Experimenteel onderzoek naar de effecten van inductie van beginnende leraren in het voortgezet onderwijs Verlaten beginnende leraren die gedurende hun.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Generatie Einstein over Herontwerp Rini Weststrate
Advertisements

Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
KWALITEITSZORG november 2012
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Wim van de Grift Drachten november 2013
Evaluatie van mentorprojecten
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
Samantha Bouwmeester Testtheorie Responsie College Samantha Bouwmeester.
Onderzoek naar de effecten van inductie van beginnende leraren
een didactiek voor opleiden op school
* Bevoegde en onbevoegde beginnende leraren * ‘Hoppen en stoppen’ van beginnende leraren * Tevredenheid met het beroep * Startvaardigheid * De kritische.
Het schoolondersteuningsprofiel en ondersteuningsplan als basis voor inhoudelijke samenwerking Eelco Dam Algemene Vereniging Schoolleiders 26 november.
Loopbaanontwikkeling
Provincie Limburg Workshop mentorschap 17/5/2013
VOORSTELLING WILLEM VAN RAVENSTEIN 56 jaar 25 jaar onderwijs… HML lerarenopleiding sinds 2011 terug…
Thema HACCP
|Datum Project van Zwak naar Sterk Jan Folkert Deinum.
Ben jij bekwaam in 2013? Onderzoek van het Ruud de Moor Centrum naar bekwaamheden van de mbo docent. Magda Bruin.
Opbrengstgericht werken en Groen Proeven: Hoe realiseer ik dat?
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Het werk van de Inspectie van het Onderwijs binnen het Praktijkonderwijs Flitsbijeenkomst 10, 17 en 25 september 2012 Paul Prior.
Mijn kind, Ik ben de Roos van Saron Hooglied 2,1 Zang : Betty Middler
Het collaboratief spelen van een educatieve game
Workshop Onderzoeksvaardigheden
Beoordelen van docenten loont de moeite!
Professionaliteitsontwikkeling
Maarten Vansteenkiste Universiteit Gent
Begeleiding startende leraren
Claudia van Kruistum, Ilona de Milliano, Roel van Steensel
Definitie Mediawijsheid
Leraar, school en opleiding
Het bevorderen van zelfgestuurd leren van pabostudenten op de werkplek
Van doelen naar reflectie
Leren leren…..en het materiaal?
Kwaliteitszorg als ontsluiter voor professionele ontwikkeling op school Opleiden in School (OiS) (V)SO Start-upconferentie.
Hoe kunnen we een lerende eigenaar maken van zijn eigen ontwikkeling?
De start... De start.. Overwegend positief ingevulde items Bij mijn begeleider kon ik een luisterend oor vinden. Mijn begeleider kon mij oppeppen.
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Het werken met portfolio
1 bij overheid en bij sociale partners is het belang van vakmanschap en beroepseer voor het goed functioneren van bedrijven en organisaties uit het zicht.
Pass’t Montessorionderwijs ?
Voortgangsgesprek fase 1
Uitgangspunt bij dit onderzoek (dia 3 t/m 6) Methode (dia 7 t/m 12)
STIMULANS KWALITEITSZORG juni 2014.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Stagecoördinatie op De Rank
Ict in het voortgezet onderwijs Didactiek in Balans 2011 Onderzoeksuitkomsten 6 april 2011.
Professioneel persoonlijkheidsprofiel
Pilot leerwinst en toegevoegde waarde in het voortgezet onderwijs
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Ict in het basisonderwijs Didactiek in Balans 2011 Onderzoeksuitkomsten 6 april 2011.
Voortgangsgesprek LiO 2014
PLG Begeleiding Beginnende Leraren Leontine van Schie Kartrekker 1.
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)? Daniel Muijs, University of Southampton.
Rotterdam, 00 januari 2007 Kijken naar kinderen Bijeenkomst 3 kwartaal 3.
Als je nog geen idee hebt …
WELKOM VAKDIACTIEK PEDAGOGIEK 1.1
Projecten van de Universitaire lerarenopleiding Rijksuniversiteit Groningen Omgaan met verschillen in de klas.
AOS docentonderzoek bijeenkomst 9 Analyseren. Analyseren van data verzamelde data analyse resultaten conclusies Doel: ordenen van data om antwoord op.
De effecten van de lerende opleidingsschool Twente Uitkomsten & Werkplan MSc Loreta Vaicaityte Dr Sjoerd de Vries.
De training interactief voorlezen 1.Opzet 2.Onderzoek studenten VU 3.APS-bevindingen.
University centre for learning & teaching teacher education Training ICALT observatie-instrument Carlien Vermue & Bert Slof November 2010.
Professionele ruimte voor professionele identiteit van beginnende leraren Han Leeferink Radboud Docenten Academie BSL-project Onderzoekers: Harmen.
Onderwijsproces en Examinering en diplomering
Het project Begeleiding Startende Leraren
Van startbekwaam naar …..
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)?
Bord in de Klas November 2016 AUTEURSRECHTELIJK BESCHERMD
De ICALT ‘Mijn leraar’ leerling-vragenlijst: BIG-data meervoudige schaalanalyses Part 1: voorbereidende analyses Peter Moorer, Michelle Helms-Lorenz,
Transcript van de presentatie:

Experimenteel onderzoek naar de effecten van inductie van beginnende leraren in het voortgezet onderwijs Verlaten beginnende leraren die gedurende hun inductieperiode goed opgevangen en begeleid worden minder vaak het beroep? En: Maken beginnende leraren die gedurende hun inductieperiode goed opgevangen en begeleid worden een snellere ontwikkeling door in hun pedagogisch didactische vaardigheden? Wim van de Grift & Michelle Helms-Lorenz, 2014

Effectmaten Telefonische interviews bij de beginnende leraren die hun eerste baan verlaten hebben, die gericht zijn op: het onderscheiden van ‘hoppers’ en ‘stoppers’ en op het achterhalen van de redenen voor eerste baanverlating De vragenlijst ‘Leerlingenpercepties van pedagogisch didactisch handelen’ (24 items uit de lijst ‘Mijn leraar …’ die voldoen aan de assumpties van het Raschmodel Itemvoorbeeld: ‘Mijn leraar legt mij alles duidelijk uit’ (Maulana, Van de Grift, & Helms-Lorenz, 2014)

Raschschaal Vragenlijst ‘Mijn leraar …’ nooit zelden regelmatig vaak …benadert mij met respect 1 …bereidt zijn/haar lessen goed voor 2 …geeft antwoord op mijn vragen 3 …betrekt mij bij de les 4 …maakt duidelijk wat ik voor een proefwerk moet leren 5 …helpt mij als ik iets niet weet of kan 6 …let erop dat ik anderen met respect behandel 7 …helpt mij als ik iets niet snap 8 …legt mij uit hoe ik iets moet doen 9 …gebruikt duidelijke voorbeelden 10 …maakt mij duidelijk wat de bedoeling van de les is 11 …zorgt dat ik mijn best doe 12 …legt mij alles duidelijk uit 13 …heeft aandacht voor mij 14 …hanteert duidelijke regels 15 …zorgt dat ik oplet 16 …sluit aan bij wat ik weet of kan 17 …controleert of ik de lesstof heb begrepen 18 …zorgt dat ik mijn tijd goed gebruik 19 …geeft mij zelfvertrouwen bij moeilijke taken 20 …zet mij aan het denken 21 …vertelt mij hoe ik iets moet leren 22 …motiveert mij 23 …weet wat ik moeilijk vind 24

Treatment Het inductiearrangement omvat: Werkdrukreductie Enculturatie in schoolbeleid en schoolregels Werken met plannen voor professionele ontwikkeling Observatie en coaching Meetinstrumenten: Werkdrukreductie (20 dichotome items van het type: ‘Minder lessen te geven dan minder ervaren collega’s’) Enculturatie in schoolbeleid en schoolregels (6 dichotome items van het type: ‘Een speciaal informatiepakket over de structuur, organisatie en cultuur van de school’) Werken met plannen voor professionele ontwikkeling (10 dichotome items van het type: ‘Werken met een persoonlijk ontwikkelingsplan’) Observatie en coaching (26 dichotome items van het type: ‘Feedback ontvangen op geobserveerde lessen’)

Steekproef Simple random sample van 338 beginnende leraren in het voortgezet onderwijs met experimentele groep en controlegroep   experimen-tele groep controle groep verschil significant 192 leraren 146 leraren % vrouwelijke leraren 54 n.s. % leraren met alphavak 56 52 % leraren met bètavak 30 33 % leraren met gammavak 7 9 % bevoegde leraren 61 71 .05 pedagogisch didactische vaardigheid bij de start (ruwe score) 16.25 17.83 .01 pedagogisch didactische vaardigheid bij de start (Warm’s θ) 1.17 1.63

Implementatie van de treatment n.s.

1e baanverlating na 3 jaar (na correctie voor onbevoegdheid en verschillen in startvaardigheid) In de experi-mentele groep 2% minder stoppers en 4% minder hoppers dan in de controlegroep

Ontwikkeling in pedagogisch didactische vaardigheid (in Warm’s θ; meting 1: gem 1.39 s.d. 1.37) Leraren in de experimentele groep halen in twee jaar hun achterstand in op de leraren in de controle groep

Groei in pedagogisch didactische vaardigheid na 2 jaar (in effectgrootte) Leraren in de experimentele groep boeken in twee jaar ruim anderhalf keer zoveel leerwinst (e.s.=.26) als de leraren in de controle groep

Multiniveau regressie analyse ‘binnen 3 jaar stoppen met het beroep’ (n= 338 beginnende leraren; 62 scholen) model 0 model 1 Te verklaren variantie leraar school   .132 *** .002 .060 *** .003 fixed effects Intercept Binnen 3 jaar stoppen met beroep .159 (.021)*** .524 (.081)*** Niveau 1 (beginnende leraar) Bevoegdheid -.102 (.047)* Pedagogisch didactische vaardigheid bij de start -.02 (.004)*** Niveau 2 (school) Werkdruk .009 (.023) Enculturatie in schoolbeleid en schoolregels -.046 (.023)* Plan voor professionele ontwikkeling .030 (.024) Observeren en coachen in de klas  -2* log likelihood 280.131 9.676 noot: *<.05 **<.01 ***<.001

Multiniveau regressie analyse ‘pedagogisch didactische vaardigheid na 3 jaar’ (n= 159 beginnende leraren; 62 scholen) model 0 model 1 Te verklaren variantie leraar school   .68 *** .09 .46*** .20* fixed effects Intercept Ped. did. vaardigheid na 3 jaar 2.35 (.08)*** 1.48 (.19)**** Niveau 1 (beginnende leraar) Bevoegdheid .31 (.20)* Ped. did. vaardigheid bij de start .33 (.08)**** Niveau 2 (school) Werkdrukreductie .20 Enculturatie in schoolbeleid en schoolregels .10 (.10) Plan voor professionele ontwikkeling -.04 Observeren en coachen in de klas  .26 (.09)*** -2* log likelihood 407.52 235.83 noot: *<.10 **<.05 ***<.01 ****<.001

MIJN LERAAR … Raschschaal: 0-24; gem: 17.02; s.d.: 4.94 benadert mij met respect 1   Reden voor uitval is onbekend Stopt op eigen initiatief Stopt omdat contract eindigt Stopt wegens slecht functioneren ‘Hopt’ naar andere baan Emigreert of gaat op buitenlandse reis Stopt om privé redenen Starter Blijver Na 1 jaar ervaring Na 2 jaar ervaring Ervaren leraar 11.45 11.98 13.36 13.91 14.46 15.38 15.40 17.02 18.20 18.94 20.25 20.96 bereidt zijn/haar lessen goed voor 2 geeft antwoord op mijn vragen 3 betrekt mij bij de les 4 maakt duidelijk wat ik voor een proefwerk moet leren 5 helpt mij als ik iets niet weet of kan 6 let erop dat ik anderen met respect behandel 7 helpt mij als ik iets niet snap 8 legt mij uit hoe ik iets moet doen 9 gebruikt duidelijke voorbeelden 10 maakt mij duidelijk wat de bedoeling van de les is 11 zorgt dat ik mijn best doe 12 legt mij alles duidelijk uit 13 heeft aandacht voor mij 14 hanteert duidelijke regels 15 zorgt dat ik oplet 16 sluit aan bij wat ik weet of kan 17 controleert of ik de lesstof heb begrepen 18 zorgt dat ik mijn tijd goed gebruik 19 geeft mij zelfvertrouwen bij moeilijke taken 20 zet mij aan het denken 21 vertelt mij hoe ik iets moet leren 22 motiveert mij 23 weet wat ik moeilijk vind 24

MIJN LERAAR … Raschschaal: 0-24; gem: 17.02; s.d.: 4.94 benadert mij met respect 1   bereidt zijn/haar lessen goed voor 2 geeft antwoord op mijn vragen 3 betrekt mij bij de les 4 maakt duidelijk wat ik voor een proefwerk moet leren 5 helpt mij als ik iets niet weet of kan 6 let erop dat ik anderen met respect behandel 7 helpt mij als ik iets niet snap 8 legt mij uit hoe ik iets moet doen 9 gebruikt duidelijke voorbeelden 10 maakt mij duidelijk wat de bedoeling van de les is 11 zorgt dat ik mijn best doe 12 legt mij alles duidelijk uit 13 heeft aandacht voor mij 14 Leraar in opleiding 14.78 hanteert duidelijke regels 15 Zij-instromer 14.89 zorgt dat ik oplet 16 Onbevoegde leraar15.65 sluit aan bij wat ik weet of kan 17 Starter 17.02 1egr 17.56 controleert of ik de lesstof heb begrepen 18 PABO18.15 Blijver18.21 2egr 18.85 zorgt dat ik mijn tijd goed gebruik 19 In 2e jaar 18.94 geeft mij zelfvertrouwen bij moeilijke taken 20 In 3e jaar 20.25 zet mij aan het denken 21 Ervaren leraar 20.96 vertelt mij hoe ik iets moet leren 22 motiveert mij 23 weet wat ik moeilijk vind 24

MIJN LERAAR … Raschschaal: 0-24; gem: 17.02; s.d.: 4.94 Warm’s θ ruwe score p b -4.13 benadert mij met respect -2.97 1 .86 -1.40 bereidt zijn/haar lessen goed voor -2.39 2 .82 -.90 geeft antwoord op mijn vragen -1.99 3 .80 -.68 betrekt mij bij de les -1.67 4 .79 -.65 maakt duidelijk wat ik voor een proefwerk moet leren 5 helpt mij als ik iets niet weet of kan -1.16 6 -.62 let erop dat ik anderen met respect behandel -.94 7 .78 -.56 helpt mij als ik iets niet snap -.74 8 .76 -.36 legt mij uit hoe ik iets moet doen -.55 9 -.33 gebruikt duidelijke voorbeelden 10 -.30 maakt mij duidelijk wat de bedoeling van de les is -.18 11 .74 -.20 zorgt dat ik mijn best doe .00 12 .73 -.09 legt mij alles duidelijk uit .18 13 heeft aandacht voor mij .36 14 hanteert duidelijke regels .55 15 -.02 zorgt dat ik oplet 16 .72 .32 sluit aan bij wat ik weet of kan .94 17 .68 .35 controleert of ik de lesstof heb begrepen 1.16 18 .67 .54 zorgt dat ik mijn tijd goed gebruik 1.40 19 .65 geeft mij zelfvertrouwen bij moeilijke taken 1.67 20 .63 zet mij aan het denken 1.99 21 .62 .90 vertelt mij hoe ik iets moet leren 2.39 22 .60 .92 motiveert mij 2.97 23 1.05 weet wat ik moeilijk vind 4.13 24 .58 1.36 Risico op stoppen met het beroep of hoppen naar andere school Blijft in het beroep Ervaren leraar

Conclusie over uitval uit het beroep Het niet bevoegd zijn van een beginnende leraar, een geringe startvaardigheid en het zwak geëncultureerd zijn in de school vormen de belangrijkste verklaring voor de uitval uit het beroep. Beginnende leraren die stoppen met het beroep of hoppen naar een andere baan in het onderwijs hebben volgens hun leerlingen moeite met: Duidelijk maken wat de bedoeling van de les is Het zorgen dat leerlingen hun best doen Duidelijk uitleggen Aandacht hebben voor leerlingen Het hanteren van duidelijke regels Het zorgen dat leerlingen opletten

Conclusie over groei in pedagogisch didactische vaardigheden Het inductiearrangement leidt tot een extra groei van ongeveer een jaar pedagogisch didactische vaardigheden van beginnende leraren. Hierbij spelen vooral hun startvaardigheid, een verlaging van de werkdruk in het eerste jaar en het observeren en coachen van beginnende leraren in hun klassen een belangrijke rol.

Meedoen aan het groot landelijk longitudinaal onderzoek? De Rijksuniversiteit Groningen start binnenkort met longitudinaal onderzoek naar de professionele ontwikkeling van beroepsvaardigheden van (beginnende) leraren Als u wilt deelnemen, neem dan contact op met: W.J.C.M.van.de.Grift@RUG.NL of M.Helms-Lorenz@RUG.NL Deze PowerPoint is te vinden op: http://www.rug.nl/staff/w.j.c.m.van.de.grift/research