Toetsen: weet wat u meet Workshop Docentendag Frans Thiememeulenhoff 13 november 2012 Masja Mesie m.mesie@aps.nl
Schrijf eens op ….. Wat wilt u meten als u uw leerlingen een toets laat maken? (werkvorm DDU)
Opbrengsten workshop Inzicht in vier leeractiviteiten (OBIT) Toetsanalyse eigen toets Analyse OBIT verhouding OB/BB Suggesties voor verbetering toets Uw toets van morgen
Aan de slag met OBIT O = onthouden B =begrijpen I =integreren T =toepassen
OBIT toetsanalyse Eerst OBIT verkennen (expert werkvorm) Dan in tweetallen toetsen analyseren
Expert werkvorm (deel 1) In groepen van vier personen, per persoon één onderdeel: 1: Onthouden 2: Begrijpen 3: Integreren 4: Toepassen Lees de tekst individueel goed door, inclusief het voorbeeld op de achterzijde
Expert werkvorm (deel 2) Per hoek één OBIT-onderdeel Bereik consensus over de begripsinhoud van het OBIT-onderdeel Deel voorbeelden van het eigen vak met elkaar
Expert werkvorm (deel 3) Terug naar de basisgroep van vier personen Kennisdelen in OBIT-volgorde: elke expert geeft toelichting en voorbeelden met betrekking tot zijn expertise
onthouden begrijpen integreren toepassen SET-02.004
Waarom nadenken over OBIT? Inzicht in kennen én kunnen Determinatie (OBIT én niveau) Aansluiting onderbouw/bovenbouw ERK OBIT in de les (opbrengstgericht werken en differentiatie)
OBIT - ezelsbruggetjes Onthouden Herinneren Eén denkstap Begrijpen In eigen woorden uitleggen Integreren Kennisgegevens koppelen Meerdere denkstappen (gegeven) Boven de stof ‘hangen’ Toepassen Kennis wendbaar gebruiken Nieuwe onvoorspelbare context Meerdere denkstappen (niet gegeven)
Even oefenen: O-B-I of T? Vul de juiste vorm in van het werkwoord tussen haakjes. (adorer) Il ________________________ l’informatique. (détester) Yann ________________________ les interros. (aimer) Nous ________________________ la musique. (terminer) Vous ____________________ à trois heures? (arriver) Les filles _____________________ à l’heure.
O-B-I of T? Opdracht: Schrijf een korte brief (minimaal 150 woorden) aan je correspondentievriend om jezelf voor te stellen.
O-B-I of T? Of hij/zij hier vandaan komt Dat je uit Frankrijk komt Vraag Zeg Of hij/zij hier vandaan komt Dat je uit Frankrijk komt Waar hij/zij vandaan komt Dat je in Lille woont Waar dat ligt Dat dat niet ver van de grens ligt Hoe hij/zij hier is Dat je met de auto bent
Toetsanalyse Analyseer in tweetallen een bovenbouw- en een onderbouwtoets Ga per vraag na of het gaat om O-B-I of T Wat is de OBIT verhouding binnen de toets?
Opbouw OBIT in de leerjaren Vul op het formulier in wat de huidige (f) OBIT verhouding is binnen twee leerjaren (OB/BB) Vul voor deze leerjaren in wat de gewenste (g) verhouding is
Verbeteren OBIT verhouding binnen een toets Werk in tweetallen Kies een aantal vragen uit en denk samen na over hoe je deze vragen zou kunnen omzetten (O->B, B->I etc.)
Uw toets van morgen (DDU) Wat neemt u mee van deze workshop? Wat betekent dit voor de toets die u morgen maakt? kern ook belangrijk mooi meegenomen
Goed om te weten: Thiememeulenhoff OBIT trainingen APS OBIT in toetsen (determinatie) OBIT in de les (opbrengst gericht leren)
Meer informatie? Schrijf uw vraag op een APS-ansichtkaart en lever deze direct in Bekijk scholingsaanbod op www.aps.nl Mail naar: m.mesie@aps.nl