1 Vlaams Partnerschap Water voor Ontwikkeling STUDIE VAN BUITENLANDSE INITIATIEVEN VAN SAMENWERKING TUSSEN WATER-ACTOREN VOOR ONTWIKKELING FASE 2 ANALYSE.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Loos Monitoring meer dan cijfers versterken van kwaliteit en beleid.
Advertisements

Hoe duurzaamheid inbouwen in je project.
KA2 voor de volwasseneneducatie. Strategische partnerschappen (KA2) • Van eenvoudige kleine samenwerking tot grootschalige projecten om innovatieve middelen.
Ontwikkeling van het Netwerk Naamkunde
RIS3: Theorie, praktijk en dilemma’s
“ - een platform voor ICE in Vlaanderen” Dries Van Den Broucke – 14/09/2012.
1 Wat is microfinanciering ? 2 1. De financiële behoefte.
1 De rechtenverkenner: een hefboom voor het lokaal sociaal beleid in Vlaanderen Steven Vanackere Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
Nieuwe begroting Wat & hoe.
| S turen Betere resultaten door docent-student voortgangsinteractie Projectleider Ellen Zillig-Straatman M eten A nalyseren I nformeren.
Infomoment Oproep ontwikkelings- educatie oktober 2013.
Vierde ervaringsuitwisseling “Competent van kop tot teen!” 8 april 2010 Lieselore Beckers & Isabelle De Wispeleir VIVO vzw ompetent van kop tot teen !
1 1 Diagnoseadvies van de sociale partners over O&O en innovatie ‘Naar een meer innovatieve economie’ 18 september 2006.
Een vergelijkende studie van de financiering van ziekenhuiszorg in vijf landen ASGB 21/11/2013 C ARINE V AN DE V OORDE.
Middelen voor je buurt, je dorp je streek? Over oproepen, fondsen en projectrekeningen in de schoot van de Koning Boudewijnstichting Ludwig Forrest 23/03/10.
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
Maarten De Groote - Vlaams Energieagentschap
Vakcentrale 11 MVO en rol OR in waterbedrijven en laboratoria Lochem 18 November 2010.
HOOFDSTUK 15: DE ACTIVITEITEN VAN DE VIERDE PIJLER DE VIERDE PIJLER VAN DE VLAAMSE ONTWIKKELINGSSAMENWERKING:
Van tweeluik naar driehoeken
Cellule Environnement – Santé / Cel Leefmilieu – Gezondheid / Zelle Umwelt- Gesundheit 1 De werkzaamheden van het NEHAP Catherine Bouland Themaochtend.
Workshop Structuurfondsen
Europese financiering voor Musea, 26 juni 2007 Amsterdams Historisch Museum Laura Grijns.
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
Beoordelen van docenten loont de moeite!
Impact van de financiële en economische crisis op het draagvlak voor ontwikkelingssamenwerking PULSE lanceringsdag 27 november 2009, Brussel Tom De Bruyn.
1 Advies ‘Waarheen met het lokaal woonbeleid’ Presentatie Studiedag VVSG 12 juni 2012.
Vlaams convenantenprogramma gemeentelijke ontwikkelingssamenwerking Vorming strategische planning 07/05/2009.
Flankerend onderwijsbeleid. Waarom? Vlaams lokaal onderwijsbeleid heeft lokale hefbomen nodig vb inzake kleuterparticipatie, spijbelen,… + lokale besturen.
eGovernment in Vlaamse gemeenten
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Gedrag in organisaties, 10e editie
Ruimtelijke ordening en buisleidingen Kennistafel 30 mei 2007.
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Netwerkdag 15 april Implementatie Handhaving in de VR 2 Workshop Implementatie Handhaving in de VR Robert Luinge 15 april 2009.
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
ScaldWIN, Internationale Scheldeweek 2011 De Schelde, rivierstroom als levensstroom.
© L.A.F.M. Kerklaan HCG 1 16 november 2001Juridisch bibliothecarissen Het managen van de juridische bibliotheek Het kwaliteitshandboek als praktisch instrument.
1 PROJECT PLANLAST LOKALE BESTUREN Prof. dr. Geert Bouckaert dr. Ellen Wayenberg dr. Wouter van Dooren Projectstuurgroep 7 maart 2006 – 9.30 uur.
Oproep Innovatie Brussel, 12 november 2013 ESF-Agentschap Vlaanderen.
Netherlands Water Partnership Sectorbijeenkomst Indonesië platform 30 januari 2013 Agenda en doelstellingen door Ivo van der Linden Coördinator landenplatform.
Belang, rol en voordelen van een Europese koepel 11/02/
2 soorten vrijwillgerscentrade raadgevende organen.
1 Vlaamse Alliantie Water voor Ontwikkeling STUDIE VAN BUITENLANDSE INITIATIEVEN VAN SAMENWERKING TUSSEN WATER-ACTOREN VOOR ONTWIKKELING FASE 1 INVENTARISATIE.
Kennis ontwikkelen en delen in TechNetkringen Ruud Bolsius mei 2011 TechNet, TechniekTalent.nu 2011.
Kabinet van de Vice-Eerste Minister en Minister van Ambtenarenzaken, Overheidsbedrijven en Institutionele Hervormingen 1.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
SUPPORTTEAM NAH Vlaams-Brabant Sociale Plattegrond - oktober 2014.
september 2009 Aanbevelingen van Compliance professionals
Hard/t voor IS Het PI: Een actor in ontwikkeling 13 oktober 2008 Delft Sara Kinsbergen.
Optimaliseren BPV keten
Regionaal beleid EUROPESE COMMISSIE December 2004 NL Verordeningen 1 Het cohesiebeleid ( ) Het voorstel van de Commissie voor nieuwe verordeningen.
BEDENKINGEN BIJ DE VISIE VAN OUSMANE SY ROND DECENTRALISATIE Jean Bossuyt.
Hervorming Streekbeleid – Resoc/Serr-werking
Social work Week 2.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Projectbureau Herbestemming Kerken Begeleidingsaanbod voor steden en gemeenten voor haalbaarheidsonderzoeken rond de toekomst van parochiekerken Samenwerkingsverband.
Noord-Zuidsamenwerking Deinze De GROS vandaag en morgen Oost-Vlaanderen, een solidaire provincie We maken er samen werk van ! Februari 2014.
OVERHEID EN AUTONOMIE VAN DE INSTELLINGEN Micheline Scheys Secretaris-generaal Departement Onderwijs en Vorming VVKHO Studiedag 14 februari 2014 “Beleidsruimte.
Bodembescherming Martien Swerts dienst Land en Bodembescherming Departement LNE Vlaamse Overheid.
Voorstel voor nieuwe verordening LIFE-programma EU financiering voor milieu en klimaatactie Publ. 12 December 2011.
5 jaar Vlaams Partnerschap Water voor Ontwikkeling Nieuwe initiatieven op stapel Frank Depoortere 28 oktober 2009.
5 jaar Vlaams Partnerschap Water voor Ontwikkeling REALISATIES VPWvO
Martin Quispel Zwijndrecht 24 februari 2017
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Doorgroei ondernemingen met behoud beslissingscentrum
Het Vlaams Bijenteeltprogramma
Hervorming medefinanciering
Energiek Dorpen Poperinge
Lokaal loket kinderopvang
Transcript van de presentatie:

1 Vlaams Partnerschap Water voor Ontwikkeling STUDIE VAN BUITENLANDSE INITIATIEVEN VAN SAMENWERKING TUSSEN WATER-ACTOREN VOOR ONTWIKKELING FASE 2 ANALYSE VAN BESTAANDE BUITENLANDSE INITIATIVEN

2 SITUERING Vlaams Partnerschap “Water voor Ontwikkeling” Technische en methodologische expertise bundelen en beschikbaar stellen De financiële middelen voor watervoorziening in de Derde Wereld doen toenemen en optimaal inzetten Het Vlaamse publiek interesseren voor de problematiek van drinkwater en sanitatie in de landen in ontwikkeling

3 DOELSTELLING VAN DE STUDIE Lessen trekken uit ervaringen in andere OESO-landen waar diverse water-actoren door samenwerking een bijdrage willen leveren tot een verbeterde voorziening in drinkwater en sanitatie voor de landen in ontwikkeling

4 SAMENVATTENDE TABEL A4AA4A AWAAWA DWFDWF NWPNWP PWSPWS pS- Ea u SI E SE E SWHSWH W at er Ai d W at er Ca n Uitwisselen van kennis en informatie Bundelen van technische en methodolo- gische expertise specifiek voor het Zuiden (*) Profileren nationale expertise op internatio- nale markt Zoeken naar synergie voor een grotere efficiëntie binnen projecten Mobiliseren van financiële middelen voor het Zuiden Bewustmaking in het Noorden

5 1. Samenwerking tussen verschillende actoren is pertinent in het kader van het bereiken van de MDGs: 2015 : 6 miljoen mensen toegang tot water en sanitatie verschaffen Jaarlijks minstens 30 miljoen EUR mobiliseren. Trend binnen de Belgische ontwikkelingssamenwerking: jaarlijks ongeveer 10 miljoen EUR in water en sanitatie ALGEMENE LESSEN Minder dan 2% van het totale budget voor ontwikkelingssamenwerking

6 1. Samenwerking tussen verschillende actoren is pertinent in het kader van het bereiken van de MDGs: Gezamenlijk standpunt om te lobbyen voor een significante bijdrage binnen budget ontwikkelingssamenwerking. Gezamenlijk standpunt van de Vlaamse of Belgische watersector kenbaar maken op Europees en internationaal vlak. Duidelijk signaal geven naar het publiek toe dat problematiek van water in het Zuiden ernstig genomen wordt. Opbouw van kennis en expertise in de watersector in het Zuiden. ALGEMENE LESSEN

7 2. Het Vlaams Partnerschap zal beperkt blijven in slagkracht gezien de institutionele context van bevoegdheden tussen het Vlaams en het Federaal niveau van ontwikkelingssamenwerking In alle andere bestudeerde buitenlandse initiatieven behoort ontwikkelingssamenwerking tot de bevoegheid van de federale overheid  faciliteert onstaan en de functionering van de partnerschappen, studies, consultatie (PS: Defederalisering/ financiering over de departementen heen als opportuniteit voor Vlaams Partnerschap) ALGEMENE LESSEN

8 3. Het Secretariaat kan best opgenomen worden in een onafhankelijk orgaan ALGEMEEN LESSEN -link met de overheid is belangrijk, maar eventueel risico ivm objectiviteit, instrumentalisering andere actoren; -onafhankelijk Secretariaat (zoals in alle andere OESO- landen): - Objectieve keuzes - Gezamenlijke standpunten van alle actoren - Flexibiliteit - Instrument voor uitdrukking sociale verantwoordelijkheid drinkwateractoren  in volgende fase nagaan welke externe organisaties in aanmerking komen voor Secretariaat

9 4. Het Vlaams Partnerschap kan best gebruik maken van de expertise binnen bestaande partnerschappen (zoals NWP) om duplicatie te vermijden ALGEMEEN LESSEN Gebruik bestaande websitestructuur Bereidheid tot samenwerking Kennis- en informatiebeheer kan eventueel uitbesteed worden aan universiteiten, studiebureaus, NGO’s..

10 5a. Een duidelijke keuze dringt zicht op ivm de systemen/modellen voor het uitwisselen van kennis, informatie en expertise in functie van de verschillende doelstellingen van het partnerschap: LESSEN : UITWISSELEN VAN KENNIS, INFORMATIE EN EXPERTISE Het ter beschikking stellen van bestaande kennis en informatie ivm water Het actief genereren van kennis (pS-Eau) Het promoten van aanwezige (nationale) expertise (NWP, DWF, SWH, AWA) Beschikbaar stellen expertise voor projecten in het Zuiden =Makelaarsfunctie  aangewezen voor Vlaams Partnerschap

11 5b. Bepaalde systemen/modellen lenen zich beter of zijn compatibel met het bereiken van de andere doelstellingen, andere zijn niet compatibel Het ter beschikking stellen van bestaande kennis en informatie ivm water Verenigbaar met de andere doelstellingen LESSEN : UITWISSELEN VAN KENNIS, INFORMATIE EN EXPERTISE

12 LESSEN : UITWISSELEN VAN KENNIS, INFORMATIE EN EXPERTISE Bepaalde systemen/modellen lenen zich beter of zijn compatibel met het bereiken van de andere doelstellingen, andere zijn niet compatibel Het actief genereren van kennis Vraagt een grote investering Mobiliseren van bijkomende fondsen: in functie van pilootacties; bewustmaking gebaseerd op de verworven kennis

13 Bepaalde systemen/modellen lenen zich beter of zijn compatibel met het bereiken van de andere doelstellingen, andere zijn niet compatibel Het promoten van aanwezige (nationale) expertise Niet direct in bewustmaking van het publiek geïnteresseerd, of om zelf financiële middelen te mobiliseren voor water-en sanitatieprojecten in het Zuiden LESSEN : UITWISSELEN VAN KENNIS, INFORMATIE EN EXPERTISE

14 Bepaalde systemen/modellen lenen zich beter of zijn compatibel met het bereiken van de andere doelstellingen, andere zijn niet compatibel Volledig compatibel met de andere doelstellingen Sleutel om publiek geïnteresseerd te krijgen in de problematiek van water en sanitatie in het Zuiden Waterprofessionals en watermaatschappijen blijken bereid te zijn om fondsen en onbaatzuchtige expertise te leveren LESSEN : UITWISSELEN VAN KENNIS, INFORMATIE EN EXPERTISE Makelaarsfunctie Lijkt geschikt voor Vlaams Partnerschap

15 6. Gebruik van participatieve mechanismen : van kapitaal belang om het partnerschap dynamisch te maken Consultatiefase Websites Fora, workshops, productmarkcombinaties De concrete opzet, uitvoering en opvolving van gezamenlijke acties in het Zuiden zoals bij NWP, PWS, PsEau + mogelijkheid ter beschikking stellen van Vlaamse waterexpertise voor het Zuiden (aantal mensdagen per deelnemende actor) LESSEN : UITWISSELEN VAN KENNIS, INFORMATIE EN EXPERTISE

16 7. Bewustmaking van het publiek heeft het meest effect via de directe link met projecten in het Zuiden Interesse van “experts” voor de beoordeling, advies en opvolging van projecten. WaterAid mobiliseert de werknemers van de Britse waterindustrie voor educatie en bewustmaking. Eenvoudige boodschap: link leggen tussen de gift en het project. Rapportering over de projecten. Verspreiding van publiciteit, educatiemateriaal, informatie over projecten, samen met stortingsaanvraag via de waterfactuur LESSEN : BEWUSTMAKING IN HET NOORDEN

17 8. Het mobiliseren van een bijkomende 5 M EUR in Vlaanderen voor drinkwater en sanitatie in het Zuiden lijkt realistischer Heffing via de waterfactuur van 1 à 2 Eurocent per m3 volgens Nederlands en Frans model: 2,6 à 5,2 M EUR per jaar -vrijwillige bijdragen door-vrijwillige bijdragen gerichte campagnes via de van de waterbedrijven: waterfactuur: een paarvoor Vlaanderen 300 à honderd duized EUR per jaar EUR per jaar -campagnes: specifieke aanpak -het bepleiten van de 10%-norm voor investering in de drinkwater- en sanitatiesector op het nationaal budget ontwikkelingssamenwerking -mobiliseren van fondsen over de departementen van de Vlaamse Overheid heen (bvb 0,7 %) LESSEN : MOBILISEREN VAN FINANCIËLE MIDDELEN VOOR HET ZUIDEN

18 9. Besteding van gemobiliseerde fondsen kan best gebeuren via organisaties met een kennis van het Zuiden en met bestaande Zuidwerking LESSEN : MOBILISEREN VAN FINANCIËLE MIDDELEN VOOR HET ZUIDEN Beginfase: werken via NGO’s, universiteiten,..  voeling en een binding met het Zuiden via de uitvoering van projecten  banden met lokale organisaties of lokale overheden. Makelaarsfunctie: op basis van de zelf vastgelegde criteria voor projecten en partners

Keuze maken in verband met de betrokkenheid van de private sector in het Vlaams Partnerschap LESSEN :BETROKKENHEID VAN DE PRIVATE SECTOR Beïnvloed door de institutionele context en het beleid buitenlandse handel

20 De rol zal variëren in functie van de prioriteit die gegeven wordt aan de verschillende doelstellingen van het Partnerschap LESSEN :BETROKKENHEID VAN DE PRIVATE SECTOR Uitwisselen van kennis/en informatie  betrokkenheid van de private sector minimaal. Gemeenschappelijke inzet van technische, methodologische expertise in het Zuiden profileren van de Vlaamse of nationale expertise: betrokkenheid van de private sector onontbeerlijk synergie voor een beter efficiëntie bij de uitvoering van projecten: betrokkenheid van de private sector mits vastlegging randvoorwaarden Mobiliseren van bijkomende middelen voor het Zuiden: private sector stimuleren voor bijdrage Bewustmaking in het Noorden : rol van de private sector minimaal

21