Ervaring vanuit ervaringsbewijzen omtrent standaarden.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Profile Selector 2 april 2017.
Advertisements

Aan de slag met vakmanschap! Kick-offTeam/datum. Film Vakmanschap.
Kwalificatiestructuren en wat daarbij komt kijken
Doublet deel 1 – de basis.
Aan de slag met vakmanschap! Teammanagers & medewerkersseptember - oktober 2013.
Instrumenten in het EVC-traject
EVC ACV seminarie Brugge
PDA voor BVE bijeenkomst 1 Riemke van der Meer
Criteriumgericht Beoordelen - beroepsbekwame toetsing – VELON 2014
Waarom kwaliteitsverschillen tussen docenten erkennen? Kitty Kwakman Landelijk Platform Beroepen in het Onderwijs.
COMPETENTIEONTWIKKELING
E-competentiescan. Wie kunnen de scan gebruiken? De medewerker Vult de scan in en krijgt inzicht in eigen handelen De leidinggevende Krijgt een beeld.
Workshop 1: Diversiteit in de oudercommissies van de kinderopvang
Beoordelen van docenten loont de moeite!
HOORCOLLEGE V2 ASSESSMENTS CMD
RU-onderwijsdag 23 mei 2006 Workshop Toetsen en beoordelen 1 ‘Traditioneel’ versus ‘Modern’ Mariëlle Theunissen (ILS) Arie Geerding (IOWO) Ad van Hout.
Doelstelling van vandaag
Een lange weg naar erkende kwalificaties
Conferentie DHRM Fred Slaghekke beleidsmedewerker P&O
Prestaties beoordelen
Leidinggeven aan professionals in modern onderwijs
Certificeren van assessoren __________________________________ Workshop congres LLL op een HOger plan! Erkennen van Verworven Competenties Antoinette van.
Examinering Conferentie BTG HTVF
Respons ervaringscertificaten beoordelen Aantal uitgezette certificaten: 81 Aantal teruggekregen certificaten: 45 Van 9 certificaten is bekend dat er geen.
VELON Opleiden in de school 9 november 2007
Begeleiden van Praktijkonderzoek
INFODAG Wat na secundair onderwijs? Beroepeninfo Beroepeninfo Lessenpakket Lessenpakket ‘Start van een loopbaan’ Luc.
Gedrag in organisaties, 10e editie
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Functieprofiel en beoordeling
Ho 8: Portfolio.
Competentieontwikkeling voor OR-leden
Aan de slag met competenties beoordelen
Competentiegericht opleiden in zorginstellingen
Reflector graden feedbackvragenlijst
Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen
Kwaliteit in examens, borgen en stimuleren. Kwaliteitsborging EVC-procedures EVC in het MBO 22 mei 2007 Henk van Leeuwen Manager externe betrekkingen KCE.
Kwaliteitscode EVC EVC in het MBO ~ CompetentCity Erik Kaemingk & Cissy Johann.
Beoordelen in de zorg lonend?. Programma OnderzoeksopzetOnderzoeksopzet OnderzoeksverantwoordingOnderzoeksverantwoording OnderzoeksresultatenOnderzoeksresultaten.
Een theoretische verkenning
1 BUE: de eerste cijfers Gijs Martens HRM Netwerk 22/02/02.
WEB vzw - Steenweg Op Tielen Turnhout - www. webwerkt
Centrale facilitering van personeelsprocessen
Testcentrum ervaringsbewijs Testen en informeren.
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
Testcentrum ervaringsbewijs Testen en informeren.
1 WG Europass Certificaatsupplement 23/03/2012, Networking the networks Anneke Vanden Bulcke.
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Testcentrum ervaringsbewijs Testen en informeren.
Leren in een werkende omgeving
 Informeren over aanpassingen van de assessments in jaar 3 en jaar 4  Informeren over uitbreiding beoordelingscategorieën en toepassingen  Richtlijnen.
Methode Strategisch personeelsmanagement
1 BUE Middenkader 2004 Een eerste verkenning van de resultaten.
Aan de slag met vakmanschap
Van waarde; van betekenis zijn SBCM opleidingsdag 23 september 2015 Tom de Haas.
WPO (Interactief) Anne van Kempen Sanne van Hoof WPO kenniskring 2 november november 2015 Tips en aandachtspunten voor een succesvolle implementatie.
EVC en Kenniscentrum Handel NVE 29 mei 2008 John Dekker Teamleider Examinering en beoordeling.
1 Ervaringscertificaat of Erkenning van Verworven Competenties (EVC) Werkconferentie “EVC in het kader van 30 plus” Regina Kleingeld, Ministerie van Onderwijs,
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
Assessorentraining 2 Hannah Wielenga maart 2016.
Assessorentraining 3 Hannah Wielenga april 2016.
Hannah Wielenga januari 2017
Hoe leren professionals?
Professionalisering Sociaal Werk
LERAAR WORDEN VIA ASSESSMENT
Hannah Wielenga januari 2017
Hannah Wielenga februari 2017
Het nieuwe afstuderen hbo-ict
Werkveldbijeenkomst Z&W 19 Juni 2018
Transcript van de presentatie:

Ervaring vanuit ervaringsbewijzen omtrent standaarden

Tot u spreekt…. Er bestaan ervaringsbewijzen voor 51 beroepen VDAB participeert in 24 ervaringsbewijzen Meestal als testcentrum waar gewerkt wordt met praktijkopdrachten in een gesimuleerde situatie Ik was procesbegeleider voor de ontwikkeling van 15 ervan en een tiental interne assessmentinstrumenten Meestal doe-beroepen 2

Wat informatie vanuit ervaring over…. Bronmateriaal Samenstelling: door wie? Welke competenties beoordelen? Hoe beoordelen? Punten of geen punten? Toetsingsniveaus Proefdraaien 3

Bronmateriaal Tot nu toe: selectie van competenties uit beroepscompetentieprofielen van de SERV, op basis van critical incident methode. Vanaf nu gebruik maken van: o Beroepskwalificatiedossiers als geheel o De modulaire structuur. Te veel assessments? Arbeidsmarktrelevant? Relevante buitenlandse standaarden niet vergeten! 4

Samenstelling: door wie? Procesbegeleider, met enige kennis van het beroep Ontwikkelgroep: o Beroepsuitoefenaars of o Eerste leidinggevende of o HR- medewerker met kennis van het beroep o Expert in het beroep o Opleidingsverstrekkers, onderwijsverstrekkers Gebruik thesaurus voor consequente formulering 5

Welke competenties beoordelen? Kerncompetenties, bepaald via de critical incident methode Competenties uit beroepskwalificatiedossier Niveau: beroepsuitoefenaar met enkele jaren ervaring Alleszins: competenties die qua frequentie en belangrijkheid hoog scoren en invloed hebben op de kwaliteit van het werk Modulaire structuur benutten? Beoordeel zoveel mogelijk op toepassingsniveau Competenties én succescriteria 6

Hoe beoordelen (1)? Praktijkopdrachten in een gesimuleerde werkomgeving: betrouwbaar! Bevraging van werkmethode en alternatieven (procesevaluatie) Criteriumgericht interview (STAR-methode) Rollenspelen (met assessor? ) Kennistests, bij voorkeur op toepassingsniveau Succescriteria benutten! 7

Hoe beoordelen (2)? Onbenutte mogelijkheden: Filmmateriaal verzameld op de echte werkplek Werkplekobservatie door de assessor Werkplekbevraging door de assessor Cases (schrijfvaardigheid, uitdrukkingsvaardigheid?) Groepsopdrachten (onderlinge beïnvloeding?) Portfolio 8

Hoe beoordelen (3)? Observatie door twee assessoren/ beroepsuitoefenaars (duur!) Observatie door één assessor en een procesbewaker Schriftelijk bewijsmateriaal benutten 9

Punten of geen punten (1)? Welke puntenschaal? Twee geslaagd/ niet geslaagd op niveau van elk succescriterium Drie Gewenst gedrag wordt niet geobserveerd Gewenst gedrag wordt soms geobserveerd, kwaliteit is wisselend Gewenst gedrag wordt altijd geobserveerd Vier (geen centrale tendens mogelijk) Gewenst gedrag wordt niet geobserveerd Gewenst gedrag wordt zelden geobserveerd, kwaliteit is zelden OK Gewenst gedrag wordt meestal wel geobserveerd, kwaliteit is meestal OK Gewenst gedrag wordt altijd geobserveerd 10

Punten of geen punten (2)? Mathematische beoordeling of niet? Wel Geruststelling voor de assessor: “de excel- tabel zegt of kandidaat al dan niet geslaagd is”. Niet De vakman beoordeelt Op basis van gedetailleerde beroepsstandaard gedetailleerd assessmentinstrument assessorentraining en intervisie 11

Toetsingsniveaus Zoveel als mogelijk op toepassingsniveau In gesimuleerde situatie In werksituatie In cases Competentiematrix: competentie/ succescriterium versus evaluatievorm Verwacht geen schrijfvaardigheid die deze van een beroepsuitoefenaar te boven stijgt! 12

Proefdraaien Vorm van gewenning voor assessoren Toetssteen voor de opdrachtsituaties Hoe vind ik goede proefpersonen? Criteria: goede beroepsuitoefenaars met enkele jaren ervaring die bereid zijn in een testsituatie te functioneren zonder garantie op succes. Wie? Ex- cursisten Ex- cursisten uit bijscholingsprogramma’s Collega’s- assessoren Werknemers uit bedrijven 13

Vragen nu of later Marc Troch, begeleider opleidings- en begeleidingsmethodieken 14