De achterkant van zorgende teams.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Doorn – 23 januari 2013 Jaap van Petegem
Advertisements

situationeel leiderschap
ASSISTENTIE bij leerlingen. 3 In de praktijk Assistentie Assistentie bij leerlingen 1 De kern van het preventief systeem van Don Bosco 2 In het opvoedings-
Aanpak voor een top team
Martin Euwema leren van conflict
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
Marc Van Gils – Marc Mathyssen
Focusgroep: De kracht van kwetsbaarheid
Teams on the frontline Geert Stroobant De Heide - Balans
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
Vierde ervaringsuitwisseling “Competent van kop tot teen!” 8 april 2010 Lieselore Beckers & Isabelle De Wispeleir VIVO vzw ompetent van kop tot teen !
Team-Ontwikkelings-Model
Starten met competentiemanagement, een eenvoudige klus ?
Visie Mensontwikkeling WSD
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Marianne Drenthen – Marij Peeters. Inhoud artikel  Relatie ouders en kinderen met een auditieve en/of communicatieve beperking loopt minder goed;  Specifieke.
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
Leeftijdsbewust personeelsbeleid bij Kind en Gezin Hebben en (h)ouden
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
Hoofdstuk 14 Effectieve teams samenstellen
VLECHTWERKEN IN PRAKTIJK LOOPBAANONTWIKKELING Bea Janssens
PROCES GROEI EN DOORONTWIKKELING Ruth Claes
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
Hoofdstuk 13 Conflicthantering
Hoofdstuk 9 Het aansturen van teams
MVO en intern management
Leidinggeven en coachen
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
prof. dr. Karel Hoppenbrouwers
Het uitbouwen van een agressiebeleid Geert Taghon 2011.
Gesloten residentiële jeugdzorg als veilige haven
inzicht op de invloed van veranderingen op het gedrag van medewerkers
Een theoretische verkenning
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Uitdagingen in de 21-ste eeuw
Dossier Empowerment.
Managementstijl Management van uitzondering, doelen, rondlopen, etc.
GRIP krijgen op werkdruk en stress met het JD-R model
vanuit een herstelgerichte visie!
Week 3: Systeemtheorie versus biologische psychologie
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Groepsdynamiek 1.
Naar een duurzaam HRM beleid
De kracht van positief opvoeden
Gebaseerd op o.a. Situationeel leiderschap volgens Hersey en Blanchard
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Wijs met media: Deze workshop geeft ouders de gelegenheid ideeën en ervaringen uit te wisselen over het onderwerp “Wijs met media”. De drie kernthema’s.
Competenties van organisatieadviseurs Léon de Caluwé Elsbeth Reitsma Ooa, 22 januari 2007.
Bed Bad brood Laagdrempelige opvang van thuislozen Jasmine Marechal-1Basw AO.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 3 Onderdeel : LEIDING GEVEN.
Meer verbinding, sociale cohesie en eigen/samen regie in de buurt Met het Buurtteam als stimulator, facilitator en begeleider van een samenleving die niemand.
Participerend Leiderschap
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Netwerk /11/14 LNW6 Het managen van verandering
Teambarometer.
Leiding geven aan school ontwikkeling
Werkgevers wendbaar aan de slag
Leidinggeven voor eerste verkoper
De week van de vrijwilliger
Leidinggeven voor eerste verkoper
Les 3 groepsdynamica en klassenmanagement
Wzc Nottebohm Chantal & Geert
Instrument Team Intervisie
Team charter Instrument.
Groeien als team - het teamcharter als hulpmiddel
Boeien en binden van goede medewerkers
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Leiderschapsontwikkeling
De onzichtbare MT - vergadering
Transcript van de presentatie:

De achterkant van zorgende teams. Geert Stroobant Leuven - ICOBA

Inhoud Agressie en teamontwikkeling? Wat maakt ‘zorgende teams’ zo bijzonder? Hoe ontwikkel je zorgende teams? Wat is een perfomant team??? De invloed van opvoedingsstijlen op teamontwikkeling.

Agressie is een bijzondere vorm van moeilijk verstaanbaar gedrag (volwassenen) regel – normovertredend gedrag (jongeren)

Relatie – Ruimte – Ritme - Regels curatief Relatie – Ruimte – Ritme - Regels Conflicthanteringsstijlen en teamontw. conflicthanteringsstrategieën incident X Begrijpen van dit gedrag X + 1 Wat als het zich voor doet? Hoe worden we als team vaardiger X + 5 visie preventief attitude systemen

Teamontwikkeling incident conflicthanteringsstrategieën Relatie – Ruimte – Ritme - Regels Conflicthanteringsstijlen en teamontw. conflicthanteringsstrategieën incident

Wat maak zorgende teams zo bijzonder??? Management van verbondenheid

De balans tussen geven en nemen in evenwicht werkgever werknemer organisatie organisatielid teamlid team hulpverlener hulpvrager

De relatie in balans. hulpverlener hulpvrager Geven Relatieaanbod competentie Krijgen Waardering resultaat hulpvrager

De relatie onder druk hulpverlener hulpvrager Niet-ingeloste verwachtingen Overschrijden persoonlijke grenzen Uitblijven wezenlijke resultaten

Helende interventies De hulpverlener wezenlijk ondersteunt Actualiseren van het instapverhaal Focus op wezenlijke resultaten Therapeutisch coachen na kritieke incidenten hulpverlener hulpvrager

De hulpverlener als teamlid Geven Energie om samen te werken Competentie Teamlid Team Krijgen Ondersteuning Draagkracht leeromgeving

Het team onder druk. Teamlid Team Negatieve emergentie ijsbergcommunicatie

Helende interventies teamontwikkeling Gepaste locus of control Effectieve systemen Gepaste teamsamenstelling Open communicatie Wisselende machtsposities Balans interne – externe gerichtheid Visionair leiderschap Teamlid Team

De hulpverlener als werknemer Geven Arbeid beschikbaarheid werknemer werkgever Krijgen Loon Goede werkomstandigheden

De werknemers relatie onder druk Billijke arbeid Loon zonder groei Loon niet gekoppeld aan doelen Onregelmatige werktijden Moeilijke werkomstandigheden Weinig doorgroeikansen werknemer Werkgever

Helende interventies Uitdagende jobcreatie Verloning op basis van groei Gezond uurrooster Voorspelbaar uurrooster Flexibiliteit naar inzet Aangepaste werkomstandigheden Werknemer Werkgever

De hulpverlener als lid van de organisatie Geven Loyaliteit participatie organisatielid organisatie Krijgen Levende missie en visie Duidelijke structuur Krachtig management participatie

Dode organisatie organisatielid organisatie De missie als fabel Starre of chaotische organisatiestructuur Incompetent management organisatielid organisatie

De hulpverlener in balans met het gezin De hulpverlener in balans met zichzelf.

Conflicthantering binnen teams Wanneer het water tot aan de lippen staat kan men niet meer spreken.

Wat maakt een zorgend team performant??? Team – ontwikkelings- model

Team-Ontwikkelings-Model Ontwerp Ontwikkeling leiderschap Missie – Visiel structuren Socio-emotioneel klimaat systemen Machtsdynamiek teamsamenstelling Intern – externe gerichtheid strategieën Groepsdynamische ontwikkeling

competentieprofiel Leiderschapscompetenties Visionaire competenties Aanpassen leiderschapsstijl, kunnen Sturen, kunnen coachen, bekrachtigen Delegeren. Visionaire competenties (Creatief dromen, visie kunnen neerzetten inspireren) Communicatieve competenties (contact maken, inleven, gericht vragen Stellen, feedback geven en krijgen, Organisatorische competenties (uurrooster kunnen opmaken, overleg kunnen Organiseren, informatiesystemen ontwikkelen) Politieke competenties (voorgrond – achtergrond patronen lezen, voorgrond – achtergrond kunnen wisselen, conflicten hanteren. onderhandelen Strategische competenties (sterkte zwakte analyse maken, doelen formuleren, Strategie kunnen uitstippelen en bijsturen, kunnen evalueren) Leercompetenties (vormingsbehoeften kunnen dedecteren, kunnen Ondersteunen in leerprocessen, teamleerprocessen Stimuleren) Groepsdynamische competenties (groepsdynamische processen kunnen herkennen, Teamleden verbinden, focussen op de kernopdracht)

Conflicthanteringsstijlen en hun impact op het team.

Interactie tussen bewoner en begeleider Opvoedingsgeschiedenis Van de begeleider Opvoedingsgeschiedenis van de jongere interactie Arousal Situatie

Stijlen??? Opvoedingsstijl Noodzakelijke stijl Situationele stijl Tussen afstand en nabijheid Noodzakelijke stijl Wat heeft de bewoner nodig??? Situationele stijl Wat vraagt de situatie???? Conflicthanteringsstijl Stijl onder druk.

Stijl tussen afstand en nabijheid relatie regel

Opvoedingsstijl Iedere stijl is een sedement van persoonlijke geschiedenis In de ontmoeting met relevante opvoedingsfiguren ontstaat de persoonlijke stijl werkervaring Eigen ervaring als leider jeugdbeweging moeder onderwijzers vader Kleuterjuf Leider jeugdbeweging stages

Noodzakelijk stijl Iedere bewoner functioneert beter of slechter bij een bepaalde stijl. Ook dit is een resultante van enerzijds de persoonlijkheidsstructuur en anderzijds de eigen levensgeschiedenis.

Situationele stijl Situatie Aard van de opdracht tijdsdruk Grootte van de groep veiligheidsrisico Competentie doelgroep

Conflicthanteringsstijl Eigen persoonlijke conflicthanteringsstijl in stressmomenten. Op welke stijl val je terug in conflicthanteringsstijl.

Kernkwaliteiten Kernkwaliteit Valkuil Uitdaging Allergie

Tussen zorg voor regel en relatie Zorg voor de regel autoritair Zorg voor de relatie Verwaarlozen permissief

Reacties van anderen A’s verlangen om Zijn behoefte bevredigd te zien A’s behoefte A’s verlangen om Zijn behoefte bevredigd te zien B’s behoefte B’s verlangen om zijn behoefte te bevredigen

Conflict escaleert A’s verlangen om gehoord te worden A’s verlangen om A’s idee A’s verlangen om Het idee te realiseren B’s idee B’s verlangen om het idee te realiseren A’s verlangen om gehoord te worden B’ verlangen om gehoord te worden

Partij kiezen A’s idee A’s verlangen om Het idee te realiseren B’s idee B’s verlangen om het idee te realiseren A’s verlangen om gehoord te worden B’ verlangen om gehoord te worden C kiest voor het idee van A D kiest voor Idee van B Escalatiegraad conflict in de groep

Wees redelijk A’s verlangen om gehoord te worden A’s verlangen om A’s idee A’s verlangen om Het idee te realiseren B’s idee B’s verlangen om het idee te realiseren A’s verlangen om gehoord te worden B’ verlangen om gehoord te worden E vraagt om Te relativeren

Iedereen is gehoord… A bereidheid Om te luisteren De mogelijkheid van spiegelen Focus op het proces Effectief groepsgesprekl De mogelijkheid van De groep om te dialogeren A’ mogelijkheid Om gehoord te worden A’s idee A’s verlangen om Het idee te realiseren B’s idee B’s verlangen om het idee te realiseren A’s verlangen om gehoord te worden B’ verlangen om gehoord te worden

Valkuilen Illusie van de controle balans tussen vasthouden en veranderen fragiele link tussen overleg - en werkvloer individuele hulpvragen doorkruisen situatietypes en afspraken

Pedagogisch klimaat als concept regels relatie ruimte ritme basaal leefregels Positief relatie aanbod leefruimte dagstructuur groep Gepaste regelset Groeps dynamiek Ruimte voor ontmoeting situatietype individu Conflict hantering Agogische Persoonlijke ruimte Individueel programma