Vrij verkeer van werknemers

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
7 juni 2005 Vereniging voor Pensioenrecht Henriëtte de Lange
Advertisements

van verdragsbepalingen
De rol van RI&E/ARBO begeleide duik (3* duiker)
Werkgeversaansprakelijkheid
Het Burgerarrest Het burgerarrest moet voldoen aan de volgende voorwaarden: - Er is sprake van een strafbaar feit - Er is sprake van een verdachte - Er.
Vrij verkeer van werknemers
Art. 60 en welzijnwetgeving Werkgroep activering 7 juli 2012.
Bernard en Bosman vergeleken Frank Hendrickx.
Motivering van het ontslag
functiebeschrijving de rol van de in het loopbaanbeleid
Vrij verkeer van goederen: tarifaire belemmeringen
Vrij verkeer van goederen: non-tarifaire belemmeringen
Vrij verkeer van goederen: tarifaire belemmeringen
Lespakket Vrijheidsbeperking Les 2: Zorg voor vrijheid
De eerste 10 Nederlandse grondrechten (bron: Schooltv)
SUBROGATIE Aon Risk Services.
Outsourcing 21 augustus 2008 Download op:
Hoofdstuk 11deel 2 handel en marketing
Rechtshandelingen van de Unie
Opzegging van de uitvoeringsovereenkomst en verweesd verder
Hoofdstuk 1 Het begin van Europese samenwerking.
P Academie voor bijzondere wetten1. 2 Gemeentelijke verordening 60% 3 Academie voor bijzondere wetten.
Hoofdstuk 16 Europese mededingingsregels voor lidstaten.
Hoofdstuk 13 Vrij kapitaalverkeer.
De Richtlijn « Diensten » 2006/123/EG en de sociale zekerheid Geneviève Pietquin FOD Sociale Zekerheid.
omzetting van de richtlijn 2006/123/CE FOD Sociale Zekerheid – Van De Sande J.M. FOD Economie – AD Economisch Potentieel.
Omgevingswaarden in de Omgevingswet
EDRL-Screening van gemeentelijke reglementen Mechelen, 26 november 2009.
Hoofdstuk 17 De organisatiecultuur bepalen en veranderen
3 Arbeidsrecht en de arbeidsovereenkomst
Hoofdstuk 3 Instellingen van de EG en hun bevoegdheden.
Hoofdstuk 2 Beginselen van de EG. Taken EG: Het instellen van een gemeenschappelijke markt (= interne markt), dat wil zeggen één enkele binnenmarkt. Het.
Hoofdstuk 1 van EGKS tot EU.
Hoofdstuk 11 Vrij kapitaalverkeer. (2/14) Het vrije kapitaalverkeer (inclusief het vrije betalingsverkeer) wordt gewaarborgd door artikel 56 van het Verdrag:
Hoofdstuk 13 Directe werking van richtlijnen. (2/13) In hoofdstuk 4 hebben we gezien dat: De in een richtlijn opgenomen normen door de lidstaten moeten.
Organisatiestructuur en
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Hoofdstuk 6 Leidinggeven en macht
Vrij verkeer van goederen: non-tarifaire belemmeringen
Invloed van nationale regeringen, parlementen en burgers
Hoofdstuk 12 Vrij dienstenverkeer.
Hoofdstuk 14 Europese aanbestedingsregels. Bij aanbesteding moeten de lidstaten de fundamentele vrijheden te respecteren, met name: Het algemeen discriminatieverbod.
Vrijheid van vestiging
INTERNATIONALE ASPECTEN VAN HET PENSIOENRECHT 6 maart 2007 R.J.G. Veugelers Vereniging voor Pensioenrecht.
Pensioenverzekeren over de grens
Verdragen en inleiding Europees Recht
“Omgekeerde discriminatie”
Toepassing 30% regeling TU/e Bert Voets 12 juni 2007.
Basisopleiding sociale wetgeving januari 2014 Dag 1 Eenheidsstatuut: Motivering van het ontslag.
Wat willen we vandaag doen?
Actualiteitsseminarie De zaak Bernard TMC Asser Instituut, Den Haag, 28 mei 2010.
Hoofdstuk 10 Vrij dienstenverkeer. (2/17) De vrijheid van diensten wordt gewaarborgd door artikel 49, lid 1, van het Verdrag: In het kader van de volgende.
Coöperaties en coöperatief samenwerken, een kennismaking.
OVERHEID EN BTW Drs. P.C.J. Oerlemans.
Het discriminatieverbod en redelijke aanpassingen Annelies D’Espallier
vrij verkeer beginselen
Hoofdstuk 14 Openbare aanbestedingen. (2/11) Van openbare aanbesteding is sprake wanneer: een overheidsinstantie aan een particulier een bepaalde opdracht.
DE ARBOWET In deze presentatie zal worden ingegaan op de hoofdlijnen van de Arbeidsomstandighedenwet (Arbowet), zoals deze er uit ziet na de wijziging.
Aansprakelijkheid en bewonersinitiatieven
AARDRIJKSKUNDE Hoofdstuk 2 – les 2. DOELEN HOOFDSTUK 2 - Je leert wat het centrum van Europa is; - Je leert dat je in Europa verschillende centra hebt.
AARDRIJKSKUNDE Hoofdstuk 2 – les 1. DOELEN HOOFDSTUK 2 - Je leert wat het centrum van Europa is; - Je leert dat je in Europa verschillende centra hebt.
Als hepatitis een beroepsziekte is Marja Kelder Bedrijfsarts Arbo Unie.
De financiële aanspraken bij bedrijfseconomisch ontslag Alexandra Krop jurist werkgeverszaken OPOF, 16 februari 2012.
Schenktijden Stichting/vereniging gerelateerde activiteiten Persoonlijke feesten Sportief Ma t/m vrij – Za zo Uitzondering: Als.
Deel 1: Aanleiding en doelstellingen
Deel 1: Aanleiding en doelstellingen
Vooraf: Welkom, Ga lekker zitten >> Jasje uit
De bevordering van gelijkheid voor LGBTI's in de Europese Unie
Actualiteitsseminarie De zaak Bernard
Actualiteitsseminarie De zaak Bernard
Transcript van de presentatie:

Vrij verkeer van werknemers Hoofdstuk 8 Vrij verkeer van werknemers

Artikel 39, lid 1, garandeert het vrije werknemersverkeer: Het verkeer van werknemers binnen de Gemeenschap is vrij. Artikel 39, lid 2, maakt duidelijk wat dit betekent: Dit houdt in dat werknemers uit lidstaat A niet op grond van nationaliteit mogen worden gediscrimineerd in lidstaat B. (2/19)

Het verbod van discriminatie van werknemers omvat: I. Discriminatie als gevolg van maatregelen met onderscheid. Voorbeeld: Nederlandse maatregel die mensen uit Portugal verbiedt in de bouw te werken. II. Discriminatie als gevolg van maatregelen zonder onderscheid. Nederlandse verbod van loodgieterwerkzaamheden zonder Nederlands vakdiploma. Dit is discriminerend omdat mensen uit andere lidstaten veel moeilijker aan deze eis kunnen voldoen (3/19)

Wie moeten het vrije werknemersverkeer te respecteren? Lidstaten Particuliere organisaties en verenigingen Particuliere werkgevers (4/19)

Particuliere organisaties en verenigingen: Lidstaten: De Nederlandse wet mag niet het vrij werknemersverkeer onmogelijk maken door Portugezen te verbieden in Nederland in de bouw te werken. Particuliere organisaties en verenigingen: Het is verboden dat een voetbalvereniging door middel van transferregels het vrije werknemersverkeer bemoeilijkt. Particuliere werkgevers: Het is verboden dat een particuliere werkgever het vrije werknemersverkeer bemoeilijkt door één type diploma te eisen om een bepaalde vaardigheid te bewijzen. (5/19)

Het vrije werknemersverkeer geldt voor: Werknemers = mensen die in een arbeidsverhouding staan tot een ander. Hoofdkenmerken van een arbeidsverhouding: Iemand die gedurende een bepaalde of onbepaalde tijd, voor een ander, en onder diens gezag, prestaties levert, en als tegenprestatie een vergoeding ontvangt. Werknemer zijn dus: Stagiaires Parttimers (6/19)

werkzaamheden verrichten die reëel en daadwerkelijk zijn. Het vrije werknemersverkeer is alleen van toepassing voor werknemers die: werkzaamheden verrichten die reëel en daadwerkelijk zijn. Niet reëel en daadwerkelijk zijn: Werkzaamheden van slechts één dag per week. Werkzaamheden van mensen die (bijvoorbeeld wegens een verslaving) niet in staat zijn onder normale omstandigheden arbeid te verrichten. (7/19)

Welke rechten kunnen worden ontleend aan het vrije werknemersverkeer? Artikel 39, lid 3: Een werknemer uit lidstaat A, die in lidstaat B wil werken, mag: Ingaan op een feitelijk aanbod tot tewerkstelling binnen de gehele EU; Zich vrij verplaatsen binnen de gehele EU; In lidstaat B verblijven om daar een bepaalde functie uit te oefenen; Op het grondgebied van lidstaat B verblijf houden, na er een functie te hebben vervuld. (8/19)

Op grond van Europese verordeningen en richtlijnen, heeft een werknemer uit lidstaat A de volgende rechten, als hij werkzaam is in lidstaat B: Het recht om echtgenoot en kinderen onder de 21 jaar (ongeacht hun nationaliteit) naar lidstaat B te laten komen. Deze gezinsleden hebben bovendien het recht om in lidstaat B een dienstverband aan te gaan; Het recht om ouders (ongeacht hun nationaliteit), waarvoor de werknemer financieel verantwoordelijk is, naar lidstaat B te laten komen; (9/19)

Bovendien heeft een werknemer uit lidstaat A de volgende rechten, als hij werkzaam is in lidstaat B: Het recht op dezelfde sociale en fiscale voordelen als alle andere werknemers in lidstaat B. Dit recht geldt ook voor de meegekomen familieleden van de werknemer; Het recht dat de in lidstaat A opgebouwde rechten voor de sociale verzekering worden samengeteld met de rechten opgebouwd in lidstaat B. Dit recht geldt ook voor de meegekomen familieleden van de werknemer; Het recht om een sociale uitkering (die ook in lidstaat A is opgebouwd) in lidstaat B aan te vragen. (10/19)

Uitzonderingen op het vrije werknemersverkeer: De uitzondering van artikel 39, lid 4. Uitzonderingen gebaseerd op doelstellingen in het Verdrag (artikel 39, lid 3). Uitzonderingen gebaseerd op doelstellingen binnen de rule of reason. (11/19)

De uitzondering van artikel 39, lid 4: Dit is een uitzondering op het vrij werknemersverkeer voor werkzaamheden in overheidsdienst. Deze uitzondering is beperkt tot: het deelnemen aan de uitoefening van het openbaar gezag (bijvoorbeeld politieke functies). het verantwoordelijk zijn voor de bescherming van de algemene belangen van de staat (bijvoorbeeld taken tot bescherming van de binnenlandse veiligheid). (12/19)

B. De maatregel leidt niet tot willekeurige discriminatie. Voorwaarden voor uitzonderingen gebaseerd op doelstellingen in het Verdrag (artikel 39, lid 3): A. De maatregel is gericht is op een doelstelling vermeld in het Verdrag (in dit geval artikel 39, lid 3). B. De maatregel leidt niet tot willekeurige discriminatie. I. Er gaan geen economische motieven achter het gestelde doel schuil. II. Er bestaat geen (volledige) harmonisatie inzake het gestelde doel. III. De maatregel is geschikt voor het gestelde doel. IV. De maatregel levert het minst belemmerende alternatief op om het gestelde doel te bereiken. (13/19)

Deze doelstellingen zijn: Openbare orde Openbare veiligheid Voorwaarde A De maatregel is gericht is op een doelstelling vermeld in het Verdrag (in dit geval artikel 39, lid 3): Deze doelstellingen zijn: Openbare orde Openbare veiligheid Volksgezondheid (14/19)

De maatregel leidt niet tot willekeurige discriminatie: Voorwaarde B De maatregel leidt niet tot willekeurige discriminatie: Een werkneemster bij een bar in België, de Française Adoui, is daar tevens actief als prostituee. Volgens België is het gedrag van Adoui in strijd met de openbare orde. Daarom wil België mevrouw Adoui het land uitzetten. België onderneemt geen enkele actie tegen prostituees van Belgische afkomst. Hun activiteiten zijn blijkbaar niet schadelijk met de openbare orde. Dit verschil in behandeling is een vorm van willekeurige discriminatie. (15/19)

I. Er gaan geen economische motieven achter het gestelde doel schuil. Voorwaarden voor uitzonderingen gebaseerd op doelstellingen binnen de rule of reason: A. De maatregel is gericht is op een doelstelling voortvloeiend uit een dwingende reden van algemeen belang. I. Er gaan geen economische motieven achter het gestelde doel schuil. II. Er bestaat geen (volledige) harmonisatie inzake het gestelde doel. III. De maatregel is geschikt voor het gestelde doel. IV. De maatregel levert het minst belemmerende alternatief op om het gestelde doel te bereiken. (16/19)

Zulke doelstellingen zijn bijvoorbeeld: Voorwaarde A De maatregel is gericht is op een doelstelling voortvloeiend uit een dwingende reden van algemeen belang: Zulke doelstellingen zijn bijvoorbeeld: Behoorlijk bestuur van universiteiten Coherentie van fiscale systemen Handhaving financiële evenwicht tussen sportclubs Opleiding van jonge spelers Enzovoort. (17/19)

De maatregel is geschikt voor het gestelde doel: Voorwaarde III De maatregel is geschikt voor het gestelde doel: Zijn de transferregels van voetbalverenigingen geschikt voor het gestelde doel? Eerste doel van de transferregels is om het financiële evenwicht tussen de sportclubs te handhaven. De transferregels zijn niet geschikt voor dit doel. Zij leiden in de praktijk namelijk tot een extra bevoordeling van de rijke voetbalclubs. (18/19)

Voorwaarde IV De maatregel levert het minst belemmerende alternatief op om het gestelde doel te bereiken: Voldoen de transferregels van voetbalverenigingen aan de eis dat geen minder belemmerend alternatief voor handen is? Tweede doel van de transferregels is ondersteuning van talenten en de opleiding van jonge spelers. Stel de transferregels zijn geschikt voor dit doel, dan is in ieder geval niet voldaan aan de eis dat het minst belemmerende alternatief moet zijn gekozen. Ook zonder transferregels kan het benodigde geld worden verzameld om dit doel te bereiken. (19/19)