Dr. Michael N. van der Meer Amsterdam Wat is waarheid? Recyclebare waarheid deel 1.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Gezegend wie op God vertrouwt
Advertisements

Hier en hiernamaals.
1 19 jan Urk. 2 de context van 2Korinthe 3  Paulus reageert op beschuldigingen dat hij onbevoegd zou zijn (3:1,2);  Paulus plaatst zijn Evangelie.
Jij bent belangrijk! Hoezo?.
Herrie met Harry…? Introductie Eerlijk en open Doe er je voordeel mee
gekocht maar terzijde gesteld
ÉÉN GOD, DE VADER 3 nov Rotterdam.
Betuigd door een vuurkolom.. Exodus 3:2 Daar verscheen hem de Engel des HEREN als een vuurvlam midden uit een braamstruik. Hij keek toe, en zie, de braamstruik.
27 februari 2014 Bodegraven 1. 1Korinthe 12 1 Ten aanzien van de uitingen des geestes, broeders, wil ik u niet onkundig laten. 2.
Fair Play Eerlijk spelen
De Heilige Geest in het Oude Testament
de genezing te Bethesda
programma uitgebreid t/m 23 juli 2011
Thema: VERTROUWEN Psalm 125: 1-2 Een bedevaartslied:
2Koningen 7. wanneer: tijd van: waar: 8-ste eeuw voor Chr. Elisa Samaria, hoofdstad tienstammen-rijk.
Bestemming God eren ….
Maar wat zeg jij?.
1. 3 Indien iemand een andere leer verkondigt en zich niet voegt naar de gezonde woorden van onze Here Jezus Christus*... * = de woorden die de Here Jezus.
1 Corinthiërs 3:10-15 de bema van God en Christus: Beoordeling van de werken van de gelovigen van het lichaam van Christus.
En God zag alles wat Hij gemaakt had, en zie, het was zeer goed. Gen
Kenmerk 3 Het Ontstaan van de eerste stedelijke gemeenschappen / samenlevingen Les 2: Het Ontstaan.
DE NIEUWE WERELDORDE Een droom uit het verleden spreekt tot het heden.
1 7 nov Rijnsburg 7 nov Rijnsburg. 2 Hebreeën 7 15 En nog veel duidelijker wordt het, als naar het evenbeeld van Melchisedek een andere priester.
1 17 okt 2013 Rijnsburg 17 okt 2013 Rijnsburg. 2 het voorgaande: Melchisedek voor het eerst ter sprake in 5:6 en 5:10 10 door God aangesproken als hogepriester.
13 maart 2014 Bodegraven 1. 1Korinthe Want gelijk het lichaam één is en vele leden heeft, en al de leden van het lichaam, hoe vele ook, een lichaam.
1 Samuël 16:1-13 Samuël zalft David
De bloedbruidegom Exodus 4.
Psalm ste boek 2-de boek 3-de boek 4-de boek 5-de boek Genesis Exodus Leviticus Numeri Deuteronomium 2.
1. Gereformeerde Synode dr. J.G. Geelkerken 3.
Pasen & Pinksteren op één dag!
de bloeiende staf van Aäron
het laatste wereldrijk
Romeinen Maar de gerechtigheid uit het geloof… nl. in Gods onvoorwaardelijke BELOFTE 2.
Groot geloof 1.
57 Toen het nu avond geworden was, kwam een rijk man van Arimatea, genaamd Jozef, die eveneens een discipel van Jezus geworden was. 43 Jozef van Arimatea,
1 19 dec Rijnsburg 19 dec Rijnsburg. 2 Hebreeën 8 1 De hoofdzaak VAN ONS ONDERWERP is, dat wij zulk een hogepriester hebben, die gezeten is.
De Ben Adam Psalm 8.
13 oktober 2013 Zoetermeer 1. de voorgeschiedenis in Handelingen 21:  Paulus arriveert in Jeruzalem (± 60 AD) 21:17  de ontmoeting met Jakobus e.a.
29 sept Zoetermeer. de vorige keer: twee ontmoetingen tussen Paulus en Jakobus beschreven in de Galaten-brief: 1)drie jaar na zijn roeping (1:19)
6 oktober 2013 Den Haag 1. tijd: ± 60 AD plaats: Caesarea 2.
Tien treden terug Jesaja 38. tien treden terug Jesaja 38.
"OOK ONS PASCHA IS GESLACHT".
1 donderdag 21 februari 2013 bespreking vanaf Hebreeen 1 1 donderdag 21 februari 2013 bespreking vanaf Hebreeen 1 1.
Wie is mijn naaste? Lucas
Levensstijl van het Koninkrijk van God. I. Garden Lifestyle Lifestyle is een mode woord.
Gods geschenk vindt altijd zijn plaats!
Verpakt.
Vaders & ouwe jongens Moeders & ouwe taarten.
Thema voor vanavond is Gods leiding in ons leven en kiezen
Thema voor vanavond is:
God is trouw Hij gaf zijn woord
Wanneer heb je een echt, levend, geloof?
De strijd Romeinen 7:14 - 8:4.
Bidden: Les 5 God, hoort u mij?
Tuesday, 19 August 2014 dinsdag 19 augustus 2014.
Christen zijn in de maatschappij Hilversum, 9 november
Verander je wereld 1 Koningen 3:5-7
1 2 oktober 2014 Rijnsburg 2 oktober 2014 Rijnsburg.
"Als ogen spreken" Introductie. Wie is Jezus voor jou? En daarbij de vraag: Wie ben ik, jij?
Ds. Ds : Mw. M.Reinders de Haan
Zondag 2 HC Franeker 13 september 2009
Wegwijzer naar Jezus Handelingen 8:26-40
Romeinen 7:1 – 8:2 1Weet u dan niet, broeders en zusters, ik spreek immers tot mensen die de wet kennen, dat de wet alleen gezag over een mens heeft zolang.
27 okt Zoetermeer 1. voorgeschiedenis  Paulus bezoekt de tempel (21:27)  'ontwijding van de heilige plaats' (21:28)  bijna vermoord (21:31) 
24 nov Zoetermeer 1. de context van Filippi
Op heterdaad... Johannes
15 december 2013 Rotterdam 1. Caesarea – een haven, een poort 2.
Welkom in de samenkomst
26 sept 2013 Bodegraven 1. 1Korinthe 8 1 Wat het offervlees aangaat, wij weten, dat wij allen kennis bezitten. De kennis maakt opgeblazen, maar de liefde.
De tempel herbouwen. 500 jaar geboorte Abramuittocht uit Egypte
Transcript van de presentatie:

Dr. Michael N. van der Meer Amsterdam Wat is waarheid? Recyclebare waarheid deel 1

Program(ma) Frysk/Hollands Inleiding: – Wat is waarheid? (Johannes 18:33-38a) – Ware koningen uit onze tijd? – Paradigma-shifts en post-modernistische waarheid Waarheid en exegese in de oudheid: darasj en pesjat – Qumran exegese: 1QpesjerHabakkuk – Binnen-bijbelse exegese Daniël 9 en Jeremia 29 Waarheid en leiderschap in historisch perspectief – Genesis 49 – Numeri 24 Vespasianus > Bar Kochba – Jesaja 7 – Jesaja 9 – Jesaja 53 Recyclebare waarheid? Waarheid als zoekontwerp

Wat is wierheid? Joh. 18:33-38a 33 Doe gong Pilatus wer yn it paleis; hy liet Jezus by him komme en sei tsjin Him: Binne Jo de kening fan ’e Joaden? 34 Jezus antwurde: Sizze jo dat út josels, of hawwe oaren it mei jo oer My hân? 35 Pilatus antwurde: Bin ik faaks in Joad? Jo folk en de hegeprysters hawwe Jo oan my útlevere; wat hawwe Jo dien? 36 Jezus antwurde: Myn ryk is net fan dizze wrâld; as myn ryk fan dizze wrâld wie, soenen myn feinten der foar fjochtsje, dat Ik net oan ’e Joaden útlevere waard, mar no is myn ryk hjir net wei.37 Doe sei Pilatus tsjin Him: Jo binne dus dochs kening? Jezus antwurde: Sa’t Jo sizze – Ik bin kening. Derfoar bin Ik berne en derfoar yn ’e wrâld kommen, dat Ik foar de wierheid útkomme soe: elk dy’t it mei de wierheid hâldt, harket nei My. 38 Pilatus sei tsjin Him: Wat is wierheid?

Waarheid en leiderschap in hedendaags perspectief Martin Luther King “I have been to the mountain-top” (

Waarheid en leiderschap in hedendaags perspectief

Kalief Abubakar Shekau Kalief Abu Bakr al-Baghdadi

Waarheid, paradigma-shifts en post-modernisme Postmodernisme (Lyotard, Derrida, Foucault, Rorty): Er is geen absolute waarheid; er is geen overkoepelend “groot verhaal”; alle waarheid is relatief, gebonden aan tijd, plaats en standplaats, een taalspel.

Waarheid bij Pilatus en Jezus: een taalspel?

Waarheid en exegese in historisch perspectief Joodse Bijbeluitleg: post- modernisme avant la lettre? Pesjat en derasj: letterlijke en homiletische uitleg (raz en sod: mystieke, kabbalistische uitleg) Complementariteit in plaats van exclusiviteit

Exegese als actualisatie: Pesjer op Hab 2:1-2 (Hab 2:1-2) 1 Ik ga nu op mijn wachtpost staan, betrek mijn post op het bolwerk, kijk uit om te zien wat de HEER mij zal zeggen, wat hij mij antwoordt op mijn verwijt. 2 Dit was het antwoord van de Heer. Schrijf dit visioen op, grif het duidelijk in platen, zodat het snel te lezen is. En God zei Habakkuk alles op te schrijven wat in de laatste generatie zou gebeuren, maar Hij maakte hem niet bekend wanneer tijd tot een eind zou komen. En wat betreft hetgeen Hij zei: “zodat het snel te lezen is”: De uitleg (pesjer) hiervan betreft de Leraar der Gerechtigheid (of: rechtmatige leraar), aan wie God alle geheimen van de woorden van Zijn dienaren, de profeten, kenbaar maakte.

Binnen-bijbelse exegese: Dan 9 Dan 9:1-2: 1 It wie yn it earste jier fan Daríus, de soan fan Ahasfearos. Hy, in Mediër fan komôf, waard oer it ryk fan ’e Chaldeeërs as kening set. 2 Doe waard my, Daniël, út ’e Skriften dúdlik, hoefolle jierren it duorje soe, dat Jeruzalem der as in púnfal hinne lizze moast: santich jier. De Heare hie dat tsjin profeet Jeremia sein Ik wie dus noch oan it bidden – en dêr wie dy man Gabriël, dy’t ik yn it fizioen by ’t begjin sjoen hie. Mei fûle feart kaam er op my tafleanen. It wie sa likernôch de tiid fan it jûnsoffer. 22 Hy joech my klearrichheid en spriek mei my. Hy sei: Santich sântallen binne der fêstset foar dyn folk en foar de hillige stêd. Dat is om de ôffalligens tsjin te kearen, de sûnden ûnder in segel ôf te sluten, En nei dy twaënsechstich sântallen sil der ien dy’t salve is, ferdylge wurde en neat lit er achter.

Binnen-bijbelse exegese: Jer 29 Jer 29: 1 No komt de tekst fan ’e brief dy’t profeet Jeremia út Jeruzalem wei stjoerd hat oan de noch oerbleaune âldsten fan ’e ballingen en oan de prysters, de profeten en al it folk dat Nebûkadnessar út Jeruzalem wei as balling nei Babel ta brocht hie.... 8b... Lit jim net ferrifelje troch de profeten en de wiersizzers út jim fermidden en harkje net nei de dreamers dy’t foar jim dreame moatte; 9 dy profetearje jimme leagens yn myn namme; Ik haw harren net stjoerd – is de godsspraak fan de Heare. 10 Want dit hat de Heare te sizzen: Earst as de folle santich jier fan Babel om binne, sil Ik nei jimme omsjen en myn heilsbelofte oan jimme neikomme en jim op dit stee werombringe.

eeuwjaarpolitiekBijbelse geschLiteratuur/teksten HammurabiAbraham?Babylonische wetten, mythen Echnaton; begin IJzertijd Mozes?Kanaänitische mythen (Ugarit) onrust, FilistijnenUittocht? KoninkrijkjesDavid/SalomoOudste psalmen? 8Opkomst AssyriëAmos, Hosea, Jesaja, oudste delen Genesis-2 Koningen? 722Val SamariaHizkiaJesaja, Micha 7667EsarhaddonManasseRedactie Deuteronomium? 622Opkomst (nieuw) Babylonische rijk JosiaDeuteronomistische geschriften 6597NebuchadnezzarEzechiël, Jeremia 586verwoesting tempelKlaagliederen 539Cyrus; Perzeneinde ballingschapJesaja 40-55? Haggai-Zacharja 5500DariusPriesterlijke teksten? Ezra 4331AlexanderKronieken? 3Hellenistische tijdGriekse vertaling 2167Antiochus IVDaniël Makkabeeën1-2 Makk, Qumran

Assyrische overheersing: Jehu en Shalmanassar III (825 v.C.)

Sargon II ( ) [De inwoners van Sa]merina die met een [...] koning overeen waren gekomen om geen slavendienst meer te verrichten [en geen] tribuut meer te [be]talen [aan Assyrië (?)] voerden strijd. [Me]t de kracht van de grote goden, mijn meester[s] streed ik tegen hen. … [2]7.280 mensen met hun strijdwagen[s] en de goden op wie zij vertrouwden telde ik [als] mijn buit. 200 strijdwagens voor [mijn] koninklijke strijdmacht bracht ik uit hun midden bijeen. De rest van hen deed ik wonen in het midden van het land Assyrië. … Samerina herstelde ik en maakte ik groter dan voorheen. Mensen uit landen door mijn handen veroverd, bracht ik daarheen. Mijn commissaris stelde ik als stadhouder over hen aan en ik rekende hen als Assyriërs.

Sargon’s onvoltooide stad Sargoncity (Dur-Sharukkin)

Assyrische plundering Lachish

Assyrische oorlogsvoering: Sanherib bij Lachish

Assyrische terroristen bestrijding

Assyrische oorlogsvoering

Assyrische invasie van Juda (701): Chicagoprisma Maar Hizkia die zich aan mijn juk niet onderworpen had – 46 van zijn versterkte, ommuurde steden en de talloze kleine steden in hun omgeving belegerde en veroverde ik door het aanleggen van belegeringswallen, de inzet van stormrammen, de strijd van voetvolk, door ondergravingen, bressen en stormladders mensen, klein en groot, man en vrouw, paarden, muildieren, ezels, kamelen, runderen en kleinvee zonder tal voerde ik uit hun midden weg en rekende het als buit. Hemzelf sloot ik in zijn residentie Jeruzalem in, als een vogel in een kooi. Ik plaatste forten tegen hem; het uit de poort gaan maakte ik tot een gruwel voor hem. Zijn steden die ik als buit genomen had, nam ik van zijn land weg. [….] Ik verkleinde zo zijn land. Aan de tribuut van voorheen, hun jaarlijkse belasting, voegde ik een afdracht als gave voor mijn heerschappij toe en legde deze hun op.

Assyrische invasie van Juda (701) Hem, Hizkia – de vrees voor de glans van mijn heerschappij overweldigde hem. De huurtroepen en zijn elite-troepen die hij ter versterking van zijn residentie Jeruzalem naar binnen had gehaald en als hulptroepen had aangenomen, liet hij naar mijn residentie Nineve na mijn brengen. Samen met 30 talenten goud, 800 talenten zilver, uitgelezen stibniet, grote blokken rode nootboomhout, ivoren bedden, ivoren leunstoelen, een olifantenhuid, ivoor, ebbehout, walnootboomhout, met al het mogelijke, een zware schat, alsook zijn dochters, paleisdames, zangers en zangeressen. Hij stuurde voor het geven van de afdracht en voor het doen van knechtschap zijn bode.

Assyrische invloed Niet alleen in Jeruzalem, maar ook in de steden van Juda werden de Assyrische goden vereerd op de offerhoogten (2 Kon. 23:5; cf. 21:3) Deze hoogten zijn te onderscheiden van de hoogten waar JHWH vereerd werd (2 Kon. 23: ), maar de relatie tussen beide is onduidelijk Invloeden duidelijk zichtbaar in iconografie van zegelringen uit zevende eeuw v.Chr.

Ondergang Assyrië ( v. Chr.) Onrust na dood Assurbanipal , m.n. in Babylonië (zuiden) Nabopolasser aan de macht in 626 en in 620 controle over Babylonië; Maar ook vanuit het oosten: de Meden rukken op 612: val van Nineveh; In 609 houdt nog een Assyrische koning Ashur-Uballit II stand in Harran (Noord-west Syrië, aan de Orontes), met Egyptische hulp (farao Necho; dood Josia in 609 bij Megiddo). De Assyriërs waren een zeer sterke tegenstander voor de Meden en Babyloniërs, aangezien de val van het Neo-Assyrische rijk meerdere grote veldslagen en veroveringen vereiste. Nabopolasser, de Babylonische koning, wordt nergens als bevrijder werd onthaald.

De Cyrus cilinder (British museum) In [Nabonidus's] mind, reverential fear of Marduk, king of the gods, came to an end. He did yet more evil to his city every day; … his [people …], he brought ruin on them all by a yoke without relief... [Marduk] inspected and checked all the countries, seeking for the upright king of his choice. He took the hand of Cyrus, king of the city of Anshan, and called him by his name, proclaiming him aloud for the kingship over all of everything. … From [?] to Aššur and [from] Susa, Agade, Ešnunna, Zamban, Me-Turnu, Der, as far as the region of Gutium, the sacred centers on the other side of the Tigris, whose sanctuaries had been abandoned for a long time, I returned the images of the gods, who had resided there [i.e., in Babylon], to their places and I let them dwell in eternal abodes. I gathered all their inhabitants and returned to them their dwellings. …

Historische context: Alexander de Grote: v.Chr.