Is de vereniging auti-proof?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Activeren van ouders met behulp van video-beelden
Advertisements

Principe 3 Leren is een sociale bezigheid
Verstoring uit zich in ontwikkeling van Sociale relaties Taal
Provincie Limburg Workshop mentorschap 17/5/2013
Begeleidster: I. Derluyn Hilde Craemers Caroline Haeck
Voorbeeld lessenreeks wetenschap en techniek basisonderwijs
Gedragsproblemen
De psychologie van communicatie
Spelend leren, leren spelen Een training in sociale vaardigheden
AUTISME EN GELOOF 2 oktober 2012 Linschoten.
Leerroute Gabrielschool. Module HGW bijeenkomst 1: 12 februari 2009
Interweaves in beeld: Het visueel en non-verbaal maken van interweaves
hoe autismevriendelijk ben ik
Beeld van mantelzorg in de provincie Groningen
Workshop Relationele en seksuele vorming
Autismespectrumstoornissen
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Siel Claerhout 1BATP B1 Aan autisme verwante contactstoornissen: klinisch beeld en classificatie Serra, M., Mulder, E., Minderaa, R. (2002). Aan autisme.
Het belang en functie van spel
‘Autismespectrumstoornissen’
Zelfredzaamheid bij kinderen en jeugdigen met autisme en een ernstige verstandelijke beperking Nelchen Arijs.
Autisme en het verwerken van sociale informatie
Autisme en het verwerken van sociale informatie.
Autisme en ICT Henric Bezemer – FPO Rijnmond
Deel 1 Het managen van mensen en organi-saties.
Van begrijpen naar begeleiden
Rehabilitatie en autismespectrum-stoornissen (ASS)
McDD 12 september 2011 Yvonne Bijl.
Een andere manier van werken Een uitwerking van de Visie.
Godsdienst en ASS Buitengewoon secundair onderwijs
Een haperend geheugen.
De relevantie van de kerk voor tieners van nu Jeugdleidersconferentie
autisme Triade van stoornissen: Stoornis in de sociale omgang
Autisme en rouwverwerking Kim Huysmans Orthoagoog vzw De Hoeve 15/05/2007.
Ik heb iets van autisme of zo
Transactionele Analyse : Improving communication among stakeholders through ex-post transactional analysis - case study on Romanian forestry.
Communicatie in organisaties
Informatie: gedragsproblemen.wikidot.com
Autisme in de dagelijkse praktijk
inzicht op de invloed van veranderingen op het gedrag van medewerkers
Autismespectrumstoornis
Hoofdstuk 9: Tussenmenselijke relaties
Autisme en werken werkt Workshop autisme Hanneke Braber Janine van Loenen IJsseloevers & Veluwe.
Omgaan met vormen van agressie op de Johan Frisoschool
Dossier Empowerment.
Het syndroom van Asperger
Algemene Sociologie PA – B1
Autisme Spectrum Stoornissen
Psychiatrie – les 4: Autisme Spectrum Stoornissen
Klinische les medisch maatschappelijk werk
Welkom ik maak me sterk.
Doctoraatspresentatie Mieke Dereu – 25 oktober 2006 Faculteit Psychologie en Pedagogische wetenschappen 1 Vroege signalen van autismespectrumstoornissen.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Creëer een positieve talentspiraal werken met kinderen met autisme spectrum stoornis in de klas.
Staessen Justine 1BaTP B1 Boek : Een patiënt met Autisme Auteur : Martine Delfos.
Autismespectrumstoornissen Ina Van Berckelaer- Onnes.
Sofie Vantornhout 1BaTPb1.   Inleiding  Hechting bij normaal begaafde en niet-autistische kinderen  Hechting bij kinderen met autistische stoornis.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
Peer interacties bij personen met ernstig meervoudige beperkingen Samen beleven Sara Nijs Promotor: prof. dr. Bea Maes Co-promotor: prof. dr. Carla Vlaskamp.
Observeren en begeleiden van kleine groepen
LVB & jongeren met een migratieachtergrond
Autisme spectrum stoornis
Aandacht voor verlies- en rouw als onderdeel van een goede oude dag’
Autisme in de klas Kijken naar gedrag 12/26/2018.
Sadan Opdracht Kindersyndromen
Communicatie 7e les.
De kunst van het luisteren Communiceren met kinderen op school en thuis Anke den Hertog, P2E.
Het Nederlands Autisme Register: de cijfers en het echte leven
De invloed van autisme op geloof en geloofsbeleving bij ambtsdragers
Transcript van de presentatie:

Is de vereniging auti-proof? Workshop Jeugdleidersconferentie 2011 Englyke Baksteen - Nitrauw

Inhoud Inventarisatie Uitleg Groepsopdracht Terugkoppeling

Informatieverwerking signaal betekenisgeving selectie verwerking: reactie Titel in voettekst te wijzigen in menu Beeld 7-4-2017

Informatieverwerkingsprobleem Verstoorde prikkelverwerking: gefragmenteerde waarneming (delen ipv een geheel zien) tekort aan planningsvaardigheden beperkt inlevingsvermogen (moeite met ‘denken over denken’) ander begrip van signalen andere reactie op signalen Titel in voettekst te wijzigen in menu Beeld 7-4-2017

Kenmerken van autisme (ASS) Kwalitatieve beperkingen in de sociale interacties beperkte wederkerigheid, moeite contact te leggen Kwalitatieve beperkingen in de communicatie moeite met non-verbale communicatie, stereotiep of beperkt taalgebruik Beperkte, zich herhalende stereotiepe patronen van gedrag, belangstelling en activiteiten fascinaties, rituelen, vasthouden aan structuur

Autisme, geloof en kerk Beperkingen in sociale interacties veronderstelling: moeite aansluiting te vinden bij leeftijdgenoten, moeite met delen van geloofsbeleving, meer gericht op feitenkennis dan op beleving Beperkingen in communicatie veronderstelling: moeite met gelijkenissen, visioenen, symbolen e.d., moeite met abstracte taal Beperkte, stereotiepe patronen veronderstelling: moeite met veranderingen en onvoorspelbare situaties, houvast hebben aan structuur en regels (vaste volgorde in eredienst of vereniging)

In de praktijk… Moeite met (het delen van) beleving Letterlijk nemen van taal Moeite met onvoorspelbaarheid

Autisme, geloof en kerk Weinig onderzoek naar de relatie geloof en autisme. Onderzoek onder jongeren met en zonder ASS (Bouwman en Van der Maten, 2007) wijst uit: - Het godsbeeld en de ervaren invloed en boodschap van God van jongeren met ASS verschillen niet van die van jongeren zonder ASS. - Jongeren met ASS voelen zich minder uitgedaagd om te groeien in hun geloof dan jongeren zonder ASS. Mogelijke verklaringen: - Jongeren met ASS beleven hun geloof wel hetzelfde als jongeren zonder ASS, maar communiceren er moeilijker over. - Vertekening onderzoeksresultaten door sociaal wenselijke antwoorden. (Ouders van jongeren met ASS ervaren wél verschillen in geloofsbeleving tussen jongeren met en zonder ASS.)

Autisme, geloof en kerk Recent onderzoek (Schaap – Jonker, 2009) onder volwassenen wijst uit: - Het godsbeeld van mensen met ASS heeft minder ondersteunende en positieve trekken dan het godsbeeld van mensen zonder ASS. - Naarmate men meer autistische kenmerken heeft en meer beperkingen in de sociale interactie ervaart, rapporteert men meer angst voor God en ziet men zijn handelen meer als straffend en heersend. - Als het geloof belangrijker en relevanter is voor mensen met autisme beïnvloedt dit het verband tussen autisme en godsbeeld op een positieve manier. Het godsbeeld krijgt dan meer positieve en minder negatieve kenmerken.

Groepsopdracht Drie groepen van 6 of 7 personen Iedere groep krijgt drie opdrachten die betrekking hebben op een of meerdere van de drie besproken ‘probleemgebieden’ Terugkoppeling in grote groep

Literatuurtips Brochure ‘Autisme in de kerk’ (voor ambtsdragers) te bestellen via Helpende Handen voor € 7,50 http://www.helpendehanden.nl/publication/view/31/autisme-in-de-kerk.html Brochure ‘Autisme in het jeugdwerk’ (voor jeugdleiders) http://www.helpendehanden.nl/publication/view/41/autisme-in-het-jeugdwerk.html ‘Veilig bij God – over autisme, geloof en kerk’ Hanneke Schaap – Jonker en Jannine van Schothorst – van Roekel (red.) te koop in de boekhandel voor € 12,50 ‘Wat autisme met je doet’ (algemene info en interviews) John Foran en Karin Harsevoort – Zoer te koop in de boekhandel voor € 14,90