Ervaring vanuit ervaringsbewijzen omtrent standaarden
Tot u spreekt…. Er bestaan ervaringsbewijzen voor 51 beroepen VDAB participeert in 24 ervaringsbewijzen Meestal als testcentrum waar gewerkt wordt met praktijkopdrachten in een gesimuleerde situatie Ik was procesbegeleider voor de ontwikkeling van 15 ervan en een tiental interne assessmentinstrumenten Meestal doe-beroepen 2
Wat informatie vanuit ervaring over…. Bronmateriaal Samenstelling: door wie? Welke competenties beoordelen? Hoe beoordelen? Punten of geen punten? Toetsingsniveaus Proefdraaien 3
Bronmateriaal Tot nu toe: selectie van competenties uit beroepscompetentieprofielen van de SERV, op basis van critical incident methode. Vanaf nu gebruik maken van: o Beroepskwalificatiedossiers als geheel o De modulaire structuur. Te veel assessments? Arbeidsmarktrelevant? Relevante buitenlandse standaarden niet vergeten! 4
Samenstelling: door wie? Procesbegeleider, met enige kennis van het beroep Ontwikkelgroep: o Beroepsuitoefenaars of o Eerste leidinggevende of o HR- medewerker met kennis van het beroep o Expert in het beroep o Opleidingsverstrekkers, onderwijsverstrekkers Gebruik thesaurus voor consequente formulering 5
Welke competenties beoordelen? Kerncompetenties, bepaald via de critical incident methode Competenties uit beroepskwalificatiedossier Niveau: beroepsuitoefenaar met enkele jaren ervaring Alleszins: competenties die qua frequentie en belangrijkheid hoog scoren en invloed hebben op de kwaliteit van het werk Modulaire structuur benutten? Beoordeel zoveel mogelijk op toepassingsniveau Competenties én succescriteria 6
Hoe beoordelen (1)? Praktijkopdrachten in een gesimuleerde werkomgeving: betrouwbaar! Bevraging van werkmethode en alternatieven (procesevaluatie) Criteriumgericht interview (STAR-methode) Rollenspelen (met assessor? ) Kennistests, bij voorkeur op toepassingsniveau Succescriteria benutten! 7
Hoe beoordelen (2)? Onbenutte mogelijkheden: Filmmateriaal verzameld op de echte werkplek Werkplekobservatie door de assessor Werkplekbevraging door de assessor Cases (schrijfvaardigheid, uitdrukkingsvaardigheid?) Groepsopdrachten (onderlinge beïnvloeding?) Portfolio 8
Hoe beoordelen (3)? Observatie door twee assessoren/ beroepsuitoefenaars (duur!) Observatie door één assessor en een procesbewaker Schriftelijk bewijsmateriaal benutten 9
Punten of geen punten (1)? Welke puntenschaal? Twee geslaagd/ niet geslaagd op niveau van elk succescriterium Drie Gewenst gedrag wordt niet geobserveerd Gewenst gedrag wordt soms geobserveerd, kwaliteit is wisselend Gewenst gedrag wordt altijd geobserveerd Vier (geen centrale tendens mogelijk) Gewenst gedrag wordt niet geobserveerd Gewenst gedrag wordt zelden geobserveerd, kwaliteit is zelden OK Gewenst gedrag wordt meestal wel geobserveerd, kwaliteit is meestal OK Gewenst gedrag wordt altijd geobserveerd 10
Punten of geen punten (2)? Mathematische beoordeling of niet? Wel Geruststelling voor de assessor: “de excel- tabel zegt of kandidaat al dan niet geslaagd is”. Niet De vakman beoordeelt Op basis van gedetailleerde beroepsstandaard gedetailleerd assessmentinstrument assessorentraining en intervisie 11
Toetsingsniveaus Zoveel als mogelijk op toepassingsniveau In gesimuleerde situatie In werksituatie In cases Competentiematrix: competentie/ succescriterium versus evaluatievorm Verwacht geen schrijfvaardigheid die deze van een beroepsuitoefenaar te boven stijgt! 12
Proefdraaien Vorm van gewenning voor assessoren Toetssteen voor de opdrachtsituaties Hoe vind ik goede proefpersonen? Criteria: goede beroepsuitoefenaars met enkele jaren ervaring die bereid zijn in een testsituatie te functioneren zonder garantie op succes. Wie? Ex- cursisten Ex- cursisten uit bijscholingsprogramma’s Collega’s- assessoren Werknemers uit bedrijven 13
Vragen nu of later Marc Troch, begeleider opleidings- en begeleidingsmethodieken 14