ISO 20252: ook voor kleine(re) bureaus?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wet meldcode van kracht!
Advertisements

Menno Karres Lead Auditor
1 De invloed van de organisatie op het meldgedrag van managers en medewerkers: een kijkje in de keuken Muel Kaptein Transparency International, April 21,
Projectmanagement Hoofdstuk 5 Maken van een Plan van aanpak Roel Grit.
Competentie 12 Kritiek geven en kritiek ontvangen
Gegevensbeheer Karin Diederiks KOAC•NPC.
Kwaliteitshandboek CLB Genk-Maasland.
“HDN en de zorgplicht in de keten”
Praktische toepassing van de Europese normen in de lastechniek
GMP ‘Is er wat veranderd?’
Het opzetten van een kwaliteitssysteem
Gebruik van deze Werf& template In deze template powerpoint presentatie van Werf& krijg je een serie slides aangereikt die je kunt gebruiken bij het verkrijgen.
“De ontwikkeling van een kwaliteitsmanagementsysteem ten behoeve van de plan- en projectontwikkeling” Bart Snijders
Workshop AO binnen de bestaande structuur
netwerk organisatiebeheersing
Hoofdstuk 4 Globale structuur van een project
Titel presentatie Vragen subsets OM1 Gemeente Amsterdam 1 januari 2003.
Hoofdstuk 13 Marketing van diensten
Studenttevredenheid als kwaliteitsmaat?
Infografiek: vergelijken van (S)CRM apps Lien Vandervelde – 3EPM2.
Jozef Reyntjens afdelingshoofd kwaliteit ISO-aanpak van De Lijn Tweede netwerk kwaliteit 22 april 2004.
Reflecties vanuit de praktijk van de Vereniging Ons Tehuis
Netwerking & Organisatieontwikkeling
DURVEN MET DIENSTVERLENING DE SPRONG OVER DE GAVERBEEK.
Kwaliteit en kwaliteitszorg
1.3 Kwaliteitsborging.
Hoofdstuk 7 Procesmanagement.
Hoofdstuk 5 Secundaire data, online databases en gestandaardiseerde informatiebronnen.
Agenda uur:Visie PMGG uur:Klantonderzoek uur:Terugblik monitoring overtredingen uur:Pauze uur:Ontwikkelingen uur:Handhaving.
Kwaliteitszorg volgens ISO 9001 Platform milieuhandhaving
Auditprogramma 2007 Resultaten Raadgevend Comité - 27 februari 2008
Kiezen voor Certificering NMKG/ StimulansZ netwerkmiddag 12 oktober 2006 Gerrit Jan Schep.
© L.A.F.M. Kerklaan HCG 1 16 november 2001Juridisch bibliothecarissen Het managen van de juridische bibliotheek Het kwaliteitshandboek als praktisch instrument.
Kwaliteit begint vanaf de bodem
© de vries business consultancy, 2008
Introductie OHSAS
Hartelijk welkom in Halle
Organisatieontwikkeling NPO (1)
Vroege Vogel-sessie Managementsystemen op een rij Relatie INK-managementmodel en andere managementmodellen drs. J.A.J. Balk, INK Vroege Vogel-sessie,
Cursus man review medische laboratoria 2004 De management review Cursus voor het succesvol uitvoeren van de management review G. De Schrijver M.D., Ph.D.
Hallo ik ben Henk Wassen Een ervaren Kwaliteit en Arbo-functionaris.
Prestatiemeten Herald Immink 24 juni Prestatiemeten Herald Immink 24 juni 2014.
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Kwaliteitszorg…. U een zorg?
Het bacheloreindproject (BEP) 1BT04 / 1GT04
Dag Van Het Afstudeeronderzoek Presentatie Elaine van der Poorten.
Visie & Strategie.
Leidinggeven H9 Opleidingsplan Logistiek supervisor.
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
Plan van Aanpak (PvA) = Projectplan
Presentatie audit SDV Inhoud handleiding audit. Presentatie audit SDV Vorm: De opleiding maakt een portfolio waarin zij laat zien dat ze voldoet aan de.
MIJN WEBSHOP YANAH PRUYM, MEB D. HOME PAGINA
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
1 Challenge the future Afstudeerpresentatie Verbetering van TPM implementatiebeheersing bij de Heineken Brouwerij Zoeterwoude.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 6 Onderdeel : personeelsinstrumenten.
Groepsvereniging & Beheerstichting. Je hebt een Scouting groepsvereniging, maar wat nu …….? Kennisnetwerk Scouting Nederland.
Door de bomen het bos weer zien Henk Post Bedrijfsanalist ISZF November 2005.
Social Return On Investment & PZH Mart Lucassen, hoofd bureau Inkoop Afdeling Facilitaire Zaken, Directie Concernzaken.
Bouwbeleidsplan Leudal. Waarom een bouwbeleidsplan Landelijke ontwikkelingen met als speerpunten: verminderen regeldruk, lastenverlichting voor burgers.
Biologisch Archeologisch Platform Certificering specialistisch onderzoek.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Voortgangsrapportage Vitaal Leudal September – Oktober 2014 Tbv commissie Bestuur en Middelen oktober 2014.
VAN HRM NAAR PERSONEELSZORG 7 JUNI 2016SECTORDAG FNV OVERHEID.
20 januari 2016 – Herman Bongenaar
Samenwerking De voordelen van geïntegreerd werken.
HISWA Certified Jachtservice bedrijf
Ondernemerschap Jullie zijn gestart aan het laatste studiejaar en met nog een paar maanden te gaan komt een diploma steeds dichterbij. Om dit diploma te.
Rapportage van voortgang of status
Examen SPL kerntaak 1 Periode 7 Marketing.
Cursus Interne auditor
Transcript van de presentatie:

ISO 20252: ook voor kleine(re) bureaus? 11 september 2007 Ed van Eunen

Wat is kwaliteit? Van Dale: ‘hoedanigheid, bep. van stoffen en waren met betrekking tot het gebruik dat ervan gemaakt moet worden, de deugdelijkheid’ ‘Kwaliteit’ heeft dus een relatie met ‘gebruik’ Kwaliteitsniveau kan uiteenlopen Maar er bestaat wel behoefte aan normering Zeker als het om dienstverlening gaat

ISO en kwaliteit Via ISO is normering van kwaliteit mogelijk Beschrijf wat je doet en hoe het gedaan moet worden (in kwaliteitshandboek) Toets periodiek of je het ook zo doet Intern belang voor grotere organisaties belangrijker dan extern belang Extern belang voor kleinere organisaties belangrijker dan intern belang

ISO 9001 Algemeen kwaliteitssysteem, los van branches Daardoor interessant voor ISO-adviseurs/toetsers Oorspronkelijke gedachte: een ISO 9001 bedrijf doet zaken met andere ISO 9001 bedrijven Maar dat gebeurt nauwelijks….. Bij tenders ISO 9001 nog wel vaak voorwaarde Groei ISO 9001 is er inmiddels uit (introductie was begin negentiger jaren)

Opkomst branche-specifieke ISO’s Sinds enkele jaren internationale focus op branche-specifieke ISO’s (marktonderzoek: ISO 20252) Opgesteld i.s.m. brancheorganisaties (ISO 20252: Efamro) Kan naast ISO 9001, maar dat hoeft niet Er moet wel ‘een’ kwaliteitssysteem zijn ISO 20252 sinds 2006 formeel ingesteld, wordt sinds 2007 toegekend

Situatie in Nederland (1) Research Keurmerkgroep (RKG) stelde ISO 9001 verplicht alsmede Research Keurmerkeisen Totaal plm. 25 bureau’s Eind 2006 gekozen voor uitsluitend ISO 20252 als lidmaatschapsvoorwaarde Door grote overeenkomst ISO 20252 en Research Keurmerkeisen plus aanwezigheid ISO 9001: mogelijkheid van eenvoudige upgrade naar ISO 20252 in 2007

Situatie in Nederland (2) Inmiddels 23 RKG-bureaus met ISO 20252 waarvan 2 getoetst door Lloyds en 21 door KCC Toetsing in Nederland op basis van NEN-Toetsingsdocument ISO 20252 waarin veel lokale ‘verworvenheden’ Alleen volgens Toetsingsdocument getoetste bureaus worden vermeld op ISO 20252/MOA site Nederlandse vertaling ISO 20252 en NEN-Toetsingsdocument binnenkort beschikbaar

NEN Toetsingsdocument ISO 20252 Basisopzet door MOA en RKG Specificeert ISO 20252 normen (bijvoorbeeld toepassing Gouden Standaard en Infofilter) Beschrijft frequentie en wijze van toetsing Geeft major non-conformiteiten aan Geeft kwalificaties van toetsers aan (moeten o.a. daadwerkelijke marktonderzoekervaring hebben)

Hoe wordt ISO 20252 getoetst? Elke drie jaar persoonlijk bezoek Tussentijds: jaarlijkse toetsing ‘op afstand’ Toetsing van kwaliteitssysteem plus controle van output (offertes, rapporten) op steekproefbasis Rapportage van bevindingen, met name minor non-conformiteiten

Wat staat er in ISO 20252? Definities Eisen kwaliteitsmanagementsysteem Aansturen uitvoering van onderzoek Dataverzameling Datamanagement en dataverwerking Verslaglegging Waar nodig onderscheid tussen kwalitatief en kwantitatief onderzoek

Hoe zit het met dat kwaliteitsmanagementsysteem? Er moet een kwaliteitshandboek zijn (hoeft geen 9001-niveau te zijn) Tenminste een half jaar in gebruik Iemand moet ervoor verantwoordelijk zijn Betrokkenen moeten er van weten en er mee werken Koppeling met onderaannemers, je blijft als uitbesteder verantwoordelijk

En dan nu de hamvraag: Heeft ISO 20252 enig nut voor kleine(re) bureaus en kunnen ze het met niet al te veel kosten en moeite behalen?

Het antwoord: JA

Waarom? De meeste grotere bureaus krijgen ISO 20252 Zij zullen dat ook van hun onderaannemers eisen Hetzelfde geldt voor opdrachtgevers en opdrachtgevende bureaus vanuit het buitenland Meeste kleine(re) bureaus werken inhoudelijk nu al op ISO 20252 niveau MOA kan kwaliteitshandboek leveren Kosten zijn op te brengen

Punten ter overweging Nu ISO 20252 snel de internationale norm wordt, heb je straks iets uit te leggen als je het niet hebt Hoe lang mag je er op vertrouwen dat klanten jou wel kennen en je toch wel blijven inschakelen, ook als je geen ISO 20252 hebt? ISO- resp. kwaliteitsdenken blijkt daadwerkelijk kwaliteitsbevorderend te werken en tot meer efficiency te leiden bij de betrokken bureaus

Kwaliteitshandboek MOA: hoofdstukken Directieverantwoordelijkheid Algemeen Management van middelen Realisatie van het product Meting, analyse van verbetering ‘Realisatie van het product’ is verreweg het belangrijkste hoofdstuk

‘Directieverantwoordelijkheid’ en ‘Algemeen’ Organogram Plaats kwaliteitsmanagementsysteem Wie stelt dat op, wie wijzigt het systeem? Functie directeur m.b.t. kwaliteitsmanagementsysteem Plaats van dit systeem binnen de organisatie Gegevensbeheer Wie ontwikkelt bedrijfsbeleid en strategie?

‘Management van middelen’ Functiebeschrijvingen Aannemen, beoordelen en opleiden van medewerkers Personeelsbeleid Faciliteitenbeheer

‘Realisatie van het product’ (1) Wie doet wat in welke volgorde: Ontwerpen onderzoeksvoorstel Opstellen offerte veldwerkonderzoek Behandeling opdracht veldwerkonderzoek Voorbereiding kwalitatief onderzoek Voorbereiding kwantitatief onderzoek Uitvoering kwalitatief onderzoek Uitvoering kwantitatief onderzoek

‘Realisatie van het product’ (2) Uitwerken en rapporteren kwalitatief onderzoek Uitwerken en rapporteren kwantitatief onderzoek Facturering Instandhouding van het product (archivering)

‘Meting, analyse en verbetering’ Leveranciersbeoordeling Projectevaluatie Interne audit Opstellen en uitvoeren verbetermaatregelen

Aandachtspunten kwaliteitshandboek MOA Voornamelijk stroomschema’s Belangrijk is wie wat wanneer doet Handboek op maat maken door individueel bureau Bij kleinere (gespecialiseerde) bureaus zullen soms diverse hoofdstukken kunnen wegvallen Bij ISO toetsing wordt gekeken naar wat men doet en wat men aanbiedt (bijvoorbeeld via de website) en dat wordt getoetst

Kosten (1) Kosten MOA Kwaliteitshandboek: 495 euro (leden) resp. 895 euro (niet-leden) Plus eventuele adviesuren bij implementatie

Kosten (2) Kosten (KCC) ISO 20252 toetsing bij drie-jaar contract voor ‘specialisten’ tussen de 600 en 1.100 euro per jaar (afhankelijk van omvang), toetsing 1x ter plaatse, 2x op afstand Bij full-service bureaus rond 1.500 euro per jaar Plus voorlopige toeslag NEN-Toetsingsdocument 295 euro per jaar

Discussiepunten Collectief voorbereiden op ISO 20252? Wel/geen lid worden van RKG? Kunnen super-specialisten ook ISO 20252 krijgen?