Toetsen: weet wat u meet

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Verantwoord volgen.. De woorden van een leider bepalen met hun regels het karakter, de sfeer en de mentaliteit van de groep Soms gaat dat fout, doordat.
Advertisements

HET CSE NEDERLANDS. Je spreekt toch al jaren
Intentie veranderen door bewustzijn
Praktijkworkshop: Groen Proeven in de praktijk. Programma • Introductie • Waarom Groen Proeven? • Beleid mbt Groen Proeven • Waar staan we nu? • Ervaringen.
Franconville 3e editie haalbaar leerlinggericht leren op maat
hoe gaan we om met verschillen in leercapaciteit
Aanleiding auditverslag van 2011 achterstandenbeleid.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Lesgeven en begeleiden
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
Collectief portfolio groep 3
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
Opbrengstgericht werken mbv peilingsactiviteiten
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
SAMEN AAN ZET Rubric maken voor docenten.
Samenwerkend leren Opdracht: Experts.
pret met intervisie: ket-lessen Conferentie BV NT2 24 mei 2014
Workshop stakeholdermanagement & Netwerkborrel 19 september 2013 Bereik de 18 e hole en vier het succes op de 19 e !
CanDo Coaching.
EEN BREED INZETBAAR INSTRUMENT OOK BIJ AVO
Succesvol rekenen op 2F Opdracht 1: wat is kenmerkend voor OGW en voor vakmanschap?
Ervaringen van kinderen in woorden vangen
Het lijdend voorwerp 3 VMBO - Frans.
Venir 2 VMBO - Frans.
Skillzz Handleiding voor mentor Powered by. Waarom Skillzz? Jouw school vindt het belangrijk dat: Jullie als klasgenoten nog beter met elkaar omgaan Dat.
Stoomcursus Zwolle. Agenda 1.Uw onderwijsvisie 2.Didactische uitgangspunten van Muiswerk 3.De Lerarenkamer 4.Voortgang monitoren, evalueren en bijsturen.
RTTI – kennismaking en ervaring
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
Thema 2, week 1.7 Leerlingkenmerken Meervoudige intelligenties 13 oktober 2014 Periode 1 KOP
Lezen: doe het goed voor
Even voorstellen Merel Hoogendoorn & Ulrike Noordegraaf Wie zijn we? Wat doen we? Welke ervaring hebben we? En wie bent u? Schrijf uw naam op een naamkaartje.
Coach Academy Module Persoonlijk 1 Ciska, Bart en Johan.
Bvj vmbo bovenbouw 7 e editie Gijs van Hengstum Thomas Klein Middelink.
Toetsen van de concept-contextbenadering bij maatschappijwetenschappen
Bijeenkomst September 2015
Differentiëren in de Franse les
PPO Delflanden IB netwerk “Groepsgericht denken”.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
1 Goede toetsen maken het verhaal compleet Emila Bijl RTTI als uitgangspunt voor toetskwaliteit.
Vakdidactiek Bijeenkomst 2 periode 2 16 november 2015.
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Kalenders plannen afnemen/ maken afnemen/ maken verzamelen/ rapporteren verzamelen/ rapporteren analyseren bespreken/ terug- koppelen bespreken/ terug-
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Het OBIT-model Oppervlakkig leren en leren met diepgang
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Bijeenkomst 4: Van lesdoelen naar leeractiviteiten
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
? (Periode-) taak ?.
Oefening met atlas en kaarten
Lezen 1.2 Leesstrategieën, tekstverband/signaalwoorden onderwerp en hoofdgedachte.
Vragen, wat voor vragen?.
De juiste route naar het juiste doel
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Financiële zelfredzaamheid
Handelsvormen Werkvorm: woordwiel.
Workshop leerdoelen over druk en ruimte
Toetsing Vakdidactiek 2.
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
WELKOM bij Denkvragen stellen simonettekoven.nl 1.
Gesprekstechnieken Les 1.
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Hoe speel je de Pizza Game?
Spel en beweging in het onderwijs
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
This presentation uses a free template provided by FPPT.com Lesvoorbereiding MOA Aardrijkskunde College 4 Docenten:
Transcript van de presentatie:

Toetsen: weet wat u meet Workshop Docentendag Frans Thiememeulenhoff 13 november 2012 Masja Mesie m.mesie@aps.nl

Schrijf eens op ….. Wat wilt u meten als u uw leerlingen een toets laat maken? (werkvorm DDU)

Opbrengsten workshop Inzicht in vier leeractiviteiten (OBIT) Toetsanalyse eigen toets Analyse OBIT verhouding OB/BB Suggesties voor verbetering toets Uw toets van morgen

Aan de slag met OBIT O = onthouden B =begrijpen I =integreren T =toepassen

OBIT toetsanalyse Eerst OBIT verkennen (expert werkvorm) Dan in tweetallen toetsen analyseren

Expert werkvorm (deel 1) In groepen van vier personen, per persoon één onderdeel: 1: Onthouden 2: Begrijpen 3: Integreren 4: Toepassen Lees de tekst individueel goed door, inclusief het voorbeeld op de achterzijde

Expert werkvorm (deel 2) Per hoek één OBIT-onderdeel Bereik consensus over de begripsinhoud van het OBIT-onderdeel Deel voorbeelden van het eigen vak met elkaar

Expert werkvorm (deel 3) Terug naar de basisgroep van vier personen Kennisdelen in OBIT-volgorde: elke expert geeft toelichting en voorbeelden met betrekking tot zijn expertise

onthouden begrijpen integreren toepassen SET-02.004

Waarom nadenken over OBIT? Inzicht in kennen én kunnen Determinatie (OBIT én niveau) Aansluiting onderbouw/bovenbouw ERK OBIT in de les (opbrengstgericht werken en differentiatie)

OBIT - ezelsbruggetjes Onthouden Herinneren Eén denkstap Begrijpen In eigen woorden uitleggen Integreren Kennisgegevens koppelen Meerdere denkstappen (gegeven) Boven de stof ‘hangen’ Toepassen Kennis wendbaar gebruiken Nieuwe onvoorspelbare context Meerdere denkstappen (niet gegeven)

Even oefenen: O-B-I of T? Vul de juiste vorm in van het werkwoord tussen haakjes.   (adorer) Il ________________________ l’informatique. (détester) Yann ________________________ les interros. (aimer) Nous ________________________ la musique. (terminer) Vous ____________________ à trois heures? (arriver) Les filles _____________________ à l’heure.

O-B-I of T? Opdracht: Schrijf een korte brief (minimaal 150 woorden) aan je correspondentievriend om jezelf voor te stellen.

O-B-I of T? Of hij/zij hier vandaan komt Dat je uit Frankrijk komt Vraag Zeg Of hij/zij hier vandaan komt Dat je uit Frankrijk komt Waar hij/zij vandaan komt Dat je in Lille woont Waar dat ligt Dat dat niet ver van de grens ligt Hoe hij/zij hier is Dat je met de auto bent

Toetsanalyse Analyseer in tweetallen een bovenbouw- en een onderbouwtoets Ga per vraag na of het gaat om O-B-I of T Wat is de OBIT verhouding binnen de toets?

Opbouw OBIT in de leerjaren Vul op het formulier in wat de huidige (f) OBIT verhouding is binnen twee leerjaren (OB/BB) Vul voor deze leerjaren in wat de gewenste (g) verhouding is

Verbeteren OBIT verhouding binnen een toets Werk in tweetallen Kies een aantal vragen uit en denk samen na over hoe je deze vragen zou kunnen omzetten (O->B, B->I etc.)

Uw toets van morgen (DDU) Wat neemt u mee van deze workshop? Wat betekent dit voor de toets die u morgen maakt? kern ook belangrijk mooi meegenomen

Goed om te weten: Thiememeulenhoff OBIT trainingen APS OBIT in toetsen (determinatie) OBIT in de les (opbrengst gericht leren)

Meer informatie? Schrijf uw vraag op een APS-ansichtkaart en lever deze direct in Bekijk scholingsaanbod op www.aps.nl Mail naar: m.mesie@aps.nl