuur.

Vraag 3 Ga naar ►URL5. www.libc-leiden.nl Deze site is in het Engels. Welke afdelingen zijn onderdeel van dit instituut?

Cognitieve robotics, computational neuroscience, neuroimaging methodology, psycho- and neurolinguistics, psychopharmacology.

Vraag 4 Zoek op Wikipedia op wat neurolinguïstiek inhoudt.

Wikipedia: De neurolinguïstiek houdt zich bezig met de verwerking en verwerving van taal in de hersenen en de cognitieve processen die hieraan ten grondslag liggen. De neurolinguïstiek onderzoekt zowel (de ontwikkeling van) natuurlijke taal in het gezonde als in het gestoorde brein. Ook het onderzoek naar taalstoornissen, zowel aangeboren (dyslexie, SLI en de taal van mensen met een verstandelijke handicap, slechthorenden en mensen met andere aandoeningen zoals ADHD) als verworven stoornissen behoren tot het onderzoeksdomein van de neurolinguïstiek.

Vraag 5 Noem twee aspecten die mevrouw Crone met de fMRI-scan (zie ook paragraaf 3.3 Het maken van beelden van de hersenen) onderzoekt.

Welke delen van de hersenen betrokken zijn bij bepaalde taken Welke delen van de hersenen zich op welke leeftijd ontwikkelen

Vraag 6 Welke belangrijke ontdekking werd gedaan omtrent de ontwikkeling van de hersenen? Zie ook 2.2 Bouw en functie van de hersenen.

Ten eerste dat de hersenen zich ontwikkelen tot na het 20-ste levensjaar en dat met name de prefrontale cortex als laatste is uitgerijpt.

Vraag 7 Pubers nemen meer risico’s dan volwassenen. Leg uit door welke ontwikkeling in de hersenen dat komt.

De prefrontale cortex is de zetel van planning, organiseren en beslissen. Het geweten hangt daar nauw mee samen. In de puberteit wint het emotionele brein (de gevoelens) het regelmatig van het rationele brein dat in de prefrontale cortex ligt.

Vraag 8 Tot welke leeftijd zouden jongeren volgens dit artikel nog veel sturing nodig hebben?

Dit hangt nauw samen met de hormonale ontwikkeling. Kijk maar om je heen: de éne jongen heeft veel eerder de baard in de keel dan de ander/ meisjes zijn vroeger rijp dan jongens. Het artikel stelt dat de prefrontale cortex bij sommigen pas op hun 22ste volledig ontwikkeld zou zijn.

Vraag 9 In hoeverre sluiten de resultaten van Crone aan bij de analyse die is verwoord in het artikel over het Jongensdrama in bron 1?

In het Jongensdrama wordt gesteld dat minder jongens een einddiploma halen dan meisjes door de werkwijze in de Tweede Fase: meer zelfstandig werken, werkstukken maken, samenwerken. Hierbij speelt motivatie en plannen een grotere rol dan klassikale lessen en cijfers gebaseerd op alleen proefwerken.