Ondersteuningstoewijzing Studieochtend SWV PO RiBA 24 januari
Uitgangspunten: Samenwerkingsverband heeft vrijheid van inrichting en doet wat nodig is! Recht doen aan de visie en missie van het nieuwe samenwerkingsverband. Scholen in hun kracht zetten. Systematiek inrichten waarmee voor ieder kind passend onderwijs geboden wordt. 2
Omslag in denken: Van financieren van vastgestelde problemen…… ……….naar het financieren van efficiënte oplossingen 3
De beweging die wij willen maken: Vannaar ProbleemgerichtOplossingsgericht SlagboomHefboom Nul foutenToegevoegde waarde VerantwoordingVerantwoordelijkheid Professionele bureaucratie Ondernemende professionals Diagnostisch handelenLerend handelen BeherenInnoveren 4
Waar hebben wij het over…… Arrangement Het onderwijsaanbod voor het kind dat de school en de ouders (en het kind) samen hebben afgesproken. Soms is deze afspraak impliciet, soms expliciet Arrangeren Proces waarin de onderwijs-en ondersteuningsbehoefte van het kind ( en de leerkracht) gematchd worden met een daarbij passend onderwijs- en ondersteuningsaanbod. 5
6 Zwaarste arrangementen SO -Met een toelaatbaarheidsverklaring van het SWV -Met afspraken over: het ontwikkelperspectief, duur van het arrangement Zwaarste arrangementen SO -Met een toelaatbaarheidsverklaring van het SWV -Met afspraken over: het ontwikkelperspectief, duur van het arrangement Lichtste arrangementen regulier onderwijsaanbod Basiskwaliteit Basisondersteuning Extra Ondersteuning ‘(Massa) Maatwerk’ Arrangementen samenwerking tussen BaO, SBO, SO. SWV en mogelijk gezinskant -Met afspraken over: het ontwikkelperspectief, de duur van het arrangement -Op basis van OGO met ouders ‘(Massa) Maatwerk’ Arrangementen samenwerking tussen BaO, SBO, SO. SWV en mogelijk gezinskant -Met afspraken over: het ontwikkelperspectief, de duur van het arrangement -Op basis van OGO met ouders Lichte arrangementen BaO -Kunnen alle scholen van SWV op ‘eigen kracht’ -Mede mogelijk gemaakt door middelen SWV Lichte arrangementen BaO -Kunnen alle scholen van SWV op ‘eigen kracht’ -Mede mogelijk gemaakt door middelen SWV
Welke vragen stellen wij nu? Wat heeft het kind nodig? Wat hebben de ouders nodig? Wat heeft de leerkracht nodig? Kan de huidige basisschool de benodigde ondersteuning bieden? Kan een andere basisschool de benodigde ondersteuning bieden? Kan een basisschool de onderwijsondersteuning bieden m.b.v. een “lichte” tussenvoorziening/arrangement? Kan een basisschool de onderwijsondersteuning bieden m.b.v. een zware tussenvoorziening/ arrangement? Kan het speciaal(basis)onderwijs binnen onze regio de onderwijsondersteuning bieden? Kan het speciaal onderwijs buiten onze regio de onderwijsondersteuning bieden? 7
Hoe organiseer je dat ? Wat moeten we weten over het kind? Wat moeten we weten van de scholen? Hoe werken wij samen met de ouders? Wie kan de vragen het beste beantwoorden? Wie neemt voor of namens het bevoegd gezag een besluit? Hoe worden deze besluiten vastgelegd? Welke criteria hanteren wij voor deze besluiten? Wie neemt binnen de school de beslissingen? Wat is de rol van het SWV? Op welke wijze kan bezwaar gemaakt worden? 8
Een goede systematiek Ondersteunt de maatschappelijke afweging die je wilt maken welke leidt tot integrale ondersteuningstoewijzing in afstemming met partners; Geeft de juiste prikkels aan scholen, besturen en samenwerkingsverband. Voorkomt bureaucratie en onwenselijke automatismen dat leidt tot een duidelijke route voor ouders en kinderen, een korte aanlooptijd en minder administratie. Dat voorkomt dubbele onderzoeken en dubbel werk. Afspraken, gegevens worden gedeeld en dat leidt tot snelle hulp en zorgvuldige afhandeling 9
Arrangeren doe je thuis in je nieuwe samenwerkingsverband 10
11 Doen wat nodig is.
Opdrachten. 1.Hoe bouwen de huidige rugzaksystematiek af en dragen wij er zorg voor het arrangeren daar goed op kan aansluiten? (Bijlage 1) 2.Op welke wijze organiseren wij de toelaatbaarheidsverklaring (TLV), zodanig dat er een korte aanlooptijd nodig is en dat deze aansluiting bij de toelating van het S(b)O? (Bijlage 2) 3. Hoe krijgen wij de samenwerking met ouders verder verbeterd? 12
13
FUNCTIES 14
15
16
17
18
19