Ouder-betrokkenheid en taal Technisch lezen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Groep Doel bepalen Voorspellen Kennis ophalen Vragen stellen
Advertisements

Artikel over een wetenschappelijk onderzoek Gemaakt door Vicky Peers
De ontwikkeling van de 7 competenties
Welkom Groep 8 Meester Michel (8a) Meester Erik (8b)
‘t Schrijverke Zoetermeer
Het ontwikkelingsperspectief
Integrale opdrachten STW
Tussendoelen in de praktijk van groep 1/2
Vijf-gelijke-dagen model
Profielwerkstuk maken
Deze presentatie Kinderen met ADHD Hun ouders ADHD in het onderwijs
Welkom.
‘Ik moet meer lezen met mijn ogen en minder met mijn hart.’
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Vergoedingsregeling dyslexie
Welke boeken kies ik voor mijn kinderen?
Piramide Welkom in de taalklas De VVE- methode.
Enquête.
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Kinderen en hun sociale talenten
Voorlichtingsavond groep 3
Openbare Jenaplanschool de Buizerd
Hoe krijgt dit gestalte bij ons op school.
Welkom op deze informatieavond
Focus op motivatie en communicatie
Structureel Coöperatief Leren
Een kansrijke veilige school!.  Het Stroink is een openbare Daltonschool.  Openbaar betekent dat de school open staat voor iedereen met respect voor.
Voorlichtingsbijeenkomst ouders
1 Ouderinformatieavond De Sparrenhoek & De Tuinen 30 november 2011.
Presentatie resultaten monitor landelijk versus lokaal maart 2014.
De Leesmees.
VOORLEESWEKEN Voorlezen; elke dag een feest!. WAT IS DE REDEN OM VOOR TE LEZEN? Goed voor de ontwikkeling Tijd voor elkaar Verbondenheid Moment van rust.
Onze doelen en visie in beeld
Een prachtige kans voor uw kinderen
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
(Voor)lezen is leuk!.
Lezen: doe het goed voor
1 december  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek7 Hafida El- Gharbaoui.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 8 Hafida El- Gharbaoui.
Competentie gebieden Kerntaak 1.
KERNTAAK 1.1 NIVEAU 1 ABC ROBINETTE, DINOTRA, WENDY, RANOE EN CEONA.
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)? Daniel Muijs, University of Southampton.
Leesplezier in de schoolbibliotheek Training voor ouders en andere vrijwilligers in de schoolbibliotheek Bijeenkomst 2.
Leesplezier in de schoolbibliotheek
7 december  Instructie volgens ‘bekende stappen’ ◦ Wat doet de docent als lln samen aan het leren zijn? ◦ Aan welke sociale vaardigheden aandacht.
GRENZEN EN ZINVOLHEID INTEGRATIE IN HET ONDERWIJS SOFIE VUYLSTEKE – 1 BASWB Bron: Loesje, 1988.
Werken in jaar- en stamgroepen Inhoud Opbrengst driejarige stamgroep Belemmeringen driejarige stamgroep Hoe willen we het wel? Het rooster.
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
Vele wegen leiden naar Rome Over differentiëren in het Primair Onderwijs EDR Studiedag 22 november 2012 Onderwijs op maat Jantine Kuijpers
28 maart 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Kansen en knelpunten voor lezen in het vmbo Onderzoek door CED-Groep en DUO Marketresearch in opdracht van Stichting Lezen.
BoekStart voor baby’s Leesbevorderingsprogramma voor jonge kinderen (0-2) Doel: ouders van baby’s met boeken en lezen in contact brengen door ze te binden.
BoekStart voor baby’s Leesbevorderingsprogramma voor jonge kinderen (0-2) Doel: ouders van baby’s met boeken en lezen in contact brengen door ze te binden.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Presentatie intervisie Manon de Dobbelaere P4A
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Groep 6 Begrijpend lezen
Informatieavond Leerwegkeuze Welkom
Voor een optimale ontwikkeling van kinderen
Hoe maken wij het onderwijs aantrekkelijker voor doubleurs in havo 4?
Informatieavond Leerwegkeuze en advies Welkom
Gezinsomstandigheden, opvoedingsfactoren en sociale en cognitieve competenties van jonge kinderen   Dr. Geert Driessen   Universiteit van Nijmegen, Postbus.
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
OGI Een datamuur in de klas.
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Transcript van de presentatie:

Ouder-betrokkenheid en taal Technisch lezen 4/5/2017

Stimuleren van lezen in de thuissituatie

De presentatie onderzoeksopzet uitvoering onderzoek conclusie aanbevelingen Na de presentatie is er gelegenheid om vragen te stellen.

Theoretisch kader leren lezen technisch lezen toetsinstrumenten technisch lezen oorzaken leesproblemen instructie technisch lezen werkvormen technisch lezen tijdsbesteding leesonderwijs enquête opstellen thuissituatie

Onderzoeksopzet hoofdvraag: Wat kan de oorzaak van de achterblijvende scores ten opzichte van het landelijk gemiddelde technisch lezen in de middenbouw (groepen 4,5,6) en bovenbouw (groep 7/8) van o.b.s. Emmermeer zijn? hypothese onderzoeksgroep onderzoeksinstrument

Uitvoering van het onderzoek verdieping theorie enquête opgesteld en afgenomen resultaten verwerkt koppelen theorie naar de praktijk conclusie en aanbevelingen geven presenteren aan team o.b.s. Emmermeer

Conclusie tijdsbesteding technisch leesonderwijs op o.b.s. Emmermeer is voldoende in groep 4 t/m 6. aan de hand van de bestudeerde theorie en de afgenomen enquête kan ik concluderen dat de mogelijke oorzaak van de achterblijvende scores op technisch lezen in de thuissituatie te vinden is. Dit zal ik nu verder toelichten.

Mogelijke factoren: leestechnische factoren: moeite verschillende vaardigheden en strategieën aanleren individuele factoren: slechthorendheid, faalangst, geringe intelligentie, moeite gegevens ophalen lange termijn geheugen etc. omgevingsfactoren: omgeving waar kind opgroeit, onvoldoende ervaring met voorlezen (risicofactor), thuistaal, opleidingsniveau ouders etc. schoolfactoren: samenstelling groep, sociale structuur in de groep, inrichting schoolsysteem etc.

Vergelijken van de theorie/ praktijk Schoolfactoren: als je theoretisch gezien kijkt naar aantal uren technisch lezen, groep 4 t/m 6 prima. Bestede tijd aan risicolezers, prima ondanks voldoende tijdsbesteding en convergente differentiemodel, nog niet het optimale resultaat bereikt kijken naar andere factoren (omgevingsfactoren m.b.v enquête)

Omgevingsfactoren ontwikkeling kind hangt samen met omgeving rijk gestimuleerde omgeving heeft invloed op leesontwikkeling hoogte van de taal en rekenscores hangen voor 49% af van factoren in de thuissituatie andere thuistaal kan belemmerend zijn er is vaak samenhang met het opleidingsniveau van de ouders, als er maar gestimuleerd wordt lidmaatschap bibliotheek of stimulatie zelfstandig lezen heeft invloed op leesgedrag

Opvallende resultaten van de enquête

Bibliotheek gebruik:

Voorleesgedrag van de ouders volgens leerlingen:

Voorlees gedrag van de ouders, volgens de ouders: 4/5/2017

Leesgedrag ouders:

Interesse bibliotheek ouders:

Ouders willen graag voorlichting

Mogelijke oorzaken niet voldoende score:

Er zijn ouders die nooit voorlezen, namelijk 25% volgens leerlingen en 13% volgens ouders 4/5/2017

Meer dan de helft van de leerlingen leest minder dan 30 min per week. 4/5/2017

Bibliotheeklidmaatschap

Ouders fungeren als rolmodel

Slechts 9% van de ouders is zelf lid van de bibliotheek 4/5/2017

Andere mogelijke oorzaken: Emmermeer wijk met sociale huurwoningen en sociaal kwetsbare groepen er is onderzoek gedaan en daaruit blijkt dat de hoogte van lees en rekenscores van kinderen voor 49% afhangt van factoren in de thuissituatie

Aanbevelingen m.b.t. leerlingen: nieuwe boeken aanschaffen voor de leerlingen, met name spannende boeken en avonturen boeken. Leerlingen kiezen een boek aan de hand van de kaft, een goede samenvatting en op aanbeveling van andere leerlingen. activiteiten organiseren waarbij leerlingen elkaar boeken aanbieden en motiveren. activiteiten organiseren zoals een schrijver uitnodigen of een illustrator, boekenmarkt of ruilmarkt organiseren. leuke leesplek

Aanbevelingen m.b.t. ouders: voorlichting organiseren over het niveau lezen van kinderen, zodat ouders leerlingen kunnen helpen bij het kiezen van een geschikt boek. voorlichting geven of laten geven over bibliotheekgebruik. voorlichting geven over de ontwikkelingen op taalgebied of de verschillende vakken. voorlichting geven over voorlezen op een juiste manier

Mogelijkheden vervolgonderzoeken: indien de adviezen opgevolgd zijn, hebben deze dan het gewenste effect? op welke manieren is het mogelijk ouders structureel meer te betrekken bij het leesonderwijs? hebben andere wijken met dezelfde populatie als o.b.s. Emmermeer te maken met dezelfde problematiek?

Dank voor uw aandacht. Zijn er nog vragen? 4/5/2017