Ondersteuningstoewijzing Studieochtend SWV PO RiBA 24 januari 2013 1.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Passend onderwijs.
Advertisements

Leek, zaterdag 30 november Zorgplicht  Schoolbestuur  Leerlingen die staan ingeschreven  Leerlingen die worden aangemeld  Geen leerling tussen.
VOORLICHTING voor OUDERS najaar 2013
De Zevensprong APRIL De Zevensprong.
basisinformatie voor ouders en schoolteams mei 2013
Nu: weer samen naar school
Weer Samen Naar School 2012 en verder studiedag Dronten,
Welkom Presentatie Passend Onderwijs voor ouders 11 februari 2014
Ondersteuningsplan PO-VO.
Passend Onderwijs presentatie voor MR februari 2014
SWV de Eem.nl Amersfoort Baarn Bunschoten-Spakenburg Leusden Soest (Soesterberg) Woudenberg 31 schoolbesturen 123 scholen: 113 bao 7 sbo 3 so.
Samenwerkingsverband
Passend onderwijs SWV VO Utrecht en Vechtstreek April 2012.
passend onderwijs en zorg voor de jeugd
Swv V(S)O Eemland Baarns Lyceum 14 oktober 2013.
Samenwerken aan veranderend passend onderwijs
passend onderwijs en zorgplicht
De ondersteuningsbehoefte van de leraar
Samenwerkingsverband VO 23-02
Passend Onderwijs Noord-Limburg November 2013
Passend Onderwijs Zorg in en om de school
Swv V(S)O Eemland Voorlichting medezeggenschapsraden
Samenwerkingsverband passend onderwijs VO/VSO Helmond-Peelland
Integraal handelingsgericht adviseren doe je samen Portefeuillehoudersoverleg Jeugd, stadsregio Rotterdam donderdag 21 april 2011.
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
De kern van het arrangeren
MODEL ONDERSTEUNINGSPLAN Voorpublicatie Instrumentarium passend onderwijs April 2012 Auteurs: Ron Benjamins, Dick Rasenberg.
Van kwartiermaker naar directeur
SCHOOLONDERSTEUNINGS PROFIEL Maastricht 5 oktober 2012 Ron Benjamins.
OPP Groeidocument Mireille van Iperen Mary Anema WELKOM Fijn dat jullie er zijn.
1zorg-route.
De ondersteuningsbehoefte van de leraar, de leerling en de ouders
Passend Onderwijs Directie en IB-ers 10 en 31 oktober 2013.
Handelingsgericht werken
Wat is passend onderwijs?
TAC. 1.Voorzitter 2.Vertegenwoordiging primair onderwijs (sbao) 3.Vertegenwoordiging SO cluster 3 4.Vertegenwoordiging SO cluster 4 Per bespreking 5.Wisselende.
GEEN KIND MEER TUSSEN WAL EN SCHIP
Ontwikkelwerkplaats Jeugdzorg en Passend Onderwijs
De zin van een SOP 14 oktober 2014 Dick Rasenberg.
Augusta van Oene en Hilda Visser
Passend onderwijs & gemeentelijke transities
23 september 2014.
Diepteanalyse tbv typologieën van samenwerkingsverbanden
Basisondersteuning en Schoolondersteuningsprofiel (SOP)
Route van PO naar VO. Route van PO naar VO Wat brengt de wet passend onderwijs ons oud nieuw Steeds meer kinderen werden doorverwezen naar het speciaal.
Zorgen in de basisschool
Ouderavond verwijzingen vervolgonderwijs.  Welkom  Passend Onderwijs  Verwijzingsprocedure  Mogelijkheden verwijzing - SBO (Speciale Basisschool)
Nulmeting Oudertevredenheid Evaluatie passend onderwijs korte termijn evaluatie
‘Passend Onderwijs’. Gezamenlijke opdracht regulier en speciaal onderwijs. Herverdeling:  Ondersteuning  Middelen Eigen beleid in de regio (SWV)
Femke Rienstra en Mireille van Iperen, Ans de Wolf en Ingrid Schutte
Passend Onderwijs en Unicoz Presentatie gmr 10 oktober 2012.
Agenda  Wat is Passend Onderwijs?  Samenwerkingsverband de Eem  Zorgplicht  Basisondersteuning  Wanneer komt u ons tegen?  Waar kunt u met vragen.
Ondersteuningstoewijzing in de praktijk vier portretten, leerpunten en een zelf-check Tweedaagse PO-Raad 15 en 16 oktober 2015, Ermelo.
De weg naar passend onderwijs. Voor leerlingen die meer ondersteuning nodig hebben dan binnen de basisondersteuning op de reguliere scholen wordt geboden.
Geen rugzakjes meer, wat nu? Tine Bruijne Mirjam Moons.
Ieder kind de best passende ontwikkeling februari 2013 OP WEG NAAR 2014.
WSNS regio Leiden en VIA Leiden. WSNS is een samenwerkingsverband van alle schoolbesturen primair onderwijs in de regio Leiden Wij zijn van en voor de.
Roel Weener Besturen, scholen en docenten in SWV OP WEG.
Basisschool de Wegwijzer Hunsel. Passend onderwijs Passend onderwijs is de nieuwe wet voor het PO en het VO. Voor het PO geldt: (speciaal) basisonderwijs.
Samenwerkingsverband Passend Onderwijs PO Friesland Informatie voor ouders en leerkrachten.
AZC 11 april 2016 Landelijke Studiedag Hilversum cat.3 Regionale aanpak nieuwkomersonderwijs, hoezo? POLGLO cat.2 cat.4.
Passend Indiceren & TOP-initiatief Lunteren, 22 & 23 maart 2011
PASSEND ONDERWIJS IN DORDRECHT DORDTSE KINDEREN KUNNEN IN DORDRECHT NAAR SCHOOL Yvette van Hoof Directeur Samenwerkingsverband Passend Onderwijs Dordrecht.
Passend Onderwijs: Een nieuwe werkelijkheid? STRATEGISCHE SESSIES (V)SO STRATEGISCHE SESSIES (V)SO Regio bijeenkomst April 2014.
Presentatie Passend onderwijs Voor: Ouders/verzorgers van SBO Petrus Dondersschool Datum: 3 april 2014.
Ouderavond Passend onderwijs en arrangeren op de dr. P.C.M. Bosschool
De doorstroom van PO naar VO Ieder leerling op de best passende plek
passend onderwijs en de overdracht po-vo
Van overzicht inzicht  uitzicht (eventueel met de 3 cirkels zie uitleg site) Stap 1: Overzicht. Breng tijdens MDO samen de situatie in kaart, eventueel.
Passend Onderwijs en Zorgplicht
Transcript van de presentatie:

Ondersteuningstoewijzing Studieochtend SWV PO RiBA 24 januari

Uitgangspunten: Samenwerkingsverband heeft vrijheid van inrichting en doet wat nodig is! Recht doen aan de visie en missie van het nieuwe samenwerkingsverband. Scholen in hun kracht zetten. Systematiek inrichten waarmee voor ieder kind passend onderwijs geboden wordt. 2

Omslag in denken: Van financieren van vastgestelde problemen…… ……….naar het financieren van efficiënte oplossingen 3

De beweging die wij willen maken: Vannaar ProbleemgerichtOplossingsgericht SlagboomHefboom Nul foutenToegevoegde waarde VerantwoordingVerantwoordelijkheid Professionele bureaucratie Ondernemende professionals Diagnostisch handelenLerend handelen BeherenInnoveren 4

Waar hebben wij het over…… Arrangement Het onderwijsaanbod voor het kind dat de school en de ouders (en het kind) samen hebben afgesproken. Soms is deze afspraak impliciet, soms expliciet Arrangeren Proces waarin de onderwijs-en ondersteuningsbehoefte van het kind ( en de leerkracht) gematchd worden met een daarbij passend onderwijs- en ondersteuningsaanbod. 5

6 Zwaarste arrangementen  SO -Met een toelaatbaarheidsverklaring van het SWV -Met afspraken over: het ontwikkelperspectief, duur van het arrangement Zwaarste arrangementen  SO -Met een toelaatbaarheidsverklaring van het SWV -Met afspraken over: het ontwikkelperspectief, duur van het arrangement Lichtste arrangementen  regulier onderwijsaanbod Basiskwaliteit Basisondersteuning Extra Ondersteuning ‘(Massa) Maatwerk’ Arrangementen  samenwerking tussen BaO, SBO, SO. SWV en mogelijk gezinskant -Met afspraken over: het ontwikkelperspectief, de duur van het arrangement -Op basis van OGO met ouders ‘(Massa) Maatwerk’ Arrangementen  samenwerking tussen BaO, SBO, SO. SWV en mogelijk gezinskant -Met afspraken over: het ontwikkelperspectief, de duur van het arrangement -Op basis van OGO met ouders Lichte arrangementen  BaO -Kunnen alle scholen van SWV op ‘eigen kracht’ -Mede mogelijk gemaakt door middelen SWV Lichte arrangementen  BaO -Kunnen alle scholen van SWV op ‘eigen kracht’ -Mede mogelijk gemaakt door middelen SWV

Welke vragen stellen wij nu? Wat heeft het kind nodig? Wat hebben de ouders nodig? Wat heeft de leerkracht nodig? Kan de huidige basisschool de benodigde ondersteuning bieden? Kan een andere basisschool de benodigde ondersteuning bieden? Kan een basisschool de onderwijsondersteuning bieden m.b.v. een “lichte” tussenvoorziening/arrangement? Kan een basisschool de onderwijsondersteuning bieden m.b.v. een zware tussenvoorziening/ arrangement? Kan het speciaal(basis)onderwijs binnen onze regio de onderwijsondersteuning bieden? Kan het speciaal onderwijs buiten onze regio de onderwijsondersteuning bieden? 7

Hoe organiseer je dat ? Wat moeten we weten over het kind? Wat moeten we weten van de scholen? Hoe werken wij samen met de ouders? Wie kan de vragen het beste beantwoorden? Wie neemt voor of namens het bevoegd gezag een besluit? Hoe worden deze besluiten vastgelegd? Welke criteria hanteren wij voor deze besluiten? Wie neemt binnen de school de beslissingen? Wat is de rol van het SWV? Op welke wijze kan bezwaar gemaakt worden? 8

Een goede systematiek Ondersteunt de maatschappelijke afweging die je wilt maken welke leidt tot integrale ondersteuningstoewijzing in afstemming met partners; Geeft de juiste prikkels aan scholen, besturen en samenwerkingsverband. Voorkomt bureaucratie en onwenselijke automatismen dat leidt tot een duidelijke route voor ouders en kinderen, een korte aanlooptijd en minder administratie. Dat voorkomt dubbele onderzoeken en dubbel werk. Afspraken, gegevens worden gedeeld en dat leidt tot snelle hulp en zorgvuldige afhandeling 9

Arrangeren doe je thuis in je nieuwe samenwerkingsverband 10

11 Doen wat nodig is.

Opdrachten. 1.Hoe bouwen de huidige rugzaksystematiek af en dragen wij er zorg voor het arrangeren daar goed op kan aansluiten? (Bijlage 1) 2.Op welke wijze organiseren wij de toelaatbaarheidsverklaring (TLV), zodanig dat er een korte aanlooptijd nodig is en dat deze aansluiting bij de toelating van het S(b)O? (Bijlage 2) 3. Hoe krijgen wij de samenwerking met ouders verder verbeterd? 12

13

FUNCTIES 14

15

16

17

18

19