Let op, gezondheid kost ook geld! - 4/12/2012 Lezing 5

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
VERTEGENWOORDIGER EN VERTROUWENSPERSOON
Advertisements

Privacywetgeving - toegang tot het schooldossier
PATIENTENRECHTEN EN PLICHTEN
Persconferentie minister Johan Vande Lanotte: De Federale Ombudsdienst voor de Consument 18 februari 2014
Medisch beroepsgeheim onder druk: trend of toeval?
7 december 2011 Modernisering van de bevolkingsdiensten O pneming van de geboorten door gemeente van gebeurtenis in het Rijksregister. Naar een volledige.
De rechten van de patiënt, in het bijzonder de ‘oudere’ patiënt
Art. 60 en welzijnwetgeving Werkgroep activering 7 juli 2012.
De juridische kant Hoe zit de uitwisseling van patiëntgegevens juridisch in elkaar; wat mag er wel en wat mag niet? Eric Schreuders Net2Legal Consultants.
HET IN OVEREENSTEMMING BRENGEN VAN HET RIJKSREGISTER MET HET BESTAND VAN DE AFGEVOERDEN GEHOUDEN DOOR DE KRUISPUNTBANK VAN DE SOCIALE ZEKERHEID ADVIES.
Geef uw zorgverlener toestemming voor het delen van uw medische gegevens! Informatiefolder gegevensuitwisseling voor zorgconsumenten in Zuid-Holland.
De Federale Commissie Rechten van de Patiënt stelt zich voor La Commission Fédérale Droits du Patient se présente Colloquium patiëntenrechten 26 oktober.
Medico-legale status van richtlijnen
Verhoor door AIG Uw rechten en plichten
Resultaten bevraging voorzieningen “participatie ouders”
DE MEDISCHE KAART.
Krankzinnigenwet 18 juni 1850 : Opgeheven
“HDN en de zorgplicht in de keten”
Model-handelingsprotocol AMHK 10 uitgangspunten
‘Op weg naar de huisarts’
WILSBESCHIKKING mr. J.J.C. Doe 29 mei 2008.
AV sportfunctionarissen Izegem – 22 april 2010 Sociaal tarief Torhout.
Stuurgroep Drugs 28 juni 2012 Oostende Voorstelling ondersteuningsproject nachtopvang Oostende.
John Vanacker administrateur-generaal OPZC Rekem
Hoofdstuk 4 Europese wetgeving.
Recht op zorg - Zorg om recht
Doorstromingsstages. Juli 2012 Relancestrategie Relancestrategie van de federale Regering 3 assen: de koopkracht van de burgers ondersteunen de competitiviteit.
Partnerschapsovereenkomst - Nieuws. De omzendbrief Op 7 december verstuurd naar de Beleidscel Aanvraag om praktische informatie Teruggestuurd op 18 december:
Vraag 1) juist/onjuist. De plichten van de patiënt:
Patientveiligheid: juridische aspecten
Infosessie Brussel 7 en 12 december 2013 In samenwerking met ONE.
Orde van artsen: naar een grondige hervorming?
‘Rechten van de patiënt’ Gent, 28 januari 2003 Werkgroep Klinische Biologen West-Vlaanderen & Gentse Apothekers Biologen UITEENZETTING DOOR Prof. K. Schutyser.
Wet op de patiëntenrechten Geen vuurwerk Gezonde plant met toekomst Magda Aelvoet Magda Aelvoet Leuven 13 februari 2012 Leuven 13 februari 2012.
13 december 2013 Tracy Van den Wijngaert & Carlo Steegmans
F onds voor de M edische O ngevallen 1. OVERZICHT 1.Procedure; 2.Structuur; 3.Contactgegevens. 2.
Wachtdienstregeling.
Herman Nys Directeur CBMER KULeuven.  Wet 28 mei 2002 (BS 22 juni 2002)  Wet van 10 november 2005 tot aanvulling van W. 28 mei 2002 met bepalingen over.
Voorschrift op stofnaam en substitutie
De rechten van de patiënt.
Casusoverleg Forensisch Zorgtraject
De (T)OR en de bestuurder
Het wettelijk statuut van klinisch psychologen en psychotherapeuten
Patiëntenrechten.
Voorstellen Heidi de Kam, Verpleegkundig Specialist- ggz Ouderenpsychiatrie en somatiek, Afdeling: Eikenstaete A en Eikenstaete C Els Postma, Verpleegkundig.
Mediprima De hervorming van de medische hulp uitgevoerd door de OCMW’s LENTE 2015.
Voka Health Community ‘kwaliteit van zorg’ Jo Vandeurzen Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin 1.
Adviesrecht in de praktijk. Caroline van den Berg, trainer BOinK.
28/02/20162 Wet rond voorlopig bewindvoerder dateert van 17 maart 2013 Gepubliceerd in Belgisch staatsblad op 14 juni 2013 In werking getreden op 1 juni.
- Filip Dewallens - Beslissingen op kritieke diensten door vertegenwoordigers van minderjarigen en feitelijk onbekwamen.
Consumentenbescherming in Nederland en onder de tropenzon Dr. Viola Heutger EU CARICOM.
VROEGTIJDIGE ZORGPLANNING : WETTELIJK KADER september 2012 Myriam VANDERZEYPEN Licentiaat in de Rechten Directeur WZC St.-Jozef te Wiekevorst.
De rechten van de patiënt.. Herman Nys Centrum voor biomedische en recht KU Leuven.
Inleiding  Cursusmateriaal: naslag  Doel: versterken van positie en functioneren GMR  Uitgangspunt: optimaal functioneren betrokken scholen  Werkvorm:
De rechten van de patiënte tegenover de gynaecoloog en de vroedvrouw.
TIJDIG ZORGEN VOOR JE ZORG BIJ HET LEVENSEINDE Een goed idee? 1.
Het spanningsveld tussen het recht op informatie van de patiënt, het recht op verdediging van de zorgverlener, de leiding van het verweer door de verzekeraar.
Mediprima Hervorming terugbetalingsprocedure medische kosten
De rechten en Verantwoordelijkheden in Jean-Marc Van Gyseghem
EUTHANASIE.
Het verwijzingsrepertorium Implementatie van het project "Hubs-Metahub" 1.
Mediprima en Dringende Medische Hulp
Dementie Wetgeving WGBO en BOPZ.
WET BIG/WgbO Voor opleiding TA 2016.
WILSBESCHIKKING mr. J.J.C. Doe 29 mei 2008.
ASGB-symposium voor de startende arts
Privacy en Leerplicht/RMC
De onafhankelijkheid in het sociaal recht en re-integratie
Taak 6 Hoofdstuk 13 Inleiding in de gezondheidszorg
Naar een vitale samenwerking tussen kinderopvang en lokaal bestuur
Transcript van de presentatie:

Let op, gezondheid kost ook geld! - 4/12/2012 Lezing 5 Welke rechten heeft de patiënt? Waarvoor kan hij terecht bij de ombudspersoon? Wat zijn de taken van de ombudspersoon? Johan Behaeghe

az groeninge kortrijk fusieziekenhuis – 4 campussen 1.080 bedden 2.000 personeelseffectieven (± 2.900 medewerkers) 196 artsen-stafleden ombudsdienst: 2,5 FT-equivalent

VVOVAZ Vlaamse Vereniging Ombudsfunctie van Alle Zorgvoorzieningen 69 leden zorgorganisaties (86 ombudspersonen) Algemene ziekenhuizen Geestelijke gezondheidszorg 4-tal Overlegplatforms geestelijke gezondheidszorg Enkele psychiatrische ziekenhuizen

Wet patiëntenrechten (B.S. 22/08/2002 - in uitvoering vanaf 6/10/2002) 10-jarig bestaan Brandend actueel Europese dag van de patiëntenrechten – 18 april

Wet patiëntenrechten (B.S. 22/08/2002 - in uitvoering vanaf 6/10/2002) Richt zich tot alle beroepsbeoefenaars binnen KB nr. 78 10/11/1967 uitoefening gezondheidszorgberoepen -> arts, verpleegkundige, tandarts, apotheker, kinesitherapeut KB 2/7/2009 lijst paramedische beroepen -> apotheek-assistent, ergotherapeut, logopedist, bandagist… Zowel impact: zorgcentra ambulante beroepsbeoefenaars

Wet patiëntenrechten (B.S. 22/08/2002 - in uitvoering vanaf 6/10/2002) Richt zich tevens tot de zorginstellingen die dienen in te staan voor de eerbiediging van deze wet + expliciet opgenomen in “Wet op de ziekenhuizen” kennis van de geldende rechtsverhoudingen tussen ziekenhuis en zijn beroepsbeoefenaars o.a. zorginstelling dient bestaan van een ombudsfunctie te garanderen bestaan ombudsfunctie behoort tot de erkenningsmaterie van de zorginstelling (Vlaamse bevoegdheid – visitatie)

De patiëntenrechten De patiënt heeft recht … (art. 5) … op een kwaliteitsvolle dienstverstrekking die beantwoordt aan zijn behoeften volgens beschikbare medische technologische kennis met respect voor iedereen attitude / gedrag beroepsbeoefenaar (art. 6) … op vrije keuze van beroepsbeoefenaar uitgez. spoedopname en wachtdiensten second opinion

De patiëntenrechten De patiënt heeft recht … (art. 7) … op alle hem betreffende informatie die nodig is om inzicht te krijgen in zijn gezondheidstoestand en de vermoedelijke evolutie ervan op een duidelijke en begrijpelijke manier (art. 7) … om NIET te weten soms is de arts verplicht tot informeren ‘therapeutische exceptie’

De patiëntenrechten De patiënt heeft recht … (art. 8) … om geïnformeerd, voorafgaandelijk en vrij toe te stemmen in iedere tussenkomst van de beroepsbeoefenaar uitdrukkelijk of stilzwijgend doel, aard, dringendheid, duur, frequentie, risico’s, nazorg, alternatieven, financiële gevolgen, gevolgen bij weigering toestemming weigeren of intrekken zowel beroepsbeoefenaar en patiënt kunnen vragen dit schriftelijk vast te leggen

De patiëntenrechten De patiënt heeft recht … (art. 9) … op een zorgvuldig bijgehouden en veilig bewaard patiëntendossier inzage in het hem betreffende patiëntendossier afschrift van/uit zijn patiëntendossier onder bepaalde voorwaarden: wie? wat na overlijden? kostprijs? termijn

De patiëntenrechten De patiënt heeft recht … (art. 10) … op bescherming van zijn persoonlijke levenssfeer en: bij je behandeling enkel dié mensen die er professioneel bijhoren (art 11) … om klacht in verband met de uitoefening van zijn rechten toegekend door deze wet neer te leggen bij de bevoegde ombudsdienst (art. 11bis) … op effectieve pijnbestrijding (24-11-2004)

De patiëntenrechten Recht wordt uitgeoefend door de patiënt In de wet patiëntenrechten specifieke regelgeving omtrent: “Minderjarige”: wordt in de uitoefening van zijn rechten betrokken volgens begripsvermogen “gemandateerd vertegenwoordiger” “gemandateerde vertrouwenspersoon” Cascadesysteem in geval geen formele vertegenwoordiger vastgelegd (samenwonende echtgenoot of partner > meerderjarig kind > ouder > meerderjarige zus of broer)

De ombudsfunctie Wettelijk kader Opdrachten: wettelijk kader + ruimer werkterrein Opdrachten ombudsfunctie opgenomen in wet patiëntrechten + KB 8/07/2003 (voorwaarden waaraan de ombudsfunctie moet voldoen) Voorkomen van klachten… Bemiddelen bij de klachten met het oog op het bereiken van een oplossing Indien dit niet lukt informeren over verdere mogelijkheden (vb. rechtsbijstand ziekenfonds, fonds voor medische ongevallen (sinds 2/4/2010, operationeel 1/9/2012) …) Patiënt informeren over de werking van de ombudsfunctie Formuleren van aanbevelingen Maken van een jaarverslag (per 1 mei) voor de federale commissie “rechten van de patiënt” + Adviezen – vb. geen cumul met bepaalde functies Wettelijk kader Ruimer werkterrein : organisatiegebonden Vertaald in HUISHOUDELIJK REGLEMENT per instelling (meestal te raadplegen via website zorgorganisatie of overlegplatform GGZ)

De ombudsfunctie Financiering door de federale overheid via de verpleegdagprijs in kader van de wettelijke bevoegdheden van de ombudsfunctie < 400 bedden: amper 0,25 FT equivalent > 400 bedden: amper 0,5 FT equivalent Algemene ziekenhuizen: via verpleegdagprijs Collega’s geestelijke gezondheidszorg: vanuit regionale ziekenhuizen (verpleegdagprijs) aangesloten bij Overlegplatform Geestelijke gezondheidszorg -> bijdrage wordt doorgestort naar Overlegplatform Daarnaast in een aantal psychiatrische instellingen: + interne ombudspersoon -> bestaffing per ziekenhuis divers -> belang dat organisatie hieraan wenst te geven -> bestaffing vormt meer en meer een knelpunt (o.a. inzake gestelde verwachtingen)

De ombudsfunctie “Ombudspersoon” = term met heel diverse invullingen Benaming strookt niet met inhoudelijke aanpak (geen gegrondheid of ongegrondheid) -> bemiddelingsgerichte aanpak -> streven naar term “bemiddelaar” / “interne bemiddelaar” -> opstelling van onpartijdigheid, neutraliteit, onafhankelijkheid

Waarvoor kan men terecht bij de ombudspersoon? Breed/ruim kader: allerlei klachten/contacten Cf. az groeninge 2011: Klachtmeldingen 75 % (daarvan 30 % wet + 45 % ruimer) Informatievragen 6,5 % Organisatiespecifiek: Administratieve begeleiding van formele vragen naar afschrift / inzage patiëntendossier 10 % Interne pro-actieve meldingen (veiligheidsincidentmeldingen o.a. financiële repercussie) 9 %

Gezondheidszorg kost geld – financiële aspecten in het werkdomein van de ombudspersoon Frequent is er een gemengde financiële problematiek (link met achterliggend zorgproces) Anderzijds ook diverse zuivere facturatie-aspecten: Gehanteerde tarieven Gehanteerde supplementen (o.a. ereloonsupplementen…) Medicatie Prestaties diverse kosten … In kader van opstart schuldinvorderingsprocedure / vb. gerechtsdeurwaardersprocedure (niet ontvangen betalings- herinneringen, kosten invorderingsprocedure…)

Gezondheidszorg kost geld – financiële aspecten in het werkdomein van de ombudspersoon : AANPAK Analyse van het dossier Nazicht administratieve documenten Nazicht benadering door organisatie Nazicht verloop facturatieproces Op basis van verwachtingen aanmelder: interne voorlegging Initiatief naar ziekenhuis Initiatief naar artsen / beroepsbeoefenaars Bv. bij aspecten mbt ereloonsupplementen Bv. opvragen informed consent-documenten

Gezondheidszorg kost geld – financiële aspecten in het werkdomein van de ombudspersoon : AANPAK Bespreken en terugkoppelen tav aanmelder Aansturen administratieve vertaling Rekening houdend met reeds genomen administratieve initiatieven binnen dienst debiteuren Bv. reeds afbetalingsplan Bv. reeds afspraken met CAW / OCMW

Gezondheidszorg kost geld – financiële aspecten in het werkdomein van de ombudspersoon : AANBEVELINGEN Meer aandacht door “zorgverstrekker” voor financiële implicaties van zorg: Informatieverstrekking: voorafgaand – volledig - correct – actief - transparant Gebruikte materialen (vb. netjes) Gebruikte technieken (vb. klassieke vs. robotchirurgie) Implantaten (vb. ankers) (labo)onderzoeken volledig ten laste patiënt … (link informed consent)

Gezondheidszorg kost geld – financiële aspecten in het werkdomein van de ombudspersoon : AANBEVELINGEN Meer aandacht door “zorgvoorziening” voor financiële implicaties van zorg: Transparantie / duidelijkheid Vb. geconventioneerde – gedeeltelijk geconventioneerde – niet geconventioneerde artsen Vb. kosten: tarievenlijsten -> makkelijk te consulteren? ter beschikking? (tarievenlijst azg 2004= 4 pag. / tarievenlijst azg 2012 = 10 pag. …) Vb. afspraken kamerkeuze + ereloonsupplementen hiermee verbonden Borgen + goede interne afstemming inzake de geboden financiële faciliteiten (vb. afbetalingsplan) – cf. detectie individuele behoeften/noden gedurende zorgproces

Gezondheidszorg kost geld – financiële aspecten in het werkdomein van de ombudspersoon : AANBEVELINGEN Meer aandacht door “zorgvoorziening” voor financiële implicaties van zorg: Uitbouwen van een instrument voor “raming” van de kosten zorgverstrekking (ziekenfondsen kunnen hier ook een rol in spelen) Achterliggende afspraken met OCMW / CAW : BREED aanpakken – niet louter met stad / gemeente van de vestiging zorginstelling

Gezondheidszorg kost geld – financiële aspecten in het werkdomein van de ombudspersoon : AANBEVELINGEN Rol van de “patiënt” (schuldenaar): Zelf initiatief nemen: Voorkomen dat dossier naar incassobureau / gerechtsdeurwaarder gaat Vb. door afsluiten afbetalingsplan (intrestloos) met zorginstelling

Gezondheidszorg kost geld – financiële aspecten in het werkdomein van de ombudspersoon : AANBEVELINGEN Rol overheid: in geval van wijzigingen regelgeving RIZIV: Retrograad nieuwe regelgeving toepassen met gewijzigde tussenkomsten -> in feite niet correct / ontoelaatbaar Tijdig informeren (afspraken + toelichting aan patiënt soms geruime tijd voorafgaand aan de effectieve ingreep) Cave: budgettaire ingrepen in de gezondheidszorg!

TOT SLOT…